Šetrní muži, márnotratné ženy?

Vtipy, piesne a rozprávky o márnotratniciach sú staré ako ľudstvo samo. Kto v skutočnosti míňa viac, muži či ženy?

(Zdroj: Fotolia)

„Čo tie peniaze kradnem?“ kričí Paula z kultového maďarského animovaného seriálu Miazgovci. „Nie, iba si ich berieš. Odo mňa,“ skonštatuje lakonicky jej manžel Gejza.

Podobné manželské scénky nájdeme v kočovných stredovekých predstaveniach aj vo filmoch Woodyho Allena. Objavujú sa v každej kultúre, naprieč kontinentmi, politickými zriadeniami aj náboženstvami.

Hľadáte partnera?

SME.sk spustilo serióznu zoznamku Dvaja.sme.sk.
1.jpg
Seriózne zoznámenie

Tunelárky v sukni

Aby sme sa vyhli nelichotivému označeniu márnotratnica, často sa uchýlime k praktikám, ktoré by nám mohol závidieť aj ten najkreatívnejší účtovník. Alebo skôr herec.

„Ak sa mi nákupy vymknú z rúk, zvyčajne ešte vo výťahu odstránim všetky cenovky. Domov sa potom vrútim so šťastným výkrikom – miláčik, dnes som mala neuveriteľné šťatie, všetky tieto krásne kúsky som nakúpila s 50-percentnou zľavou!“ píše nám čitateľka Simona z Jablonového.

Zuzana z Malaciek má inú taktiku: „Časť nákupov poskladám do miniatúrnych rozmerov a potom v kabelke prepašujem domov, strčím do skrine a vytiahnem pri vhodnej príležitosti. Manžel sem-tam spozornie a podotkne, že toto na mne ešte nevidel, no ja ho odbijem slovami – pozri, túto starú handru som na sebe nemala niekoľko rokov, ale ešte celkom ujde, nie?“

Ženská súdržnosť je pomerne vzácna, no ak treba prekabátiť šetrného manžela, dámy vedia byť k sebe ústretové. „Na dovolenke v Taliansku som vo výklade zazrela prekrásny umelecký šperk, a odvtedy som nemohla spávať,“ spomínala nám jedna výtvarníčka.

„Posledný deň pred odchodom som si prívesok kúpila. Predavačku som poprosila, aby vymenila cenovku a namiesto 90 eur napísala na štítok 20 eur. Pani sa zasmiala, zhotovila mi krásnu novú visačku a ešte mi aj dala zľavu,“ dodáva Katarína.

Trochu štatistiky

Zvláštne je najmä to, že k takýmto stratégiám sa uchyľujú aj dámy, ktoré zarábajú niekoľkokrát viac než ich manželia. Dôvod? Predobraz hýrivej ženy je zakorenený pevnejšie, než sa zdá.

Stačí si kliknúť na synonymický slovník a zadať slovo „márnotratný“. Nasledujúci text vás hneď upozorní, ktorému pohlaviu táto vlastnosť prislúcha - „rozšafná, rozhadzovačná manželka“, „márnotratné, hýrivé dcéry“. O hýrivých synoch ani slovo. Ak sa však obrátime od mýtov k štatistikám, dozvieme sa niečo iné:

  • podľa prieskumu britskej spoločnosti Lovemoney.com majú muži zhruba o 20 percent vyšší dlh na kreditkách než ženy – napriek tomu, že majú vyšší príjem. Muži utratia na svoje uspokojenie týždenne zhruba 25 libier, nežné pohlavie 19 libier;
  • z prieskumu agentúry NMS Market Research a portálu Herueka.sk vyplynulo, že nakupovaniu online holduje na Slovensku približne 18 percent mužov a 10 percent žien, väčšie čiastky utrácajú páni;
  • podľa českého prieskumu nakupujú stravu častejšie ženy, no priemerne minú o 40 eur mesačne menej než muži. Hranicu 96 eur mesačne za jedlo prekročí len štvrtina žien, no až 44 percent mužov.

Overiteľnosť v praxi

Možno je problém v tom, že zanedbávame logické zdôvodnenie svojich investícií. Veda, technologický pokrok, účinnosť, solídnosť, užitočnosť - to sú prívlastky, ktorými sa pri svojich nákupoch oháňajú muži. A majú to jednoduché – vŕtačka vŕta, reproduktory hučia, chladič chladí, ostrekovače striekajú.

Aj krémiky a kozmetické procedúry sa síce pýšia patentmi a vedeckými inováciami, no máme smolu, že ich účinnosť sa v praxi ťažšie dokazuje – a to sme sa vyjadrili pomerne diplomaticky.

