Naučte sa správne driemať

Niekoľko minút spánku počas dňa dokáže zlepšiť sústredenie, priniesť pozitívnu energiu a zvýšiť efektivitu práce.

(Zdroj: Fotolia)

Kolobeh, v ktorom nonstop prichádzajú nové e-maily, telefón neprestáva zvoniť a kancelária sa odomyká aj zamyká za tmy, nie je živnou pôdou na dobrý spánok. Ak sa k tomu pridajú hodiny strávené doma pri počítači, keď je opäť v hlavnej úlohe práca, o kvalitnom oddychu sa nedá ani hovoriť.

Podľa americkej Národnej spánkovej nadácie sú ženy náchylnejšie na nekvalitný nočný spánok a únavu počas dňa než muži. Okrem toho sa častejšie v noci budia na nočné mory, keď majú za sebou napríklad náročný pracovný deň. Prečo si vlastne poobedňajší spánok doprajeme väčšinou len na dovolenkách alebo keď sme choré?

Lepšia produktivita práce?

„Zdriemnutie nie je náhradou nočného spánku, ale poskytuje výbornú pauzu na načerpanie energie na zvyšok dňa,“ hovorí Nancy Rothsteinová, ktorá je odborníčkou na spánok. Nancy pomáha rôznym spoločnostiam zvýšiť pomocou efektívneho spánku produktivitu zamestnancov.

Pripadá vám to ako šialená myšlienka? Pravda však je, že jej metódy fungujú. Na New York University dokonca založila online kurzy wellness spánku. V princípe ide o to, aby sa ľudia naučili správne oddychovať a zobudiť sa s novým prívalom energie.

S Nancy Rothsteinovou súhlasí aj klinická psychologička a špecialistka na správanie človeka počas spánku Jennifer Martinová. „Aj keď najdôležitejšie je mať dostatok spánku počas noci, zdriemnutie počas dňa má takisto veľký význam. Aj ten najkratší poobedňajší spánok dokáže napríklad zmierniť psychické napätie.“

Podľa najnovších štúdií už 8 minút a 40 sekúnd spánku v strede dňa zvyšuje upadajúcu ostražitosť. Dlhé pospávanie počas dňa si však môže dovoliť len málokto, keďže v súčasnosti takýto oddych nemôže byť spontánny a časovo neohraničený.

Hlasy proti

Sú však aj odborníci, ktorí neodporúčajú tento druh relaxu. Spánok počas dňa podľa nich nie je vhodný hneď z niekoľkých dôvodov. Znižuje večernú ospalosť a celkovo narušuje pravidelnosť spánku a spánkovú hygienu.

Okrem toho sa môže posunúť hranica, keď chceme ísť večer spať v najhorších prípadoch aj o niekoľko hodín. Počas bdenia vytvára náš organizmus akúsi spánkovú substanciu, ktorú počas spánku spotrebúvame. Ak si ju minieme počas dňa, neostane nám potrebné množstvo na plnohodnotný nočný spánok.

Treba však podotknúť, že veľmi záleží na dĺžke denného spánku a miere zaťaženia organizmu, či už psychického, fyzického, alebo kombinácie oboch. Je samozrejmé, že príliš dlhé zdriemnutie už nie je zdriemnutím a organizmus prestáva chápať, či už má „noc“, alebo nie. Zažíva podobné stavy, ako keď človek cestuje a časový posun je sedem a viac hodín. Ale kým si stihne zvyknúť, už je cestujúci opäť doma. Telo sa potom nevie rýchlo spamätať.

Ak sa však podobnými názormi nenecháte odradiť, máme pre vás tipy, ako dosiahnuť viac psychickej pohody, zlepšené sústredenie a nový príval energie počas krátkeho denného spánku.

Stratégia č. 1: Okamžitá energia

Je päť fáz spánku, každá z nich odráža iný druh progresívnej relaxácie pre telo a mozog. Prvá a druhá fáza predstavujú ľahší druh spánku, ktorý sa „stará“ o to, aby sme sa prebrali do sviežosti. Tento benefit sa prejavuje už po kvalitných 8 minútach spánku cez deň.

Ubezpečte sa, že vás nič a nikto nebude rušiť a zároveň si po stanovenom čase nastavte budík s príjemným zvukovým signálom. Príjemný by mal byť preto, aby ste sa zobudili, nie zľakli, to by príliš naštartovalo vašu srdcovú činnosť. Nancy Rothsteinová radí nespať počas dňa dlhšie ako 30 minút, pretože podľa výskumov práve 8 až 30 minút dokáže správne naladiť telo na ďalšie tri hodiny práce a plného nasadenia.

Bonusová stratégia: Pred zdriemnutím vypite nápoj obsahujúci 150 miligramov kofeínu. Ten začne účinkovať najskôr po 15 až 30 minútach od vypitia, práve včas, aby pôsobil ako prirodzený budíček, nehovoriac o predĺžení účinku stratégie č. 1.

Stratégia č. 2: Lepšia pamäť

Po 45 až 90 minútach sa telo dostáva do fázy tri a štyri, ktoré blahodarne zlepšujú pamäť. O 20 % sa zvyšuje schopnosť koordinácie aj rýchleho riešenia povinností. Emócie, ktoré vplyvom stresu dostávajú zabrať, sa v tejto fáze dostávajú do potrebnej rovnováhy. Výsledok? Budete sa cítiť pokojnejšie, menej iritované všetkým a všetkými naokolo.

Bonusová stratégia: Počas spánku ľudia dokážu vyriešiť rôzne intelektuálne úlohy. Stačí si daný problém pripomenúť predtým, než zaspíte, a po prebudení si naplánovať, že sa za správne riešenie nejako odmeníte.

Na Harvardovej univerzite robili prieskum, v ktorom položili respondentom rôzne vedomostné otázky. Jednej skupine sľúbili, že za každú správnu odpoveď dostanú po tom, ako sa vyspia, finančnú odmenu. Percento správnych odpovedí bolo vysoké. Druhá skupina nebola ničím motivovaná, a tak vyzerali aj odpovede.

3 otázky pre odborníka

Odpovedá vedúca lekárka spánkového štúdia Buona Notte Mariana Kubovčáková:

1. Ženský organizmus je náchylnejší na stres, a preto skôr podlieha únave. Čím je to spôsobené?

Osobne si nemyslím, že ženský organizmus je náchylnejší na stres, skôr naopak. Ženy toho oveľa viac stíhajú ako muži. Čo sa týka únavy, je to rovnaké u mužov aj u žien. Ak je človek unavený, nedokáže sa naplno koncentrovať na svoj pracovný výkon, začne robiť chyby, väčšinou má zhoršenú náladu a ľahšie ochorie.

2. Ako prispieva krátky poobedňajší spánok k ustáleniu rovnováhy?

V prípade, ak človeku pomáha poobedňajší spánok, je preňho určite vhodný. Aj počas krátkeho poobedňajšieho spánku môžeme naberať silu, cítiť sa lepšie, sviežejšie a plnohodnotne vykonávať všetky činnosti, ktoré si zaumienime.

3. Kedy je už spánok v poobedňajších hodinách škodlivý?

Ak trvá až do večera a človek potom má popletený deň s nocou. Poobedňajší spánok je vhodný v dĺžke 30 až 90 minút.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  3. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  4. Noc architektúry 2018
  5. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  6. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  7. Talent - vzdelanie - úspech
  8. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  9. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  10. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 26 819
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 18 586
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 344
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 899
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 844
  6. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 226
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 431
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 404
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 041
  10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 790

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Evita sa zbavila stratového vydavateľstva. Spôsobom, aký využil aj Bašternák

Podnikateľka a spisovateľka Eva Urbaníková zrušila svoje vydavateľstvo. Urobila to spôsobom, ktorý ministerstvo označuje za špekulatívne.

Neprehliadnite tiež

Štyri trendy pre štýlovú obývačku v roku 2018

Farby v obľúbenej miestnosti v domácnosti ovládnu variácie zemitých tónov.

Nepríjemný zápach z úst má rôzne príčiny, no dá sa vyriešiť

Halitóza je najčastejsie sprievodným znakom ochorení v ústnej dutine.

Po rokoch bolestí si nechala odstrániť maternicu. Nie je to riešenie pre každú ženu

Herečka Lena Dunhamová trpí nevyliečiteľnou chorobou, má len 31 rokov.

Ženy protestujú nahé, aby spoločnosť vypočula ich hlasy. Je to nutné?

Odporcovia argumentujú, či ženy nič lepšie ako svoje telá nemajú.

BAFTA 2018: Herečky protestovali v čiernej, vojvodkyňa Kate v zelenej

V nedeľu sa odovzdávali ceny britskej akadémie filmových a televíznych umení.