Sauna pre zdravie

Saunovanie dokáže upevniť zdravie a odolnosť organizmu. Skôr, než sa vyberiete do sauny, je dobré oboznámiť sa s tým, ako a kedy ju využívať.

Ilustračná fotografia(Zdroj: Fotolia.com)

Princíp saunovania je prostý. Sadnete si do vyhriatej miestnosti a potením a striedaním teplôt si upevňujete odolnosť a zdravie. Lekári sa zhodujú, že ak venujete saunovaniu aspoň tridsať minút, vaše telo sa zbaví rovnakého množstva škodlivých látok, aké dokážu obličky spracovať za dvadsaťštyri hodín. Vďaka zmene teploty prostredia, v ktorom sa človek pri saunovaní nachádza, dochádza k zabíjaniu vírusov a baktérií a regenerácia poškodených buniek prebieha mnohonásobne rýchlejšie.

Sauna má viacnásobný liečivý efekt. Je vhodná pre tých, ktorí majú kožné problémy, pretože pravidelným saunovaním sa pokožka vyčistí a podporí sa tvorba nových buniek. Okrem toho zlepšuje prietok krvi, povzbudzuje prekrvenie slizníc, dýchacích ciest, činnosť srdca, krvného obehu, obličkového systému a množstva ďalších fyziologických funkcií.

fotolia_54891013_subscription_xxl_r4815.jpg

Návšteva sauny sa odporúča i pri poruchách pohybového ústrojenstva, pôsobí liečivo na opuchy, bolesti končatín a dokáže uvoľniť stuhnuté svalstvo. Profesionálny masér a fyzioterapeut Stanislav Junas tvrdí, že saunovanie povzbudzuje imunitu a zvyšuje obranyschopnosť organizmu. Zároveň dokáže pozitívne nabudiť hormonálny systém, spúšťa vyplavovanie toxínov z tela, čím vplýva i na funkciu cievneho a lymfatického systému. Sauna pôsobí priaznivo i na pohybové ústrojenstvo, pretože zvláčňuje mäkké tkanivá a šľachy.

Saunovanie nie je pre každého

Hoci saunovanie prináša množstvo blahodarných účinkov, vyhýbať by sa mu mali ľudia, ktorí na sebe pozorujú známky prechladnutia, chrípky, pociťujú bolesti v krku či v kĺboch. Fyzioterapeut Stanislav Junas potvrdzuje, že akútne infekčné ochorenia môže sauna ešte zhoršiť, hlavne ak ide o virózu a zápaly. Kontraindikácia sauny je aj pri laringytíde a podobných závažných poruchách dýchacích ciest.

Rázny zákaz vstupu platí pre srdciarov. Stanislav Junas sa stretol s prípadom, keď si jeden pacient, ktorý vstúpil do sauny, neuvedomil vážnosť svojho zdravotného stavu, následne v saune skolaboval a nebol schopný privolať pomoc. I keď sa všetko napokon dobre skončilo, doslova riskoval život. Ľudia s kardiovaskulárnymi ochoreniami by sa nemali preceňovať a nechodiť do sauny bez konzultácie s odborným lekárom. Saunovanie totiž môže pacientom trpiacim srdcovými chorobami privolať infarkt. Srdce podáva vyšší výkon, lebo organizmus je prehriaty, čo môže viesť ku kolapsu.

Saune by sa mali vyhýbať i tehotné a dojčiace ženy. Neodporúča sa ani ženám v období menštruácie a počas nasledujúcich troch dní po menštruačnom krvácaní. Podľa Stanislava Junasa by do sauny nemali chodiť ani ľudia trpiaci akoukoľvek formou artrózy alebo artritídy, pri týchto typoch ochorení spôsobuje teplo zhoršenie stavu. Naopak, pacientom s touto diagnózou sa odporúča na zlepšenie stavu chladné prostredie.

fotolia_60250724_subscription_xxl_r9367.jpg

Pri poškodeniach pohybového ústrojenstva, ako je napríklad vytlačená medzistavcová platnička, ktorá ešte nie je prasknutá, môže po absolvovaní sauny nastať zhoršenie stavu a dôjsť k veľkým bolestiam. Hoci reakcie sú z prípadu na prípadu individuálne, Stanislav Junas upozorňuje, že väčšinou má sauna na takéto poškodenia chrbtice negatívny efekt.

Ideálne po chorobe

Ak sú príznaky nádchy, chrípky či inej choroby zažehnané, prichádza vhodný čas na návštevu sauny. Fyzioterapuet Stanislav Junas potvrdzuje, že v období rekonvalescencie sa organizmus snaží vrátiť do pôvodného stavu. Tento proces možno podporiť i pomocou sauny. Aby sme vyťažili zo saunovania maximum pozitívneho, Stanislav Junas odporúča navštevovať saunu pravidelne a čas v nej, ako i v chladiacom bazéne a v sprche si primerane dávkovať. Netreba zabúdať na správny pitný režim. Ideálne je začať piť v malých množstvách už dve hodiny pred saunovaním. Ľuďom, ktorí sa necítia úplne zdraví, navrhuje poradiť sa pred návštevou sauny s lekárom, aby sa vyhli prípadným rizikám.

Nie je sauna ako sauna


  • Fínska sauna

Priemerná teplota vo fínskej saune je približne 75 - 80 °C. Celý proces saunovania je sprevádzaný takzvanými parnými nárazmi, ktoré spôsobujú rapídne zvýšenie vlhkosti vzduchu, čo môže byť spôsobené napríklad poliatím horúcich kameňov vodou. Fínska sauna je vyhľadávaná najmä pri poruchách pohybového ústrojenstva alebo ako miesto na relaxáciu.

  • Suchá/švédska sauna

Hoci je pobyt v suchej saune prospešný, odporúča sa zdravým ľuďom, ktorí ju zvládnu bez komplikácií. Teplota sa totiž pohybuje v rozmedzí až 100 - 110 °C. Práve preto je dnes menej vyhľadávanou alternatívou saunovania.

  • Parná sauna

Pri návšteve parnej sauny sa uvádza, že je na organizmus vyvíjaný stredný stupeň záťaže. Práve z tohto dôvodu je vhodnou eventualitou pre ľudí, ktorých organizmus by záťaž v klasickej saune nemusel znášať ľahko.

  • Infrasauna

Infrasauna sa od klasickej sauny líši tým, že zdrojom tepla sú špeciálne infražiarovky a teplota dosahuje maximálne 60 °C, teda organizmus nie je vystavený veľkej záťaži. Tajomstvom infrasauny je, že prehrieva telo do hĺbky dvoch až troch centimetrov, čo umožňuje dostatočné odparovanie a vylučovanie toxických látok.

  • Biosauna

Tento menej známy typ sauny je založený na využití aromaterapie, ktorá podnecuje intenzívnejšie prežívanie saunovania. Do vzduchu sa okrem pary dostávajú i najrôznejšie aromatické oleje alebo výpary z odvarov zo sušených byliniek.

  • Soľná sauna

Táto sauna je vybavená kachľami s himalájskou soľou. Soľ sa počas procesu saunovania odparuje, čo má blahodarné účinky na dýchacie cesty.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 993
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 347
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 644
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 369
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 705
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 454
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 209
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 152
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 895
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 725

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Najdlhšia bytovka na svete je vo Viedni a má meno po Marxovi. Je radosť v nej žiť

Nie je špinavá ani nebezpečná, hoci sú v nej sociálne byty. Nezamestnaní v nej bývajú vedľa profesorov.

BRATISLAVA

Bratislava porastie do výšky, budovy zmenia panorámu

V Bratislave rýchlym tempom pribúdajú výškové budovy.

SVET

Klamali aj intrigovali. Všetci prezidentovi muži, ktorí skončili

Za sedem mesiacov skončili takmer všetci Trumpovi spolupracovníci.

Neprehliadnite tiež

Fotili sme seriálovú supermamu Lujzu Garajovú Schramekovú

Talentovaná, prirodzená a stojaca nohami pevne na zemi. Aj taká je herečka, stand up komička a speváčka Lujza Garajová Schrameková.

Čučoriedky v koláčoch, pirôžkoch, zmrzline, raw torte. Vyberte si

Čučoriedky môžete zavariť, zmraziť, odšťaviť, usušiť. Jedným z najpríjemnejších spôsobov ich spracovania je pridať ich do koláča.

Chris Brown otvorene prehovoril o noci, keď zaútočil na Rihannu

Spevák sa zdôveril v pripravovanom dokumente o jeho živote. Incident ho vraj bude prenasledovať do konca života.

Arnold Schwarzenegger: Najslávnejší emigrant našich čias oslávil 70 rokov

Kto by sa kedysi odvážil povedať, že sa obyčajný rakúsky chlapec stane guvernérom Kalifornie a hollywoodskou hviezdou.