SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Vieme, čo vás udrží fit v každom veku

Ak sa chceme udržať dlhodobo v kondícii, treba sa starať o seba primerane životnému obdobiu, ktoré práve prežívame.

(Zdroj: Fotolia)

Od 20 do 30 rokov

Čo sa deje s telom?

V tomto veku sme fyzicky na vrchole, navonok aj vnútri. Pokožka a vlasy sú vďaka vysokej hladine estrogénov svieže, vďaka čomu pôsobíme sexi a vysielame okoliu signály o tom, že sme pripravené počať dieťa.

Ak sme zdravé, telo sa ľahko a rýchlo dokáže vyrovnať s rôznymi negatívnymi vplyvmi, poradí si s chrípkou, so zlomenou nohou aj s dlhodobým stresom, čo sú veci, ktoré nám dajú v neskoršom veku, povedzme v sedemdesiatke, už dosť zabrať.

Telesné funkcie vnútorných orgánov šliapu ako hodinky. Výkyvmi nálad zvyčajne trpíme len v rámci predmenštruačného syndrómu, čo však nie je žiadna tragédia.

Ako cvičiť?

Telo je v mladom veku doslova hladné po pohybe, teraz je najvhodnejšie obdobie na vypestovanie si zdravých športových návykov, ktoré nám môžu pomôcť v neskoršom veku.

Základom by mali byť pravidelné kardioaktivity, štyri- až šesťkrát do týždňa, ku ktorým je vhodné pridať posilňovanie. Dôležité je nájsť si šport, ktorý nás bude baviť, aby sme pri ňom vytrvali. Reflexy, rýchlosť a výbušnosť mladého organizmu sú na výbornej úrovni, takže si môžeme dovoliť experimentovať prakticky s čímkoľvek.

Vhodný je beh, aerobic, kondičné posilňovanie, ale aj adrenalínové športy, ak na ne máme dosť odvahy. Treba však počúvať svoje telo a zbytočne sa neprepínať, myslieť na to, že po každej námahe potrebuje čas na regeneráciu.

Ako jesť?

Metabolizmus pracuje na plné obrátky, ak sa telo výdatne hýbe, bez problémov spaľuje kalórie. Akurát nie je vhodné preťažovať ho alkoholom, sladkosťami a umelými prísadami.

Zdravotná prevencia

„Obdobie od dvadsať do tridsať rokov je u žien obdobím najväčšej fertility, práve vtedy sa často pripravujú na úlohu matky, preto je vhodné stanoviť okrem vyšetrenia krvného obrazu aj hladinu železa v krvnom sére, kyseliny listovej a vitamínu B12,“ upozorňuje doktorka Eva Smíšková.

V tomto veku je vhodné zvážiť ultrazvukové vyšetrenie brušných orgánov, štítnej žľazy a EKG vyšetrenie. Spomínané vyšetrenia sú často v tomto období robené prvýkrát v živote.

Vhodné je nájsť si všeobecného lekára, zubára a gynekológa, ku ktorým budeme s dôverou chodiť na pravidelné preventívne prehliadky nielen v tomto období, ale aj po celý náš ďalší život.

Od 30 do 40 rokov

Čo sa deje s telom?

Podľa poznatkov amerických vedcov sa obdobie dokonalej obnovy väčšiny buniek v ľudskom tele končí okolo 35. roku života, to je približne hranica, keď začíname boj s biologickým starnutím.

Metabolizmus sa začína spomaľovať, v tele sa ukladá tuk, čo môže viesť k mnohým zdravotným problémom, ako sú obezita, cukrovka, artróza, vysoký krvný tlak a iné ochorenia súvisiace so zvýšenou hladinou cholesterolu.

Na druhej strane však máme ešte stále dosť fyzických síl na to, aby sme tieto procesy udržali pod kontrolou. Navyše v takzvanom strednom veku už máme väčšinou za sebou založenie rodiny, sme citovo ustálenejšie a celkovo vyrovnanejšie.

Ako cvičiť?

Nájsť si čas na cvičenie popri množstve rodinných a pracovných povinností je možno ťažké, ale nevyhnutné na odbúranie každodenného stresu. Pravidelnosť je pritom dôležitejšia ako výkon, čím ďalej, tým viac vystupuje do popredia zdravotný aspekt športu.

