Ako naučiť deti jesť zeleninu

Chceme žiť zdravo, a tak jeme čo najviac zeleniny. Samozrejme, záleží nám aj na tom, aby zdravo jedli naše deti. Čo si však máme počať, ak sa bránia konzumácií zeleniny zubami-nechtami?

Ilustračná fotografia(Zdroj: Fotolia.com)

Problém konzumácie zeleniny v spojitosti s deťmi sa zdá byť odvekým problémom. Deťom skrátka zelenina nechutí, vzťah k nej si musia vybudovať. Dôvodom možnej averzie voči týmto nesmierne zdravým potravinám je aj fakt, že detské chuťové bunky sú citlivejšie, ako chuťové poháriky dospelých a majú ich tiež omnoho viac.

Slovo odborníka
K téme sa vyjadruje výživový poradca a lektor varenia Dušan Plichta.
dusan-plichta_r2634.jpg

Detské ústa veľmi citlivo rozoznávajú aj štruktúru potravín a preto sa vyhýbajú mazľavým a kašovitým textúram, ako sú špenát či huby. Ak už vaše dieťa nejakú zeleninu skonzumuje, sú to častejšie chrumkavé druhy sladkej alebo výraznej chuti, ako sú kukurica, mrkva, zemiaky alebo uhorka. Dieťa sa s chuťou na zeleninu nenarodí, musí si na ňu privyknúť, naučiť sa ju konzumovať pravidelne. A o to sa stará rodič, ktorý mu v ideálnom prípade ide príkladom. Detský jedálny lístok, rovnako ako ten pre dospelých, musí byť bohatý na vitamíny, minerály a ďalšie prospešné látky, ktoré podporujú rast našich ratolestí. Denný príjem potravín by mal v prevažnej forme obsahovať množstvo zeleniny a ovocia. Keďže ide de facto o „živú“ potravinu, nemusíme strácať energiu jej spracovaním a máme vďaka nej dosť síl na zvládanie každodenných úloh. Navyše zelenina a ovocie vďaka svojej zásaditosti pomáhajú udržiavať rovnováhu v tele. Ako teda dosiahnuť, aby si vaše dieťa obľúbilo tieto potraviny? Tu je niekoľko tipov.

1. Podávajte deťom zeleninu postupne

Deti majú menší žalúdok ako dospelí. Vyhovujú im preto menšie porcie podávané viackrát denne. Rozdeľte potrebnú dennú dávku zeleniny a ovocia na štyri až päť porcií, ktoré budú postupne konzumovať počas dňa. Drobnejšie porcie nepôsobia nátlakovo a možno si nejakú porciu navyše vaša ratolesť vypýta po čase aj sama.

2. Buďte im príkladom

Deti sa rady hrajú na dospelých a „odkukávajú“ návyky rodičov. Či už je vaše správanie a zvyky správne alebo nie, deti si ich berú za svoje. Ak chcete, aby konzumovali častejšie zeleninu a ovocie, robte to sami. Zaveďte tieto druhy potravín do každodenného jedálnička a užívajte si každý hlt pred deťmi. Keď uvidia, že vám to chutí, inšpirujete ich. Výchovou a vytváraním správnych asociácií dosiahnete úspech.

fotolia_47128207_subscription_xl_r6879.jpg

3. Jedenie môže byť zábavou

Malé deti milujú hry a zábavu. Nič nie je lepšou motiváciou, ako keď robia niečo, čo ich baví. A rovnako je to aj s jedením. Urobte z jedla hru a máte vyhrané. Ako na to? Pomôžu pestré farby, vizuálne pútavé jedlo na tanieri vyrezávané do rôznych tvarov alebo naštylizované do vtipných kreácií. Svojmu drobcovi spravíte radosť a jesť budú nielen oči...

4. Zapojte ich do príprav

Každý z nás pozná ten pocit, keď nám jedlo viac chutí len preto, že sme si ho prichystali sami. Vložili sme doň kúsok seba a podávané menu ihneď získalo na hodnote. Nevynechávajte preto deti z procesu prípravy jedál. Zoberte ich so sebou do obchodu, nechajte ich podľa možností vyberať potraviny a v kuchyni potom prispieť svojou troškou. Budú vo vytržení.

5. Využite moment hladu

Nechajte malých nezbedníkov trošku vyhladovať. Nemyslíme na nič extrémne, ide len o to, že hlad je najlepší kuchár a keď im škvŕka v žalúdku, je veľmi pravdepodobné, že to, čo im naložíte na tanier, aj zjedia. Je dôležité, aby si uvedomovali hodnotu jedla, ktoré konzumujú. Plytvať potravinami a vyhadzovať ich nie je ekologické ani etické.

Ako vypestovať v deťoch vzťah k zelenine a ovocí?

Odpovedá Dušan Plichta, výživový poradca a lektor varenia.

Prečo zelenina nepatrí medzi obľúbené potraviny detí? Z čoho pramení táto averzia?

