Ako naučiť deti jesť zeleninu

Chceme žiť zdravo, a tak jeme čo najviac zeleniny. Samozrejme, záleží nám aj na tom, aby zdravo jedli naše deti. Čo si však máme počať, ak sa bránia konzumácií zeleniny zubami-nechtami?

Ilustračná fotografia(Zdroj: Fotolia.com)

Problém konzumácie zeleniny v spojitosti s deťmi sa zdá byť odvekým problémom. Deťom skrátka zelenina nechutí, vzťah k nej si musia vybudovať. Dôvodom možnej averzie voči týmto nesmierne zdravým potravinám je aj fakt, že detské chuťové bunky sú citlivejšie, ako chuťové poháriky dospelých a majú ich tiež omnoho viac.

Slovo odborníka
K téme sa vyjadruje výživový poradca a lektor varenia Dušan Plichta.
dusan-plichta_r2634.jpg

Detské ústa veľmi citlivo rozoznávajú aj štruktúru potravín a preto sa vyhýbajú mazľavým a kašovitým textúram, ako sú špenát či huby. Ak už vaše dieťa nejakú zeleninu skonzumuje, sú to častejšie chrumkavé druhy sladkej alebo výraznej chuti, ako sú kukurica, mrkva, zemiaky alebo uhorka. Dieťa sa s chuťou na zeleninu nenarodí, musí si na ňu privyknúť, naučiť sa ju konzumovať pravidelne. A o to sa stará rodič, ktorý mu v ideálnom prípade ide príkladom. Detský jedálny lístok, rovnako ako ten pre dospelých, musí byť bohatý na vitamíny, minerály a ďalšie prospešné látky, ktoré podporujú rast našich ratolestí. Denný príjem potravín by mal v prevažnej forme obsahovať množstvo zeleniny a ovocia. Keďže ide de facto o „živú“ potravinu, nemusíme strácať energiu jej spracovaním a máme vďaka nej dosť síl na zvládanie každodenných úloh. Navyše zelenina a ovocie vďaka svojej zásaditosti pomáhajú udržiavať rovnováhu v tele. Ako teda dosiahnuť, aby si vaše dieťa obľúbilo tieto potraviny? Tu je niekoľko tipov.

1. Podávajte deťom zeleninu postupne

Deti majú menší žalúdok ako dospelí. Vyhovujú im preto menšie porcie podávané viackrát denne. Rozdeľte potrebnú dennú dávku zeleniny a ovocia na štyri až päť porcií, ktoré budú postupne konzumovať počas dňa. Drobnejšie porcie nepôsobia nátlakovo a možno si nejakú porciu navyše vaša ratolesť vypýta po čase aj sama.

2. Buďte im príkladom

Deti sa rady hrajú na dospelých a „odkukávajú“ návyky rodičov. Či už je vaše správanie a zvyky správne alebo nie, deti si ich berú za svoje. Ak chcete, aby konzumovali častejšie zeleninu a ovocie, robte to sami. Zaveďte tieto druhy potravín do každodenného jedálnička a užívajte si každý hlt pred deťmi. Keď uvidia, že vám to chutí, inšpirujete ich. Výchovou a vytváraním správnych asociácií dosiahnete úspech.

fotolia_47128207_subscription_xl_r6879.jpg

3. Jedenie môže byť zábavou

Malé deti milujú hry a zábavu. Nič nie je lepšou motiváciou, ako keď robia niečo, čo ich baví. A rovnako je to aj s jedením. Urobte z jedla hru a máte vyhrané. Ako na to? Pomôžu pestré farby, vizuálne pútavé jedlo na tanieri vyrezávané do rôznych tvarov alebo naštylizované do vtipných kreácií. Svojmu drobcovi spravíte radosť a jesť budú nielen oči...

4. Zapojte ich do príprav

Každý z nás pozná ten pocit, keď nám jedlo viac chutí len preto, že sme si ho prichystali sami. Vložili sme doň kúsok seba a podávané menu ihneď získalo na hodnote. Nevynechávajte preto deti z procesu prípravy jedál. Zoberte ich so sebou do obchodu, nechajte ich podľa možností vyberať potraviny a v kuchyni potom prispieť svojou troškou. Budú vo vytržení.

5. Využite moment hladu

Nechajte malých nezbedníkov trošku vyhladovať. Nemyslíme na nič extrémne, ide len o to, že hlad je najlepší kuchár a keď im škvŕka v žalúdku, je veľmi pravdepodobné, že to, čo im naložíte na tanier, aj zjedia. Je dôležité, aby si uvedomovali hodnotu jedla, ktoré konzumujú. Plytvať potravinami a vyhadzovať ich nie je ekologické ani etické.

Ako vypestovať v deťoch vzťah k zelenine a ovocí?

Odpovedá Dušan Plichta, výživový poradca a lektor varenia.

Prečo zelenina nepatrí medzi obľúbené potraviny detí? Z čoho pramení táto averzia?

Možno to bude znieť ako klišé, ale je to najmä o marketingu a výchove rodičov. Navyše, treba si povedať pravdu, že niektoré druhy zeleniny za surova naozaj nemusia chutiť najlepšie. Preto sa treba naučiť, ako správne zeleninu spracovať a pripraviť tak, aby bola skutočne aj chuťovo lákavá. Druhou vecou je marketing a prostredie, ktoré na naše deti vplýva, a tak ich treba odmalička učiť, že je väčší frajer je Pepek námorník alebo Janko Hraško ako „hrdinovia“ z obalov sladkostí.

Môžu deti konzumovať všetky druhy zeleniny alebo existujú nejaké obmedzenia?

U zdravých detí v podstate platí to, čo u dospelého človeka. Lokálna čerstvá zelenina je tou najlepšou voľbou, akurát niektoré druhy, ako sú strukoviny a vysoko škrobová zeleninu, treba jesť s mierou. Netreba si však z toho robiť veľké problémy, lebo zeleniny aj tak nejeme dostatok. Orientujme sa radšej na to, aby sme redukovali príjem cukru a chémie. Pritom zohráva úlohu aj pôvod potravín, pretože sami viete, že taká paradajka zo supermarketu ani zďaleka nie je to, čo paradajka zo záhradky.

Je nejaký druh zeleniny, ktorý by sme mali uprednostniť?

Áno, ideálne je uprednostniť listovú zeleninu, koreňovú zeleninu a zeleninu bohatú na chlorofyl, pretože tá zbavuje telo nežiaducich toxínov. Klasika ako cesnak a cibuľa je tiež výborná.

Ako by mal vyzerať klasický jedálniček dieťaťa? Je to klasický model ako u dospelých?

Svojím spôsobom dieťa potrebuje rovnako kvalitnú, či ešte kvalitnejšiu výživu ako dospelý človek. Dieťa je vďaka tomu schopné sústredenia, nerozhadzuje ho vnútorná hormonálna nerovnováha a to všetko sa prejaví na jeho výsledkoch. Možno to znie zvláštne, ale začať deň ovocným šalátom nemusí byť vôbec najzdravšia voľba. Dovolím si tvrdiť, že domáce vajíčka na masle s paradajkami či paprikou sú oveľa lepšie. Samozrejme, keď ich nezajeme kilom chleba a pečiva.

Aká forma prípravy zeleniny je pre deti najvhodnejšia?

Záleží od druhu zeleniny. Aj keď je známe, že najviac vitamínov obsahuje surová zelenina, tak napríklad kel alebo brokolica sú efektívnejšie, ak sa pripravia na pare. Strukoviny si vyžadujú osobitnú dlhšiu prípravu. Čo by som však videl ako najväčší problém je, že samotná zelenina nám vôbec nestačí. Ak ju neskombinujeme správne so zdravými tukmi, tak z nej vôbec nedostaneme jej potenciál. Všimnime si, ako jedia šaláty v stredomorskej kuchyni Francúzi, Španieli, či Taliani. Všetko je u nich zaliate kvalitným olivovým olejom.

Ako sú na tom slovenské deti s konzumáciou zeleniny? Jedia jej dostatok?

Samozrejme, že nie… Ale to všetci vieme. Problémom je skôr marketing a to, že deti nemajú prístup ku kvalitnej strave a šaláty sú len doplnkom k sacharidom ako ryža, zemiaky, pečivá, sladkosti. Bežné jedlo v jedálni je často príliš sacharidové.

Máte tip na recept alebo spôsob prípravy zeleniny, ktorý by deťom zaručene zachutil?

Surové avokádo a rozmixované zeleninové polievky alebo šťavy z jablka, špenátu, zeleru. Grilovaná zelenina na špilke vie tiež pekne očariť a mnohé deti nemajú problém s malými kúskami zeleniny, ako sú mrkva, hrášok či petržlen pripravenými na masle.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  4. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  5. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  6. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  8. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  9. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  10. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 382
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 509
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 729
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 329
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 266
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 774
  7. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 671
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 465
  9. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 362
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 944

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Američania obkľúčujú Severnú Kóreu. Tentoraz nejde o bluf

Pri Kórejskom polostrove sú dve americké lietadlové lode. Ďalšie môžu čoskoro pribudnúť.

KOMENTÁRE

Nová česká celebrita, hlúpa Mary a budúcnosť ľavosúdia (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

DOMOV

Policajný odborár: Útočiť na ženu od chrbta nie je normálne

Policajti by mali mať kvalitnú výbavu.

KOMENTÁRE

Ťapákovci uvažujú o lapaní kotlebovcov

Kotlebovcom vraj percentá porastú. Tak radšej seďme a buďme.

Neprehliadnite tiež

Sex s robotom: Môžu robotické napodobeniny nahradiť vzťah so živým partnerom?

Vývoj sexuálnych pomôcok prekračuje hranice. Pýtali sme sa sexuológa, kam smeruje ľudská sexualita.

Aj záhradkárstvo podlieha trendom. Architekt radí, ako zmodernizovať záhradu v roku 2017

Týchto osem moderných prístupov k starostlivosti o záhradu uvíta aj tá vaša.

V hlavnej úlohe čokoláda: Desať dezertov, ktorým neodoláte

Z čokolády sa dá vyčarovať nespočetné množstvo koláčov, dezertov a zákuskov. Necháte sa zlákať?

Čím nahradiť nezdravé potraviny? Siahnite po prospešnejších variantoch

Pri možnostiach, aké nám dnes ponúkajú reťazce a obchody s bio a zdravými potravinami, má každý na výber.