Stále je dôležité pestovať kardioaktivity a keďže s pribúdajúcim vekom ubúda svalová hmota, vhodné sú jemné formy posilňovania, ako napríklad pilates alebo cvičenie na fitlopte.

Ako jesť?

Na podporou regenerácie je vhodné zamerať sa na potraviny, ktoré obsahujú dostatok vitamínov, minerálov a omega mastných kyselín.

Sladké a tučné jedlá by sme mali jedávať len výnimočne a ak nechceme priberať, vyhýbať sa ťažkým večeriam. Železo v kombinácii s vitamínom C dokáže naštartovať spaľovanie tukov.

Zdravotná prevencia

Podľa doktorky Evy Smíškovej je mladší stredný vek od tridsiatky do štyridsiatky rozhodujúci pre vznik civilizačných srdcovo-cievnych a metabolických ochorení.

Pri preventívnych prehliadkach preto odporúča odber krvi na zmeranie hodnoty krvného cukru a celého spektra parametrov tukového metabolizmu. V tejto dekáde je navyše vhodné aspoň dvakrát absolvovať ultrazvuk brušných orgánov a štítnej žľazy.

Od 40 do 50 rokov

Čo sa deje s telom?

Asi najdôležitejšou fyziologickou zmenou v tomto veku je, že sa žena dostáva do takzvaného perimenopauzálneho obdobia, ktoré prebieha pred menopauzou a je spojené s hormonálnymi výkyvmi.

Návaly horúčavy, nepravidelnosť v menštruačnom cykle, výkyvy nálad, viditeľné príznaky starnutia na pokožke – to všetko nám môže znepríjemňovať život. Telo už nevytvára toľko estrogénov ako zamlada, takže sa na ňom rýchlejšie ukladá tuk a rednú kosti.

Okolo päťdesiatky prichádza väčšinou k ukončeniu menštruačného cyklu, čím organizmus prechádza do úplne novej životnej etapy.

Ako cvičiť?

Pravidelný pohyb by mal byť v tomto veku šetrný ku kĺbom a celkovo k pohybovému aparátu. Už nie sme vo veku, keď sa len tak ľahko zotavíme z fyzického preťaženia. Možno je čas presedlať z behu na nordic walking a posilňovanie s činkami vymeniť za posilňovanie s vlastným telom.

Na nastolenie vnútornej rovnováhy pomáha joga, ktorá má, mimochodom, pozitívny vplyv aj na žľazy s vnútornou sekréciou, ktoré sú zodpovedné za produkciu rôznych hormónov. Naším heslom by maslo byť „menej sa namáhať a viac si užívať“.

Ako jesť?

Aby sme si udržali štíhlu líniu, mali by sme jesť menšie porcie viackrát do dňa a dbať na vyvážené zdravé zloženie stravy. Dobre nám padnú potraviny bohaté na antioxidanty a fytoestrogény na zmiernenie menopauzálnych príznakov.

Zdravotná prevencia

„Keďže hormonálne zmeny sú v tomto veku naozaj búrlivé a zásoby železa po dlhoročných menštruačných krvácaniach vyčerpané, je dobré skontrolovať pri preventívnych prehliadkach krvný obraz, hladinu železa a hormónov štítnej žľazy, lipidové spektrum a vyšetriť stolicu na skryté krvácanie,“ radí doktorka Eva Smíšková.

Okrem toho je vhodné absolvovať ultrazvukové vyšetrenie vnútorných orgánov v brušnej dutine aspoň dvakrát počas tejto dekády. Takzvaný starší stredný vek je základom pre zdravé starnutie. Návyky, ktoré si teraz vypestujeme, by nám mali vydržať čo najdlhšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 367
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 665
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 738
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 349
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 138
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 247
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 278
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 347
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 346
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 518
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Desaťtisíce ľudí sa zapája do protestov pre obmedzenie interrupcií.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Z tohto už Fico neutečie

Fico je svojim ľuďom verný za každých okolností.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Nemusí byť len kyslá. Skvelé jedlá uvaríte aj z hlávkovej kapusty

Polievky, hlavné jedlá aj dezerty, s mäsom či bez neho.

Mleté mäso s kapustou

Autorka dokumentu o pôrodoch: Ak by som v nemocnici zasiahla, už by ma tam nepustili

Režisérka Maia Martiniak nakrútila film o pôrodnej traume.

Režisérka Maia Martiniak.