Vyhnite sa jesennému priberaniu

Na jeseň si radi robíme tukové zásoby. Aj keď mimovoľne. Urobme tomu rázny koniec.

(Zdroj: Fotolia)

Štatistický úrad SR, ktorý meral stravovacie návyky Slovákov v rokoch 2007 až 2011, prišiel s nie práve najlepšími výsledkami. Denne sme skonzumovali na obyvateľa, vrátene dojčiat, 115,4 gramov tuku, čo je až o 38,5 % viac, než odporúčajú odborníci na zdravé stravovanie. Nevhodný nie je podľa Združenia pre zdravie a výživu len vysoký pomer tukov v jedle, ale aj ich nesprávna skladba.

Pravidlo vyváženia tukov

„Pri tukoch platí takzvané tretinové pravidlo SAFA:MUFA:PUFA. Tretinu by mali tvoriť nasýtené, tretinu mononenasýtené a tretinu polynenasýtené tuky“, vysvetľuje lekárka Alžbeta Béderová, špecialistka na výživu.

Nasýtené mastné kyseliny sú zlé tuky a získavame ich zo živočíšnych tukov, ako sú napríklad mäso, maslo, slanina, masť, mlieko a mliečne výrobky. Z rastlinných tukov nasýtené mastné kyseliny obsahujú napríklad kokosový a palmový olej.

Mononenasýtené mastné kyseliny sú dobrými tukmi a patrí medzi ne napríklad omega 9 kyselina olejová, ktorá sa nachádza v rastlinných olejoch a semenách, v rybách, avokáde, repkovom a olivovom oleji, v lieskových, pekanových a kešu orechoch, mandliach, arašidoch a pistáciách.

Poslednú skupinu tvoria esenciálne mastné kyseliny, napríklad omega 6 kyselina linolová alebo omega 3 kyselina alfa-linolénová. Alžbeta Béderová vysvetľuje, že esenciálnymi sa nazývajú preto, lebo si ich telo nevie vytvoriť samo a získavajú sa jedine stravou.

„Nájdeme ich v rastlinných olejoch a výrobkoch z nich vyrobených, v kvalitných margarínoch a rastlinných tukových nátierkach, v orechoch a semenách. Dôležité omega 3 mastné kyseliny EPA a DHA obsahujú predovšetkým tučné morské ryby a morské živočíchy,“ dodáva.

Tuky v strave a naše zdravie

Kým prvá skupina tukov zvyšuje riziko cholesterolu v krvi a tým aj riziko srdcovo-cievnych ochorení, ostatné dve skupiny tukov prispievajú k udržaniu normálnej hladiny triglyceridov a cholesterolu v krvi, ale najmä pozitívne vplývajú na tvorbu LDL receptorov v pečeni.

„Tieto látky zachytávajú a rozkladajú zlý cholesterol, čím klesá riziko aterosklerózy a tvorby krvných zrazenín,“ informuje lekárka.

Neznamená to však, že sa máme konzumácii nasýtených mastných kyselín úplne vyhýbať, pretože napríklad mäso a mliečne výrobky obsahujú iné dôležité látky, ktoré sú pre náš organizmus prospešné, len treba ich príjem racionálne vyvážiť v spomínanom tretinovom pomere.

Tuky by mali tvoriť zhruba tretinu z celkového odporúčaného denného príjmu energie, čo zodpovedá približne 70 g tukov na deň. Z nich by mali aspoň dve tretiny predstavovať rastlinné tuky s vysokým obsahom nenasýtených mastných kyselín.

V praxi to znamená, že ak si na jeseň doprajeme pečenú kačku s mastenými lokšami, rozhodne by sme ju mali vyvážiť v ďalšie dni jedlom, v ktorom budú vyhrávať tuky, ktoré sú pre náš organizmus zdraviu prospešnejšie.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  2. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  3. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  4. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  6. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova
  7. Košickí športovci „pustili žilou“
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku
  1. Fascinuje ma nadšenie mladých ľudí, s akým hltajú nové trendy
  2. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  3. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  4. Chute a vône kórejskej kuchyne priamo v METRO
  5. Adient je tretí najlepší zamestnávateľ
  6. 8 krokov k príprave na zdravé tehotenstvo
  7. Študenti SPU skúmajú vplyv rýchlostnej cesty na život obyvateľov
  8. V Botanickej záhrade predstavia nežnú krásu orchideí
  9. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  10. Príbeh tradičného družstva - príbeh Daniela Hrudu
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 19 152
  2. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 338
  3. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 9 490
  4. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 8 306
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 6 856
  6. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord 6 246
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 311
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 499
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 3 123
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku 2 740

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Olympiáda v Pekingu už nehrozí. Možno však pôjde do Tokia, smial sa Kuzmin

Nasťa prekonala predpovede, hovorí jej tréner a manžel Daniel Kuzmin.

ŠPORT

Haščák: V zápasoch, keď ide o všetko, hráme vždy najlepšie

Bol to špeciálny zápas, vravel Žiga Jeglič.

TECH

Päť hier na telefón, s ktorými si precvičíte mozgové závity

Dokážete navrhnúť najlepšiu križovatku a mechanické puzzle?

Neprehliadnite tiež

Jedenásť trendov pre záhradu v roku 2018

Nový rok prináša nové trendy pre vašu záhradu, balkón aj terasu.

Kokosový olej na akné? Zaručené zázraky radšej nečakajte

Upcháva póry a ako krém ho používať netreba.

Hlasová pedagogička Eva Žilineková: V hlase a v prejave je najdôležitejšia ľudskosť

Rukami jej prešla viac ako stovka moderátorov. Mikrofonický hlas nepovažuje za najdôležitejšiu vec v brandži.

Burberry robí odvážny krok, v ich novej kampani sa bozkávajú muži

Značka, ktorá kedysi vyrábala kabáty pre staršie dámy, dnes podporuje LGBT.

Justin Timberlake: Jeho osobnosť ho predurčovala k sólovej dráhe

Je všestranným umelcom, no v poslednom čase ho najviac teší najmä rola otca.