SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Vyhnite sa jesennému priberaniu

Na jeseň si radi robíme tukové zásoby. Aj keď mimovoľne. Urobme tomu rázny koniec.

(Zdroj: Fotolia)

Štatistický úrad SR, ktorý meral stravovacie návyky Slovákov v rokoch 2007 až 2011, prišiel s nie práve najlepšími výsledkami. Denne sme skonzumovali na obyvateľa, vrátene dojčiat, 115,4 gramov tuku, čo je až o 38,5 % viac, než odporúčajú odborníci na zdravé stravovanie. Nevhodný nie je podľa Združenia pre zdravie a výživu len vysoký pomer tukov v jedle, ale aj ich nesprávna skladba.

Pravidlo vyváženia tukov

„Pri tukoch platí takzvané tretinové pravidlo SAFA:MUFA:PUFA. Tretinu by mali tvoriť nasýtené, tretinu mononenasýtené a tretinu polynenasýtené tuky“, vysvetľuje lekárka Alžbeta Béderová, špecialistka na výživu.

Skryť Vypnúť reklamu

Nasýtené mastné kyseliny sú zlé tuky a získavame ich zo živočíšnych tukov, ako sú napríklad mäso, maslo, slanina, masť, mlieko a mliečne výrobky. Z rastlinných tukov nasýtené mastné kyseliny obsahujú napríklad kokosový a palmový olej.

Mononenasýtené mastné kyseliny sú dobrými tukmi a patrí medzi ne napríklad omega 9 kyselina olejová, ktorá sa nachádza v rastlinných olejoch a semenách, v rybách, avokáde, repkovom a olivovom oleji, v lieskových, pekanových a kešu orechoch, mandliach, arašidoch a pistáciách.

Poslednú skupinu tvoria esenciálne mastné kyseliny, napríklad omega 6 kyselina linolová alebo omega 3 kyselina alfa-linolénová. Alžbeta Béderová vysvetľuje, že esenciálnymi sa nazývajú preto, lebo si ich telo nevie vytvoriť samo a získavajú sa jedine stravou.

Skryť Vypnúť reklamu

„Nájdeme ich v rastlinných olejoch a výrobkoch z nich vyrobených, v kvalitných margarínoch a rastlinných tukových nátierkach, v orechoch a semenách. Dôležité omega 3 mastné kyseliny EPA a DHA obsahujú predovšetkým tučné morské ryby a morské živočíchy,“ dodáva.

Tuky v strave a naše zdravie

Kým prvá skupina tukov zvyšuje riziko cholesterolu v krvi a tým aj riziko srdcovo-cievnych ochorení, ostatné dve skupiny tukov prispievajú k udržaniu normálnej hladiny triglyceridov a cholesterolu v krvi, ale najmä pozitívne vplývajú na tvorbu LDL receptorov v pečeni.

„Tieto látky zachytávajú a rozkladajú zlý cholesterol, čím klesá riziko aterosklerózy a tvorby krvných zrazenín,“ informuje lekárka.

Neznamená to však, že sa máme konzumácii nasýtených mastných kyselín úplne vyhýbať, pretože napríklad mäso a mliečne výrobky obsahujú iné dôležité látky, ktoré sú pre náš organizmus prospešné, len treba ich príjem racionálne vyvážiť v spomínanom tretinovom pomere.

Skryť Vypnúť reklamu

Tuky by mali tvoriť zhruba tretinu z celkového odporúčaného denného príjmu energie, čo zodpovedá približne 70 g tukov na deň. Z nich by mali aspoň dve tretiny predstavovať rastlinné tuky s vysokým obsahom nenasýtených mastných kyselín.

V praxi to znamená, že ak si na jeseň doprajeme pečenú kačku s mastenými lokšami, rozhodne by sme ju mali vyvážiť v ďalšie dni jedlom, v ktorom budú vyhrávať tuky, ktoré sú pre náš organizmus zdraviu prospešnejšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  3. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  4. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  10. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 427
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 768
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 055
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 485
  5. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 359
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 117
  7. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 335
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 292
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 142
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 927
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie začne už v pondelok. Dokedy sa treba otestovať a čo sa zmení?

Testovanie si vo februári zopakujú najhoršie okresy.

Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Dotácie na rodovú rovnosť rozdali čudne

Ministerstvo rozdávalo viac ako 21-tisíc eur.

Komentár Zuzany Kepplovej

Hluchá linka, nefunkčná appka

Keď štát rieši násilie v rodinách.

Zuzana Kepplová.
Dave Grohl z kapely Foo Fighters, ktorá 5. februára vydáva nový album.

Neprehliadnite tiež

Chôdza ako terapia aj šport. Ako ňou chudnúť aj meditovať?

Prečo je pre nás chôdza taká dôležitá?

Informačná diéta pomáha, no má svoje limity

Novinky treba prijímať striedmo.

Ilustračné foto.
Batátová polievka so zelerom