SME

Najobľúbenejšími darčekmi sú hračky, knihy a elektronika

Slováci uprednostňujú na Vianoce klasické darčeky, takmer polovica Čechov však dáva svojim blízkym pod stromček najradšej peniaze.

Ilustračné foto: Stock.XCHNGIlustračné foto: Stock.XCHNG

Kým Slováci či Poliaci uprednostňujú na Vianoce klasické darčeky, takmer polovica Čechov dáva svojim blízkym pod stromček najradšej peniaze. Darčekový poukaz alebo finančnú hotovosť daruje svojim blízkym pod stromček 44 percent z nich.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Minulý rok po darčekoch v podobe bankoviek a voucherov siahlo 32 percent Čechov. Slováci uprednostňujú predovšetkým klasické darčeky, baliť ich bude 79 percent našincov. V Poľsku stavia na klasiku 89 percent ľudí a v Bulharsku 87 percent.

Najobľúbenejšími darčekmi sú stále hračky, knihy a elektronika. Vyplýva to z telefonického prieskumu spoločnosti PROFI CREDIT, ktorý robili v Českej republike, Poľsku, Bulharsku a na Slovensku a na ktorom sa zúčastnilo 2 500 respondentov.

SkryťVypnúť reklamu

Kedy nakupujeme

Takmer polovica opýtaných Čechov uvádza, že darčeky si zaobstaráva už počas roka. Nákupy na december si necháva 37 percent z nich a na Štedrý deň vyrazí do obchodu každý štrnásty Čech. Osem percent Čechov si darčeky nedáva vôbec.

Na Slovensku a v Poľsku je mesiacom nakupovania darčekov december. Vtedy do obchodov vyrážajú viac ako dve tretiny Slovákov a 70 percent Poliakov. Každý deviaty Poliak však darčeky nerieši vôbec. Bulhari podľa prieskumu nakupujú na poslednú chvíľu. Na Štedrý deň vyrazí do obchodov za darčekmi totiž tretina z nich.

"Z roka na rok sa u nás zvyšuje podiel darčekov kupovaných cez internet. Nejaký darček si totiž kúpi cez internet viac ako polovica Čechov a podobne je to aj na Slovensku. Zaujímavé pritom je, že online nákupy začínajú byť bežnou záležitosťou aj pre staršie generácie nad šesťdesiat rokov," hovorí Šmakal.

SkryťVypnúť reklamu

Koľko zaplatíme

Väčšina opýtaných Čechov neplánuje, že by za darčeky zaplatila viac ako minulý rok. Tri štvrtiny ľudí by sa radi zmestili do 5 000 Kč, čo je 166 eur. Podobne je to aj na Slovensku (74 percent), v Poľsku (89 percent) aj v Bulharsku (83 percent).

Každý ôsmy Čech pritom uvažuje o tom, že si vezme na nákup vianočných darčekov úver. V Poľsku a v Bulharsku je to štvrtina ľudí a na Slovensku je ochotná zadlžiť sa pre Vianoce tretina opýtaných. "V predvianočnom období zaznamenávame vždy zvýšený záujem o spotrebiteľské úvery," dodáva Šmakal.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 049
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 388
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 629
  4. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 3 285
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 802
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 799
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 269
  8. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 1 911
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 8 prekvapivých faktov o vzťahoch, ktoré zmenia váš pohľad na lásku
  2. Zdravotní Klauni: Otec, bezpečný prístav dieťaťa v nemocnici
  3. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  4. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  5. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  6. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  7. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  8. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 461
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 330
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 562
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 8 425
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 229
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 5 799
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 827
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 359
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťZatvoriť reklamu