Vieme, čo vás udrží fit v každom veku

Ak sa chceme udržať dlhodobo v kondícii, treba sa starať o seba primerane životnému obdobiu, ktoré práve prežívame.

(Zdroj: Fotolia)

Od 20 do 30 rokov

Čo sa deje s telom?

V tomto veku sme fyzicky na vrchole, navonok aj vnútri. Pokožka a vlasy sú vďaka vysokej hladine estrogénov svieže, vďaka čomu pôsobíme sexi a vysielame okoliu signály o tom, že sme pripravené počať dieťa.

Ak sme zdravé, telo sa ľahko a rýchlo dokáže vyrovnať s rôznymi negatívnymi vplyvmi, poradí si s chrípkou, so zlomenou nohou aj s dlhodobým stresom, čo sú veci, ktoré nám dajú v neskoršom veku, povedzme v sedemdesiatke, už dosť zabrať.

Telesné funkcie vnútorných orgánov šliapu ako hodinky. Výkyvmi nálad zvyčajne trpíme len v rámci predmenštruačného syndrómu, čo však nie je žiadna tragédia.

Ako cvičiť?

Telo je v mladom veku doslova hladné po pohybe, teraz je najvhodnejšie obdobie na vypestovanie si zdravých športových návykov, ktoré nám môžu pomôcť v neskoršom veku.

Základom by mali byť pravidelné kardioaktivity, štyri- až šesťkrát do týždňa, ku ktorým je vhodné pridať posilňovanie. Dôležité je nájsť si šport, ktorý nás bude baviť, aby sme pri ňom vytrvali. Reflexy, rýchlosť a výbušnosť mladého organizmu sú na výbornej úrovni, takže si môžeme dovoliť experimentovať prakticky s čímkoľvek.

Vhodný je beh, aerobic, kondičné posilňovanie, ale aj adrenalínové športy, ak na ne máme dosť odvahy. Treba však počúvať svoje telo a zbytočne sa neprepínať, myslieť na to, že po každej námahe potrebuje čas na regeneráciu.

Ako jesť?

Metabolizmus pracuje na plné obrátky, ak sa telo výdatne hýbe, bez problémov spaľuje kalórie. Akurát nie je vhodné preťažovať ho alkoholom, sladkosťami a umelými prísadami.

Zdravotná prevencia

„Obdobie od dvadsať do tridsať rokov je u žien obdobím najväčšej fertility, práve vtedy sa často pripravujú na úlohu matky, preto je vhodné stanoviť okrem vyšetrenia krvného obrazu aj hladinu železa v krvnom sére, kyseliny listovej a vitamínu B12,“ upozorňuje doktorka Eva Smíšková.

V tomto veku je vhodné zvážiť ultrazvukové vyšetrenie brušných orgánov, štítnej žľazy a EKG vyšetrenie. Spomínané vyšetrenia sú často v tomto období robené prvýkrát v živote.

Vhodné je nájsť si všeobecného lekára, zubára a gynekológa, ku ktorým budeme s dôverou chodiť na pravidelné preventívne prehliadky nielen v tomto období, ale aj po celý náš ďalší život.

Od 30 do 40 rokov

Čo sa deje s telom?

Podľa poznatkov amerických vedcov sa obdobie dokonalej obnovy väčšiny buniek v ľudskom tele končí okolo 35. roku života, to je približne hranica, keď začíname boj s biologickým starnutím.

Metabolizmus sa začína spomaľovať, v tele sa ukladá tuk, čo môže viesť k mnohým zdravotným problémom, ako sú obezita, cukrovka, artróza, vysoký krvný tlak a iné ochorenia súvisiace so zvýšenou hladinou cholesterolu.

Na druhej strane však máme ešte stále dosť fyzických síl na to, aby sme tieto procesy udržali pod kontrolou. Navyše v takzvanom strednom veku už máme väčšinou za sebou založenie rodiny, sme citovo ustálenejšie a celkovo vyrovnanejšie.

Ako cvičiť?

Nájsť si čas na cvičenie popri množstve rodinných a pracovných povinností je možno ťažké, ale nevyhnutné na odbúranie každodenného stresu. Pravidelnosť je pritom dôležitejšia ako výkon, čím ďalej, tým viac vystupuje do popredia zdravotný aspekt športu.

Stále je dôležité pestovať kardioaktivity a keďže s pribúdajúcim vekom ubúda svalová hmota, vhodné sú jemné formy posilňovania, ako napríklad pilates alebo cvičenie na fitlopte.

Ako jesť?

Na podporou regenerácie je vhodné zamerať sa na potraviny, ktoré obsahujú dostatok vitamínov, minerálov a omega mastných kyselín.

Sladké a tučné jedlá by sme mali jedávať len výnimočne a ak nechceme priberať, vyhýbať sa ťažkým večeriam. Železo v kombinácii s vitamínom C dokáže naštartovať spaľovanie tukov.

Zdravotná prevencia

Podľa doktorky Evy Smíškovej je mladší stredný vek od tridsiatky do štyridsiatky rozhodujúci pre vznik civilizačných srdcovo-cievnych a metabolických ochorení.

Pri preventívnych prehliadkach preto odporúča odber krvi na zmeranie hodnoty krvného cukru a celého spektra parametrov tukového metabolizmu. V tejto dekáde je navyše vhodné aspoň dvakrát absolvovať ultrazvuk brušných orgánov a štítnej žľazy.

Od 40 do 50 rokov

Čo sa deje s telom?

Asi najdôležitejšou fyziologickou zmenou v tomto veku je, že sa žena dostáva do takzvaného perimenopauzálneho obdobia, ktoré prebieha pred menopauzou a je spojené s hormonálnymi výkyvmi.

Návaly horúčavy, nepravidelnosť v menštruačnom cykle, výkyvy nálad, viditeľné príznaky starnutia na pokožke – to všetko nám môže znepríjemňovať život. Telo už nevytvára toľko estrogénov ako zamlada, takže sa na ňom rýchlejšie ukladá tuk a rednú kosti.

Okolo päťdesiatky prichádza väčšinou k ukončeniu menštruačného cyklu, čím organizmus prechádza do úplne novej životnej etapy.

Ako cvičiť?

Pravidelný pohyb by mal byť v tomto veku šetrný ku kĺbom a celkovo k pohybovému aparátu. Už nie sme vo veku, keď sa len tak ľahko zotavíme z fyzického preťaženia. Možno je čas presedlať z behu na nordic walking a posilňovanie s činkami vymeniť za posilňovanie s vlastným telom.

Na nastolenie vnútornej rovnováhy pomáha joga, ktorá má, mimochodom, pozitívny vplyv aj na žľazy s vnútornou sekréciou, ktoré sú zodpovedné za produkciu rôznych hormónov. Naším heslom by maslo byť „menej sa namáhať a viac si užívať“.

Ako jesť?

Aby sme si udržali štíhlu líniu, mali by sme jesť menšie porcie viackrát do dňa a dbať na vyvážené zdravé zloženie stravy. Dobre nám padnú potraviny bohaté na antioxidanty a fytoestrogény na zmiernenie menopauzálnych príznakov.

Zdravotná prevencia

„Keďže hormonálne zmeny sú v tomto veku naozaj búrlivé a zásoby železa po dlhoročných menštruačných krvácaniach vyčerpané, je dobré skontrolovať pri preventívnych prehliadkach krvný obraz, hladinu železa a hormónov štítnej žľazy, lipidové spektrum a vyšetriť stolicu na skryté krvácanie,“ radí doktorka Eva Smíšková.

Okrem toho je vhodné absolvovať ultrazvukové vyšetrenie vnútorných orgánov v brušnej dutine aspoň dvakrát počas tejto dekády. Takzvaný starší stredný vek je základom pre zdravé starnutie. Návyky, ktoré si teraz vypestujeme, by nám mali vydržať čo najdlhšie.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  4. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  5. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  6. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  7. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  8. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  9. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 702
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 524
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 828
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 661
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 817
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 337
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 125
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 647
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 013
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 673

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

KOMENTÁRE

Z islamu sa stala kolektívna neuróza (píše Michal Havran)

Ten nešťastný islam domotal Slováčikov.

SVET

Prečo vo Švédsku vidia krach multikulturalizmu

Švédsko priznáva problémy so začlenením utečencov.

KOMENTÁRE

Mihál a jeho kontext

Malichernosť a oproti princípu, má svoj étos – Slovensko oslobodené od Fica.

Neprehliadnite tiež

Módu na Brit Awards ovládla stávka na istotu, hviezdy zabudli experimentovať

Speváčky, hudobníčky a modelky sa na odovzdávaní cien najlepšej britskej hudby odeli najmä do tmavších farieb.

Modelka visela z mrakodrapu bez istenia, skončila na polícii

Ruská hviezda z Instagramu Viki Odintcova v Dubaji predviedla extrémny kúsok pre efektné fotografie, argumentovala tým, že chcela poukázať na zlú zabezpečenosť budovy.

Závan jari na tanieri: Pečené kozľa s brusnicami

S blížiacou sa jarou sú stále aktuálnejšie recepty z kozľaciny a jahňaciny.

Aj bez končatín dokážu veľa. Tieto tri ženy inšpirujú svet svojou húževnatosťou

Osud sa s Bethany Hamilton, Aimee Mullins a Jessicou Cox nemaznal.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop