Vieme, čo vás udrží fit v každom veku

Ak sa chceme udržať dlhodobo v kondícii, treba sa starať o seba primerane životnému obdobiu, ktoré práve prežívame.

(Zdroj: Fotolia)

Od 20 do 30 rokov

Čo sa deje s telom?

V tomto veku sme fyzicky na vrchole, navonok aj vnútri. Pokožka a vlasy sú vďaka vysokej hladine estrogénov svieže, vďaka čomu pôsobíme sexi a vysielame okoliu signály o tom, že sme pripravené počať dieťa.

Ak sme zdravé, telo sa ľahko a rýchlo dokáže vyrovnať s rôznymi negatívnymi vplyvmi, poradí si s chrípkou, so zlomenou nohou aj s dlhodobým stresom, čo sú veci, ktoré nám dajú v neskoršom veku, povedzme v sedemdesiatke, už dosť zabrať.

Telesné funkcie vnútorných orgánov šliapu ako hodinky. Výkyvmi nálad zvyčajne trpíme len v rámci predmenštruačného syndrómu, čo však nie je žiadna tragédia.

Ako cvičiť?

Telo je v mladom veku doslova hladné po pohybe, teraz je najvhodnejšie obdobie na vypestovanie si zdravých športových návykov, ktoré nám môžu pomôcť v neskoršom veku.

Základom by mali byť pravidelné kardioaktivity, štyri- až šesťkrát do týždňa, ku ktorým je vhodné pridať posilňovanie. Dôležité je nájsť si šport, ktorý nás bude baviť, aby sme pri ňom vytrvali. Reflexy, rýchlosť a výbušnosť mladého organizmu sú na výbornej úrovni, takže si môžeme dovoliť experimentovať prakticky s čímkoľvek.

Vhodný je beh, aerobic, kondičné posilňovanie, ale aj adrenalínové športy, ak na ne máme dosť odvahy. Treba však počúvať svoje telo a zbytočne sa neprepínať, myslieť na to, že po každej námahe potrebuje čas na regeneráciu.

Ako jesť?

Metabolizmus pracuje na plné obrátky, ak sa telo výdatne hýbe, bez problémov spaľuje kalórie. Akurát nie je vhodné preťažovať ho alkoholom, sladkosťami a umelými prísadami.

Zdravotná prevencia

„Obdobie od dvadsať do tridsať rokov je u žien obdobím najväčšej fertility, práve vtedy sa často pripravujú na úlohu matky, preto je vhodné stanoviť okrem vyšetrenia krvného obrazu aj hladinu železa v krvnom sére, kyseliny listovej a vitamínu B12,“ upozorňuje doktorka Eva Smíšková.

V tomto veku je vhodné zvážiť ultrazvukové vyšetrenie brušných orgánov, štítnej žľazy a EKG vyšetrenie. Spomínané vyšetrenia sú často v tomto období robené prvýkrát v živote.

Vhodné je nájsť si všeobecného lekára, zubára a gynekológa, ku ktorým budeme s dôverou chodiť na pravidelné preventívne prehliadky nielen v tomto období, ale aj po celý náš ďalší život.

Od 30 do 40 rokov

Čo sa deje s telom?

Podľa poznatkov amerických vedcov sa obdobie dokonalej obnovy väčšiny buniek v ľudskom tele končí okolo 35. roku života, to je približne hranica, keď začíname boj s biologickým starnutím.

Metabolizmus sa začína spomaľovať, v tele sa ukladá tuk, čo môže viesť k mnohým zdravotným problémom, ako sú obezita, cukrovka, artróza, vysoký krvný tlak a iné ochorenia súvisiace so zvýšenou hladinou cholesterolu.

Na druhej strane však máme ešte stále dosť fyzických síl na to, aby sme tieto procesy udržali pod kontrolou. Navyše v takzvanom strednom veku už máme väčšinou za sebou založenie rodiny, sme citovo ustálenejšie a celkovo vyrovnanejšie.

Ako cvičiť?

Nájsť si čas na cvičenie popri množstve rodinných a pracovných povinností je možno ťažké, ale nevyhnutné na odbúranie každodenného stresu. Pravidelnosť je pritom dôležitejšia ako výkon, čím ďalej, tým viac vystupuje do popredia zdravotný aspekt športu.

Stále je dôležité pestovať kardioaktivity a keďže s pribúdajúcim vekom ubúda svalová hmota, vhodné sú jemné formy posilňovania, ako napríklad pilates alebo cvičenie na fitlopte.

