SME

Zuzana Šidlíková: Pred vojnou sa nepatrilo písať o paráde

Historička módy nám porozprávala o zabudnutých odevných značkách a salónoch.

Zuzana Šidlíková, historička módyZuzana Šidlíková, historička módy (Zdroj: Foto: Petra Bošanská)

Pátra po knižniciach, archívoch, múzeách aj starých šatníkoch a postupne zliepa jagavý módny svet z čias našich prababičiek.

Odmalička vás bavila móda?

Asi áno. Ako štvorročná som ju začala vnímať, keď som robila detskú modelku v časopise Móda a pamätám sa, že som si mala obliecť šaty, ktoré sa mi vôbec nepozdávali. Narobila som im tam dosť veľkú scénu. Nechápala som, prečo mám mať oblečené niečo, čo sa mi nepáči. Ešteže mali s malým tvrdohlavcom trpezlivosť (smiech).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Máte vyštudované dve vysoké školy. Ste skôr teoretičkou alebo praktičkou?

SkryťVypnúť reklamu

Síce som vyštudovala aj výtvarnú teóriu, napriek tomu som sa viac videla v dizajnérskej brandži. Osud to zariadil tak, že som dostala ponuku na doktorandské štúdium, kde som mohla prepojiť obe školy a venovať sa dejinám módneho dizajnu. Vydala som sa pomerne nevychodenou cestičkou. Zaoberať sa u nás v rámci doktorandského štúdia niečím takým „povrchným“, ako sú dejiny módy, by bolo ešte pred takým desaťročím dosť nereálne.

Zrejme máte aj pozitívny vzťah k pátraniu po archívoch a knižniciach.

Výskum som začala s veľmi hmlistou predstavou, sama som netušila, čo nájdem. Začala som napríklad s adresárom firiem, kde bolo tristo krajčírov - čo s tým narobíte? Tak som pokračovala prehliadaním inzerátov v dobovej tlači, podľa ich periodicity sa dala odhadnúť dôležitosť jednotlivých salónov. V adresári z roku 1914 som napríklad našla reklamu, kde sa firma Tausky a synovia označuje za najväčší módny salón horného Uhorska. Krajčírstvo malo dokonca vlastný telefón už v záznamoch z roku 1909, čo bolo na to obdobie veľmi zriedkavé.

SkryťVypnúť reklamu

To je ako práca detektíva alebo skladanie mozaiky. Aký je výsledný obraz módy v medzivojnovom období?

Dvadsiate roky sú pre dejiny módy zásadným obdobím. Menilo sa sociálne postavenie ženy, aj preto bola módna premena najdynamickejšia v novodobej histórii. Samozrejmým bolo prepojenie s Prahou, ale i s Budapešťou a Viedňou. Salóny si i v menších mestách objednávali zahraničné časopisy, takže aj krajčírka v Považskej Bystrici presne vedela, čo práve letí vo Francúzsku alebo v Anglicku. Ale fungovalo to aj naopak a slovenské značky expandovali do sveta, napríklad spoločnosť Detva exportovala do Ameriky, Ázie aj do Afriky.

dsc_8563_r6524.jpg

Natrafili ste aj na rubriky typu módna polícia, kde sa kritizovalo oblečenie?

Takéto články sú skôr fenoménom nedávneho obdobia, ale je to paradoxné, pretože kedysi bola móda oveľa väčším diktátom. Keď si napríklad v medzivojnovom období pozriete tri rôzne magazíny z jedného roku, v každom nájdete sukne rovnakej dĺžky. V dvadsiatom piatom roku sa zrazu skrátili po kolená a akoby uťalo, krátke sukne boli vo všetkých časopisoch. Pluralita nastúpila až oveľa neskôr, lenže pozor, napríklad ešte do sedemdesiatych rokov boli nohavice v divadle alebo na spoločenskej udalosti len veľkou raritou.

SkryťVypnúť reklamu

hearts1.pngSME.sk spustilo serióznu zoznamku dvaja.sme.sk. Zaregistrujte sa zadarmo.

Vráťme sa do medzivojnovej éry. Existovala už vtedy typická slovenská móda, napríklad s ľudovými prvkami?

Na vidieku bol v roľníckom prostredí kroj samozrejmosťou. V meste sa začali folklórne prvky akcentovať najmä v období prvej republiky. Ale jednou z prvých priekopníčok bola arcikňažná Izabella Habsburská, ktorá ešte koncom devätnásteho storočia založila ženský spolok na podporu ľudového umenia. Sama nosila blúzku, charakteristickú módnou secesnou líniou, ale s lokálnou ľudovou výšivkou.

dsc_8811_r3334.jpg

Natrafili ste pri svojom pátraní na niečo, čo vás prekvapilo alebo emotívne zasiahlo?

Často bolo fascinujúce vidieť, ako sa v „povrchnej“ móde odrážajú veľké dejiny. S hrozbou druhej svetovej vojny sa dostávali do popredia praktické odevy, v Živene sa napríklad v roku 1938 priamo píše, že v tom období sa nepatrilo písať o paráde. Zaujímavým momentom bolo aj čítanie korešpondencie v národnom archíve. Potenciálni arizátori sa v listoch bili o to, kto sa dostane k významnému textilnému podniku, čo sa nezaobišlo bez vzájomných udaní. Pre mňa to bolo až neskutočne živé svedectvo o tom, ako ľahko sa spoločnosť dostane na úplné morálne dno.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prečo upadli slávne módne značky do zabudnutia? Bolo to práve pre arizáciu?

Neprežili roky nula. Takto nazývam všetky obdobia, keď sa násilne pretrhla kontinuita, všetko sa rozmetalo na kusy a začalo sa budovať od začiatku. Rokom nula pre celý módny priemysel bol napríklad rozpad Rakúsko-Uhorska. Ďalším reštartom bol začiatok druhej svetovej vojny. Veľa majiteľov textilných obchodov malo židovský pôvod, boli deportovaní do Osvienčimu a ich podniky skončili v rukách arizátorov. A po vojne sa opäť budovalo všetko nanovo.

Socializmus bol asi najmä o nedostatkových tovaroch, či nie?

Enormný bol najmä dopyt po luxusných tovaroch, špecifických veľkostiach alebo detských odevoch. Obľúbeným symbolom sú džínsy, ktoré si ľudia nosili zo zahraničia, prípadne z tuzexu. Koncom sedemdesiatych rokov ich začali vyrábať aj tunajšie podniky, ibaže s kvalitou a dizajnom socialistických džínsov to spočiatku nebolo veľmi slávne. Ale v osemdesiatych rokoch sa v prešovských Závodoch kapitána Nálepku rozbehla licenčná výroba značky Lee Cooper.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A potom prišiel ďalší bod nula – novembrový prevrat.

To bolo asi najväčší reštart. Niektoré renomované salóny, ako napríklad Podolská, prežili v transformovanej podobe rok 1939, prežili aj komunistický prevrat a položili ich až 90. roky s divokou privatizáciou. Kedysi mal každý región svoj výrobný textilný závod, dnes tu nezostalo takmer nič, všetko sa zrútilo ako domček z karát.

A čo napríklad Ozeta alebo Makyta?

Zostali, aj keď zhruba 90 percent produkcie je určených pre zahraničné značky. Niektoré textilky sa preorientovali trebárs na náplne do paplónov a matracov, ďalšie podniky zachránil aspoň automobilový priemysel a teraz šijú poťahy na sedačky.

To je dosť smutné.

Je to taký paradox, že po nežnej revolúcii sme sa dostali do absolútneho protipólu – kedysi sme túžili po veciach z cudziny, dnes sme na módu zo zahraničia doslova odkázaní.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A zároveň začíname prahnúť po domácich výrobkoch, často s nádychom socializmu.

Áno, bude to nostalgiou, ale možno aj tým, že sme presýtení nekvalitným tovarom z východných trhov.

dsc_8600_r4691.jpg

Myslíte, že naši súčasní módni dizajnéri by obstáli v zahraničnej konkurencii?

Myslím si, že z odevov dnešných módnych tvorcov nekričí provinciálnosť. Mnohí dnešní absolventi VŠVU majú absolvované stáže v zahraničných značkách, medzi ktorými nechýba Alexander McQueen, A. F. Vandevorst, Adidas, Zara, Charles de Castelbajac a ďalšie, takže by sa v zahraničí asi nestratili.

Nemáme tu žiadne nafúknuté bubliny v podobe dizajnérov, ktorých tvorba za nič nestojí?

Ja som celkom tolerantná a mám rada pluralitu. Je pravda, že niektoré šaty na plesoch na mňa pôsobia ako zo zaprášenej požičovne alebo z roku 85, ale je ich stále menej, nehovoriac o tom, že keď sa samotnej nositeľke páčia, je to úplne v poriadku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Netreba si klientov aj vychovávať?

Samozrejme, treba pracovať aj na tom, aby bol zákazník dostatočne vzdelaný, aby mal rozhľad a aby si vedel vybrať. Je to ale beh na dlhé trate a je to v podstate tá najťažšia úloha pre návrhára. Niekedy mám pocit, že by mnoho vyriešila aktívnejšia vzájomná komunikácia, i to by pomohlo nájsť cestu k novému zákazníkovi.

Spomínali ste plesy. Ako vlastne vyzerala fašiangová sezóna spred niekoľkých desaťročí?

Etiketa bola prísnejšia, ale ľudia sa možno vedeli viac odviazať. Najviac sa to prejavovalo na maškarných báloch, kde bolo vidieť naozaj sureálne výčiny. Napríklad v Pressburger Zeitung som čítala článok o pitoreskných prestrojeniach, až som si chvíľu myslela, že neviem text správne preložiť. Niekto bol prestrojený za glóbus, iný napríklad za prestretý stôl.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako prežívate fašiangy vy?

Nie som veľmi plesový typ, ale obrovským zážitkom bol pre mňa napríklad karneval, ktorý som zažila pred dvoma rokmi v Kolíne nad Rýnom. Pôvodne som očakávala decentne veselý maškarný sprievod, no privítal ma absolútny spoločenský ošiaľ. Prídete do metra, a všetci majú masky vrátane šoféra. Obyvatelia si berú na karneval niekoľkodňovú dovolenku, počas ktorej sa úplne odviažu. Tento „ventil“ trvá niekoľko dní a skončí sa pálením panáka, ktorý sa podobá našej morene. V ohni skončia aj všetky hriechy prehýrenej oslavy, potom sú všetci opäť pedantnými Nemcami (smiech).

Na ktoré obdobie módnych dejín si plánujete najbližšie posvietiť?

Kedysi som v diplomovke skúmala stredoveké textílie, potom som prešla k medzivojnovému obdobiu, a teraz k obdobiu, na ktorú sa dokonca pamätám... Je to obdobie socialistického Československa, takže dúfam, že pátranie pôjde ľahšie (úsmev).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 990
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 599
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 819
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 630
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 286
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 927
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 413
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 125
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 210
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 9 652
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 444
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 285
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 875
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 758
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 024
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 559
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu