SME
Nedeľa, 16. február, 2020 | Meniny má Ida, Liana

Nebojte sa menopauzy!

Nemusí vám ubrať z krásy ani vitality. Stačí sa naučiť počúvať svoje telo.

(Zdroj: Fotolia)

Nejasné začiatky

Väčšina žien na sebe prvýkrát spozoruje menopauzálne príznaky po štyridsiatke, zvyčajne okolo štyridsiateho piateho roku. Ide najmä o návaly horúčavy a nepravidelnosť v menštruačnom krvácaní. Je to začiatok takzvaného perimenopauzálneho obdobia. Aj keď plodnosť ženy sa ešte nekončí, organizmus sa pomaly pripravuje na novú životnú fázu.

Zvyčajne okolo päťdesiatky vyhasína funkcia vaječníkov a končí sa menštruácia. Vtedy prichádza menopauza. Hormonálne výkyvy, ktoré zvyknú sprevádzať návaly horúčavy, psychická podráždenosť, prípadne problémy so spánkom, sa však s ukončením menštruácie nekončia. Často pretrvávajú ešte niekoľko rokov, kým sa telo nenastaví na nové hormonálne hodnoty.

Treba ísť k lekárovi?

Menopauza nie je choroba, ale prirodzený fyziologický proces. Preto ak nám jej príznaky výrazne neznižujú kvalitu života, nie je dôvod na špeciálnu liečbu. Ak ste si zvykli chodiť ku gynekológovi na pravidelné preventívne prehliadky raz ročne, tento cyklus sa odporúča dodržiavať aj ďalej.

Lekára však treba navštíviť v prípade, ak sa u vás menopauzálne príznaky objavili skôr ako v štyridsiatke. V takom prípade vám hrozí predčasný úbytok estrogénov a s ním spojené zdravotné ťažkosti, ktorých je lepšie sa vyvarovať.

Triky proti prejedaniu

  • Hlad je často prezlečený smäd. Skôr, než zjete niečo navyše, skúste sa napiť vody alebo nesladeného čaju.
  • Odnaučte sa hladom zaháňať nudu, smútok a únavu. Ak je to váš prípad, najprv nakŕmte dušu príjemnými radostnými zážitkami, až potom nasýťte telo.
  • Proti nočnému vyjedaniu chladničky vám pomôže, ak si po večeri vyčistíte zuby.

Zabudnite na chudnutie

Obezita je spojená s množstvom vážnych zdravotných problémov počnúc cukrovkou a končiac srdcovocievnymi chorobami. Ak však máte len trochu tuku navyše, je to pre vás lepšie, ako keby ste boli vychudnutá na kosť.

Pohlavné hormóny estrogény sa totiž tvoria aj v tukovom tkanive, takže moletky sú počas menopauzy v určitej výhode, väčšinou na sebe pozorujú menopauzálne príznaky o niečo neskôr než ich štíhlejšie vrstovníčky.

Veľké výkyvy hmotnosti neprospievajú ani psychickej pohode a tá má v zdravotnej prevencii obrovský význam. Čím ste so sebou spokojnejšie a vyrovnanejšie, tým lepšie pracuje váš imunitný systém.

V stravovaní netreba zabúdať na zdraviu prospešné tuky, ktoré nájdete napríklad v ľanovom alebo panenskom olivovom oleji. Ak trpíte návalmi horúčavy, mali by ste menej koreniť a obmedziť konzumáciu teplých nápojov, ktoré rozširujú cievy a vyvolávajú potenie.

Jesť by ste mali s pribúdajúcim vekom menej a kvantitu nahradiť kvalitou. Ak však občas zhrešíte nejakou nezdravou maškrtou, netrápte sa preto. Stres, ktorý by ste si takto spôsobili, je pre vaše telo horší ako kalórie, ktoré ste prijali.

Sauna sa povoľuje

Saunovanie pomáha zbavovať sa toxínov, uvoľňuje svaly a pomáha regenerácii, najmä v chladnejšom jesennom a zimnom období. Ženy, ktoré trpia návalmi horúčavy, mávajú zo saunovania zbytočné obavy. Pritom keď si telo zvykne v saune na teplotné výkyvy, lepšie znáša menopauzálne návaly.

Sex a menopauza

Obavy, že s menopauzou sa skončí váš pohlavný život, nemajú logické opodstatnenie. Je síce pravda, že ženy v strednom veku mávajú menej sexu ako mladé, ale to vôbec nesúvisí s menopauzou. Väčšinou je príčinou erektilná disfunkcia partnera alebo vyhasnutie vášne v dlhodobom vzťahu.

Staršie ženy, ktoré nadväzujú nové sexuálne kontakty, mávajú rovnako kvalitný sex ako mladé. Sexuálne aktívne staršie ženy mávajú zriedkavejšie problémy s pocitmi suchosti v oblasti genitálií. Tento problém sa však dá jednoducho odstrániť zvlhčujúcimi prípravkami z lekárne.

Psychická pohoda

Ak na sebe spozorujete emocionálne zmeny, ako sú úzkosť, nepokoj či ľahké formy depresie, nemusíte hneď siahať po liekoch. Doktorka Eva Smíšková odporúča vyskúšať čaj z ľubovníka, prípadne vyskúšať bylinkové zmesi na upokojenie, ktoré sa predávajú v lekárňach.

Krása omladzuje

Bojíte sa, že s pribúdajúcim vekom stratíte krásu a príťažlivosť? Kostýmová výtvarníčka a spisovateľka Dagmar Březinová, ktorá už prekročila šesťdesiatku a stále je považovaná za veľmi atraktívnu ženu, má na túto obavu jednoduchý liek. „Nahraďte mladosť kultivovanosťou,“ radí ženám v strednom veku.