Možno to bude znieť ako klišé, ale je to najmä o marketingu a výchove rodičov. Navyše, treba si povedať pravdu, že niektoré druhy zeleniny za surova naozaj nemusia chutiť najlepšie. Preto sa treba naučiť, ako správne zeleninu spracovať a pripraviť tak, aby bola skutočne aj chuťovo lákavá. Druhou vecou je marketing a prostredie, ktoré na naše deti vplýva, a tak ich treba odmalička učiť, že je väčší frajer je Pepek námorník alebo Janko Hraško ako „hrdinovia“ z obalov sladkostí.

Môžu deti konzumovať všetky druhy zeleniny alebo existujú nejaké obmedzenia?

U zdravých detí v podstate platí to, čo u dospelého človeka. Lokálna čerstvá zelenina je tou najlepšou voľbou, akurát niektoré druhy, ako sú strukoviny a vysoko škrobová zeleninu, treba jesť s mierou. Netreba si však z toho robiť veľké problémy, lebo zeleniny aj tak nejeme dostatok. Orientujme sa radšej na to, aby sme redukovali príjem cukru a chémie. Pritom zohráva úlohu aj pôvod potravín, pretože sami viete, že taká paradajka zo supermarketu ani zďaleka nie je to, čo paradajka zo záhradky.

Je nejaký druh zeleniny, ktorý by sme mali uprednostniť?

Áno, ideálne je uprednostniť listovú zeleninu, koreňovú zeleninu a zeleninu bohatú na chlorofyl, pretože tá zbavuje telo nežiaducich toxínov. Klasika ako cesnak a cibuľa je tiež výborná.

Ako by mal vyzerať klasický jedálniček dieťaťa? Je to klasický model ako u dospelých?

Svojím spôsobom dieťa potrebuje rovnako kvalitnú, či ešte kvalitnejšiu výživu ako dospelý človek. Dieťa je vďaka tomu schopné sústredenia, nerozhadzuje ho vnútorná hormonálna nerovnováha a to všetko sa prejaví na jeho výsledkoch. Možno to znie zvláštne, ale začať deň ovocným šalátom nemusí byť vôbec najzdravšia voľba. Dovolím si tvrdiť, že domáce vajíčka na masle s paradajkami či paprikou sú oveľa lepšie. Samozrejme, keď ich nezajeme kilom chleba a pečiva.

Aká forma prípravy zeleniny je pre deti najvhodnejšia?

Záleží od druhu zeleniny. Aj keď je známe, že najviac vitamínov obsahuje surová zelenina, tak napríklad kel alebo brokolica sú efektívnejšie, ak sa pripravia na pare. Strukoviny si vyžadujú osobitnú dlhšiu prípravu. Čo by som však videl ako najväčší problém je, že samotná zelenina nám vôbec nestačí. Ak ju neskombinujeme správne so zdravými tukmi, tak z nej vôbec nedostaneme jej potenciál. Všimnime si, ako jedia šaláty v stredomorskej kuchyni Francúzi, Španieli, či Taliani. Všetko je u nich zaliate kvalitným olivovým olejom.

Ako sú na tom slovenské deti s konzumáciou zeleniny? Jedia jej dostatok?

Samozrejme, že nie… Ale to všetci vieme. Problémom je skôr marketing a to, že deti nemajú prístup ku kvalitnej strave a šaláty sú len doplnkom k sacharidom ako ryža, zemiaky, pečivá, sladkosti. Bežné jedlo v jedálni je často príliš sacharidové.

Máte tip na recept alebo spôsob prípravy zeleniny, ktorý by deťom zaručene zachutil?

Surové avokádo a rozmixované zeleninové polievky alebo šťavy z jablka, špenátu, zeleru. Grilovaná zelenina na špilke vie tiež pekne očariť a mnohé deti nemajú problém s malými kúskami zeleniny, ako sú mrkva, hrášok či petržlen pripravenými na masle.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 138
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 625
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 672
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 218
  5. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 052
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 926
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 904
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 796
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 608
  10. Budú Slováci čoskoro ovládať svoje domácnosti cez smartfón? 1 574

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

SVET

Minúta po minúte: Francúzi dovolili, podľa odhadov postupujú Macron a Le Penová

Le Penová označila postup za historický výsledok.

KOMENTÁRE

Voľby vo Francúzsku. Čo vlastne prospeje ľuďom?

Napäté voľby zakrývali podstatnejšiu tému.

SVET

Macron k politike pristupuje ako k startupu (profil)

Emmanuel Macron bol bankárom aj ministrom hospodárstva.

Neprehliadnite tiež

Sedem obedov z jedného hrnca

Eintopf jedlá, teda pokrmy pripravené v jednom hrnci, sú populárne nielen kvôli spotrebe riadu. Nemecký kuchársky vynález oceníte aj vy.

Ako rozbehnúť svoje trávenie a ozdraviť ho

Viete, ako prebieha tento životne dôležitý proces a či je ten váš v poriadku?

Jean-Paul Belmondo: Zmenil ideál mužskej krásy

Francúzsky herecký idol nedávno oslávil osemdesiatštyri rokov.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

V sobotu, 22. júna, nájdete v stánkoch nové číslo magazínu smeŽeny a rozhovor s Petrou Regnácq Trnkovou, s ktorou sme hovorili o korupcii.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop