SME
Piatok, 18. október, 2019 | Meniny má Lukáš

Zdravšia v novom roku - ako na to?

Vaše novoročné predsavzatia by mali byť zamerané na to najcennejšie, čo máte – na vaše zdravie.

(Zdroj: Fotolia)

Prestaňte fajčiť

Fajčenie je nepochybne jedným z najškodlivejších zlozvykov, aké vôbec môžete mať. „Ženy fajčiarky riskujú predovšetkým nádorové ochorenia prsníkov a pľúc, a ak berú aj antikoncepciu či inú hormonálnu liečbu, tak sú viac ohrozené tromboembolickými príhodami ako ostatná populácia,“ varuje všeobecná lekárka Eva Smíšková.

Okrem toho je dokázané, že cigarety môžu mať na ženský organizmus ešte zhubnejší vplyv ako na mužský. Fajčiarky sú napríklad náchylnejšie na rakovinu hrubého čreva ako fajčiari, dokonca aj keď fajčia menej.

Tínedžerky, ktoré sú pasívne vystavené cigaretovému dymu, ochorejú častejšie na srdce ako rovnako postihnutí chlapci. Fajčenie má navyše negatívny vplyv na ženskú plodnosť a viditeľne ničí krásu ženskej pokožky. Fajčiarky zvyčajne vyzerajú o desať až pätnásť rokov staršie ako ich vrstovníčky nefajčiarky.

Ako na to?

Ideálne je prestať s cigaretami čím skôr. Je dokázané, že ženy, ktoré sa zbavia fajčiarskeho návyku pred tridsiatym rokom života, výrazne znížia riziko predčasného úmrtia. Ale aj u starších žien má ukončenie tohto zlozvyku obrovský význam.

Ak vás viaže k cigaretám ťažká závislosť, pripravte sa na to, že odvykacia fáza bude podobne náročná, ako keď si narkoman odvyká od tvrdých drog.

Pomôcť si môžete hypnoterapiou alebo autogénnym tréningom u skúseného psychológa, ktorý vám pomôže udržať si motiváciu, lebo každá závislosť sa začína aj končí v hlave.

Schudnite

„Obézne ženy mávajú často psychické problémy, nábeh na depresie, sú ohrozené cukrovkou druhého typu, srdcovo-cievnymi chorobami, vysokým krvným tlakom a tiež zhubným nádorom prsníka. Častejšie ako ich štíhlejšie vrstovníčky trpia opotrebovaním kĺbov,“ tvrdí Eva Smíšková.

Navyše s obezitou prichádzajú aj rôzne gynekologické problémy, ženy s vyššou nadváhou mávajú častejšie rizikové tehotenstvo a celkovo zníženú plodnosť, v staršom veku ťažšie znášajú menopauzálne príznaky.

Okrem toho viaceré sexuologické výskumy potvrdili, že si ťažšie hľadajú sexuálnych partnerov. Mužov sa, paradoxne, toto obmedzenie netýka, čo je obrovská nespravodlivosť v našej kultúre. Im sa nadváha viac toleruje, hoci je dokázané, že výrazne znižuje mužskú sexuálnu výkonnosť.

Ako na to?

V prvom rade si zmerajte vaše BMI. Kalkulačiek na jeho vyrátanie je plný internet, stačí do nich zadať údaje o výške a hmotnosti. Ak máte BMI vyššie ako 25, znamená to, že by ste mali so sebou niečo robiť. Od tejto hranice sa totiž začína mierna nadváha.

Rôzne jednostranné diéty a podporné výživové doplnky neriešia to hlavné – podstatu vášho problému a zvyčajne majú dlhodobo len jediný výsledok – jojo efekt. Dôležité je preorať od základu svoje stravovacie návyky a zamyslieť sa nad tým, prečo tak lipnete na sladkých alebo tučných jedlách.

Kompenzujete si nimi niečo, čo vám v živote chýba? Nedostatok lásky, oddychu alebo podnetov na váš harmonický vývoj? Ak je to tak, budete musieť od základov zmeniť životné priority, venovať viac energie veciam, ktoré vám prinášajú radosť, inak neschudnete.

Vyhýbajte sa stresu

Stres funguje v ženskom tele ako spúšťač rôznych životu nebezpečných ochorení. „Treba sa obávať najmä vysokého krvného tlaku, nadváhy a pri dlhodobom strese aj onkologických ochorení,“ dodáva Eva Smíšková.

Biochemické reakcie, ktoré vyvoláva v našom tele stres, nás udržujú v stave napätia, zhoršujú trávenie, kvalitu spánku, oslabujú imunitu a celkovo narúšajú procesy regenerácie.

Stresom vyčerpaný organizmus sa často dostáva do začarovaného kruhu. Potrebuje oddych, aby sa mohol spamätať, ale zároveň nie je schopný uvoľniť sa.

Ako na to?

Najjednoduchším spôsobom na odbúranie stresu je fyzický pohyb, najlepšie na čerstvom vzduchu. Nič neprečistí hlavu lepšie ako prechádzka alebo beh po lese.

Ak máte aj napriek tomu, že pravidelne športujete, pocit, že žijete ako škrečok, ktorý behá vo večne sa otáčajúcom koliesku a nedokážete vypnúť, budete musieť vyhľadať odbornú pomoc v psychologickej poradni.

Skôr než siahnete po liekoch na upokojenie alebo na lepší spánok, vyskúšajte jemnejšie prírodné prípravky, napríklad na homeopatickej báze, ktoré nemajú vedľajšie účinky a nie sú návykové.

Myslite na prevenciu

Preventívne prehliadky nám môžu v mnohých prípadoch doslova zachrániť život. Napríklad ak ide o také rozšírené onkologické ochorenia, ako sú rakovina prsníka alebo rakovina krčka maternice.

„Najdôležitejšia prevencia vo všetkých vekových kategóriách žien je gynekologická vrátane vyšetrenia prsníkov,“ upozorňuje Eva Smíšková. „Preventívnu gynekologickú prehliadku treba absolvovať raz do roka. Po menopauze je okrem iného potrebné aj vyšetrenie hustoty kostí raz za dva roky.“

Samozrejme, netreba zabúdať ani na zuby. Zanedbaný chrup je totiž nielen estetickým nedostatkom, ale aj spúšťačom rôznych chorôb. Je dokázané, že zuby a ďasná ovplyvňujú choroby srdca, cukrovku, pľúcne a reumatické choroby.

Ako na to?

Je dobré oboznámiť sa so zákonom o poskytovaní zdravotnej starostlivosti a zistiť si, na čo všetko máte v rámci preventívnych prehliadok nárok. Čím sme staršie, tým viac vyšetrení je v nich zahrnutých. Informovať sa môžete u svojho všeobecného lekára.

Začnite sa hýbať

Telo, ktoré sa nehýbe, rýchlejšie starne, je náchylnejšie na rôzne ochorenia a má sklony k priberaniu. Nejde len o to, ako vyzeráme, ale aj o to, čo sa deje pod povrchom našej fyzickej schránky. Tuk sa totiž neukladá len na bruchu, ale aj na vnútorných orgánoch a v cievach. Bez pohybu chradnú aj naše kosti.

„Ak sa nebudeme pravidelne hýbať, okrem nadváhy nám ženám hrozí vo zvýšenej miere rednutie kostí a riskujeme aj chronické bolesti v chrbtici,“ upozorňuje Eva Smíšková.

Ako na to?

Dobrá správa je, že na začlenenie pohybu do denného režimu nie je nikdy neskoro. Dokonca ani keď sme už staršie alebo trpíme rôznymi zdravotnými obmedzeniami. V takom prípade je vhodné poradiť sa s lekárom.

Na tento účel sú dobre vybavení takzvaní športoví lekári, ktorí vám dokážu urobiť záťažový test a nadávkovať najvhodnejšiu formu pohybu tak, aby bola pre vás prospešná. Ak máte napríklad veľkú nadváhu, je najlepšie hýbať sa vo vode, ktorá telo prirodzene nadnáša a odľahčuje kĺby.

V prípade chronických bolestí pohybového aparátu je lepšie cvičiť s fyzioterapeutom než fitnes trénerom. K vekovo neobmedzeným formám pohybu patria joga, pilates a posilňovanie. Všetky tieto cvičenia však treba najprv robiť pod odborným dohľadom, lebo zlým postupom si môžete nepekne ublížiť.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 12 668
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 12 169
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 11 140
  4. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 809
  5. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 8 926
  6. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 8 571
  7. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 7 758
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 721
  9. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 7 236
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 069

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Starý metalista Harabin

Škoda, že nehrajú niečo pôvodné, len coververzie, ale Vlasť je skvelý názov pre deadmetalovú kapelu.

Autorská strana Michala Havrana

Kočner pochopil, čo je štát (píše Michal Havran)

A potom sa pokúsil ním stať.

Marian Kočner na súde.

Čo dnes robí Bubeníková z Gorily? Stala sa developerkou

Šéfka FNM rozbehla kariéru v realitnom biznise.

Anna Bubeníková, bývalá šéfka Fondu národného majetku.

Andruskó uzavrel dohodu o vine a treste, jeho výšku neprezradili

Dohoda je uzavretá len v trestnej veci Kuciakovej vraždy.

Polícia odváža Zoltána Andruskóa z Úradu špeciálnej prokuratúry v Pezinku.

Neprehliadnite tiež

Čo vás čaká v najbližšom magazíne smeŽeny?

Prečítajte si rozhovor s tenistkou Dominikou Cibulkovou.

Bezlepkové mega čokoládové brownies s cuketou
Alexandria Ocasio-Cortez

Postup na gélové nechty. Ako na to a aké sú trendy?

Poradíme, ako vám umelé nechty vydržia dlhšie.

Ilustračné foto