„Za tvoj účet na akúsi pleťovú rádiofrekvenciu sme mohli mať špičkovú vŕtačku, ktorú by dedili celé generácie!!“ kričí spravodlivo rozhorčený muž, no my vieme svoje. Na našej pleti sa síce žiadne zázraky nestali, no tú vŕtačku nebude používať ani generácia číslo jeden, teda jej kupec.

Malé manželské sprenevery

Zatajili ste pred partnerom skutočnú cenu niečoho, čo ste si dopriali len sama?

Áno, bola to cena slnečných okuliarov. Skutočnú sumu som zmenšila o polovicu a ešte aj to bolo podľa môjho manžela strašne drahé.

Emília Sýkorová, Bratislava

Kaderník, kozmetika – tu vznikajú výdavky, pri ktorých nekričím skutočnú sumu. Priateľ sa chodí strihať za tri eurá, takže pre 50 eur minutých u kaderníka nemá pochopenie.

Katarína Sivoková, Bratislava

Bola to kozmetická úprava kyselinou hyalurónovou. Sama som bola prekvapená cenou, no už som nemala odvahu zrušiť objednávku. Môj partner dodnes netuší, koľko ma to vtedy stálo...

Agnesa Lazorčáková, Košice

Ehm, nie celkom zatajila, ale dala som si záležať na tom, aby som informáciu o cene naservírovala manželovi vtedy, keď boli vhodné podmienky. To znamená, keď nebol hladný, nahnevaný a unavený.

Kristína Lipovská, Bratislava

Partner nevie o hodnote mojich topánok. A vďaka šatníku hneď pri vchodových dverách nevie ani o ich nákupe a množstve. Všetky sú tam už „dlho“.

Jelena Rusinčuková, Bratislava

Kúpil som si auto za 1200 eur a priateľke som povedal, že stálo 500. Uverila, lebo je to ročník 1987, ale keď som ho predával, nechápala, prečo zaň chcem tisícku.

Tomáš Dibák, Martin


  • S vašimi skúsenosťami ste sa podelili v online ankete na www.zena.sme.sk, do ktorej sa zapojilo celkom 127 respondentov, z toho 13 mužov.
  • Až 51 percent súťažiacich uviedlo, že v ich domácnosti míňajú viac ženy. Len 18 percent čitateľov považuje za väčších márnotratníkov pánov, zvyšná časť míňa zhruba rovnako ako partner. Takmer polovica respondentov sa priznala k utajovanému čiernemu kontu.
  • Balíček dekoratívnej kozmetiky Dermacol vyhrávajú: Katarína Sivoková, Kristína Lipovská a Agnesa Lazorčáková. Gratulujeme!

Pravdy o manželkách a peniazoch

  • Lupiči chcú peniaze alebo život. Ženy si vezmú oboje. (básnik Samuel Butler)
  • Sú len dva druhy mužov. Tí prví majú peniaze vďaka svojim ženám, druhí majú ženy vďaka svojim peniazom. (herečka Elisabeth Taylor)
  • Domáce obedy sú lacné, ak nepočítame náklady za manželstvo. (esejista Gabriel Laub)
  • Úspešný muž je ten, ktorý zarobí viac, než jeho žena minie. Úspešná žena je tá, ktorá dokáže takého muža nájsť. (návrhárka Coco Chanel)

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  6. Splnený sen
  7. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  1. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  2. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  3. Vysoká hra o súdne trovy
  4. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  5. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  6. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  7. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Ako na refinancovanie hypotéky
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 384
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 12 253
  3. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 4 126
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 917
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 950
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 502
  7. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 846
  8. Splnený sen 1 818
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 572
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 305

Téma: Magazín Dvaja.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

O župu, ktorá sa rozprestiera od Moravy po Maďarsko, má záujem len šesť kandidátov

Trnavskému kraju robia dobré meno kúpele, víno, ale aj golfové ihriská.

SVET

Svätá vojna v českej politike. Ako Okamura bojuje o voličov

Má japonský pôvod, tak predsa nemôže byť rasista.

Neprehliadnite tiež

Michael Fassbender a Alicia Vikander sa zosobášili

Známy herecký pár si povedal svoje áno po troch rokoch vzťahu.

Kým ženy nenosili ani spodnú bielizeň, muži si na pančuchách zakladali

Než sa z pančúch stal symbol ženskosti, nosili ich muži.

Speváčka Pink otvorene o svojom vzťahu: Na monogamii treba neustále pracovať

V partnerstve podľa nej nastanú chvíle, kedy sa pár vyhýba intímnostiam aj celý rok.

V dennom televíznom vysielaní Briti prvýkrát ukázali ženskú bradavku

V boji proti rakovine prsníka sa organizácii CoppaFeel! podarilo získať právo odvysielať svoju reklamu s nahým prsníkom.