Štyri kroky k pevnej imunite

S príchodom jesene nám život komplikuje oslabenie organizmu. Vybudujte si imunitu a prežite sychravé obdobie bez ujmy na zdraví.

(Zdroj: Fotolia)

Krok 1: Dostatok spánku

Spať menej ako sedem hodín denne prináša so sebou oslabenie organizmu.

Krok 2: Hygiena

Okrem čistých rúk a umytého pokrmu, ktorý sa konzumuje priamo, nezabúdajte aj na vnútornú očistu – psychohygienu.

Krok 3: Redukcia stresu

Uvedomte si, že keď nejde o život, nejde o nič. Naučte sa zvládať stresové situácie s nadhľadom a v rámci možností ich čo najviac eliminujte.

Krok 4: Dostatok ovocia a zeleniny

Vitamíny by mali tvoriť súčasť nášho jedálneho lístka. Denne si doprajte dostatočné množstvo ovocia a zeleniny. Investované peniaze do kvalitnej stravy vám telo niekoľkonásobne vráti.

Skúste to s jogou

O tom, že cvičenie blahodarne pôsobí na celkovú vitalitu organizmu, sa popísalo už veľa. Nedávna štúdia nórskych výskumníkov, ktorá bola publikovaná v odbornom časopise PLOS One, hovorí, že cvičenie jogy pozitívne ovplyvňuje gény, ktoré riadia imunitný systém v organizme a aktivujú jeho bunky.

Joga dokonca pôsobí priaznivejšie na imunitu ako prechádzka v prírode. Vzťah pokojnej a vyrovnanej mysle a zdravého tela je dôležitý. Pri meditácii, ktorá je s jogou bezprostredne spojená, dokáže človek odbúrať stres a upokojiť sa, vďaka čomu stimuluje obranyschopnosť organizmu.

Vitamínový doping

Vitamín A je silný antioxidant, ktorý lieči zápaly v tele, podporuje funkcie imunitného systému a obnovuje tkanivá. Jeho predstaviteľmi sú mrkva, žlté ovocie a zelenina, rybí tuk, vajíčka, mlieko, mliečne výrobky a pečeň.

Vitamíny skupiny B, najmä B6 a B12 pomáhajú podporovať činnosť bielych krviniek. Nájdete ich v syroch, mlieku, mäse, sardinkách, droždí, banánoch, obilných klíčkoch a kyslej kapuste.

Vitamín C ako jeden z významných vitamínov pomáha pri oslabenej imunite. Znižuje zápaly, bojuje proti infekciám v tele a je výrazným antioxidantom. Céčko je bohato zastúpené v citrusovom ovocí, šípkach, petržlene, čiernych ríbezliach, paradajkách, paprike, keli a karfiole.

Vitamín D3 zvyšuje odolnosť proti nachladnutiu, chrípke aj rakovine. Vitamín D3 sa nazýva aj cholekalciferol, ide o prirodzene sa vyskytujúcu formu vitamínu D, ktorý sa do organizmu dostáva najmä slnečným žiarením – pri slnení sa v pokožke vytvára sám.

Selén a zinok – oba minerály chránia telo pred škodlivými vplyvmi, bojujú proti infekciám – baktériám a vírusom, posilňujú imunitu a obnovujú tkanivá v tele. Bohatým zdrojom selénu sú napríklad orechy, ryby, vnútornosti a obilniny.

Nájdete ho aj v avokáde, šošovici a mliečnych výrobkoch. Ak potrebujete doplniť zinok, siahnite napríklad po bravčovej pečienke, teľacom mäse, syre, tekvicových semienkach, hubách či karfiole.

Antibiotiká oslabujú imunitu, ak sa užívajú nesprávne

Praktický lekár Peter Lipták hovorí o vplyve antibiotík na imunitu.

Oslabuje dlhodobé užívanie antibiotík imunitu organizmu?

Nedá sa jednoducho povedať, že by užívanie ATB oslabovalo imunitu. Antibiotiká sa užívajú pri liečení bakteriálnych infekcií, ktoré, ak prebiehajú komplikovane, dlhodobo alebo opakovane najviac vyčerpávajú obranyschopnosť organizmu. Antibiotiká naopak možnosti obrany organizmu pred bakteriálnymi infekciami podstatne zlepšujú. Niektoré antibiotiká môžu oslabovať imunitu vtedy, ak sa užívajú nesprávne pri vírusových infekciách, ale hlavný nepriaznivý mechanizmus zbytočného užívania antibiotík je indukovanie vzniku rezistentných baktérií. Na takéto nebezpečné baktérie potom už ani samotné antibiotiká nezaberajú a takáto vážna infekcia sa preto môže skončiť aj smrťou.

V akých prípadoch sú antibiotiká žiaduce a kedy nie sú potrebné?

Antibiotiká sa majú používať na liečenie infekcií spôsobených citlivými baktériami. Lekár pri prvom vyšetrení pacientovi s infekciou na základe svojich skúseností, vedomostí a platných odporúčaní predpíše najvhodnejšie antibiotikum a určí presné dávkovanie a dĺžku liečby. Dávkovanie a dĺžku liečby musí pacient bezpodmienečne dodržať, aby sa predišlo vzniku rezistentných baktérií. Ak má lekár pochybnosti, či ide o infekciu bakteriálnu, alebo vírusovú, môže použiť vyšetrenie testom CRP- vyšetruje sa priamo v ambulancii z krvi pacienta a výsledok je známy do niekoľkých minút. Ak je nízky alebo negatívny, potom je to dôkaz, že antibiotiká nie sú potrebné.

Ako najlepšie stimulovať prirodzenú imunitu organizmu?

Prirodzená imunita organizmu je zložená z nešpecifickej vrodenej obranyschopnosti a zo špecifických obranných mechanizmov. O nešpecifickú prirodzenú imunitu musíme dbať celý život správnou životosprávou. Dôležité je správne stravovanie, dostatok pohybu, dobrá rovnováha medzi našimi aktivitami a odpočinkom. Treba si dopriať dostatok spánku a regenerovať sily dostatočne dlhou dovolenkou. Z vitamínov je dôležitý nielen príjem vitamínu C, ale aj vitamínu D. Okrem toho sú dôležité minerály, ako sú napríklad železo a zinok. Na zvýšenie imunity sú vhodné aj rôzne preparáty, napríklad dnes sú často používané výťažky z hlivy ustricovej. Špecifickú prirodzenú imunitu získavame po prekonaní infekčného ochorenia alebo po absolvovaní očkovania.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 317
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 156
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 618
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 409
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 029
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 012
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 899
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 797
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 613
  10. Inteligencia vo všetkom 1 549

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

KOMENTÁRE

Voľby vo Francúzsku. Čo vlastne prospeje ľuďom?

Napäté voľby zakrývali podstatnejšiu tému.

SVET

Macron k politike pristupuje ako k startupu (profil)

Emmanuel Macron bol bankárom aj ministrom hospodárstva.

Neprehliadnite tiež

Sedem obedov z jedného hrnca

Eintopf jedlá, teda pokrmy pripravené v jednom hrnci, sú populárne nielen kvôli spotrebe riadu. Nemecký kuchársky vynález oceníte aj vy.

Ako rozbehnúť svoje trávenie a ozdraviť ho

Viete, ako prebieha tento životne dôležitý proces a či je ten váš v poriadku?

Jean-Paul Belmondo: Zmenil ideál mužskej krásy

Francúzsky herecký idol nedávno oslávil osemdesiatštyri rokov.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

V sobotu, 22. júna, nájdete v stánkoch nové číslo magazínu smeŽeny a rozhovor s Petrou Regnácq Trnkovou, s ktorou sme hovorili o korupcii.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop