Zdravie v zime

Aj zimné mesiace môžeme prežiť plní vitality, ak sa budeme správne starať o svoje telo.

Ilustračná fotografia(Zdroj: Fotolia.com)

smiskova.jpg

Odpovedá všeobecná lekárka Eva Smíšková.

Akú úlohu zohráva v rámci zdravotnej prevencie počas zimných mesiacov pohyb a šport?

Aj v zime by sme sa mali naďalej venovať pravidelným športovým aktivitám. Ideálne sú prechádzky v rýchlom tempe, chôdza s použitím nórskych palíc a kto má možnosť, tak aj pestovanie zimných športov, ako sú lyžovanie, skejtovanie či korčuľovanie. Pohyb vonku je, samozrejme, podmienený vonkajšími poveternostnými podmienkami. Mráz, sneh ani hmla nie sú prekážkou, ale pozor si treba dávať na studený vietor.

Ako si môžeme pomôcť pri obrane proti chrípkovým infekčným ochoreniam hygienou?

Dôležité je často vetrať prekúrené interiéry, hlavne na pracoviskách a miestach, kde sa zdržiava veľa ľudí. Mali by sme si umývať ruky možno častejšie, ako sme bežne zvyknutí, vždy po ceste MHD, po použití nákupných vozíkov a toaliet. Okrem toho je dôležité, ak už prepukla chrípková epidémia, vyhýbať sa miestam so zvýšenou koncentráciu ľudí, nenavštevovať kiná, spoločenské podujatia či hypermarkety.

Na aké zásady by sme mali dbať pri zimnom stravovaní?

V zime by sme mali viac ako inokedy myslieť na dostatočný prísun vitamínov, ideálne v ich prirodzenej podobe. Ide predovšetkým o vitamín C, ktorý je dôležitý na povzbudenie imunity. Jeho kvalitným zdrojom je kapusta, najlepšie kvasená bez konzervantov, brokolica, šaláty a listová zelenina, v menšej miere citrusové ovocie. Ak tieto potraviny nemôžeme z nejakého dôvodu konzumovať, môžeme siahnuť po syntetickom vitamíne C, je to lepšie, ako keby sme neprijímali nič. Mali by sme ho prijímať v pravidelných dávkach. U fajčiarov je potrebná vyššia dávka ako u ľudí, ktorí nefajčia.

fotolia_52374200_subscription_xxl_r9474.jpg

V zime máme nedostatok vitamínu D, ktorý získavame najmä zo slnečného žiarenia. Môžeme ho čerpať z nejakých náhradných zdrojov?

Mali by sme zvýšiť príjem potravín s obsahom tohto vitamínu. Ideálne sú morské ryby ako losos alebo tuniak, vajíčka, hlavne vaječné žĺtka, droždie a mliečne výrobky. Veľmi bohatým zdrojom vitamínu D je avokádo. Kto má problém pri konzumovaní týchto potravín, môže siahnuť aj po potravinovom doplnku s obsahom vitamínu D z lekárne.

Pozor na pitný režim

Dehydratácia nám hrozí v zimnom období najmä preto, že trávime veľa času v prekúrených miestnostiach, kde je veľmi suchý vzduch. Vysušené sliznice v nose a ústach bývajú zdurené a náchylnejšie na infekcie. Dokonca sa môže prejaviť aj suchý dráždivý kašeľ. Preto počas celej zimy platí, že by sme mali piť rovnako ako v iných ročných obdobiach, aj keď možno nepociťujeme taký smäd ako v lete.

fotolia_50082789_subscription_xxl_r9726.jpg

nu. Posilňovať môžeme s malými činkami, ale rovnakú službu nám urobia aj obyčajné plastové fľaše naplnené vodou. Dôležitá je kvalitná podložka, na ktorej sa dá posilňovať, naťahovať sa pri strečingu alebo si len tak ľahnúť, rozhodiť ruky, nohy do strán a pokojne sa vydýchať. Skôr než sa rozhodneme pre kúpu nejakého náradia, pozrite si cviky s ním na internete, aby sme videli, ako sa dá využiť v praxi a či nám je takýto spôsob cvičenia sympatický. Ideálne je, ak nám to priestor v byte dovolí, aby sme tam, kde cvičíme, nerobili iné aktivity. Ľahšie sa tak budeme na cvičenie koncentrovať a dodržiavať jeho pravidelnosť. Lebo aj pri domácom cvičení platí rovnaká zásada ako pri každom inom pohybe – len pravidelným úsilím sa dá dosiahnuť pokrok. Cvičiť treba aspoň hodinu. Minimálne trikrát do týždňa.

ú črevnú mikroflóru, podporujú trávenie a tým aj celkovo povzbudzujú imunitu. Pomáhajú pri črevných problémoch, cystickej fibróze, gynekologických zápaloch a alergiách. Sú dôležitým doplnkom pri liečbe antibiotikami.

Zacvičte si doma

Keď je vonku studený vietor a mráz, môže nás to odradiť od pohybu na čerstvom vzduchu. To však nie je žiadna katastrofa, zacvičiť sa dá aj doma. Stačí vedieť, ako na to.

Domáca telocvičňa: Kondičný tréner Juraj Németh odporúča vyhradiť si v byte priestor, ktorý si zariadime na cvičenie. Všetko potrebné náradie nájdeme na internete. Cvičiť sa dá na fitlopte, s expandermi, bosu, kúpiť si môžeme aj menšie rebriny a namontovať ich na stenu. Posilňovať môžeme s malými činkami, ale rovnakú službu nám urobia aj obyčajné plastové fľaše naplnené vodou. Dôležitá je kvalitná podložka, na ktorej sa dá posilňovať, naťahovať sa pri strečingu alebo si len tak ľahnúť, rozhodiť ruky, nohy do strán a pokojne sa vydýchať. Skôr než sa rozhodneme pre kúpu nejakého náradia, pozrite si cviky s ním na internete, aby sme videli, ako sa dá využiť v praxi a či nám je takýto spôsob cvičenia sympatický. Ideálne je, ak nám to priestor v byte dovolí, aby sme tam, kde cvičíme, nerobili iné aktivity. Ľahšie sa tak budeme na cvičenie koncentrovať a dodržiavať jeho pravidelnosť. Lebo aj pri domácom cvičení platí rovnaká zásada ako pri každom inom pohybe – len pravidelným úsilím sa dá dosiahnuť pokrok. Cvičiť treba aspoň hodinu. Minimálne trikrát do týždňa.

Od zahriatia k výkonu: Skôr než začneme posilňovať, je dôležité svaly zahriať. „Urobiť to môžete aj klasickými poskokmi, ak to vašim susedom neprekáža,“ odporúča Juraj Németh. Ten, kto si nemôže dovoliť poskakovať, môže si nájsť zahrievajúce kardio cvičenia na internete. Veľmi dobrý výber je napríklad pri cvičení s fitloptou, s pomocou tohto náradia sa môžete krásne zohriať aj bez toho, aby ste dupali ako stádo slonov a pohoršili všetkých, čo bývajú pod vami. Zahrievacia fáza by mala trvať desať až pätnásť minút. Potom už môžete prejsť priamo k posilňovaniu partií, na ktorých vám záleží.

Spomienky na hodiny telocviku: Či už si ako inšpiráciu zvolíte cviky z youtube alebo nejaké DVD, dôležitejšia než dodržiavanie tempa je správna technika. Na tú sa treba predovšetkým zamerať, lebo nesprávne vykonaný cvik je niekedy horší než žiadny. Najlepšie je vyhnúť sa chybám tak, že si necháte techniku skontrolovať od odborníka. Série cvikov si treba vyberať primerane kondícii, podľa toho, či sú určené pre začiatočníkov, alebo pokročilých a zbytočne neprepínať sily. Cvičiť by sme mali tak, aby sme sa vládali hýbať aj na druhý deň. Výbornou inšpiráciou sú aj hodiny telocviku, ktorými sme prešli na základnej škole. Každý z nás z nich pozná drepy, sklápačky, brušáky, kľuky. Tieto univerzálne cviky na posilňovanie s vlastným telom sú výbornou pomôckou na cvičenie v každom veku. „Ak sú klasické kľuky pre vás náročné, začnite najprv cvičiť s oporou o kolená,“ radí Juraj Németh a dodáva, že k domácej cvičebnej zostave si môžeme pridať aj unožovanie, zanožovanie a výkopy všetkého možného druhu, ktoré výborne posilňujú nohy a zadok.

Záverečný relax: Po každom výkone potrebuje telo upokojiť, vydýchať sa a ponaťahovať. Aby sme nemali na druhý deň svalovú horúčku, je dobré oboznámiť sa so strečingom a dobre uvoľniť všetky svaly, ktoré boli pri cvičení namáhané. Juraj Németh odporúča venovať strečingu presne taký istý čas ako posilňovaniu. Po dôkladnom ponaťahovaní je dobré dať si teplú sprchu, ktorá rozťahuje cievy a podporuje regeneráciu.

Na podporu imunity

fotolia_41178364_subscription_xxl_r165.jpgHliva ustricová - má priotirakovinové, imunomodulačné, antioxidačné a protizápalové účinky. Znižuje hladinu cholesterolu, krvný tlak, pôsobí proti zrážaniu krvi a dokonca aj znižuje hladinu cukru v krvi. Celkovo posilňuje imunitný systém a používa sa aj pri liečbe kožných ochorení a zranení, ako sú ekzémy, popáleniny, kožné alergie a k liečbe kŕčových žíl.fotolia_56519599_subscription_xxl_r5711.jpg

Šípky – sú cenným zdrojom vitamínu C a okrem toho obsahujú aj vitamíny A,B. E, P a K. Ich červené sfarbenie spôsobuje silný antioxidant lykopén. Majú antibakteriálne a protivírusové účinky, zvyšujú produkciu žlče a podporujú trávenie. Pomáhajú pri vykašliavaní hlienu.

Probiotiká – sú kultúry živých mikroorganizmov, ktoré zlepšujú črevnú mikroflóru, podporujú trávenie a tým aj celkovo povzbudzujú imunitu. Pomáhajú pri črevných fotolia_18473923_subscription_xl_r9306.jpgproblémoch, cystickej fibróze, gynekologických zápaloch a alergiách. Sú dôležitým doplnkom pri liečbe antibiotikami.

Cesnak – je výborným povzbudzujúcim prostriedkom na imunitu. Obsahuje vitamína A, C a B, pomáha pri kašli, nádche, chrípke a ochoreniach dýchacích ciest. Má protiplesňové, antivírusové a protizápalové účinky, pomáha ľuďom s vysokým krvným tlakom. Zmiešaný s citrónovou šťavou a medom je silným liekom na chrípku a nachladnutie.

Zohrejte sa podľa tradičnej čínskej medicíny

Počas chladných a vlhkých dní je dobré prijímať na harmonizáciu organizmu teplú stravu a nápoje. Na zvýšenie zahrievajúcich účinkov potravín je vhodné grilovanie, pečenie, dlhšie varenie v tekutinách, prípadne môžete pridať do jedla trochu štipľavého korenia alebo alkoholu. Terapeut tradičnej čínskej medicíny Martin Martinec odporúča jedávať najmä polievky. „Teplo dokáže rozhýbať energiu, otvára póry a vylučuje patogény z tela,“ dodáva. Z potravín, ktoré majú výborné zahrievajúce účinky, môžete vyskúšať škoricovú kôru, zázvor, čierne a biele korenie, červenú papriku, sójový olej, bravčové mäso alebo kakao. Zahrievajúci efekt potravín by mali využívať v zime len zdraví ľudia. Nie je vhodný pre pacientov, ktorí trpia na nejaké zápalové ochorenie. Zápal totiž produkuje v tele sám osebe horúčosť, ktorú potrebujeme schladiť.

Tip na rýchle zahriatie: Povarte kúsky čerstvého zázvoru so zelenou jarnou cibuľkou v 0,5 litra vody desať minút. Odvar vypite, kým je teplý.

fotolia_2933727_subscription_xl_r6528.jpg

Liečba bez klasických liekov

V boji s chrípkovým ochorením alebo nachladnutím môžu pomôcť okrem klasickej liečby aj alternatívne liečivá – bylinky, homeopatiká, Schüsslerove minerály alebo aura-soma. „Výhodou týchto produktov je, že väčšinou nemajú žiadne kontraindikačné a nežiaduce účinky, môžu sa podávať aj tehotným a dojčiacim ženám a malým deťom,“ vysvetľuje farmaceutka Jarmila Chudíková z lekárne Vicky Wall v Bratislave. Ich nevýhodou je, že každému rovnako nezaberajú. Sú ľudia, ktorí vyskúšali homeopatiká alebo aura-somu a zistili, že im takéto liečivá vôbec nezaberajú. „Stáva sa to väčšinou zemitým ľuďom, silne orientovaným na hmotu,“ vysvetľuje Chudíková. „Aj im však môžu pomôcť bylinky, tie totiž zaberajú všetkým bez výnimky.“ Aké prírodné liečivá sú dobré na liečbu chrípky a nachladnutia?

Fytoterapia: na zvýšenie imunity sa podáva echinacea vo forme kvapiek , čaju alebo sirupu, rakytník ako sirup alebo šťava. Na liečbu chrípky sa využívajú aj rôzne bylinkové čaje – napríklad s obsahom bazy, lipy, materinej dúšky alebo šípok.

Homeopatiká: dajú sa užívať vo forme monokompozitov na konkrétne príznaky, alebo polykompozitov, ktoré obsahujú viaceré zložky a liečia viac príznakov súčasne. Ak vám do troch dní nezaberú, znamená to, že vám bol liek nesprávne určený a treba vyskúšať iný.

Schüsslerove minerálne soli: sú vhodné na doplnenie minerálov, zvýšenie imunity a zníženie teploty. Na chrípkové stavy sa odporúčajú dva produkty – Khali Phos a Kali Mur.

Aura-soma: z farebných fľaštičiek s prírodným zložením sa používajú na liečbu chrípky a nachladnutia dve – takzvaná fyzická a éterická záchrana. Dokážu rozprúdiť a harmonizovať stagnujúcu energiu a odstrániť energetické bloky, čím sa uvoľňuje z tela bolesť a nepríjemné psychické stavy spojené s ochorením.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 9 000
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 810
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 111
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 2 494
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 307
  6. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 202
  7. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 1 118
  8. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 031
  9. Ako na refinancovanie hypotéky 1 003
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 992

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Smer opäť prevalcuje župy a opozícia je v pohode

V jednom sa Josif Vissarionovič Džugašvili nemýlil: kádre rozhodujú o všetkom.

SVET

Český komentátor pre SME: Naša demokracia Babiša prežije

Babiš nerozumie demokracii, tvrdí Jindřich Šidlo.

Neprehliadnite tiež

Viete, aké sú farebné trendy Vianoc 2017?

To, akú farbu stromčeka budeme mať, sa určuje dva roky vopred.

Všetko najlepšie, princezná Leia: Herečka Carrie Fisher by oslávila 61 rokov

Odišla nečakane, deň po jej smrti umrela aj jej slávna matka Debbie Reynoldsová.

Šesť pravidiel, ako nosiť tmavý rúž

Pravidelne na jeseň kraľujú dámskym perám tmavšie a sýtejšie odtiene. Naučte sa ich nosiť bez obáv.

Je najvyšší čas prestať nosiť vlnu, hovorí zakladateľka PETA

Ingrid Newkirková vysvetľuje, prečo je strihanie oviec kruté a neľudské.