Investujte do seba, sú to tie najlepšie vložené peniaze, ktoré vám nikto nevezme. Doprajte si kvalitnú kozmetiku, návštevu u kaderníčky, kúpte si niečo pekné na seba. A nezabúdajte, že skutočná krása vyžaruje zvnútra. To nie je klišé, ale fakt.

Žena, ktorá je šťastná a spokojná, je pre svoje okolie oveľa príťažlivejšia ako tá, ktorá stále hľadá chyby na sebe a na druhých. Čím viac budete uvoľnená, tým budete krajšia. Vnútorná pohoda nič nestojí a funguje ako účinný skrášľovací prostriedok v každom veku. Tak prečo si ju nedopriať?

3 otázky pre odborníka

Odpovedá všeobecná lekárka Eva Smíšková.

Dá sa v období menopauzy čiastočne nahradiť úbytok vápnika a estrogénov stravou?

V menopauze a v období pred jej nástupom je určite vhodné zmeniť stravovanie, a to v zmysle redukcie množstva prijatej potravy a jej energetickej hodnoty. Oveľa viac treba dbať na vyvážené zloženie stravy, nemala by nám chýbať zelenina, orechy a semienka pre vysoký obsah vitamínu E a vápnika. Vápnik dopĺňame aj konzumáciou tvrdých a neveľmi tučných syrov. Estrogény sa nachádzajú v sóji a sójových výrobkoch, takže kto ich toleruje, má vyhrané. Konzumáciu ovocia zámerne veľmi nepropagujem, obsahuje totiž priveľa sacharidov.

Ako môžu ženy v tomto období zabrániť priberaniu a zadržiavaniu vody v tele?

Väčšinou priberú ženy, ktoré neboli zvyknuté strážiť si hmotnosť. Ani sa nenazdajú a zrazu sú o desať kíl ťažšie. Ale aj tie, ktoré sa o seba starajú, pozorujú v tomto období, že sa im mení postava, tuk pribúda i tam, kde ho nikdy nemali – napríklad na hrudníku a v oblasti brucha. Je preto nevyhnutné prehodnotiť stravovanie, príjem sacharidov nahradiť zeleninou v akejkoľvek úprave, zriecť sa sladkých maškŕt a jedenia v neskorších večerných hodinách. Ak má žena pocit, že zadržiava tekutiny, vtedy je dobré obmedziť kuchynskú soľ a minerálne vody. Pomáha pritom pitie bylinkových čajov, hlavne z prasličky, brezy či žihľavy, ktoré zbavujú telo prebytočnej vody.

Aký typ športu je podľa vás vhodný pre menopauzálne ženy?

Fyzická aktivita je v tomto období veľmi potrebná, preto že pomáha udržať si telesnú hmotnosť – navyše pravidelným pohybom zabraňujeme toľko obávanému rednutiu kostí a v neposlednom rade aj väčšine klimakterických problémov. Potenie, búšenie srdca, návaly horúčavy a závraty sú spôsobené vegetatívnym nervovým systémov. Ženy, ktoré pravidelne športujú, nimi trpia podstatne menej ako tie, ktoré sa málo hýbu. Najvhodnejším športom v tomto období je rýchla chôdza, bicyklovanie a nórska chôdza s palicami, ktorá výrazne šetrí kĺby a zároveň precvičuje aj svalstvo trupu. Vhodné je aj cvičenie na problémové partie s vlastnou hmotnosťou, prípadne relaxačné uvoľňujúce cvičenie, ktoré priaznivo pôsobí na psychiku aj svalstvo chrbtice.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  2. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  3. Darujte od srdca pre rozum
  4. Vysoké školy: Ako poslať prihlášku a koľko za ňu zaplatíte?
  5. Oplatí sa investovať do lepších svetiel?
  6. Získajte výnos až 15 % ročne
  7. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili
  8. Kvízová hra o Gorile :) volebnú noc osvieži, po voľbách nesklame
  9. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime?
  10. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať?
  1. Gambrinus skončil s výrobou piva v plastových fľašiach
  2. Ako môže prežiť umenie v Žiline?
  3. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  4. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  5. Ani úrazy zubov neohrozia prípravy na ples, svadbu či rokovanie
  6. Poklepanie základného kameňa viacúčelovej športovej haly na EUBA
  7. EXIMBANKA SR prináša ďalšie možnosti pre Vaše rozvojové projekty
  8. 20% na celý nákup! Už túto sobotu vo všetkých predajniach KRAJ
  9. Liek na Parkinsonovu chorobu sa možno bude skúšať na Slovensku
  10. Darujte od srdca pre rozum
  1. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 18 960
  2. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 18 320
  3. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 9 129
  4. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 8 381
  5. SME proti extrémizmu na školách 7 150
  6. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 6 740
  7. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 6 626
  8. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 6 111
  9. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 5 868
  10. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte 5 826

Hlavné správy zo Sme.sk

Boli mladí, veselí a chceli stráviť dni v uralskej divočine. Skončilo sa to katastrofálne.
Petra Vlhová so svojím tímom.

Kiska: Poviem polícii, kto je za anonymným videom

Pellegrini video komentovať nechcel, konať má polícia.

Andrej Kiska.
Autorská strana Michala Havrana

Voľba z trucu a nenávisti (píše Michal Havran)

Voľby i dnes rozbíjajú rodiny.

Predvolebný bilbord ĽSNS.

Neprehliadnite tiež

Jaro Bekr a Monika Hilmerová

Päť spôsobov podľa vedy, ako vychovať šťastné dieťa

Úlohu zohráva zamestnanie matky, pravidelná aktivita, ale aj technológie.

Ilustračné foto.

Zimný rumenec: Ako si odtieňmi červenej ozvláštniť šatník?

Šesť spôsobov, ako nosiť červenú farbu.