Znovu v práci? Naučte sa prekonať „dovolenkový vírus“

Zdá sa vám, že ste po návrate z dovolenky viac unavení, ako keď ste na ňu išli? Možno si neviete správne oddýchnuť.

(Zdroj: Fotolia)

Celý rok sa plahočíme, aby sme si v lete dopriali pár týždňov zaslúženého voľna a len čo pominie a my sa opäť vrátime do práce, máme pocit, že sme si vôbec neoddýchli. Doma nás čaká kopa prania a žehlenia, navyše nás straší návrat do práce, kde sa nám počas dní, kým sme boli mimo, nakopilo množstvo nevybavených úloh a naliehavých povinností. Navyše vidina, že najkrajšie dni roka sú už za nami a do ďalšieho leta nás ďalšia dovolenka nečaká, tiež nepridá človeku na radosti.

Podľa Ladislavy Molnárovej z poradenskej spoločnosti Amrop sa v odbornej literatúre dokonca používa termín „dovolenkový vírus“. Ide o označenie psychického stavu, keď sa ľudia cítia po dovolenke horšie ako pred ňou. Prečo?

„Častým dôvodom je, že nevieme správne oddychovať, nedokážeme si dlhodobo udržiavať rovnováhu medzi pracovným a osobným životom,“ vysvetľuje Molnárová. „Ak počas celého roka fungujeme na maximálny plyn, nehospodárime efektívne s časom a so silami a z hľadiska osobnej energetickej bilancie sme dlhodobo v mínuse, tak nám nepomôžu ani tri týždne dovolenky, nech je akákoľvek dokonalá.“ Inak povedané, to, čo sa dlhodobo zanedbáva, sa nedá len tak ľahko dohnať. Keď sme chronicky vyčerpaní, pár týždňov voľna nás nevytrhne z biedy, naopak, ešte si pohoršíme.

Dlhodobo unavený organizmus ťažšie zvláda prechod z pokojového režimu do pracovného rytmu. Takže paradoxne najťažšie zvládajú adaptačné obdobie po dovolenke tí, ktorí ju najviac potrebujú. Naopak, ak máme po celý rok vyvážený pomer medzi príjmom a výdajom energie, dostatok relaxu a pohody, vtedy nám dovolenka padne viac na úžitok.

S pocitom vnútornej vyrovnanosti si ju vieme lepšie vychutnať a po návrate z nej nemáme hlavu v smútku, lebo vieme, že nám život bez ohľadu na to či práve dovolenkujeme, alebo nie, prináša radosť.

Priveľa očakávaní

Ďalšími obeťami „dovolenkového vírusu“ bývajú nároční ľudia, ktorí cestujú za oddychom s priveľkými očakávaniami. Na dovolenke chcú každý deň využiť koľko sa len dá, stihnúť a zažiť všetko, čo sa im v danom momente ponúka – kúpanie na najkrajších plážach v okolí, návštevu všetkých múzeí a historických pamiatok v okruhu dvesto kilometrov, potápanie, paraglajding a po večeri hýrenie na diskotéke. Napokon sa v honbe za zážitkami tak vyčerpajú, že domov prídu viac unavení ako oddýchnutí.

„Dovolenkové plány treba radšej primerane zredukovať na tie, na ktoré máme naozaj chuť a ktoré nám prinesú skutočnú radosť,“ komentuje správanie dovolenkových horlivcov Ladislava Molnárová.

„Netreba ísť do každej galérie či na každý fakultatívny výlet, absolvovať všetky body spoločenského programu alebo každý zápas v plážovom volejbale. Neplánujme si program na každú minútu, ničnerobenie a kúsok letnej nudy sú dovolené.“

Netreba zabúdať na hlavný zmysel dovolenky, a tým je oddych. Je všeobecne známe, že by mala trvať minimálne desať dní, aby sme sa stihli preladiť z pracovného režimu na dovolenkový, aspoň na chvíľu zabudnúť na pracovné povinnosti a najmä aby sme naštartovali v tele procesy, ktoré slúžia na regeneráciu a tvorbu telesných rezerv.

Čas na adaptáciu

Na druhej strane, aj keby sme dovolenkový čas využili priam ukážkovo, istá záťaž by nás po návrate domov čakala tak či tak. Najmä, ak je v hre výrazná zmena prostredia, klímy, časového pásma, úbytok slnka a pohybu na čerstvom vzduchu. Každá výrazná zmena tohto typu znamená pre organizmus záťaž, a to je dobré rešpektovať.

Ladislava Molnárová preto dovolenkárom odporúča dopriať si po návrate domov aspoň deň-dva na aklimatizáciu: „Vtedy môžeme v pokojovom režime, keď ešte nie sme v pracovnom prostredí, vybaviť neprijaté telefonáty či urgentnú e-mailovú poštu, alebo sa pripraviť na poradu, ktorá nás čaká po návrate do práce.“

Aby nám dovolenkový oddych padol skutočne na úžitok, mali by sme si užívať dostatok oddychu aj počas nasledujúcich pracovných dní. Ladislava Molnárová odporúča naplánovať si párkrát do týždňa niekoľko hodín na čerstvom vzduchu, šport, kultúru, posedenia s kamarátmi... „Dôležité je včleniť, aj keď krátky, ale intenzívny oddych do časového harmonogramu počas celého roka,“ dodáva.

Ľudia, ktorí to dokážu, sú nielen spokojnejší dovolenkári, ale majú aj lepšiu imunitu, sú tvorivejší a znesú väčšiu záťaž. Vorkoholikom, ktorí nedokážu pri práci vypnúť, odporúča Molnárová doslova si naordinovať povinné pracovné pauzy. Tie by ich mali preventívne chrániť pred negatívnymi následkami preťaženia.

Na relaxovanie sa dajú využiť aj prestoje počas dňa, ktoré nemávame veľmi v obľube – napríklad uviaznutie v dopravnej zápche alebo v čakárni u lekára. Takéto chvíle sú ako stvorené na bilanciu našich myšlienok a plánov, na krátke rozjímanie v tichu. Keď k tomu pridáme dostatok spánku, aktívny pohyb a zdravú stravu, vydržíme byť bez problémov v pohode do ďalšej dovolenky.

Ako prežívate návrat z dovolenky?

Spýtali sme sa návštevníkov nášho webu zena.sme.sk.

Návrat z dovolenky je možné zvládnuť dobre. Záleží však na jej dĺžke a náročnosti. Ak si beriem voľno len na jeden alebo dva dni a spojím to s víkendom, nemám žiadny problém prepnúť na aktívny pracovný režim. V prípade, že dovolenkujem týždeň alebo dva, určite si dám jeden deň na aklimatizáciu, aby prechod zo sladkého ničnerobenia do práce nebol taký náročný. Predsa len, do práce treba prísť ráno a sústrediť sa na konkrétne úlohy. Podľa mňa by nikomu nemalo byť ľúto vziať si ešte deň voľna, ak príde z dovolenky napríklad v nedeľu večer. Určite budú potom pracovné povinnosti ľahšie zvládnuteľné a predíde sa tak zbytočnému stresu.

Martina Milčíková, Bratislava

Po návrate z dovolenky máme ja aj môj priateľ obrovské problémy vrátiť sa do reality. Po viac ako týždennom relaxe a ničnerobení, keď sa necháme obskakovať, je pre nás návrat do práce veľký šok. Mne trvá v priemere pár dní, kým si zvyknem, ale priateľ chodí ako zbitý pes ešte minimálne týždeň. Vždy by sme potrebovali ešte dovolenku po dovolenke, aby sa organizmus prispôsobil, ale nikto nám ju už nedá.

Eva Sokolovičová, Trnava

Vždy som mala z návratu domov po dovolenke hrôzu, lebo na mňa čakala kopa prania a žehlenia, svetlo v chladničke a iné „radosti“ minimálne na dva až tri dni. Ale teraz, keď sú deti väčšie, je to podstatne pokojnejšie a nerobím si z toho ťažkú hlavu. Ani vstávanie do práce už nie je pre mňa problémom, čas to vyriešil. Ja, čo som kedysi mohla spať aj dvanásť hodín, sa dnes často budím aj bez budíka. Už teraz mám hrôzu, koľko budem spať, keď budem mať päťdesiat rokov.

Mirka Križanská, Bratislava

Autorkám uverejnených príspevkov posielame balíček telovej kozmetiky Fleur de Santé. Gratulujeme!

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  3. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  4. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  6. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova
  7. Košickí športovci „pustili žilou“
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku
  1. Fascinuje ma nadšenie mladých ľudí, s akým hltajú nové trendy
  2. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  3. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  4. Chute a vône kórejskej kuchyne priamo v METRO
  5. Adient je tretí najlepší zamestnávateľ
  6. 8 krokov k príprave na zdravé tehotenstvo
  7. Študenti SPU skúmajú vplyv rýchlostnej cesty na život obyvateľov
  8. V Botanickej záhrade predstavia nežnú krásu orchideí
  9. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  10. Príbeh tradičného družstva - príbeh Daniela Hrudu
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 19 152
  2. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 338
  3. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 9 490
  4. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 8 306
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 6 856
  6. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord 6 246
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 311
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 499
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 3 123
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku 2 740

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Olympiáda v Pekingu už nehrozí. Možno však pôjde do Tokia, smial sa Kuzmin

Nasťa prekonala predpovede, hovorí jej tréner a manžel Daniel Kuzmin.

ŠPORT

Haščák: V zápasoch, keď ide o všetko, hráme vždy najlepšie

Bol to špeciálny zápas, vravel Žiga Jeglič.

TECH

Päť hier na telefón, s ktorými si precvičíte mozgové závity

Dokážete navrhnúť najlepšiu križovatku a mechanické puzzle?

Neprehliadnite tiež

Jedenásť trendov pre záhradu v roku 2018

Nový rok prináša nové trendy pre vašu záhradu, balkón aj terasu.

Kokosový olej na akné? Zaručené zázraky radšej nečakajte

Upcháva póry a ako krém ho používať netreba.

Hlasová pedagogička Eva Žilineková: V hlase a v prejave je najdôležitejšia ľudskosť

Rukami jej prešla viac ako stovka moderátorov. Mikrofonický hlas nepovažuje za najdôležitejšiu vec v brandži.

Burberry robí odvážny krok, v ich novej kampani sa bozkávajú muži

Značka, ktorá kedysi vyrábala kabáty pre staršie dámy, dnes podporuje LGBT.

Justin Timberlake: Jeho osobnosť ho predurčovala k sólovej dráhe

Je všestranným umelcom, no v poslednom čase ho najviac teší najmä rola otca.