Zdravšia v novom roku - ako na to?

Vaše novoročné predsavzatia by mali byť zamerané na to najcennejšie, čo máte – na vaše zdravie.

(Zdroj: Fotolia)

Prestaňte fajčiť

Fajčenie je nepochybne jedným z najškodlivejších zlozvykov, aké vôbec môžete mať. „Ženy fajčiarky riskujú predovšetkým nádorové ochorenia prsníkov a pľúc, a ak berú aj antikoncepciu či inú hormonálnu liečbu, tak sú viac ohrozené tromboembolickými príhodami ako ostatná populácia,“ varuje všeobecná lekárka Eva Smíšková.

Okrem toho je dokázané, že cigarety môžu mať na ženský organizmus ešte zhubnejší vplyv ako na mužský. Fajčiarky sú napríklad náchylnejšie na rakovinu hrubého čreva ako fajčiari, dokonca aj keď fajčia menej.

Tínedžerky, ktoré sú pasívne vystavené cigaretovému dymu, ochorejú častejšie na srdce ako rovnako postihnutí chlapci. Fajčenie má navyše negatívny vplyv na ženskú plodnosť a viditeľne ničí krásu ženskej pokožky. Fajčiarky zvyčajne vyzerajú o desať až pätnásť rokov staršie ako ich vrstovníčky nefajčiarky.

Ako na to?

Ideálne je prestať s cigaretami čím skôr. Je dokázané, že ženy, ktoré sa zbavia fajčiarskeho návyku pred tridsiatym rokom života, výrazne znížia riziko predčasného úmrtia. Ale aj u starších žien má ukončenie tohto zlozvyku obrovský význam.

Ak vás viaže k cigaretám ťažká závislosť, pripravte sa na to, že odvykacia fáza bude podobne náročná, ako keď si narkoman odvyká od tvrdých drog.

Pomôcť si môžete hypnoterapiou alebo autogénnym tréningom u skúseného psychológa, ktorý vám pomôže udržať si motiváciu, lebo každá závislosť sa začína aj končí v hlave.

Schudnite

„Obézne ženy mávajú často psychické problémy, nábeh na depresie, sú ohrozené cukrovkou druhého typu, srdcovo-cievnymi chorobami, vysokým krvným tlakom a tiež zhubným nádorom prsníka. Častejšie ako ich štíhlejšie vrstovníčky trpia opotrebovaním kĺbov,“ tvrdí Eva Smíšková.

Navyše s obezitou prichádzajú aj rôzne gynekologické problémy, ženy s vyššou nadváhou mávajú častejšie rizikové tehotenstvo a celkovo zníženú plodnosť, v staršom veku ťažšie znášajú menopauzálne príznaky.

Okrem toho viaceré sexuologické výskumy potvrdili, že si ťažšie hľadajú sexuálnych partnerov. Mužov sa, paradoxne, toto obmedzenie netýka, čo je obrovská nespravodlivosť v našej kultúre. Im sa nadváha viac toleruje, hoci je dokázané, že výrazne znižuje mužskú sexuálnu výkonnosť.

Ako na to?

V prvom rade si zmerajte vaše BMI. Kalkulačiek na jeho vyrátanie je plný internet, stačí do nich zadať údaje o výške a hmotnosti. Ak máte BMI vyššie ako 25, znamená to, že by ste mali so sebou niečo robiť. Od tejto hranice sa totiž začína mierna nadváha.

Rôzne jednostranné diéty a podporné výživové doplnky neriešia to hlavné – podstatu vášho problému a zvyčajne majú dlhodobo len jediný výsledok – jojo efekt. Dôležité je preorať od základu svoje stravovacie návyky a zamyslieť sa nad tým, prečo tak lipnete na sladkých alebo tučných jedlách.

Kompenzujete si nimi niečo, čo vám v živote chýba? Nedostatok lásky, oddychu alebo podnetov na váš harmonický vývoj? Ak je to tak, budete musieť od základov zmeniť životné priority, venovať viac energie veciam, ktoré vám prinášajú radosť, inak neschudnete.

Vyhýbajte sa stresu

Stres funguje v ženskom tele ako spúšťač rôznych životu nebezpečných ochorení. „Treba sa obávať najmä vysokého krvného tlaku, nadváhy a pri dlhodobom strese aj onkologických ochorení,“ dodáva Eva Smíšková.

Biochemické reakcie, ktoré vyvoláva v našom tele stres, nás udržujú v stave napätia, zhoršujú trávenie, kvalitu spánku, oslabujú imunitu a celkovo narúšajú procesy regenerácie.

Stresom vyčerpaný organizmus sa často dostáva do začarovaného kruhu. Potrebuje oddych, aby sa mohol spamätať, ale zároveň nie je schopný uvoľniť sa.

Ako na to?

Najjednoduchším spôsobom na odbúranie stresu je fyzický pohyb, najlepšie na čerstvom vzduchu. Nič neprečistí hlavu lepšie ako prechádzka alebo beh po lese.

Ak máte aj napriek tomu, že pravidelne športujete, pocit, že žijete ako škrečok, ktorý behá vo večne sa otáčajúcom koliesku a nedokážete vypnúť, budete musieť vyhľadať odbornú pomoc v psychologickej poradni.

Skôr než siahnete po liekoch na upokojenie alebo na lepší spánok, vyskúšajte jemnejšie prírodné prípravky, napríklad na homeopatickej báze, ktoré nemajú vedľajšie účinky a nie sú návykové.

Myslite na prevenciu

Preventívne prehliadky nám môžu v mnohých prípadoch doslova zachrániť život. Napríklad ak ide o také rozšírené onkologické ochorenia, ako sú rakovina prsníka alebo rakovina krčka maternice.

„Najdôležitejšia prevencia vo všetkých vekových kategóriách žien je gynekologická vrátane vyšetrenia prsníkov,“ upozorňuje Eva Smíšková. „Preventívnu gynekologickú prehliadku treba absolvovať raz do roka. Po menopauze je okrem iného potrebné aj vyšetrenie hustoty kostí raz za dva roky.“

Samozrejme, netreba zabúdať ani na zuby. Zanedbaný chrup je totiž nielen estetickým nedostatkom, ale aj spúšťačom rôznych chorôb. Je dokázané, že zuby a ďasná ovplyvňujú choroby srdca, cukrovku, pľúcne a reumatické choroby.

Ako na to?

Je dobré oboznámiť sa so zákonom o poskytovaní zdravotnej starostlivosti a zistiť si, na čo všetko máte v rámci preventívnych prehliadok nárok. Čím sme staršie, tým viac vyšetrení je v nich zahrnutých. Informovať sa môžete u svojho všeobecného lekára.

Začnite sa hýbať

Telo, ktoré sa nehýbe, rýchlejšie starne, je náchylnejšie na rôzne ochorenia a má sklony k priberaniu. Nejde len o to, ako vyzeráme, ale aj o to, čo sa deje pod povrchom našej fyzickej schránky. Tuk sa totiž neukladá len na bruchu, ale aj na vnútorných orgánoch a v cievach. Bez pohybu chradnú aj naše kosti.

„Ak sa nebudeme pravidelne hýbať, okrem nadváhy nám ženám hrozí vo zvýšenej miere rednutie kostí a riskujeme aj chronické bolesti v chrbtici,“ upozorňuje Eva Smíšková.

Ako na to?

Dobrá správa je, že na začlenenie pohybu do denného režimu nie je nikdy neskoro. Dokonca ani keď sme už staršie alebo trpíme rôznymi zdravotnými obmedzeniami. V takom prípade je vhodné poradiť sa s lekárom.

Na tento účel sú dobre vybavení takzvaní športoví lekári, ktorí vám dokážu urobiť záťažový test a nadávkovať najvhodnejšiu formu pohybu tak, aby bola pre vás prospešná. Ak máte napríklad veľkú nadváhu, je najlepšie hýbať sa vo vode, ktorá telo prirodzene nadnáša a odľahčuje kĺby.

V prípade chronických bolestí pohybového aparátu je lepšie cvičiť s fyzioterapeutom než fitnes trénerom. K vekovo neobmedzeným formám pohybu patria joga, pilates a posilňovanie. Všetky tieto cvičenia však treba najprv robiť pod odborným dohľadom, lebo zlým postupom si môžete nepekne ublížiť.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 906
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 904
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 7 539
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 673
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 357
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 6 165
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 077
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 925
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 876
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 3 899

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Nová česká celebrita, hlúpa Mary a budúcnosť ľavosúdia (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

DOMOV

Cirkev o podpore Kotlebu: takto sa kňazi nesmú správať

Konferencia biskupov Slovenska síce kritizuje verejnú podporu kňazov Kotlebovej strane, nehovorí o škodlivosti jej ideológie.

DOMOV

Politici, ktorým zrušia stranu, nebudú môcť ďalej pôsobiť

V zahraničí zákaz pôsobiť v politike znamenal pre niektorých ľudí politický koniec.

Neprehliadnite tiež

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

Na sobotu, 27. mája, sme pre vás pripravili rozhovor s Oľgou Feldekovou, jahodové recepty aj špeciálnu letnú súťaž.

Sex s robotom: Môžu robotické napodobeniny nahradiť vzťah so živým partnerom?

Vývoj sexuálnych pomôcok prekračuje hranice. Pýtali sme sa sexuológa, kam smeruje ľudská sexualita.

Aj záhradkárstvo podlieha trendom. Architekt radí, ako zmodernizovať záhradu v roku 2017

Týchto osem moderných prístupov k starostlivosti o záhradu uvíta aj tá vaša.

V hlavnej úlohe čokoláda: Desať dezertov, ktorým neodoláte

Z čokolády sa dá vyčarovať nespočetné množstvo koláčov, dezertov a zákuskov. Necháte sa zlákať?