SME
Utorok, 20. august, 2019 | Meniny má Anabela

Vieme, čo vás udrží fit v každom veku

Ak sa chceme udržať dlhodobo v kondícii, treba sa starať o seba primerane životnému obdobiu, ktoré práve prežívame.

(Zdroj: Fotolia)

Od 20 do 30 rokov

Čo sa deje s telom?

V tomto veku sme fyzicky na vrchole, navonok aj vnútri. Pokožka a vlasy sú vďaka vysokej hladine estrogénov svieže, vďaka čomu pôsobíme sexi a vysielame okoliu signály o tom, že sme pripravené počať dieťa.

Ak sme zdravé, telo sa ľahko a rýchlo dokáže vyrovnať s rôznymi negatívnymi vplyvmi, poradí si s chrípkou, so zlomenou nohou aj s dlhodobým stresom, čo sú veci, ktoré nám dajú v neskoršom veku, povedzme v sedemdesiatke, už dosť zabrať.

Telesné funkcie vnútorných orgánov šliapu ako hodinky. Výkyvmi nálad zvyčajne trpíme len v rámci predmenštruačného syndrómu, čo však nie je žiadna tragédia.

Ako cvičiť?

Telo je v mladom veku doslova hladné po pohybe, teraz je najvhodnejšie obdobie na vypestovanie si zdravých športových návykov, ktoré nám môžu pomôcť v neskoršom veku.

Základom by mali byť pravidelné kardioaktivity, štyri- až šesťkrát do týždňa, ku ktorým je vhodné pridať posilňovanie. Dôležité je nájsť si šport, ktorý nás bude baviť, aby sme pri ňom vytrvali. Reflexy, rýchlosť a výbušnosť mladého organizmu sú na výbornej úrovni, takže si môžeme dovoliť experimentovať prakticky s čímkoľvek.

Vhodný je beh, aerobic, kondičné posilňovanie, ale aj adrenalínové športy, ak na ne máme dosť odvahy. Treba však počúvať svoje telo a zbytočne sa neprepínať, myslieť na to, že po každej námahe potrebuje čas na regeneráciu.

Ako jesť?

Metabolizmus pracuje na plné obrátky, ak sa telo výdatne hýbe, bez problémov spaľuje kalórie. Akurát nie je vhodné preťažovať ho alkoholom, sladkosťami a umelými prísadami.

Zdravotná prevencia

„Obdobie od dvadsať do tridsať rokov je u žien obdobím najväčšej fertility, práve vtedy sa často pripravujú na úlohu matky, preto je vhodné stanoviť okrem vyšetrenia krvného obrazu aj hladinu železa v krvnom sére, kyseliny listovej a vitamínu B12,“ upozorňuje doktorka Eva Smíšková.

V tomto veku je vhodné zvážiť ultrazvukové vyšetrenie brušných orgánov, štítnej žľazy a EKG vyšetrenie. Spomínané vyšetrenia sú často v tomto období robené prvýkrát v živote.

Vhodné je nájsť si všeobecného lekára, zubára a gynekológa, ku ktorým budeme s dôverou chodiť na pravidelné preventívne prehliadky nielen v tomto období, ale aj po celý náš ďalší život.

Od 30 do 40 rokov

Čo sa deje s telom?

Podľa poznatkov amerických vedcov sa obdobie dokonalej obnovy väčšiny buniek v ľudskom tele končí okolo 35. roku života, to je približne hranica, keď začíname boj s biologickým starnutím.

Metabolizmus sa začína spomaľovať, v tele sa ukladá tuk, čo môže viesť k mnohým zdravotným problémom, ako sú obezita, cukrovka, artróza, vysoký krvný tlak a iné ochorenia súvisiace so zvýšenou hladinou cholesterolu.

Na druhej strane však máme ešte stále dosť fyzických síl na to, aby sme tieto procesy udržali pod kontrolou. Navyše v takzvanom strednom veku už máme väčšinou za sebou založenie rodiny, sme citovo ustálenejšie a celkovo vyrovnanejšie.

Ako cvičiť?

Nájsť si čas na cvičenie popri množstve rodinných a pracovných povinností je možno ťažké, ale nevyhnutné na odbúranie každodenného stresu. Pravidelnosť je pritom dôležitejšia ako výkon, čím ďalej, tým viac vystupuje do popredia zdravotný aspekt športu.

Stále je dôležité pestovať kardioaktivity a keďže s pribúdajúcim vekom ubúda svalová hmota, vhodné sú jemné formy posilňovania, ako napríklad pilates alebo cvičenie na fitlopte.

Ako jesť?

Na podporou regenerácie je vhodné zamerať sa na potraviny, ktoré obsahujú dostatok vitamínov, minerálov a omega mastných kyselín.

Sladké a tučné jedlá by sme mali jedávať len výnimočne a ak nechceme priberať, vyhýbať sa ťažkým večeriam. Železo v kombinácii s vitamínom C dokáže naštartovať spaľovanie tukov.

