Vieme, čo vás udrží fit v každom veku

Ak sa chceme udržať dlhodobo v kondícii, treba sa starať o seba primerane životnému obdobiu, ktoré práve prežívame.

(Zdroj: Fotolia)

Od 20 do 30 rokov

Čo sa deje s telom?

V tomto veku sme fyzicky na vrchole, navonok aj vnútri. Pokožka a vlasy sú vďaka vysokej hladine estrogénov svieže, vďaka čomu pôsobíme sexi a vysielame okoliu signály o tom, že sme pripravené počať dieťa.

Ak sme zdravé, telo sa ľahko a rýchlo dokáže vyrovnať s rôznymi negatívnymi vplyvmi, poradí si s chrípkou, so zlomenou nohou aj s dlhodobým stresom, čo sú veci, ktoré nám dajú v neskoršom veku, povedzme v sedemdesiatke, už dosť zabrať.

Telesné funkcie vnútorných orgánov šliapu ako hodinky. Výkyvmi nálad zvyčajne trpíme len v rámci predmenštruačného syndrómu, čo však nie je žiadna tragédia.

Ako cvičiť?

Telo je v mladom veku doslova hladné po pohybe, teraz je najvhodnejšie obdobie na vypestovanie si zdravých športových návykov, ktoré nám môžu pomôcť v neskoršom veku.

Základom by mali byť pravidelné kardioaktivity, štyri- až šesťkrát do týždňa, ku ktorým je vhodné pridať posilňovanie. Dôležité je nájsť si šport, ktorý nás bude baviť, aby sme pri ňom vytrvali. Reflexy, rýchlosť a výbušnosť mladého organizmu sú na výbornej úrovni, takže si môžeme dovoliť experimentovať prakticky s čímkoľvek.

Vhodný je beh, aerobic, kondičné posilňovanie, ale aj adrenalínové športy, ak na ne máme dosť odvahy. Treba však počúvať svoje telo a zbytočne sa neprepínať, myslieť na to, že po každej námahe potrebuje čas na regeneráciu.

Ako jesť?

Metabolizmus pracuje na plné obrátky, ak sa telo výdatne hýbe, bez problémov spaľuje kalórie. Akurát nie je vhodné preťažovať ho alkoholom, sladkosťami a umelými prísadami.

Zdravotná prevencia

„Obdobie od dvadsať do tridsať rokov je u žien obdobím najväčšej fertility, práve vtedy sa často pripravujú na úlohu matky, preto je vhodné stanoviť okrem vyšetrenia krvného obrazu aj hladinu železa v krvnom sére, kyseliny listovej a vitamínu B12,“ upozorňuje doktorka Eva Smíšková.

V tomto veku je vhodné zvážiť ultrazvukové vyšetrenie brušných orgánov, štítnej žľazy a EKG vyšetrenie. Spomínané vyšetrenia sú často v tomto období robené prvýkrát v živote.

Vhodné je nájsť si všeobecného lekára, zubára a gynekológa, ku ktorým budeme s dôverou chodiť na pravidelné preventívne prehliadky nielen v tomto období, ale aj po celý náš ďalší život.

Od 30 do 40 rokov

Čo sa deje s telom?

Podľa poznatkov amerických vedcov sa obdobie dokonalej obnovy väčšiny buniek v ľudskom tele končí okolo 35. roku života, to je približne hranica, keď začíname boj s biologickým starnutím.

Metabolizmus sa začína spomaľovať, v tele sa ukladá tuk, čo môže viesť k mnohým zdravotným problémom, ako sú obezita, cukrovka, artróza, vysoký krvný tlak a iné ochorenia súvisiace so zvýšenou hladinou cholesterolu.

Na druhej strane však máme ešte stále dosť fyzických síl na to, aby sme tieto procesy udržali pod kontrolou. Navyše v takzvanom strednom veku už máme väčšinou za sebou založenie rodiny, sme citovo ustálenejšie a celkovo vyrovnanejšie.

Ako cvičiť?

Nájsť si čas na cvičenie popri množstve rodinných a pracovných povinností je možno ťažké, ale nevyhnutné na odbúranie každodenného stresu. Pravidelnosť je pritom dôležitejšia ako výkon, čím ďalej, tým viac vystupuje do popredia zdravotný aspekt športu.

Stále je dôležité pestovať kardioaktivity a keďže s pribúdajúcim vekom ubúda svalová hmota, vhodné sú jemné formy posilňovania, ako napríklad pilates alebo cvičenie na fitlopte.

Ako jesť?

Na podporou regenerácie je vhodné zamerať sa na potraviny, ktoré obsahujú dostatok vitamínov, minerálov a omega mastných kyselín.

Sladké a tučné jedlá by sme mali jedávať len výnimočne a ak nechceme priberať, vyhýbať sa ťažkým večeriam. Železo v kombinácii s vitamínom C dokáže naštartovať spaľovanie tukov.

Zdravotná prevencia

Podľa doktorky Evy Smíškovej je mladší stredný vek od tridsiatky do štyridsiatky rozhodujúci pre vznik civilizačných srdcovo-cievnych a metabolických ochorení.

Pri preventívnych prehliadkach preto odporúča odber krvi na zmeranie hodnoty krvného cukru a celého spektra parametrov tukového metabolizmu. V tejto dekáde je navyše vhodné aspoň dvakrát absolvovať ultrazvuk brušných orgánov a štítnej žľazy.

Od 40 do 50 rokov

Čo sa deje s telom?

Asi najdôležitejšou fyziologickou zmenou v tomto veku je, že sa žena dostáva do takzvaného perimenopauzálneho obdobia, ktoré prebieha pred menopauzou a je spojené s hormonálnymi výkyvmi.

Návaly horúčavy, nepravidelnosť v menštruačnom cykle, výkyvy nálad, viditeľné príznaky starnutia na pokožke – to všetko nám môže znepríjemňovať život. Telo už nevytvára toľko estrogénov ako zamlada, takže sa na ňom rýchlejšie ukladá tuk a rednú kosti.

Okolo päťdesiatky prichádza väčšinou k ukončeniu menštruačného cyklu, čím organizmus prechádza do úplne novej životnej etapy.

Ako cvičiť?

Pravidelný pohyb by mal byť v tomto veku šetrný ku kĺbom a celkovo k pohybovému aparátu. Už nie sme vo veku, keď sa len tak ľahko zotavíme z fyzického preťaženia. Možno je čas presedlať z behu na nordic walking a posilňovanie s činkami vymeniť za posilňovanie s vlastným telom.

Na nastolenie vnútornej rovnováhy pomáha joga, ktorá má, mimochodom, pozitívny vplyv aj na žľazy s vnútornou sekréciou, ktoré sú zodpovedné za produkciu rôznych hormónov. Naším heslom by maslo byť „menej sa namáhať a viac si užívať“.

Ako jesť?

Aby sme si udržali štíhlu líniu, mali by sme jesť menšie porcie viackrát do dňa a dbať na vyvážené zdravé zloženie stravy. Dobre nám padnú potraviny bohaté na antioxidanty a fytoestrogény na zmiernenie menopauzálnych príznakov.

Zdravotná prevencia

„Keďže hormonálne zmeny sú v tomto veku naozaj búrlivé a zásoby železa po dlhoročných menštruačných krvácaniach vyčerpané, je dobré skontrolovať pri preventívnych prehliadkach krvný obraz, hladinu železa a hormónov štítnej žľazy, lipidové spektrum a vyšetriť stolicu na skryté krvácanie,“ radí doktorka Eva Smíšková.

Okrem toho je vhodné absolvovať ultrazvukové vyšetrenie vnútorných orgánov v brušnej dutine aspoň dvakrát počas tejto dekády. Takzvaný starší stredný vek je základom pre zdravé starnutie. Návyky, ktoré si teraz vypestujeme, by nám mali vydržať čo najdlhšie.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  3. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  4. Noc architektúry 2018
  5. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  6. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  7. Talent - vzdelanie - úspech
  8. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  9. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  10. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 26 819
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 18 586
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 345
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 892
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 845
  6. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 226
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 427
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 404
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 042
  10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 791

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Evita sa zbavila stratového vydavateľstva. Spôsobom, aký využil aj Bašternák

Podnikateľka a spisovateľka Eva Urbaníková zrušila svoje vydavateľstvo. Urobila to spôsobom, ktorý ministerstvo označuje za špekulatívne.

Neprehliadnite tiež

Štyri trendy pre štýlovú obývačku v roku 2018

Farby v obľúbenej miestnosti v domácnosti ovládnu variácie zemitých tónov.

Nepríjemný zápach z úst má rôzne príčiny, no dá sa vyriešiť

Halitóza je najčastejsie sprievodným znakom ochorení v ústnej dutine.

Po rokoch bolestí si nechala odstrániť maternicu. Nie je to riešenie pre každú ženu

Herečka Lena Dunhamová trpí nevyliečiteľnou chorobou, má len 31 rokov.

Ženy protestujú nahé, aby spoločnosť vypočula ich hlasy. Je to nutné?

Odporcovia argumentujú, či ženy nič lepšie ako svoje telá nemajú.

BAFTA 2018: Herečky protestovali v čiernej, vojvodkyňa Kate v zelenej

V nedeľu sa odovzdávali ceny britskej akadémie filmových a televíznych umení.