SME

Chvála neporiadku: Ako ovplyvňuje rozhádzaný stôl náš pracovný výkon?

Albert Einstein, Alexander Fleming, Mark Twain, Steve Jobs. Viete, čo majú títo páni spoločné? Úspech, slávu... a chaos na pracovnom stole.

(Zdroj: Fotolia)

„Celú plochu stola sme rozdelili na desať sektorov. Už na prvý pohľad vidíte jeho nedostatky – je to predovšetkým kvantitatívne predimenzované naakumulovanie učebníc v sektoroch A1, A5 a B1. Tri hromady sú skutočne príliš,“ vysvetľuje profesor Zajíc z katedry duševnej hygieny v legendárnom filme Ako básnici prichádzajú o ilúzie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Prázdne miesto v sektore B5 ponúka hypotézu, že tu si Leffinqwell odkladal šálku s kávou, ale dôkaz pochopiteľne chýba,“ zamýšľa sa Zdeněk Svěrák.

Poriadok na stole v banke alebo audítorskej firme symbolizuje efektivitu, racionálnosť, dobrú organizovanosť a úctu ku klientovi. V reklamnej alebo novinárskej brandži sa zasa cení neporiadok, ktorý naznačuje kreativitu, originalitu, či dokonca intelektuálne schopnosti. Majú vôbec predmety na našom stole vplyv na pracovný výkon?

SkryťVypnúť reklamu

Sviežim vzduchom k lepšej morálke?

Podľa niektorých výskumov sa zdá, že áno. A nielen na náš pracovný výkon. Také omrvinky na stole dokážu ovplyvniť morálku človeka, ale aj príklon k zdravému životnému štýlu.

Výskumný tím z Minnesotskej univerzity nahnal študentov do dvoch miestností. V jednej sa na stoloch a dlážke povaľovali rozhádzané smeti, druhá bola dokonale uprataná. Študentom ponúkli občerstvenie, v ktorom bolo jablko alebo čokoládová tyčinka, a možnosť zapojiť sa do charitatívnej zbierky.

Výsledok? Participanti v upratanej miestnosti si volili jablko trikrát častejšie. Uprostred neporiadku podporilo charitu 47 percent ľudí, v upratanej miestnosti ich bolo až 82 percent.

Zdá sa vám, že morálne rozhodnutia predsa nemôžu podliehať takýmto povrchným faktorom? Vedci z univerzity v americkom Utahu prišli na to, že schopnosť konať dobro dramaticky narastá po tom, ako sa v okolí potenciálneho altruistu rozpráši citrusová vôňa.

SkryťVypnúť reklamu

Životodarný neporiadok

Tím Minnesotskej univerzity pokračoval vo výskumoch ďalej a dospel k zaujímavým výsledkom. Študenti museli absolvovať test kreativity, zložený z nápadov, na čo sa dá použiť pingpongová loptička.

Odpovede hodnotili nezávislí odborníci, ktorí nevedeli, v akej miestnosti je respondent umiestnený. Študenti z oboch miestností vyprodukovali približne rovnaké množstvo nápadov, no úroveň invencie bola omnoho vyššia v miestnosti plnej neporiadku.

„Kreativita často vyžaduje prelomiť tradičné väzby a konvencie, a vyzerá to tak, že neusporiadané prostredie tomu len napomáha,“ konštatujú autori výskumu v periodiku Psychological Science.

K zanieteným zástancom chaosu patrí aj Eric Abrahamson, autor knihy Dokonalý neporiadok. Neorganizované systémy dávajú podľa neho šancu náhode, inšpirujú na novátorské riešenia, sú oveľa flexibilnejšie. Svoje tvrdenia dokladá desiatkami dôkazov z bežného života a neporiadnikov neváha prirovnať k partizánskym mudžahídom, ktorí dokážu vzdorovať vysoko organizovanej americkej armáde.

SkryťVypnúť reklamu

Na druhej strane neporiadok na stole môže zachrániť aj milióny životov. Postaral sa o to známy nedbanlivec Alexander Fleming, ktorý zabudol pred odchodom na dovolenku uzavrieť jednu Petriho misku s baktériami stafylokoka. Fleming si všimol, že novovzniknutá pleseň zabránila množeniu baktérií a na svete bol nový objav – penicilín.

Minimalisti a dekoratéri

A ako vyzerá váš pracovný stôl? Patríte medzi kancelárskych minimalistov, ktorým sa na lesklej ploche vyníma len monitor, klávesnica a stojan s dokonale zastrúhanými ceruzkami?

Alebo vám pracovné prostredie zútulňuje plyšová hračka, fotky všetkých členov rodiny, niekoľko hrnčekov s nedopitou kávou, USB chladnička na plechovkové pivo, niekoľko krémov na ruky, klbko elektrických káblov, kôpka klincov a súprava na šitie, ktorá sa zíde v prípade svetovej apokalypsy?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozhádzaný stôl značí rozhádzanú myseľ, hovorí obľúbené anglo-americké príslovie. Albert Einstein raz odvetil uštipačnou podotázkou – čo potom symbolizuje prázdny stôl? Nech je to akokoľvek, aspoň pred Vianocami nezaškodí tú masu neporiadku pretriediť. Minimálne preto, aby ste získali sektor na odkladanie šálky s kávou.

Muži, ženy a baktérie

V roku 2007 pozbieral vedecký tím z univerzity v San Diegu 450 vzoriek baktérií z deväťdesiatich kancelárií v New Yorku, San Franciscu a Tuscone. Vyšší výskyt sa preukázal v priestoroch, kde sa zdržovali muži.

Vedci majú dve vysvetlenia. Dôvodom môže byť fakt, že silné pohlavie je objemnejšie a baktériám poskytuje viac priestoru na množenie sa. Druhé vysvetlenie je ešte jednoduchšie – ženy sú čistotnejšie než muži.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 074
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 683
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 989
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 764
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 293
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 676
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 225
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 192
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 238
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 323
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 926
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 914
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 608
  6. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 564
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 042
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 627
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu