Tento rok všetko stihnem!

Ranný beh, prečítať knihu, dokončiť projekt, oprášiť angličtinu... Aj vaše novoročné plány pravidelne krachujú na zúfalom nedostatku času? Možno vám pomôže krátka lekcia time-manažmentu.

(Zdroj: Fotolia)

1. Rozmyslime si, čo vlastne chceme

„Prvá dovolenka v Juhoslávii, nasleduje prvé dieťa, automobil. Tu sa stávam zástupcom riaditeľa, druhá dovolenka v Juhoslávii, druhé dieťa...“ Časový graf inžiniera Hájka z filmu Ako básnikom chutí život je síce trochu prehnaný, no jasné životné priority a ciele nemusia byť na škodu.

„Ak ich nemáme, nemôžeme si žiadnym spôsobom plánovať ďalší postup. Najväčšie úspechy sa nám vyhýbajú, pretože sami vlastne nevieme, čo chceme dosiahnuť. To vedie ku sklamaniu, nedostatku motivácie a k zlej nálade,“ píše autor bestsellerov o time-manažmente Jörg Knoblauch.

Bojový plán

Ak neviete, čo by ste chceli v živote dokázať, vyskúšajte obľúbenú, aj keď trochu morbídnu pomôcku lektorov time-manažmentu. Predstavte si, že ste na svojom vlastnom pohrebe. Váš partner, deti, kolega z práce, nadriadený a priateľ prednesú smútočnú reč, plnú spomienok na vás.

Aká by asi bola, ak by ste zomreli v tejto chvíli? A čo by ste si priali, aby o vás vaši blízki povedali?

Ak to už viete, stanovte si ročné ciele, ktoré by mali byť primerane ambiciózne a zároveň merateľné. Rozdeľte ich do jednotlivých mesiacov a vyveste na najviditeľnejšie miesto v byte.

2. Plánujme a rozdeľujme

Mnohí si neplánujú nič len preto, že sa orientujú na činnosť ako takú. Nechcú strácať čas zapisovaním, chcú byť spontánnejší. Nakoniec sa vždy dostanú pod tlak a potom riešia len to, čo najviac horí,“ hovorí Knoblauch.

„Častou chybou je snaha zapamätať si priveľa detailov naraz, čo môže viesť k tomu, že informácie a úlohy nás jednoducho prevalia. Veľkým pomocníkom je teda jednoduchý „to do list“, teda zoznam, ktorý nám pomôže zorganizovať a kontrolovať povinnosti,“ radí aj Radovan Jančula zo spoločnosti Timan.

Bojový plán

Kúpme si hrubý diár, do ktorého si budeme zapisovať všetky úlohy. Jednotlivé činnosti rozdeľme podľa dôležitosti do štyroch kategórií: a) neodkladné a dôležité úlohy, b) dôležité, no nie urgentné úlohy, c) urgentné, no málo dôležité činnosti, d) málo dôležité a neurgentné povinnosti.

„Úlohy z druhej skupiny sa často podceňujú a odsúvajú, práve preto, že nie sú urgentné. Ak sa im budeme pravidelne venovať, postupne obmedzíme problémy kategórie a), ktoré nám spôsobujú najviac stresu, ich riešenie je často chybové a neefektívne,“ vysvetľuje Radovan Jančula.

3. Vykročme z postele správnou nohou

Budíček o 6.00, budíček o 6.15, budíček o 6.30, budíček o 6.45. Ranná toaleta do pol ôsmej, polhodinové civenie do šatníka a skúšanie módnych kombinácií. Hľadanie hrebeňa, hľadanie kabelky, hľadanie kľúčov, raňajky vo výťahu, návrat po zabudnutý dokument a zbesilý príchod do práce tesne pred obedom. Vyzerá podobne aj váš začiatok dňa? Potom sa nečudujte, že v práci trčíte do neskorých nočných hodín.

Bojový plán

Skoncujme s prekliatou funkcou na mobile ‚odložiť zvonenie‘. Pomôžu mobilné aplikácie pre sedmospáčov, prípadne jednoduchý trik – nastaviť si dva budíky. Na nočnom stolíku si ponechajme klasický mobil, na opačný koniec izby umiestnime druhý budík, ideálne s hrôzostrašným zvukom. Zvonenie nastavme o desať minút neskôr ako na mobile... a zaručene z postele vystrelíme skôr, než začne tá obluda škriekať. Ak si oblečenie a desiatu nachystáme predchádzajúci večer, stane sa zázrak – získame dostatok času na príjemné raňajky, rannú tlač a dokonca aj na jogging.

4. Skoncujme s prokrastináciou

Aj vy máte pocit, že naliehavú pracovnú úlohu nemôžete začať bez: 1. poupratovanej pracovnej plochy na PC, 2. utretého prachu na stole, 3. zastrúhaných ceruziek, 4. skontrolovaných statusov na sociálnych sieťach, 5. nalakovaných nechtov? Potom ste asi oddanou milovníčkou prokrastinácie, teda odsúvania dôležitých úloh na úkor nepodstatných hlúpostí.

Bojová úloha

Pomôže nám technika, ktorá sa vo svete time-manažmentu nazýva pomodoro. Vymyslel ju istý Francesto Cirillo, ktorý sa inšpiroval obyčajnými minútkami na varenie v tvare rajčiaka.

Princíp spočíva v rozdelení pracovného času na 25-minútové intervaly, počas ktorých sa intenzívne sústredíme na zadanú úlohu, a na 5-minútové prestávky. Po štyroch cykloch prichádza väčšia pauza, ktorá trvá približne polhodinu.

Radovan Jančula odporúča najmä aktívne prestávky. „Nepretržitá práca bez vyčistenia si hlavy môže byť kontraproduktívna. Stáva sa, že napríklad vynecháme obednú prestávku s myšlienkou, že získame extra čas na prácu. Pravdou je, že 30 minút mimo kancelárie strávených konverzáciou o nepracovných veciach nám pomôže zlepšiť efektivitu v poobedňajších hodinách,“ dodáva.

Využime technické výdobytky

Mobilné aplikácie sú nielen trendy, ale aj užitočné. A čo je ešte lepšie, často sa dajú stiahnuť úplne zadarmo.

Remember the Milk

Ideálna sekretárka, ktorá vám pomôže s organizáciou priorít aj krátkodobých pracovných úloh a postupne vás nimi vedie.

Focus Booster

Aplikácia pre večných prokrastinátorov. 25 minút vám dovolí pracovať, potom zaznie zvukový alebo obrazový signál, ktorý ohlasuje päťminútovu prestávku.

Rescue Time

Jednoduchý program beží na pozadí počítača a mobilu a na konci dňa sa dozviete, koľko času ste strávili pri práci, na sociálnych sieťach alebo pri on-line hrách. Výsledok môže byť šokujúci!

Sleeps as An Droid

Stiahnete do mobilu, položíte na matrac a tento šikovný program bude celú noc monitorovať vaše pohyby. Zhodnotí váš spánok a zobudí vás v správnom čase.

Walk me up!

Ak s obľubou používate funkciu ‚odložiť budík‘, táto aplikácia je práve pre vás. Príšerné zvonenie nezastavíte žiadnym tlačidlom, ale rannou prechádzkou po izbe. Počet potrebných krokov môžete nastaviť sami – tridsať, alebo aj viac.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  2. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  3. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  4. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  6. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  7. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  8. Dva rekordy na druhý pokus
  9. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  10. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  5. Company´s autumn in the High Tatras
  6. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  7. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 31 941
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 24 185
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 995
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 11 767
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 465
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 162
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 645
  8. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 7 994
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 107
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 437

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zo súdu zmizla veľká časť spisu ku Kočnerovej kauze Technopol Servis

Zmiznutie predĺži súdny proces a známi Mariana Kočnera tak budú dlhšie ovládať vytunelovaný majetok.

Stĺpček Beaty Balogovej

Aktivity bývalých siskárov nie sú variáciou slobody slova

Tóth ukázal, aký mizerný je "analytik".

Neprehliadnite tiež

Nehovorte, že o nič nejde. Čo robiť, keď má vaše dieťa zlomené srdce

Osem rád, ktoré pomôžu po rozchode tínedžera.

Ako stromy ozdravujú telo a planétu

O 20. októbri sa hovorí aj ako o medzinárodnom dni stromov.