Šetrní muži, márnotratné ženy?

Vtipy, piesne a rozprávky o márnotratniciach sú staré ako ľudstvo samo. Kto v skutočnosti míňa viac, muži či ženy?

(Zdroj: Fotolia)

„Čo tie peniaze kradnem?“ kričí Paula z kultového maďarského animovaného seriálu Miazgovci. „Nie, iba si ich berieš. Odo mňa,“ skonštatuje lakonicky jej manžel Gejza.

Podobné manželské scénky nájdeme v kočovných stredovekých predstaveniach aj vo filmoch Woodyho Allena. Objavujú sa v každej kultúre, naprieč kontinentmi, politickými zriadeniami aj náboženstvami.

Hľadáte partnera?

SME.sk spustilo serióznu zoznamku Dvaja.sme.sk.
1.jpg
Seriózne zoznámenie

Tunelárky v sukni

Aby sme sa vyhli nelichotivému označeniu márnotratnica, často sa uchýlime k praktikám, ktoré by nám mohol závidieť aj ten najkreatívnejší účtovník. Alebo skôr herec.

„Ak sa mi nákupy vymknú z rúk, zvyčajne ešte vo výťahu odstránim všetky cenovky. Domov sa potom vrútim so šťastným výkrikom – miláčik, dnes som mala neuveriteľné šťatie, všetky tieto krásne kúsky som nakúpila s 50-percentnou zľavou!“ píše nám čitateľka Simona z Jablonového.

Zuzana z Malaciek má inú taktiku: „Časť nákupov poskladám do miniatúrnych rozmerov a potom v kabelke prepašujem domov, strčím do skrine a vytiahnem pri vhodnej príležitosti. Manžel sem-tam spozornie a podotkne, že toto na mne ešte nevidel, no ja ho odbijem slovami – pozri, túto starú handru som na sebe nemala niekoľko rokov, ale ešte celkom ujde, nie?“

Ženská súdržnosť je pomerne vzácna, no ak treba prekabátiť šetrného manžela, dámy vedia byť k sebe ústretové. „Na dovolenke v Taliansku som vo výklade zazrela prekrásny umelecký šperk, a odvtedy som nemohla spávať,“ spomínala nám jedna výtvarníčka.

„Posledný deň pred odchodom som si prívesok kúpila. Predavačku som poprosila, aby vymenila cenovku a namiesto 90 eur napísala na štítok 20 eur. Pani sa zasmiala, zhotovila mi krásnu novú visačku a ešte mi aj dala zľavu,“ dodáva Katarína.

Trochu štatistiky

Zvláštne je najmä to, že k takýmto stratégiám sa uchyľujú aj dámy, ktoré zarábajú niekoľkokrát viac než ich manželia. Dôvod? Predobraz hýrivej ženy je zakorenený pevnejšie, než sa zdá.

Stačí si kliknúť na synonymický slovník a zadať slovo „márnotratný“. Nasledujúci text vás hneď upozorní, ktorému pohlaviu táto vlastnosť prislúcha - „rozšafná, rozhadzovačná manželka“, „márnotratné, hýrivé dcéry“. O hýrivých synoch ani slovo. Ak sa však obrátime od mýtov k štatistikám, dozvieme sa niečo iné:

  • podľa prieskumu britskej spoločnosti Lovemoney.com majú muži zhruba o 20 percent vyšší dlh na kreditkách než ženy – napriek tomu, že majú vyšší príjem. Muži utratia na svoje uspokojenie týždenne zhruba 25 libier, nežné pohlavie 19 libier;
  • z prieskumu agentúry NMS Market Research a portálu Herueka.sk vyplynulo, že nakupovaniu online holduje na Slovensku približne 18 percent mužov a 10 percent žien, väčšie čiastky utrácajú páni;
  • podľa českého prieskumu nakupujú stravu častejšie ženy, no priemerne minú o 40 eur mesačne menej než muži. Hranicu 96 eur mesačne za jedlo prekročí len štvrtina žien, no až 44 percent mužov.

Overiteľnosť v praxi

Možno je problém v tom, že zanedbávame logické zdôvodnenie svojich investícií. Veda, technologický pokrok, účinnosť, solídnosť, užitočnosť - to sú prívlastky, ktorými sa pri svojich nákupoch oháňajú muži. A majú to jednoduché – vŕtačka vŕta, reproduktory hučia, chladič chladí, ostrekovače striekajú.

Aj krémiky a kozmetické procedúry sa síce pýšia patentmi a vedeckými inováciami, no máme smolu, že ich účinnosť sa v praxi ťažšie dokazuje – a to sme sa vyjadrili pomerne diplomaticky.

„Za tvoj účet na akúsi pleťovú rádiofrekvenciu sme mohli mať špičkovú vŕtačku, ktorú by dedili celé generácie!!“ kričí spravodlivo rozhorčený muž, no my vieme svoje. Na našej pleti sa síce žiadne zázraky nestali, no tú vŕtačku nebude používať ani generácia číslo jeden, teda jej kupec.

Malé manželské sprenevery

Zatajili ste pred partnerom skutočnú cenu niečoho, čo ste si dopriali len sama?

Áno, bola to cena slnečných okuliarov. Skutočnú sumu som zmenšila o polovicu a ešte aj to bolo podľa môjho manžela strašne drahé.

Emília Sýkorová, Bratislava

Kaderník, kozmetika – tu vznikajú výdavky, pri ktorých nekričím skutočnú sumu. Priateľ sa chodí strihať za tri eurá, takže pre 50 eur minutých u kaderníka nemá pochopenie.

Katarína Sivoková, Bratislava

Bola to kozmetická úprava kyselinou hyalurónovou. Sama som bola prekvapená cenou, no už som nemala odvahu zrušiť objednávku. Môj partner dodnes netuší, koľko ma to vtedy stálo...

Agnesa Lazorčáková, Košice

Ehm, nie celkom zatajila, ale dala som si záležať na tom, aby som informáciu o cene naservírovala manželovi vtedy, keď boli vhodné podmienky. To znamená, keď nebol hladný, nahnevaný a unavený.

Kristína Lipovská, Bratislava

Partner nevie o hodnote mojich topánok. A vďaka šatníku hneď pri vchodových dverách nevie ani o ich nákupe a množstve. Všetky sú tam už „dlho“.

Jelena Rusinčuková, Bratislava

Kúpil som si auto za 1200 eur a priateľke som povedal, že stálo 500. Uverila, lebo je to ročník 1987, ale keď som ho predával, nechápala, prečo zaň chcem tisícku.

Tomáš Dibák, Martin


  • S vašimi skúsenosťami ste sa podelili v online ankete na www.zena.sme.sk, do ktorej sa zapojilo celkom 127 respondentov, z toho 13 mužov.
  • Až 51 percent súťažiacich uviedlo, že v ich domácnosti míňajú viac ženy. Len 18 percent čitateľov považuje za väčších márnotratníkov pánov, zvyšná časť míňa zhruba rovnako ako partner. Takmer polovica respondentov sa priznala k utajovanému čiernemu kontu.
  • Balíček dekoratívnej kozmetiky Dermacol vyhrávajú: Katarína Sivoková, Kristína Lipovská a Agnesa Lazorčáková. Gratulujeme!

Pravdy o manželkách a peniazoch

  • Lupiči chcú peniaze alebo život. Ženy si vezmú oboje. (básnik Samuel Butler)
  • Sú len dva druhy mužov. Tí prví majú peniaze vďaka svojim ženám, druhí majú ženy vďaka svojim peniazom. (herečka Elisabeth Taylor)
  • Domáce obedy sú lacné, ak nepočítame náklady za manželstvo. (esejista Gabriel Laub)
  • Úspešný muž je ten, ktorý zarobí viac, než jeho žena minie. Úspešná žena je tá, ktorá dokáže takého muža nájsť. (návrhárka Coco Chanel)

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  5. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  6. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  9. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  10. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 868
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 680
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 122
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 333
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 055
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 042
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 567
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 559
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 075
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 659

Téma: Magazín Dvaja.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy, ktoré podporilo ministerstvo školstva, aby sa venovali vývoju a inováciám, nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

KOMENTÁRE

Minister Plavčan už dávno nemal existovať

Na znôšku legislatívnych náhod sa už nemôže pozerať ani koalícia.

ŠPORT

Tour bola bez Sagana nudná, no ponúkla aj nový objav

Vybrali sme päť najzaujímavejších momentov z tohtoročnej Tour de France.

KOMENTÁRE

Nemému Dankovi ani vlastná hovorkyňa nerozumie

Problém je v samotnej SNS a v jej softvéri.

Neprehliadnite tiež

Pätnásť filmov, ktoré by mala vidieť každá žena

Každý film si nájde svojho fanúšika, niektoré sú zamerané na ženy, aby ich inšpirovali, varovali alebo zabavili.

Na výlete v košickom regióne: Ktoré miesta by ste mali navštíviť?

Košický región ponúka množstvo turistických zaujímavostí.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

Prinášame rozhovor s netradičnou šperkárkou Evou Vokounovou, plavkovú módu aj cestovanie.

Šperkárka Eva Vokounová vyrába netradičné záušnice ako jediná v Európe

Rada dodáva ženám sebavedomie, chýba jej na nich ženskosť.