SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Šesť zlozvykov, ktoré vám zničia chrbticu

V rebríčku vedie dlhodobé sedenie pri počítači aj priveľa šoférovania. Viete, na ktoré ďalšie zlozvyky si treba dať pozor?

(Zdroj: Fotolia)

1. Dlhodobé sedenie pri počítači

Čo spôsobuje?

Prácu bez počítača si dnes už pomaly málokto vie predstaviť a ak aj pracujete bez neho, väčšinou si po príchode domov aj tak k nemu sadnete, aby ste pri ňom strávili voľný čas. Podľa rehabilitačného lekára a ortopéda Júliusa Kazimíra dlhodobé sedenie pri počítači spôsobuje celý rad problémov, ktoré sa dnes považujú za civilizačné ochorenia. „Na prvom mieste sú to bolesti krčnej, hrudnej a driekovej chrbtice, potom bolesti zápästia vyplývajúce z monotónnej práce s myškou, ďalej nepriaznivý vplyv práce s monitorom na zrak a v neposlednom rade cievne problémy na dolných končatinách,“ vyratúva možné následky.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako sa vyhnúť komplikáciám?

Okrem toho, že by ste mali obmedziť sedenie pri počítači a v prípade sedavého zamestnania sa snažiť eliminovať čas strávený pri ňom, aspoň vo voľnom čase je dobré nahradiť tento zlozvyk nejakou pohybovou aktivitou. Dobré je zamerať sa aj na správne sedenie a zvoliť si kvalitnú a pohodlnú stoličku. Ortopéd okrem toho odporúča zabezpečiť si takzvaný ergonomicko-rehabilitačný audit. „Ide o individuálne posúdenie pracovného miesta rehabilitačným lekárom a fyzioterapeutom priamo na pracovisku. Audit obsahuje okamžitú optimalizáciu kancelárskej práce a nácvik základných rehabilitačných cvikov navrhnutých priamo na dlhodobú prácu s počítačom.“

2. Nesprávny matrac a vankúš

Čo spôsobuje?

Budíte sa ráno dolámaní a s bolestivou chrbticou? Na vine nie je váš spánok, ale často nesprávny matrac alebo vankúš. „Konzistencia, použité materiály a tvar matracov sú mimoriadne individuálnou záležitosťou,“ vysvetľuje Július Kazimír. „Niekto v pokoji prespí celú noc na tvrdom matraci, iný cíti lepší komfort na matraci mäkšej konzistencie.“ Nepohodlný matrac alebo vankúš môžu naše telo poriadne potrápiť. „Nesprávne vankúše môžu spôsobiť nadmerný záklon či úklon hlavy a bolesti v krčnej chrbtici,“ dodáva odborník.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako sa vyhnúť komplikáciám?

„Z lekárskeho hľadiska by sme nemali hľadať univerzálny recept, treba najmä počúvať svoje telo a dopriať mu to, čo vníma ako najpríjemnejšie. Spánkové štúdiá by mali požičať klientovi propagovaný matrac, aby sa mohol zodpovedne rozhodnúť,“ informuje ortopéd. „Pacienti s bolesťami chrbtice celkom komfortne vnímajú tvarované vankúše, ktoré v ľahu na chrbte či na boku nedovolia príliš veľký záklon či úklon hlavy,“ dodáva. Najideálnejším riešením je teda vyskúšať si v praxi, ktorý matrac a vankúš vám umožňujú komfortne prespať celú noc.

3. Spánok pred televízorom

Čo spôsobuje?

Máte vo zvyku sadnúť si po večeri k televízoru a takýmto spôsobom relaxovať celý večer? Riskujete pritom, že okrem toho, že nedopozeráte celý film či obľúbený seriál, zaspíte v neprirodzenej polohe, za čo sa vám chrbtica odplatí nepríjemnou bolesťou. „Spánok pri televízore spravidla spôsobí stuhnutie svalov v neprirodzenej polohe a následnú rannú malátnosť, únavu a bolesť,“ vysvetľuje ortopéd Július Kazimír.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako sa vyhnúť komplikáciám?

