Štyri kroky k pevnej imunite

S príchodom jesene nám život komplikuje oslabenie organizmu. Vybudujte si imunitu a prežite sychravé obdobie bez ujmy na zdraví.

(Zdroj: Fotolia)

Krok 1: Dostatok spánku

Spať menej ako sedem hodín denne prináša so sebou oslabenie organizmu.

Krok 2: Hygiena

Okrem čistých rúk a umytého pokrmu, ktorý sa konzumuje priamo, nezabúdajte aj na vnútornú očistu – psychohygienu.

Krok 3: Redukcia stresu

Uvedomte si, že keď nejde o život, nejde o nič. Naučte sa zvládať stresové situácie s nadhľadom a v rámci možností ich čo najviac eliminujte.

Krok 4: Dostatok ovocia a zeleniny

Vitamíny by mali tvoriť súčasť nášho jedálneho lístka. Denne si doprajte dostatočné množstvo ovocia a zeleniny. Investované peniaze do kvalitnej stravy vám telo niekoľkonásobne vráti.

Skúste to s jogou

O tom, že cvičenie blahodarne pôsobí na celkovú vitalitu organizmu, sa popísalo už veľa. Nedávna štúdia nórskych výskumníkov, ktorá bola publikovaná v odbornom časopise PLOS One, hovorí, že cvičenie jogy pozitívne ovplyvňuje gény, ktoré riadia imunitný systém v organizme a aktivujú jeho bunky.

Joga dokonca pôsobí priaznivejšie na imunitu ako prechádzka v prírode. Vzťah pokojnej a vyrovnanej mysle a zdravého tela je dôležitý. Pri meditácii, ktorá je s jogou bezprostredne spojená, dokáže človek odbúrať stres a upokojiť sa, vďaka čomu stimuluje obranyschopnosť organizmu.

Vitamínový doping

Vitamín A je silný antioxidant, ktorý lieči zápaly v tele, podporuje funkcie imunitného systému a obnovuje tkanivá. Jeho predstaviteľmi sú mrkva, žlté ovocie a zelenina, rybí tuk, vajíčka, mlieko, mliečne výrobky a pečeň.

Vitamíny skupiny B, najmä B6 a B12 pomáhajú podporovať činnosť bielych krviniek. Nájdete ich v syroch, mlieku, mäse, sardinkách, droždí, banánoch, obilných klíčkoch a kyslej kapuste.

Vitamín C ako jeden z významných vitamínov pomáha pri oslabenej imunite. Znižuje zápaly, bojuje proti infekciám v tele a je výrazným antioxidantom. Céčko je bohato zastúpené v citrusovom ovocí, šípkach, petržlene, čiernych ríbezliach, paradajkách, paprike, keli a karfiole.

Vitamín D3 zvyšuje odolnosť proti nachladnutiu, chrípke aj rakovine. Vitamín D3 sa nazýva aj cholekalciferol, ide o prirodzene sa vyskytujúcu formu vitamínu D, ktorý sa do organizmu dostáva najmä slnečným žiarením – pri slnení sa v pokožke vytvára sám.

Selén a zinok – oba minerály chránia telo pred škodlivými vplyvmi, bojujú proti infekciám – baktériám a vírusom, posilňujú imunitu a obnovujú tkanivá v tele. Bohatým zdrojom selénu sú napríklad orechy, ryby, vnútornosti a obilniny.

Nájdete ho aj v avokáde, šošovici a mliečnych výrobkoch. Ak potrebujete doplniť zinok, siahnite napríklad po bravčovej pečienke, teľacom mäse, syre, tekvicových semienkach, hubách či karfiole.

Antibiotiká oslabujú imunitu, ak sa užívajú nesprávne

Praktický lekár Peter Lipták hovorí o vplyve antibiotík na imunitu.

Oslabuje dlhodobé užívanie antibiotík imunitu organizmu?

Nedá sa jednoducho povedať, že by užívanie ATB oslabovalo imunitu. Antibiotiká sa užívajú pri liečení bakteriálnych infekcií, ktoré, ak prebiehajú komplikovane, dlhodobo alebo opakovane najviac vyčerpávajú obranyschopnosť organizmu. Antibiotiká naopak možnosti obrany organizmu pred bakteriálnymi infekciami podstatne zlepšujú. Niektoré antibiotiká môžu oslabovať imunitu vtedy, ak sa užívajú nesprávne pri vírusových infekciách, ale hlavný nepriaznivý mechanizmus zbytočného užívania antibiotík je indukovanie vzniku rezistentných baktérií. Na takéto nebezpečné baktérie potom už ani samotné antibiotiká nezaberajú a takáto vážna infekcia sa preto môže skončiť aj smrťou.

V akých prípadoch sú antibiotiká žiaduce a kedy nie sú potrebné?

Antibiotiká sa majú používať na liečenie infekcií spôsobených citlivými baktériami. Lekár pri prvom vyšetrení pacientovi s infekciou na základe svojich skúseností, vedomostí a platných odporúčaní predpíše najvhodnejšie antibiotikum a určí presné dávkovanie a dĺžku liečby. Dávkovanie a dĺžku liečby musí pacient bezpodmienečne dodržať, aby sa predišlo vzniku rezistentných baktérií. Ak má lekár pochybnosti, či ide o infekciu bakteriálnu, alebo vírusovú, môže použiť vyšetrenie testom CRP- vyšetruje sa priamo v ambulancii z krvi pacienta a výsledok je známy do niekoľkých minút. Ak je nízky alebo negatívny, potom je to dôkaz, že antibiotiká nie sú potrebné.

Ako najlepšie stimulovať prirodzenú imunitu organizmu?

Prirodzená imunita organizmu je zložená z nešpecifickej vrodenej obranyschopnosti a zo špecifických obranných mechanizmov. O nešpecifickú prirodzenú imunitu musíme dbať celý život správnou životosprávou. Dôležité je správne stravovanie, dostatok pohybu, dobrá rovnováha medzi našimi aktivitami a odpočinkom. Treba si dopriať dostatok spánku a regenerovať sily dostatočne dlhou dovolenkou. Z vitamínov je dôležitý nielen príjem vitamínu C, ale aj vitamínu D. Okrem toho sú dôležité minerály, ako sú napríklad železo a zinok. Na zvýšenie imunity sú vhodné aj rôzne preparáty, napríklad dnes sú často používané výťažky z hlivy ustricovej. Špecifickú prirodzenú imunitu získavame po prekonaní infekčného ochorenia alebo po absolvovaní očkovania.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  3. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  4. Noc architektúry 2018
  5. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  6. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  7. Talent - vzdelanie - úspech
  8. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  9. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  10. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 27 087
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 19 029
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 108
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 9 293
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 102
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 047
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 970
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 3 934
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 146
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 071

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Vymáhači dlhov: Ľudia sa spamätávajú, až keď ich dáme na súd

Základom je komunikovať, pretože ak si človek myslí, že po vynechanej splátke opäť zaplatí a nič sa nedeje, mýli sa.

Neprehliadnite tiež

Štyri trendy pre štýlovú obývačku v roku 2018

Farby v obľúbenej miestnosti v domácnosti ovládnu variácie zemitých tónov.

Nepríjemný zápach z úst má rôzne príčiny, no dá sa vyriešiť

Halitóza je najčastejsie sprievodným znakom ochorení v ústnej dutine.

Po rokoch bolestí si nechala odstrániť maternicu. Nie je to riešenie pre každú ženu

Herečka Lena Dunhamová trpí nevyliečiteľnou chorobou, má len 31 rokov.

Ženy protestujú nahé, aby spoločnosť vypočula ich hlasy. Je to nutné?

Odporcovia argumentujú, či ženy nič lepšie ako svoje telá nemajú.

BAFTA 2018: Herečky protestovali v čiernej, vojvodkyňa Kate v zelenej

V nedeľu sa odovzdávali ceny britskej akadémie filmových a televíznych umení.