Zdravšia v novom roku - ako na to?

Vaše novoročné predsavzatia by mali byť zamerané na to najcennejšie, čo máte – na vaše zdravie.

(Zdroj: Fotolia)

Prestaňte fajčiť

Fajčenie je nepochybne jedným z najškodlivejších zlozvykov, aké vôbec môžete mať. „Ženy fajčiarky riskujú predovšetkým nádorové ochorenia prsníkov a pľúc, a ak berú aj antikoncepciu či inú hormonálnu liečbu, tak sú viac ohrozené tromboembolickými príhodami ako ostatná populácia,“ varuje všeobecná lekárka Eva Smíšková.

Okrem toho je dokázané, že cigarety môžu mať na ženský organizmus ešte zhubnejší vplyv ako na mužský. Fajčiarky sú napríklad náchylnejšie na rakovinu hrubého čreva ako fajčiari, dokonca aj keď fajčia menej.

Tínedžerky, ktoré sú pasívne vystavené cigaretovému dymu, ochorejú častejšie na srdce ako rovnako postihnutí chlapci. Fajčenie má navyše negatívny vplyv na ženskú plodnosť a viditeľne ničí krásu ženskej pokožky. Fajčiarky zvyčajne vyzerajú o desať až pätnásť rokov staršie ako ich vrstovníčky nefajčiarky.

Ako na to?

Ideálne je prestať s cigaretami čím skôr. Je dokázané, že ženy, ktoré sa zbavia fajčiarskeho návyku pred tridsiatym rokom života, výrazne znížia riziko predčasného úmrtia. Ale aj u starších žien má ukončenie tohto zlozvyku obrovský význam.

Ak vás viaže k cigaretám ťažká závislosť, pripravte sa na to, že odvykacia fáza bude podobne náročná, ako keď si narkoman odvyká od tvrdých drog.

Pomôcť si môžete hypnoterapiou alebo autogénnym tréningom u skúseného psychológa, ktorý vám pomôže udržať si motiváciu, lebo každá závislosť sa začína aj končí v hlave.

Schudnite

„Obézne ženy mávajú často psychické problémy, nábeh na depresie, sú ohrozené cukrovkou druhého typu, srdcovo-cievnymi chorobami, vysokým krvným tlakom a tiež zhubným nádorom prsníka. Častejšie ako ich štíhlejšie vrstovníčky trpia opotrebovaním kĺbov,“ tvrdí Eva Smíšková.

Navyše s obezitou prichádzajú aj rôzne gynekologické problémy, ženy s vyššou nadváhou mávajú častejšie rizikové tehotenstvo a celkovo zníženú plodnosť, v staršom veku ťažšie znášajú menopauzálne príznaky.

Okrem toho viaceré sexuologické výskumy potvrdili, že si ťažšie hľadajú sexuálnych partnerov. Mužov sa, paradoxne, toto obmedzenie netýka, čo je obrovská nespravodlivosť v našej kultúre. Im sa nadváha viac toleruje, hoci je dokázané, že výrazne znižuje mužskú sexuálnu výkonnosť.

Ako na to?

V prvom rade si zmerajte vaše BMI. Kalkulačiek na jeho vyrátanie je plný internet, stačí do nich zadať údaje o výške a hmotnosti. Ak máte BMI vyššie ako 25, znamená to, že by ste mali so sebou niečo robiť. Od tejto hranice sa totiž začína mierna nadváha.

Rôzne jednostranné diéty a podporné výživové doplnky neriešia to hlavné – podstatu vášho problému a zvyčajne majú dlhodobo len jediný výsledok – jojo efekt. Dôležité je preorať od základu svoje stravovacie návyky a zamyslieť sa nad tým, prečo tak lipnete na sladkých alebo tučných jedlách.

Kompenzujete si nimi niečo, čo vám v živote chýba? Nedostatok lásky, oddychu alebo podnetov na váš harmonický vývoj? Ak je to tak, budete musieť od základov zmeniť životné priority, venovať viac energie veciam, ktoré vám prinášajú radosť, inak neschudnete.

Vyhýbajte sa stresu

Stres funguje v ženskom tele ako spúšťač rôznych životu nebezpečných ochorení. „Treba sa obávať najmä vysokého krvného tlaku, nadváhy a pri dlhodobom strese aj onkologických ochorení,“ dodáva Eva Smíšková.

Biochemické reakcie, ktoré vyvoláva v našom tele stres, nás udržujú v stave napätia, zhoršujú trávenie, kvalitu spánku, oslabujú imunitu a celkovo narúšajú procesy regenerácie.

Stresom vyčerpaný organizmus sa často dostáva do začarovaného kruhu. Potrebuje oddych, aby sa mohol spamätať, ale zároveň nie je schopný uvoľniť sa.

Ako na to?

Najjednoduchším spôsobom na odbúranie stresu je fyzický pohyb, najlepšie na čerstvom vzduchu. Nič neprečistí hlavu lepšie ako prechádzka alebo beh po lese.

Ak máte aj napriek tomu, že pravidelne športujete, pocit, že žijete ako škrečok, ktorý behá vo večne sa otáčajúcom koliesku a nedokážete vypnúť, budete musieť vyhľadať odbornú pomoc v psychologickej poradni.

Skôr než siahnete po liekoch na upokojenie alebo na lepší spánok, vyskúšajte jemnejšie prírodné prípravky, napríklad na homeopatickej báze, ktoré nemajú vedľajšie účinky a nie sú návykové.

Myslite na prevenciu

Preventívne prehliadky nám môžu v mnohých prípadoch doslova zachrániť život. Napríklad ak ide o také rozšírené onkologické ochorenia, ako sú rakovina prsníka alebo rakovina krčka maternice.

„Najdôležitejšia prevencia vo všetkých vekových kategóriách žien je gynekologická vrátane vyšetrenia prsníkov,“ upozorňuje Eva Smíšková. „Preventívnu gynekologickú prehliadku treba absolvovať raz do roka. Po menopauze je okrem iného potrebné aj vyšetrenie hustoty kostí raz za dva roky.“

Samozrejme, netreba zabúdať ani na zuby. Zanedbaný chrup je totiž nielen estetickým nedostatkom, ale aj spúšťačom rôznych chorôb. Je dokázané, že zuby a ďasná ovplyvňujú choroby srdca, cukrovku, pľúcne a reumatické choroby.

Ako na to?

Je dobré oboznámiť sa so zákonom o poskytovaní zdravotnej starostlivosti a zistiť si, na čo všetko máte v rámci preventívnych prehliadok nárok. Čím sme staršie, tým viac vyšetrení je v nich zahrnutých. Informovať sa môžete u svojho všeobecného lekára.

Začnite sa hýbať

Telo, ktoré sa nehýbe, rýchlejšie starne, je náchylnejšie na rôzne ochorenia a má sklony k priberaniu. Nejde len o to, ako vyzeráme, ale aj o to, čo sa deje pod povrchom našej fyzickej schránky. Tuk sa totiž neukladá len na bruchu, ale aj na vnútorných orgánoch a v cievach. Bez pohybu chradnú aj naše kosti.

„Ak sa nebudeme pravidelne hýbať, okrem nadváhy nám ženám hrozí vo zvýšenej miere rednutie kostí a riskujeme aj chronické bolesti v chrbtici,“ upozorňuje Eva Smíšková.

Ako na to?

Dobrá správa je, že na začlenenie pohybu do denného režimu nie je nikdy neskoro. Dokonca ani keď sme už staršie alebo trpíme rôznymi zdravotnými obmedzeniami. V takom prípade je vhodné poradiť sa s lekárom.

Na tento účel sú dobre vybavení takzvaní športoví lekári, ktorí vám dokážu urobiť záťažový test a nadávkovať najvhodnejšiu formu pohybu tak, aby bola pre vás prospešná. Ak máte napríklad veľkú nadváhu, je najlepšie hýbať sa vo vode, ktorá telo prirodzene nadnáša a odľahčuje kĺby.

V prípade chronických bolestí pohybového aparátu je lepšie cvičiť s fyzioterapeutom než fitnes trénerom. K vekovo neobmedzeným formám pohybu patria joga, pilates a posilňovanie. Všetky tieto cvičenia však treba najprv robiť pod odborným dohľadom, lebo zlým postupom si môžete nepekne ublížiť.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  2. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  6. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  7. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  8. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  9. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  10. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 412
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 197
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 517
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 289
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 211
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 068
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 1 624
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 337
  9. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 316
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 082

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Toma Nicholsona

Čo keď sa už nebude dať odísť?

Teórie fyziky predpovedajú, že vesmír je prázdny preto, lebo niečo vždy zabráni populácii pred útekom z planéty.

Komentár Máriusa Kopcsaya

Jahnátek postráži kohútiky tak, aby bol Fico spokojný

Smer dal jasne najavo, že potrebuje mať v regulačnom úrade lojálneho človeka.

EKONOMIKA

Opozícia kritizuje Jahnátka, vlastnú nomináciu nedala

Vláda vymenovala Jahnátka za predsedu energetického regulačného úradu.

PLUS

Fiľo: Ešte som nesponzoroval žiadnu politickú stranu

Milan Fiľo otvorené rozhovory nezvykne poskytovať.

Neprehliadnite tiež

Aj Katarzia povedala nie. Proti sexuálnemu násiliu vystupujú známe tváre

Kampaň poukazuje na to, že každý človek môže odmietnuť násilie v akejkoľvek podobe.

Pätnásť filmov, ktoré by mala vidieť každá žena

Každý film si nájde svojho fanúšika, niektoré sú zamerané na ženy, aby ich inšpirovali, varovali alebo zabavili.

Na výlete v košickom regióne: Ktoré miesta by ste mali navštíviť?

Košický región ponúka množstvo turistických zaujímavostí.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

Prinášame rozhovor s netradičnou šperkárkou Evou Vokounovou, plavkovú módu aj cestovanie.