Riešením je, že televízor prestanete pozerať alebo ho budete pozerať len v čase, keď nie ste natoľko unavení, aby ste pri ňom zaspali. Určite nie je dobré mať televízor v miestnosti, kde spíte, ani pred pohodlnými pohovkami, ktoré priam zvádzajú na to, aby ste sa k nemu pohodlne usadili. Ortopéd odporúča pozerať televízne vysielanie v sede v kresle alebo na fitlopte.

4. Plávanie s hlavou nad hladinou

Čo spôsobuje?

Ak máte pocit, že pravidelným plávaním robíte pre svoje zdravie a chrbticu dobrú službu, nemusí to byť vždy pravda. Najmä, keď ste naučení plávať permanentne s hlavou nad hladinou. Napríklad obľúbený ženský štýl – prsia. „Plávanie s hlavou nad hladinou môže spôsobiť nadmerný záklon hlavy, preťaženie horného trapézového svalu a následné bolesti v šiji a ramenách,“ vysvetľuje Kazimír.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako sa vyhnúť komplikáciám?

Plávania sa vzdať nemusíte, stačí, keď budete plávať spôsobom, ktorým nebudete namáhať krčnú chrbticu. „Plávať štýl prsia by ste mali korektne, tak ako sa má – pri tempe je tvár vo výdychu vnorená do úrovne hladiny vody. Ďalšou možnosťou je naučiť sa plávať štýl znak,“ radí ortopéd.

5. Priveľa šoférovania

Čo spôsobuje?

Asi najlepšie o tom vedia svoje profesionálni šoféri, no aj keď denne cestujete za prácou a trávite pritom veľa času za volantom, váš chrbát je v ohrození. Strnulá poloha a sústredenie sa na riadenie mu neprospieva. „Horné končatiny pri šoférovaní pracujú pred telom, čo vedie po čase k preťaženiu horného trapézového svalu a bolestiam v šiji,“ vysvetľuje Kazimír. „Nepriaznivá poloha pri sedení v aute takisto spôsobuje preťaženie platničiek a bolesti v krížoch.“

Skryť Vypnúť reklamu

Ako sa vyhnúť komplikáciám?

Aby vás chrbát nebolel, neznamená to, že máte auto vymeniť za verejnú dopravu alebo zmeniť prácu. Podľa ortopéda existujú aj iné možnosti. „Napríklad osvojiť si jednoduché rehabilitačné cviky navrhnuté pre jazdu autom a zabezpečiť si dynamickú opierku,“ hovorí.

6. Chrbát vystavený prievanu a chladu

Čo spôsobuje?

Napriek tomu, že si starostlivo vyberáte oblečenie, chránite si kríže a krk pred chladom, chytiť prievan môžete prakticky kedykoľvek. Najmä v horúčave si ani neuvedomíte, že máte v miestnosti otvorené okná či dvere a príjemný vetrík, ktorý takto vznikne, je priam žiaduci. Ani sa nenazdáte a najbližšie dni strávite s nepríjemným zápalom. Chrbát vystavený prievanu a chladu môže podľa odborníka spôsobiť stuhnutie chrbtového svalstva, preťaženie platničiek a bolesti v krížoch.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako sa vyhnúť komplikáciám?

Ortopéd Július Kazimír má na to len jeden recept: „Eliminovať nepriaznivé klimatické podmienky.“ V praxi to znamená, že si treba dávať veľký pozor, aby ste neboli vystavení prievanu. Keď sa vyberiete na túru, je dobré mať so sebou náhradné tričko, v prípade, že sa pri výstupe spotíte, prípadne zmoknete. Nie je dobré, keď mokré oblečenie uschýna priamo na vašom tele. Ak fúka silnejší vietor, bez šálu alebo šatky nevychádzajte von. Najmä, ak ste už v minulosti prekonali zápal a na podobné komplikácie ste náchylní.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 405
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 695
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 710
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 287
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 229
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 328
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 284
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 300
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 295
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 478
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Nemusí byť len kyslá. Skvelé jedlá uvaríte aj z hlávkovej kapusty

Polievky, hlavné jedlá aj dezerty, s mäsom či bez neho.

Mleté mäso s kapustou

Autorka dokumentu o pôrodoch: Ak by som v nemocnici zasiahla, už by ma tam nepustili

Režisérka Maia Martiniak nakrútila film o pôrodnej traume.

Režisérka Maia Martiniak.