Šetrní muži, márnotratné ženy?

Vtipy, piesne a rozprávky o márnotratniciach sú staré ako ľudstvo samo. Kto v skutočnosti míňa viac, muži či ženy?

(Zdroj: Fotolia)

„Čo tie peniaze kradnem?“ kričí Paula z kultového maďarského animovaného seriálu Miazgovci. „Nie, iba si ich berieš. Odo mňa,“ skonštatuje lakonicky jej manžel Gejza.

Podobné manželské scénky nájdeme v kočovných stredovekých predstaveniach aj vo filmoch Woodyho Allena. Objavujú sa v každej kultúre, naprieč kontinentmi, politickými zriadeniami aj náboženstvami.

Hľadáte partnera?

SME.sk spustilo serióznu zoznamku Dvaja.sme.sk.
1.jpg
Seriózne zoznámenie

Tunelárky v sukni

Aby sme sa vyhli nelichotivému označeniu márnotratnica, často sa uchýlime k praktikám, ktoré by nám mohol závidieť aj ten najkreatívnejší účtovník. Alebo skôr herec.

„Ak sa mi nákupy vymknú z rúk, zvyčajne ešte vo výťahu odstránim všetky cenovky. Domov sa potom vrútim so šťastným výkrikom – miláčik, dnes som mala neuveriteľné šťatie, všetky tieto krásne kúsky som nakúpila s 50-percentnou zľavou!“ píše nám čitateľka Simona z Jablonového.

Zuzana z Malaciek má inú taktiku: „Časť nákupov poskladám do miniatúrnych rozmerov a potom v kabelke prepašujem domov, strčím do skrine a vytiahnem pri vhodnej príležitosti. Manžel sem-tam spozornie a podotkne, že toto na mne ešte nevidel, no ja ho odbijem slovami – pozri, túto starú handru som na sebe nemala niekoľko rokov, ale ešte celkom ujde, nie?“

Ženská súdržnosť je pomerne vzácna, no ak treba prekabátiť šetrného manžela, dámy vedia byť k sebe ústretové. „Na dovolenke v Taliansku som vo výklade zazrela prekrásny umelecký šperk, a odvtedy som nemohla spávať,“ spomínala nám jedna výtvarníčka.

„Posledný deň pred odchodom som si prívesok kúpila. Predavačku som poprosila, aby vymenila cenovku a namiesto 90 eur napísala na štítok 20 eur. Pani sa zasmiala, zhotovila mi krásnu novú visačku a ešte mi aj dala zľavu,“ dodáva Katarína.

Trochu štatistiky

Zvláštne je najmä to, že k takýmto stratégiám sa uchyľujú aj dámy, ktoré zarábajú niekoľkokrát viac než ich manželia. Dôvod? Predobraz hýrivej ženy je zakorenený pevnejšie, než sa zdá.

Stačí si kliknúť na synonymický slovník a zadať slovo „márnotratný“. Nasledujúci text vás hneď upozorní, ktorému pohlaviu táto vlastnosť prislúcha - „rozšafná, rozhadzovačná manželka“, „márnotratné, hýrivé dcéry“. O hýrivých synoch ani slovo. Ak sa však obrátime od mýtov k štatistikám, dozvieme sa niečo iné:

  • podľa prieskumu britskej spoločnosti Lovemoney.com majú muži zhruba o 20 percent vyšší dlh na kreditkách než ženy – napriek tomu, že majú vyšší príjem. Muži utratia na svoje uspokojenie týždenne zhruba 25 libier, nežné pohlavie 19 libier;
  • z prieskumu agentúry NMS Market Research a portálu Herueka.sk vyplynulo, že nakupovaniu online holduje na Slovensku približne 18 percent mužov a 10 percent žien, väčšie čiastky utrácajú páni;
  • podľa českého prieskumu nakupujú stravu častejšie ženy, no priemerne minú o 40 eur mesačne menej než muži. Hranicu 96 eur mesačne za jedlo prekročí len štvrtina žien, no až 44 percent mužov.

Overiteľnosť v praxi

Možno je problém v tom, že zanedbávame logické zdôvodnenie svojich investícií. Veda, technologický pokrok, účinnosť, solídnosť, užitočnosť - to sú prívlastky, ktorými sa pri svojich nákupoch oháňajú muži. A majú to jednoduché – vŕtačka vŕta, reproduktory hučia, chladič chladí, ostrekovače striekajú.

Aj krémiky a kozmetické procedúry sa síce pýšia patentmi a vedeckými inováciami, no máme smolu, že ich účinnosť sa v praxi ťažšie dokazuje – a to sme sa vyjadrili pomerne diplomaticky.

„Za tvoj účet na akúsi pleťovú rádiofrekvenciu sme mohli mať špičkovú vŕtačku, ktorú by dedili celé generácie!!“ kričí spravodlivo rozhorčený muž, no my vieme svoje. Na našej pleti sa síce žiadne zázraky nestali, no tú vŕtačku nebude používať ani generácia číslo jeden, teda jej kupec.

Malé manželské sprenevery

Zatajili ste pred partnerom skutočnú cenu niečoho, čo ste si dopriali len sama?

Áno, bola to cena slnečných okuliarov. Skutočnú sumu som zmenšila o polovicu a ešte aj to bolo podľa môjho manžela strašne drahé.

Emília Sýkorová, Bratislava

Kaderník, kozmetika – tu vznikajú výdavky, pri ktorých nekričím skutočnú sumu. Priateľ sa chodí strihať za tri eurá, takže pre 50 eur minutých u kaderníka nemá pochopenie.

Katarína Sivoková, Bratislava

Bola to kozmetická úprava kyselinou hyalurónovou. Sama som bola prekvapená cenou, no už som nemala odvahu zrušiť objednávku. Môj partner dodnes netuší, koľko ma to vtedy stálo...

Agnesa Lazorčáková, Košice

Ehm, nie celkom zatajila, ale dala som si záležať na tom, aby som informáciu o cene naservírovala manželovi vtedy, keď boli vhodné podmienky. To znamená, keď nebol hladný, nahnevaný a unavený.

Kristína Lipovská, Bratislava

Partner nevie o hodnote mojich topánok. A vďaka šatníku hneď pri vchodových dverách nevie ani o ich nákupe a množstve. Všetky sú tam už „dlho“.

Jelena Rusinčuková, Bratislava

Kúpil som si auto za 1200 eur a priateľke som povedal, že stálo 500. Uverila, lebo je to ročník 1987, ale keď som ho predával, nechápala, prečo zaň chcem tisícku.

Tomáš Dibák, Martin


  • S vašimi skúsenosťami ste sa podelili v online ankete na www.zena.sme.sk, do ktorej sa zapojilo celkom 127 respondentov, z toho 13 mužov.
  • Až 51 percent súťažiacich uviedlo, že v ich domácnosti míňajú viac ženy. Len 18 percent čitateľov považuje za väčších márnotratníkov pánov, zvyšná časť míňa zhruba rovnako ako partner. Takmer polovica respondentov sa priznala k utajovanému čiernemu kontu.
  • Balíček dekoratívnej kozmetiky Dermacol vyhrávajú: Katarína Sivoková, Kristína Lipovská a Agnesa Lazorčáková. Gratulujeme!

Pravdy o manželkách a peniazoch

  • Lupiči chcú peniaze alebo život. Ženy si vezmú oboje. (básnik Samuel Butler)
  • Sú len dva druhy mužov. Tí prví majú peniaze vďaka svojim ženám, druhí majú ženy vďaka svojim peniazom. (herečka Elisabeth Taylor)
  • Domáce obedy sú lacné, ak nepočítame náklady za manželstvo. (esejista Gabriel Laub)
  • Úspešný muž je ten, ktorý zarobí viac, než jeho žena minie. Úspešná žena je tá, ktorá dokáže takého muža nájsť. (návrhárka Coco Chanel)

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 822
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 11 039
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 583
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 173
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 143
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 096
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 620
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 433
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 309
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 194

Téma: Magazín Dvaja.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

PLUS

Kto bol záhadný génius Jan Blažej Santini, staviteľ barokovej gotiky

Pompéznosť, lesk a gestá vyvažovala zanietená zbožnosť. Do Čiech ju priniesol velikán dávnej architektúry.

Neprehliadnite tiež

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

V najnovšom čísle nájdete rozhovor s terapeutkou Katarínou Sipos o tom, ako rodičia vplývajú na správanie a zmýšľanie svojich detí.

Návrhári o ekológii v móde: Je trvalá udržateľnosť budúcnosťou?

Desať známych mien slovenskej módy prezradilo, čo si myslia o ekologickom módnom biznise.

Päť tipov na rýchle recepty s maslovou tekvicou

Tekvica je symbolom jesene. Jej využitie v kuchyni môže byť naozaj pestré.