Bielkovinové chudnutie

Počuli ste už o spôsobe redukcie nadbytočných kilogramov, základom ktorého je príjem potravín a jedál so zvýšeným obsahom bielkovín, teda proteínov?

Ilustračná fotografia(Zdroj: sxc.hu)

Bielkoviny v strave

Prijímať ich môžete v potravinách rastlinného alebo živočíšneho pôvodu. Najvyšší podiel bielkovín obsahujú mliečne výrobky, strukoviny a vajíčka. Ďalším ich známym zdrojom je mäso. Rybky, hovädzie, bravčové, ale aj hydinové a morčacie mäso. Pri kúpe spracovaných mäsových výrobkoch sa však nezabudnite zamerať na tie s vysokým obsahom skutočného mäsa. Zvýšený príjem všetkých týchto potravín je podstatou diéty pochádzajúcej a koncipovanej na Hardvardskej univerzite v USA.

Diéta sa nazýva aj hyperproteínová alebo ketogénna. Prvý názov napovedá o podstate celej diéty. Tou je príjem jedál so zvýšeným obsahom bielkovín počas celého jej trvania. Slovo „ketogénna“ označuje princíp straty nadbytočných kilogramov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Dietovať môžete dvojako

hd_sxc.hu_pic-5_r5488.jpgDiétovať je možné dvomi spôsobmi. Náhradou pravej varenej stravy instantnými jedlami s vysokým obsahom proteínov alebo kontrolovaním svojho denného príjmu sacharidov, ktoré sú častokrát označované v súvislosti s potravinami aj ako uhľohydráty, a ich nahrádzaním pravými potravinami bohatými na bielkoviny.

Špecializované spoločnosti ponúkanú širokú škálu práškových jedál, ktorými sa môžete pomaly prejesť až k svojmu cieľu. Tvrdia. Na trhu sú sladké koktejly, polievky, ale aj tuhé jedlá ako cestoviny alebo omelety. Základom tejto diéty je jesť 4 – 5 ráz do dňa a striedanie sladkých a slaných jedál pomedzi ktoré si môžete dopriať šaláty z vopred určenej zeleniny. Na prípravu jedál potrebujete malú nádobku s vodou, v ktorej prášok rozmiešate. V konečnom dôsledku ide však o finančne náročnejšiu záležitosť.

Druhý spôsob vynecháva umelé práškové jedlá. Prvé dva dni je naordinovaná úplná hladovka, tá je však dobrovoľná. Po nej začína fáza zameraná na počítanie príjmu sacharidov. Denný príjem by sa mal pohybovať do 50 g. Najbohatšie na sacharidy sú z potravín zemiaky, chlieb, cestoviny, kandizované ovocie a tropické ovocie. Pre lepšiu predstavu, 100 g zemiakov obsahuje 17 g uhľohydrátov. Diéta si vyžaduje odhodlanie a pevnú vôľu. Trvá niekoľko mesiacov a počas nej jedlá s vysokým obsahom uhľohydrátov nahradzujete „vysokobielkovinovými“. Tie zasýtia a zároveň dopomôžu k tvorbe dôležitých ketogénnych látok. Aj preto sa využíva označenie „ketogénna diéta“.

Nezabudnite sa poradiť

hd_sxc.hu_pic-2_r348.jpgU niekoho skôr, u niekoho neskôr nastane bod, kedy sa kilá začnú strácať. Dôležité je, aby ste chudli správne. Najprv by ste mali vyhľadať odborníka, s ktorým prekonzultujete, či ste na hyperproteínovú diétu vhodným kandidátom. Lekár a autor novej knihy Návod na prežitie pre ženy Igor Bukovský z Ambulancie klinickej výživy sa s hyperproteínovou diétou nestotožňuje. „Ak denný príjem bielkovín vysoko a dlhodobo prekračuje dennú odporúčanú dávku, vo väčšej alebo menšej miere to zvyšuje riziko a progresiu osteoporózy, rakoviny hrubého čreva a prsníka, zaťažuje to obličky, a tiež, čo iste mnohé dámy nepoteší, urýchľuje starnutie.“

Súčasná odporúčaná denná dávka bielkovín z pravých potravín je v priemere 0,8 až 1,2 g na kilogram hmotnosti človeka. Pre športovcov sa odporúčané denné dávky zdvojnásobujú. Instantné práškové náhrady nie sú podľa odborníka na zdravú výživu Bukovského vhodné už vôbec. „Zdravý rozum spochybňuje predstavu, že je možné, ba vhodné starať sa o svoje zdravie tým, že človek skonzumuje technologicky spracované deriváty prirodzených potravín. Komu to však nevadí, ide touto nezmyselnou skratkou.“

V práškových náhradách sa častokrát využíva sladidlo aspartám (E 951). Práve ten je podľa rôznych inštitúcií spornou zložkou potravín a jedál. Je takmer 200-krát sladší ako trstinový cukor. V Európskej Únii je jeho používanie dovolené na základe rozhodnutia Európskeho úradu pre bezpečnosť potravín.

