Vyhnite sa jesennému priberaniu

Na jeseň si radi robíme tukové zásoby. Aj keď mimovoľne. Urobme tomu rázny koniec.

(Zdroj: Fotolia)

Štatistický úrad SR, ktorý meral stravovacie návyky Slovákov v rokoch 2007 až 2011, prišiel s nie práve najlepšími výsledkami. Denne sme skonzumovali na obyvateľa, vrátene dojčiat, 115,4 gramov tuku, čo je až o 38,5 % viac, než odporúčajú odborníci na zdravé stravovanie. Nevhodný nie je podľa Združenia pre zdravie a výživu len vysoký pomer tukov v jedle, ale aj ich nesprávna skladba.

Pravidlo vyváženia tukov

„Pri tukoch platí takzvané tretinové pravidlo SAFA:MUFA:PUFA. Tretinu by mali tvoriť nasýtené, tretinu mononenasýtené a tretinu polynenasýtené tuky“, vysvetľuje lekárka Alžbeta Béderová, špecialistka na výživu.

Nasýtené mastné kyseliny sú zlé tuky a získavame ich zo živočíšnych tukov, ako sú napríklad mäso, maslo, slanina, masť, mlieko a mliečne výrobky. Z rastlinných tukov nasýtené mastné kyseliny obsahujú napríklad kokosový a palmový olej.

Mononenasýtené mastné kyseliny sú dobrými tukmi a patrí medzi ne napríklad omega 9 kyselina olejová, ktorá sa nachádza v rastlinných olejoch a semenách, v rybách, avokáde, repkovom a olivovom oleji, v lieskových, pekanových a kešu orechoch, mandliach, arašidoch a pistáciách.

Poslednú skupinu tvoria esenciálne mastné kyseliny, napríklad omega 6 kyselina linolová alebo omega 3 kyselina alfa-linolénová. Alžbeta Béderová vysvetľuje, že esenciálnymi sa nazývajú preto, lebo si ich telo nevie vytvoriť samo a získavajú sa jedine stravou.

„Nájdeme ich v rastlinných olejoch a výrobkoch z nich vyrobených, v kvalitných margarínoch a rastlinných tukových nátierkach, v orechoch a semenách. Dôležité omega 3 mastné kyseliny EPA a DHA obsahujú predovšetkým tučné morské ryby a morské živočíchy,“ dodáva.

Tuky v strave a naše zdravie

Kým prvá skupina tukov zvyšuje riziko cholesterolu v krvi a tým aj riziko srdcovo-cievnych ochorení, ostatné dve skupiny tukov prispievajú k udržaniu normálnej hladiny triglyceridov a cholesterolu v krvi, ale najmä pozitívne vplývajú na tvorbu LDL receptorov v pečeni.

„Tieto látky zachytávajú a rozkladajú zlý cholesterol, čím klesá riziko aterosklerózy a tvorby krvných zrazenín,“ informuje lekárka.

Neznamená to však, že sa máme konzumácii nasýtených mastných kyselín úplne vyhýbať, pretože napríklad mäso a mliečne výrobky obsahujú iné dôležité látky, ktoré sú pre náš organizmus prospešné, len treba ich príjem racionálne vyvážiť v spomínanom tretinovom pomere.

Tuky by mali tvoriť zhruba tretinu z celkového odporúčaného denného príjmu energie, čo zodpovedá približne 70 g tukov na deň. Z nich by mali aspoň dve tretiny predstavovať rastlinné tuky s vysokým obsahom nenasýtených mastných kyselín.

V praxi to znamená, že ak si na jeseň doprajeme pečenú kačku s mastenými lokšami, rozhodne by sme ju mali vyvážiť v ďalšie dni jedlom, v ktorom budú vyhrávať tuky, ktoré sú pre náš organizmus zdraviu prospešnejšie.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  3. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  4. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  5. Zábavný aj sebavedomý
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  7. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  8. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  9. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  3. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  4. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  5. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  6. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  7. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  8. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  9. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
  10. Sajfa odkázal študentom:„Buďte nároční a vydržte!“
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 25 110
  2. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 5 270
  3. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 4 871
  4. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 4 229
  5. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 4 223
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 930
  7. Zábavný aj sebavedomý 3 606
  8. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 207
  9. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 072
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 497

Hlavné správy zo Sme.sk

NITRA

Bývalého poslanca parlamentu Gauliedera našli mŕtveho

Príčiny smrti vyšetruje polícia. Pracuje s verziou, že by mohlo ísť o samovraždu.

SVET

Prvý coming out českej politiky! No a čo?

Česi nie sú až takí tolerantní ako skôr ľahostajní.

Neprehliadnite tiež

Desať osviežujúcich ananásových receptov pre váš sladký víkend

Ananás je vďačnou surovinou, ktorá dokonale pristane koláčom a tortám. Vyskúšajte niektorý z receptov počas voľných dní.

Hormonálna antikoncepcia ochráni ženy pred rakovinou až na tridsať rokov

Vedci zbierali dáta od tisícok žien takmer 44 rokov. Výsledkom je najväčšia štúdia o tabletkovej antikoncepcii.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

Humoristka a glosátorka Elena Vacvalová hovorí o tom, prečo sa nestala herečkou a čo pre ňu znamená zmysel pre humor.

Jarné upratovanie v tele: Návod na účinnú očistu

Jarné obdobie je ideálne na prečistenie organizmu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop