SME
Sobota, 21. máj, 2022 | Meniny má Zina

Aj interiérovým dizajnom môžeme bojovať proti chorobám

Práve touto témou sa zaoberá výskumný tím z Fakulty architektúry STU. Zariaďte si svoju domácnosť aj vy zdravo!

Jedáleň z prírodných materiálov prispieva k rodinnej pohode.Jedáleň z prírodných materiálov prispieva k rodinnej pohode. (Zdroj: Veronika Kotradyová)

Ako nám dokáže interiérový dizajn pomôcť? Vďaka nemu vieme ovplyvniť pasívny sedavý spôsob života, ktorý sa usadil v nejednej domácnosti a kancelárii, ale aj enviromentálny stres, ktorý je spôsobený nevhodným prostredím. Práve toto všetko má vplyv na vznik civilizačných ochorení, ktoré stále viac ohrozujú naše zdravie.

Dizajnéri z Fakulty architektúry STU v Bratislave sa v spolupráci s lekármi a psychológmi zaoberajú tým, ako predchádzať chorobám prostredníctvom interiérového dizajnu a poradili nám niekoľko tipov.

Aké farby zvoliť?

Farby sú neoddeliteľnou súčasťou každého interiéru, dokážu vytvoriť teplotnú rovnováhu v miestnosti, ale môžu spôsobovať aj stres. „Keď je stimulov pre naše zmysly príliš veľa, preťažuje to náš nervový systém. Veľké plochy ako sú podlahy a celé steny je lepšie voliť v neutrálnejších a pastelových farbách.

Výrazné farby je lepšie použiť len na menšie, doplnkové a hlavne jednoduchšie obmieňateľné plochy. So sýtymi a krikľavými farbami treba zaobchádzať na veľkých plochách opatrne. Pri dlhodobejšom kontakte spôsobujú únavu a podráždenie.

To isté platí aj o výrazných textúrach a vzoroch, ak sú príliš dominantné a je ich veľa,“ vysvetľuje Veronika Kotradyová z STU.

Materiály pre „zdravý interiér“

Spálňa s hlinenou omietkou

Platí pravidlo, že čím prírodnejší materiál bez pridávania ďalších chemických prostriedkov, tým menej zdravotných problémov nám môže spôsobiť. Táto stránka zariadenia domácnosti je dôležitá najmä pre alergikov a ľudí s respiračnými ochoreniami.

Okrem toho zvolené materiály v interiéri sa podieľajú aj na celkovej atmosfére prostredia. A podľa toho by sme ich mali aj vyberať.

„Lesklé povrchy sú skôr vizuálne efektné a dobre čistiteľné mokrou cestou, ale neprispievajú ku pocitu pohody v interiéri. Ak ich je priveľa, môže vznikať pri chôdzi nepríjemné echo.

Na rozdiel od prirodzene pórovitých materiálov, ako sú masívne drevo, hlina bez povrchovej úpravy alebo len s úpravou na báze olejov či voskov, nie sú schopné regulovať vlhkosť vzduchu,“ tvrdí Veronika Kotradyová.

Aj osvetlenie na nás vplýva

Ideálne umelé osvetlenie neexistuje. Malo by byť čo najpodobnejšie prirodzenému svetlu v danom čase dňa aj ročnom období. Veronika Kotradyová radí, že cez deň je lepšie zvoliť belšie svetlo a večer, keď sa máme postupne nastavovať na oddych a spánok, žltšie.

Najzdravšie je však maximalizovať v miestnosti množstvo denného svetla. „Môžeme to dosiahnuť napríklad odrazovými plochami prostredníctvom zrkadiel, ale bez rizika oslnenia. Okrem toho pomôžu svetlé farby stien a stropov.

Tiež je možné v rámci dispozičného riešenia bytu alebo domu zvoliť orientáciu denných miestností na juh, západ, juhozápad a nočných i servisných miestností na sever, východ, severovýchod,“ dodáva dizajnérka.

Dajte sa do pohybu!

Stolička„V kancelárii človek sedí zvyčajne okolo 6 hodín, v dopravných prostriedkoch 1 až 1,5 hodiny a vo voľnom čase asi 3-4 hodiny. Priemerne je to denne asi 11 hodín strávených len sedením!

Málo však vieme o tom, že nesprávne sedenie spôsobuje nielen bolesti chrbta, hlavy či šije, ale ovplyvňuje aj správne fungovanie vnútorných orgánov, na ktoré pôsobí neprirodzený tlak, cirkuláciu krvi, zdravé trávenie či náš spánok,“ vysvetľuje Ivan Petelen z Fakulty architektúry STU.

Práve preto je dôležité, aby nás zariadenie interiéru motivovalo k pohybu, malo by nás k nemu priam nabádať počas každodenných činností. Ak ide o pracovné prostredie, mali by sme mať priestor pre menenie telesných polôh. Dôležité je striedať statické a dynamické sedenie – napríklad na fitlopte alebo dynamickej stoličke, a potom ju vymeniť za štandardnú stoličku.

„Kľúčová je aj možnosť vykladať si nohy a tiež podľa možností nepoužívať operadlá. Úplne základnou vecou je vytvoriť si pracovisko na státie, prípadne s možnosťou opierania zadku s nohami na zemi (z angl. perching).

Veľmi zdravé je tiež sedenie obkročmo v rámci takzvaného sedlového sedenia, ktoré je pre chrbticu najzdravšie,“ opisuje Veronika Kotradyová a dodáva, že ďalšou možnosťou sú atraktívne schodiská a rampy, ktoré nás nenápadne nabádajú k pohybu.

Čo prinesie výskum

Tím z Fakulty architektúry STU sa v rámci projektu APVV zaoberá výskumom, ako znížiť výskyt civilizačných chorôb a zmierniť ich prejavy prostredníctvom interiérového dizajnu už druhý rok.

Dizajnéri sa zamerali na možnosti v prípade chorôb ako depresia, obezita, vysoký krvný tlak, alergie, astma, kardiovaskulárne ochorenia, bolesti chrbtice, ale aj dnes veľmi „populárny“ workoholizmus.

Výsledky výskumu a praktické rady pre odborníkov, ale aj pre bežných ľudí sa chystajú sprístupniť prostredníctvom počítačovej aplikácie a na internetovom portáli.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 509
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 4 843
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 817
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 3 416
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 1 831
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 412
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 081
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 996
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentský palác v Dušanbe v pozadí s Fanskými horami.

Ruská vojna ich očami – Tadžikistan.


Anora Sarkorova 19. máj
Andrea Fábiková

Závažné činy sa môžu končiť aj výpoveďou pre páchateľa.


18. máj
Vicky Krieps ako cisárovná Alžbeta vo filme Corsage.

Nový film je vzdialený naivnému portrétu s Romy Schneider.


3 h
Americký prezident Biden.

Vojna na Ukrajine pokračuje 87. deň.


a 4 ďalší 19 h

Blogy SME

  1. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Majonézová zapekačka
  2. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám?
  3. Martina Hilbertová: Priväzovanie detí v nemocniciach je podobné ako za komunizmu
  4. Michael Achberger: 7 dôvodov, prečo na jar chudneme ľahšie
  5. Lívia Hlavačková: Ako rozoznať liek od výživových doplnkov a homeopatík? Na toto si dávajte pozor
  6. Lívia Hlavačková: Ktoré lieky pomáhajú a ktoré sa len tvária? Takto funguje náš mozog
  7. Michael Achberger: Čo sa stane s telom, keď prestane chudnúť?
  8. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Nech smrť Agnieszky nie je „len“ ďalšou správou z Poľska
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 13 231
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 160
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 855
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 370
  5. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 4 364
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 107
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 151
  8. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 2 392
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  7. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťZatvoriť reklamu