Ak si idete za snom štíhlej a vyšportovanej postavy, bielkovinové doplnky sú vítané. „Suplementy ako proteínový prášok s ochutením klientom odporúčam. Treba si však uvedomiť, že príjem bielkovín by mal byť rôznorodý, či už z mäsa, vajíčok tvarohu a podobne. Proteínové nápoje však výborne doplnia zdroj bielkovín. Ideálny je srvátkový proteín s hydrolizovanou srvátkou s nízkym množstvom tukov a cukrov,“ približuje využitie proteínových doplnkov vo svete športu Michael Achberger, profesionálny osobný tréner z Body energy clubu. hd_sxc.hu_pic-4_r1037.jpg„Pri bielkovinovej diéte sa môžu pre zvýšenie regenerácie tela vynechávať kardio tréningy. Diéta tiež spôsobuje dočasnú slabosť a nesústredenosť, preto sa odporúča trénovať so sparing partnerov alebo pod dohľadom osobného trénera,“ dodáva.

Ako diéta pôsobí

„Pred touto som vyskúšala asi všetky diéty, ktoré existujú. Potom mi známa povedala o bielkovinovej diéte a vybrala som si práškovú. Je to pre mňa pohodlnejšie,“ hovorí Jana, matka trojročnej Sofie, ktorá sa popri materskej dovolenke a udržiavaní domácnosti venuje aj rozbehnutiu vlastného podnikania. „Zvláštne je, že som od začiatku diéty nemala pocit hladu a nechýbali mi ani sladkosti. Skôr po mesiaci som bola všetkého akási prejedená a potrebovala som aj reálne jedlo. Musím však povedať, že mi na diéte veľmi vyhovuje to, že si drink alebo polievku môžem zarobiť hocikde. Zeleninový šalát si pripravujem na daný deň doma a majú ho v ponuke aj v každej reštaurácii. Za niečo vyše dvoch mesiacov som zhodila 17 kíl,“ dodáva Jana.

Veronika, účtovníčka v súkromnej spoločnosti tiež nahradila klasické jedlá bielkovinovými. Nie však práškovými. „Na začiatok sa odporúča krátka hladovka. Deň alebo dva. Boli to veľmi dlhé dva dni. Pre mňa určite. Nikdy by som nepovedala, že také niečo vydržím. Potom som si vyhľadala tabuľky s hodnotami sacharidov v potravinách a všetko čo zjem, si rátam a chodievam cvičiť. Na začiatku som mala chuť s tým seknúť, ale teraz som v tom už ako doma. Jedlá do práce na niekoľko dní si varím dopredu doma. Som rada, že som si zvolila túto diétu. V lete sa budem vydávať a dovtedy chcem schudnúť 20 kíl. Zatiaľ som po takmer dvoch mesiacoch ľahšia o necelých 7 kíl. Takže to ide. A hlavne zdravo!“

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Klima efekt bez klimatizácie
  2. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  3. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  4. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  5. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  7. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  8. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  9. V Adlerovej na Furči sa začína stavať!
  10. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  1. Zdravý životný štýl - dá sa v dnešnej dobe udržať?
  2. Klima efekt bez klimatizácie
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  4. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  5. METRO vyzbieralo takmer päť ton potravín pre ľudí v núdzi
  6. Zonácia stanovuje jasný režim obhospodarovania každého pozemku
  7. Ako vybrať správne sedaciu súpravu?
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  10. 5. ročník akcie Za čistejšie Staré Mesto práve začína!
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 288
  2. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 18 644
  3. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 11 669
  4. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 11 565
  5. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 10 978
  6. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 8 457
  7. Tento test pomohol viac ako 100 ľuďom znížiť vysoký krvný tlak 6 086
  8. 3 spôsoby, ako využiť GDPR vo váš prospech. 4 856
  9. Bývate v práci unavení? Možno spávate v zlom prostredí 3 867
  10. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 260

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vlak obsadený smerákmi idúci do stanice Ničota nabral na rýchlosti

Môže sa stať, že veľká občianska energia prítomná na námestiach sa postupne vytratí. Ale nádej zostane.

KOMENTÁRE

Ani Richard Sulík nepochopil odkaz námestí

Nepredstavujú požadovanú zmenu politickej kultúry.

PRIMÁR

Rakovina. Môže za ňu osud, či životný štýl?

Dvojica štúdií prináša odpoveď, nakoľko si je možné znížiť riziko rakoviny.

Neprehliadnite tiež

Sex po pôrode môže byť plný ťažkostí, dá sa im však pomôcť

Sedem rád ako obnoviť stagnujúci sexuálny život po narodení dieťaťa.

Desať tipov, ako si čo najlepšie užiť každý víkend

Aby boli dva voľné dni v znamení pohody, mali by ste sa na ne pripraviť.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

V novom čísle nájdete rozhovor s režisérkou Valeriou Schulczovou, ktorá sa nebojí ťažkých a problematických tém.

AKTUALIZOVANÉ 19.4. O 10:25

Chýbajú postupy aj štandardy. Baby friendly nemocnice majú znova ožiť

Nemocnice priateľské k deťom v minulosti nedodržiavali pravidlá. Ministerstvo zdravotníctva teraz chystá zmeny.

STĹPČEK OSMELENÉ

Anorexia je ako alkoholizmus, nikdy nie ste celkom za vodou

Vidieť, kam som bola schopná doviesť svoje telo, je strašidelné.