Zdravšia v novom roku - ako na to?

Vaše novoročné predsavzatia by mali byť zamerané na to najcennejšie, čo máte – na vaše zdravie.

(Zdroj: Fotolia)

Prestaňte fajčiť

Fajčenie je nepochybne jedným z najškodlivejších zlozvykov, aké vôbec môžete mať. „Ženy fajčiarky riskujú predovšetkým nádorové ochorenia prsníkov a pľúc, a ak berú aj antikoncepciu či inú hormonálnu liečbu, tak sú viac ohrozené tromboembolickými príhodami ako ostatná populácia,“ varuje všeobecná lekárka Eva Smíšková.

Okrem toho je dokázané, že cigarety môžu mať na ženský organizmus ešte zhubnejší vplyv ako na mužský. Fajčiarky sú napríklad náchylnejšie na rakovinu hrubého čreva ako fajčiari, dokonca aj keď fajčia menej.

Tínedžerky, ktoré sú pasívne vystavené cigaretovému dymu, ochorejú častejšie na srdce ako rovnako postihnutí chlapci. Fajčenie má navyše negatívny vplyv na ženskú plodnosť a viditeľne ničí krásu ženskej pokožky. Fajčiarky zvyčajne vyzerajú o desať až pätnásť rokov staršie ako ich vrstovníčky nefajčiarky.

Ako na to?

Ideálne je prestať s cigaretami čím skôr. Je dokázané, že ženy, ktoré sa zbavia fajčiarskeho návyku pred tridsiatym rokom života, výrazne znížia riziko predčasného úmrtia. Ale aj u starších žien má ukončenie tohto zlozvyku obrovský význam.

Ak vás viaže k cigaretám ťažká závislosť, pripravte sa na to, že odvykacia fáza bude podobne náročná, ako keď si narkoman odvyká od tvrdých drog.

Pomôcť si môžete hypnoterapiou alebo autogénnym tréningom u skúseného psychológa, ktorý vám pomôže udržať si motiváciu, lebo každá závislosť sa začína aj končí v hlave.

Schudnite

„Obézne ženy mávajú často psychické problémy, nábeh na depresie, sú ohrozené cukrovkou druhého typu, srdcovo-cievnymi chorobami, vysokým krvným tlakom a tiež zhubným nádorom prsníka. Častejšie ako ich štíhlejšie vrstovníčky trpia opotrebovaním kĺbov,“ tvrdí Eva Smíšková.

Navyše s obezitou prichádzajú aj rôzne gynekologické problémy, ženy s vyššou nadváhou mávajú častejšie rizikové tehotenstvo a celkovo zníženú plodnosť, v staršom veku ťažšie znášajú menopauzálne príznaky.

Okrem toho viaceré sexuologické výskumy potvrdili, že si ťažšie hľadajú sexuálnych partnerov. Mužov sa, paradoxne, toto obmedzenie netýka, čo je obrovská nespravodlivosť v našej kultúre. Im sa nadváha viac toleruje, hoci je dokázané, že výrazne znižuje mužskú sexuálnu výkonnosť.

Ako na to?

V prvom rade si zmerajte vaše BMI. Kalkulačiek na jeho vyrátanie je plný internet, stačí do nich zadať údaje o výške a hmotnosti. Ak máte BMI vyššie ako 25, znamená to, že by ste mali so sebou niečo robiť. Od tejto hranice sa totiž začína mierna nadváha.

Rôzne jednostranné diéty a podporné výživové doplnky neriešia to hlavné – podstatu vášho problému a zvyčajne majú dlhodobo len jediný výsledok – jojo efekt. Dôležité je preorať od základu svoje stravovacie návyky a zamyslieť sa nad tým, prečo tak lipnete na sladkých alebo tučných jedlách.

Kompenzujete si nimi niečo, čo vám v živote chýba? Nedostatok lásky, oddychu alebo podnetov na váš harmonický vývoj? Ak je to tak, budete musieť od základov zmeniť životné priority, venovať viac energie veciam, ktoré vám prinášajú radosť, inak neschudnete.

Vyhýbajte sa stresu

Stres funguje v ženskom tele ako spúšťač rôznych životu nebezpečných ochorení. „Treba sa obávať najmä vysokého krvného tlaku, nadváhy a pri dlhodobom strese aj onkologických ochorení,“ dodáva Eva Smíšková.

Biochemické reakcie, ktoré vyvoláva v našom tele stres, nás udržujú v stave napätia, zhoršujú trávenie, kvalitu spánku, oslabujú imunitu a celkovo narúšajú procesy regenerácie.

Stresom vyčerpaný organizmus sa často dostáva do začarovaného kruhu. Potrebuje oddych, aby sa mohol spamätať, ale zároveň nie je schopný uvoľniť sa.

Ako na to?

Najjednoduchším spôsobom na odbúranie stresu je fyzický pohyb, najlepšie na čerstvom vzduchu. Nič neprečistí hlavu lepšie ako prechádzka alebo beh po lese.

Ak máte aj napriek tomu, že pravidelne športujete, pocit, že žijete ako škrečok, ktorý behá vo večne sa otáčajúcom koliesku a nedokážete vypnúť, budete musieť vyhľadať odbornú pomoc v psychologickej poradni.

Skôr než siahnete po liekoch na upokojenie alebo na lepší spánok, vyskúšajte jemnejšie prírodné prípravky, napríklad na homeopatickej báze, ktoré nemajú vedľajšie účinky a nie sú návykové.

Myslite na prevenciu

Preventívne prehliadky nám môžu v mnohých prípadoch doslova zachrániť život. Napríklad ak ide o také rozšírené onkologické ochorenia, ako sú rakovina prsníka alebo rakovina krčka maternice.

„Najdôležitejšia prevencia vo všetkých vekových kategóriách žien je gynekologická vrátane vyšetrenia prsníkov,“ upozorňuje Eva Smíšková. „Preventívnu gynekologickú prehliadku treba absolvovať raz do roka. Po menopauze je okrem iného potrebné aj vyšetrenie hustoty kostí raz za dva roky.“

Samozrejme, netreba zabúdať ani na zuby. Zanedbaný chrup je totiž nielen estetickým nedostatkom, ale aj spúšťačom rôznych chorôb. Je dokázané, že zuby a ďasná ovplyvňujú choroby srdca, cukrovku, pľúcne a reumatické choroby.

Ako na to?

Je dobré oboznámiť sa so zákonom o poskytovaní zdravotnej starostlivosti a zistiť si, na čo všetko máte v rámci preventívnych prehliadok nárok. Čím sme staršie, tým viac vyšetrení je v nich zahrnutých. Informovať sa môžete u svojho všeobecného lekára.

Začnite sa hýbať

Telo, ktoré sa nehýbe, rýchlejšie starne, je náchylnejšie na rôzne ochorenia a má sklony k priberaniu. Nejde len o to, ako vyzeráme, ale aj o to, čo sa deje pod povrchom našej fyzickej schránky. Tuk sa totiž neukladá len na bruchu, ale aj na vnútorných orgánoch a v cievach. Bez pohybu chradnú aj naše kosti.

„Ak sa nebudeme pravidelne hýbať, okrem nadváhy nám ženám hrozí vo zvýšenej miere rednutie kostí a riskujeme aj chronické bolesti v chrbtici,“ upozorňuje Eva Smíšková.

Ako na to?

Dobrá správa je, že na začlenenie pohybu do denného režimu nie je nikdy neskoro. Dokonca ani keď sme už staršie alebo trpíme rôznymi zdravotnými obmedzeniami. V takom prípade je vhodné poradiť sa s lekárom.

Na tento účel sú dobre vybavení takzvaní športoví lekári, ktorí vám dokážu urobiť záťažový test a nadávkovať najvhodnejšiu formu pohybu tak, aby bola pre vás prospešná. Ak máte napríklad veľkú nadváhu, je najlepšie hýbať sa vo vode, ktorá telo prirodzene nadnáša a odľahčuje kĺby.

V prípade chronických bolestí pohybového aparátu je lepšie cvičiť s fyzioterapeutom než fitnes trénerom. K vekovo neobmedzeným formám pohybu patria joga, pilates a posilňovanie. Všetky tieto cvičenia však treba najprv robiť pod odborným dohľadom, lebo zlým postupom si môžete nepekne ublížiť.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 372
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 13 450
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 12 928
  4. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 9 926
  5. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 7 496
  6. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 6 983
  7. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 6 223
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 188
  9. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 270
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 230

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Od vraždy Kuciaka prešli dva mesiace, polícia stále tápe

Vyšetrovatelia avizujú, že verejnosť znova požiadajú o pomoc. Čo ich bude zaujímať, zatiaľ nepovedali.

KOMENTÁRE

Vražda Kuciaka bola generačnou udalosťou

Jednému človeku sa ani po 61 dňoch neskrivil vlas na hlave – vrahovi.

KULTÚRA

Bol utiahnutý, na pódiách trpel. Avicii nebol stvorený pre slávu

Po spolupráci s Madonnou mal dojem, že ju sklamal.

SVET

Copperfielda donútili na súde odhaliť slávny trik

Pri jednej zo šou slávneho iluzionistu sa zranil vybraný divák, roky sa súdi.

Neprehliadnite tiež

Valeria Schulczová: Treba vedieť prijímať kritiku, ktorá môže byť aj naozaj drsná

Autorka a režisérka uviedla úspešnú hru Leni v SND aj ľadovú šou Máša a medveď

Do školy alebo nie? Niektoré deti potrebujú viac času ako si rodičia myslia

Zistite, či je vaše dieťa pripravené na základnú školu.

Metternich, Valdštejnovcov či Schwarzenbergovci: Spoznajte život šľachticov v Čechách

České pamiatky sa tento rok predstavia príťažlivými formami.

Začína sa týždeň Fashion Revolution. Aj Slováci chcú zmeniť módnu mašinériu

Najväčšia módna iniciatíva na svete vstupuje do piateho ročníka.

Vzťahová poradňa: Randila som s partnerom mojej kamarátky. Mala by to vedieť?

Psychologička radí, kedy hovoriť druhým pravdu a kto má byť hviezdou vo vzťahu.