Ako jesť?

Na podporou regenerácie je vhodné zamerať sa na potraviny, ktoré obsahujú dostatok vitamínov, minerálov a omega mastných kyselín.

Sladké a tučné jedlá by sme mali jedávať len výnimočne a ak nechceme priberať, vyhýbať sa ťažkým večeriam. Železo v kombinácii s vitamínom C dokáže naštartovať spaľovanie tukov.

Zdravotná prevencia

Podľa doktorky Evy Smíškovej je mladší stredný vek od tridsiatky do štyridsiatky rozhodujúci pre vznik civilizačných srdcovo-cievnych a metabolických ochorení.

Pri preventívnych prehliadkach preto odporúča odber krvi na zmeranie hodnoty krvného cukru a celého spektra parametrov tukového metabolizmu. V tejto dekáde je navyše vhodné aspoň dvakrát absolvovať ultrazvuk brušných orgánov a štítnej žľazy.

Od 40 do 50 rokov

Čo sa deje s telom?

Asi najdôležitejšou fyziologickou zmenou v tomto veku je, že sa žena dostáva do takzvaného perimenopauzálneho obdobia, ktoré prebieha pred menopauzou a je spojené s hormonálnymi výkyvmi.

Návaly horúčavy, nepravidelnosť v menštruačnom cykle, výkyvy nálad, viditeľné príznaky starnutia na pokožke – to všetko nám môže znepríjemňovať život. Telo už nevytvára toľko estrogénov ako zamlada, takže sa na ňom rýchlejšie ukladá tuk a rednú kosti.

Okolo päťdesiatky prichádza väčšinou k ukončeniu menštruačného cyklu, čím organizmus prechádza do úplne novej životnej etapy.

Ako cvičiť?

Pravidelný pohyb by mal byť v tomto veku šetrný ku kĺbom a celkovo k pohybovému aparátu. Už nie sme vo veku, keď sa len tak ľahko zotavíme z fyzického preťaženia. Možno je čas presedlať z behu na nordic walking a posilňovanie s činkami vymeniť za posilňovanie s vlastným telom.

Na nastolenie vnútornej rovnováhy pomáha joga, ktorá má, mimochodom, pozitívny vplyv aj na žľazy s vnútornou sekréciou, ktoré sú zodpovedné za produkciu rôznych hormónov. Naším heslom by maslo byť „menej sa namáhať a viac si užívať“.

Ako jesť?

Aby sme si udržali štíhlu líniu, mali by sme jesť menšie porcie viackrát do dňa a dbať na vyvážené zdravé zloženie stravy. Dobre nám padnú potraviny bohaté na antioxidanty a fytoestrogény na zmiernenie menopauzálnych príznakov.

Zdravotná prevencia

„Keďže hormonálne zmeny sú v tomto veku naozaj búrlivé a zásoby železa po dlhoročných menštruačných krvácaniach vyčerpané, je dobré skontrolovať pri preventívnych prehliadkach krvný obraz, hladinu železa a hormónov štítnej žľazy, lipidové spektrum a vyšetriť stolicu na skryté krvácanie,“ radí doktorka Eva Smíšková.

Okrem toho je vhodné absolvovať ultrazvukové vyšetrenie vnútorných orgánov v brušnej dutine aspoň dvakrát počas tejto dekády. Takzvaný starší stredný vek je základom pre zdravé starnutie. Návyky, ktoré si teraz vypestujeme, by nám mali vydržať čo najdlhšie.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 473
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 697
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 005
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 893
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 689
  6. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 485
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 360
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 010
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 931
  10. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 3 724

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lipšicova advokátka: S takým postupom prokuratúry som sa ešte nestretla

Exposlanec zrazil 72-ročného chodca v septembri. Hrozí mu za to trest na dva až päť rokov väzenia.

KOMENTÁRE

Milosťou pre Kajínka Zeman spochybnil právny štát

Český prezident má stále dosť sily škodiť českej demokracii.

Neprehliadnite tiež

Ako začať deň naplno a dosiahnuť ideálne ráno?

Vstávanie, raňajky, šport, nálada. Ako dosiahnuť, aby bolo vaše ráno zdravé?

Sedem fitness trendov, ktoré by ste mali tento rok vyskúšať

Sú efektívne, overené a opodstatnene obľúbené.

Jedenásť trikov, ako rýchlo a účinne poraziť chuť na sladké

Túžbe maškrtiť sa dá odolať vedecky overenými krokmi.

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.