Zdravotná prevencia

Podľa doktorky Evy Smíškovej je mladší stredný vek od tridsiatky do štyridsiatky rozhodujúci pre vznik civilizačných srdcovo-cievnych a metabolických ochorení.

Pri preventívnych prehliadkach preto odporúča odber krvi na zmeranie hodnoty krvného cukru a celého spektra parametrov tukového metabolizmu. V tejto dekáde je navyše vhodné aspoň dvakrát absolvovať ultrazvuk brušných orgánov a štítnej žľazy.

Od 40 do 50 rokov

Čo sa deje s telom?

Asi najdôležitejšou fyziologickou zmenou v tomto veku je, že sa žena dostáva do takzvaného perimenopauzálneho obdobia, ktoré prebieha pred menopauzou a je spojené s hormonálnymi výkyvmi.

Návaly horúčavy, nepravidelnosť v menštruačnom cykle, výkyvy nálad, viditeľné príznaky starnutia na pokožke – to všetko nám môže znepríjemňovať život. Telo už nevytvára toľko estrogénov ako zamlada, takže sa na ňom rýchlejšie ukladá tuk a rednú kosti.

Okolo päťdesiatky prichádza väčšinou k ukončeniu menštruačného cyklu, čím organizmus prechádza do úplne novej životnej etapy.

Ako cvičiť?

Pravidelný pohyb by mal byť v tomto veku šetrný ku kĺbom a celkovo k pohybovému aparátu. Už nie sme vo veku, keď sa len tak ľahko zotavíme z fyzického preťaženia. Možno je čas presedlať z behu na nordic walking a posilňovanie s činkami vymeniť za posilňovanie s vlastným telom.

Na nastolenie vnútornej rovnováhy pomáha joga, ktorá má, mimochodom, pozitívny vplyv aj na žľazy s vnútornou sekréciou, ktoré sú zodpovedné za produkciu rôznych hormónov. Naším heslom by maslo byť „menej sa namáhať a viac si užívať“.

Ako jesť?

Aby sme si udržali štíhlu líniu, mali by sme jesť menšie porcie viackrát do dňa a dbať na vyvážené zdravé zloženie stravy. Dobre nám padnú potraviny bohaté na antioxidanty a fytoestrogény na zmiernenie menopauzálnych príznakov.

Zdravotná prevencia

„Keďže hormonálne zmeny sú v tomto veku naozaj búrlivé a zásoby železa po dlhoročných menštruačných krvácaniach vyčerpané, je dobré skontrolovať pri preventívnych prehliadkach krvný obraz, hladinu železa a hormónov štítnej žľazy, lipidové spektrum a vyšetriť stolicu na skryté krvácanie,“ radí doktorka Eva Smíšková.

Okrem toho je vhodné absolvovať ultrazvukové vyšetrenie vnútorných orgánov v brušnej dutine aspoň dvakrát počas tejto dekády. Takzvaný starší stredný vek je základom pre zdravé starnutie. Návyky, ktoré si teraz vypestujeme, by nám mali vydržať čo najdlhšie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco
  2. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  3. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  4. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  5. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  6. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  8. V bankovom svete prežijú len tí, ktorí inovujú
  9. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  10. Kaufland potvrdil pozíciu lídra v ponuke slovenských výrobkov
  1. Opätovne ožíva bratislavská Koliba Expo
  2. Prvý dojem urobíte len raz. Prečo to platí práve pri predaji?
  3. Otvoria prvú časť zrekonštruovaného Polusu
  4. Dobrá správa z Domaše: Hotel Zátoka na Eve opäť funguje
  5. Prečo si investori zadávajú do vyhľadávača ružové diamanty?
  6. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco
  7. The High Tatras – a destination of unforgettable moments
  8. Leto pomaly končí: Výlety, ktoré ešte stihnete a takmer zadarmo
  9. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  10. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  1. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 12 751
  2. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 11 332
  3. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 10 611
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 7 053
  5. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu 6 749
  6. Last minute tipy: All inclusive dovolenka na Severnom Cypre 4 923
  7. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 737
  8. Farma v Krtíši je stredoeurópskym unikátom. Majiteľ neberie plat 4 606
  9. Dovolenka na Malorke: Tipy na hotely pre rodiny s deťmi 4 367
  10. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne 3 644

Hlavné správy zo Sme.sk

Rastislav Konečný.
Marian Kočner

Lietadlo so Saganom na palube muselo núdzovo pristáť

V lietadle boli aj cyklistickí kolegovia Viviani a Kruijswijk.

Peter Sagan.

Kalavská najskôr hrozila demisiou, teraz o odchode mlčí

Drucker vraj s ministerkou nehovoril o jej vstupe do jeho strany.

Ministerka zdravotníctva Andrea Kalavská.

Neprehliadnite tiež

Láska funguje ako droga, ktorej prvá fáza sa nezopakuje. A to je dobre

Kedy sa začína pravá láska a končí sa prvotné opojenie?

Ilustračné foto.

Čo všetko viete o mužských pohlavných orgánoch? Overte si to v teste

O fungovaní mužov "tam dolu" koluje veľa mýtov.

Ilustračné foto.