SME

Náramky slúžia nielen na ozdobu. Prečítajte si ich príbehy

Môžu nás „ochraňovať“, zvýrazňovať, priniesť šťastie, lásku alebo len zdobiť. Prinášame niekoľko náramkov, ktoré slávia úspechy po celom svete a zároveň majú jedinečnú myšlienku.

Ilustračné foto: MangoIlustračné foto: Mango

1. Posolstvo ukryté v čipke

Originálnu myšlienku výroby náramkov z čipky makramé pretavil do skutočnosti Luca Caprai. Rok 2011 bol v Taliansku časom explózie týchto ozdôb. Ľudia čakali pred butikom Cruciani v talianskom Forte dei Marni v niekoľkometrových radoch. Z krajiny, kde sú futbal, jedlo a móda dôležitejšie než čokoľvek iné, sa čoskoro tieto náramky šírili po celom svete. Vznikali nové kolekcie, pribúdali farby a postupne si získavali svojou ležérnosťou a kvalitným vypracovaním zápästia ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Každá línia týchto náramkov má osobité posolstvo. Štvorlístok (Quadrifoglio) je symbolom šťastia, nádeje a radosti. Srdce (Cuore) zosobňuje lásku, Nekonečno (Infinito) odkazuje na Mayské proroctvo o konci sveta, že láska a život sú večné. Práve tento náramok bol vzhliadnutý na ruke Kate, vojvodkyne z Cambridge a v spoločnosť Cruciani ho neskôr pomenovali po nej, aby jej tak vzdali poctu.

Kate nie je jedinou známou osobnosťou, ktorá si zamilovala makramé náramky. Speváčka Rita Ora, úspešná módna blogerka Chiara Ferragni, modelka Heidi Klum či bývalý lyžiar Alberto Tomba, to je len niekoľko mien, ktoré zbožňujú ich jedinečnosť. Kórejský spevák PSY má dokonca dve vlastné kolekcie (YOU STAR a Bow Tie).

Podobne sú na tom mediálne známi ľudia u nás na Slovensku. Nosia ich aj modelky a moderátorky Fashion TV Soňa Skoncová a Mária Zelinová, moderátorka Barbora Rakovská, tenistka Daniela Hantuchová, tanečnica Mária Birošová či moderátor Roman Juraško. Ak sa pýtate, či sú Cruciani iba pre ženy, jednoznačná odpoveď je nie! Vybrať si dokáže každý.

SkryťVypnúť reklamu

2. Skrinka plná príbehov

Niet pochýb o tom, že Severania to s módou skrátka vedia. V roku 1982 otvorili Per a Winnie Enevoldsen malý obchod v Nørrebrogade (časť Kodane). Ich šperky mali úspech, preto sa pár odvážil urobiť si zo záľuby biznis. O dva roky od otvorenia mini predajne už mali výrobný závod v Thajsku. Tak vznikla Pandora, názov je samozrejme odvodený od mytologickej postavy, ktorá zo skrinky vypustila všetko zlo do sveta. Táto Pandora však otvára skrinku plnú šperkov a vypúšťa do sveta krásu.

Veľkým krokom vpred bolo oslovenie Lisbeth Enø Lochte ako hlavnej dizajnérky. Práve ona vytvorila náramok, na ktorý sa dajú nasúvať originálne prívesky. Jednoduchá myšlienka, ktorá oslovuje ženy všetkých vekových kategórií len potvrdzuje, že nie je vždy potrebné vymýšľať zložitosti. V súčasnosti sú náramky z rôznych materiálov, ich spoločným znakom je nielen špeciálne zapínanie, ale celý systém, vďaka ktorému sa dajú prívesky jednoducho meniť a zároveň sa nemôžu stratiť.

SkryťVypnúť reklamu

Viac ako 800 ručne vyrábaných príveskov v striebre, 14-karátovom zlate a bielom zlate, kombinované s muránskym sklom, vzácnymi kameňmi alebo polodrahokamami či perlami spôsobujú ťažké rozhodovanie. Pre zberateľa príveskov Pandora nie je náročné vymýšľať darček.

Ideou značky je, aby bol každý prívesok niečím špeciálny. Či už ste si ho vybrali samé, lebo vás v práci povýšili alebo vám ho priniesla kamarátka z Paríža či ďalší vám pripomína minuloročné narodeniny, každý jeden má svoj príbeh. Príbehy na náramku nosí aj speváčka Taylor Swift, herečka Eva Mendes a speváčka Cheryl Cole.

3. Filozofia tajomného kráľovstva

V prastarých zväzkoch sa nachádza príbeh o mýtickom kráľovstve ukrytom v doline v Himalájach. Harmonické miesto, kde žijú ľudia naplnení vďačnosťou a súcitom sa nazýva Kráľovstvo Shamballa. V Sanskrite to znamená „kráľovstvo mieru a pokoja“.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tento príbeh aj s celou filozofiou vložili do šperkov dánsky bratia Mads and Mikkel Kornerupsovci. Ich dlhotrvajúci záujem o jógu vyústil do toho, že si otvorili meditačné centrum v Kodani. Postupne uvažovali, ako preniesť do dnešného uponáhľaného sveta malý kus pozitívnej energie. Značka Shamballa Jewels bola založená v roku 1994 a postupne sa dostávala do povedomia, ale bez Mikkela, ten sa pridal k bratovi až po 10 rokoch.

Zlomovým okamihom bol rok 2001, keď Mads navrhol náramok pre rapera Jay-Z. Zlaté korálky spojené dokopy pomocou techniky makramé. Tak sa zrodil ikonický shamballa náramok, ktorý zrazu chceli všetci. Pretekári F1 Michael Schumacher a Lewis Hamilton, modelka Adriana Lima či teenagerská hviezdička Justin Bieber. Dokonca aj veľký Karl Lagerfeld, ktorý nad všetkým ohŕňa nosom ich má niekoľko, nehovoriac o Giorgiovi Armanim alebo Diane Von Furstenberg.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ich popularitu dokazuje aj počet napodobenín, ktoré sa dajú kúpiť v rôznych cenových i kvalitatívnych hladinách. Originálne shamballa náramky od Madsa Kornerupsa v sebe obsahujú vzácne kamene, ako napríklad diamant, tyrkys, tiež korál, lapis, zafír alebo mesačný kameň. Kombinované sú s bielym, ružovým a žltým zlatom. Možno práve preto ich nemôže zbierať každý tak bezstarostne ako Karl.

Autor: Michaela Katonová

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 049
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 656
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 928
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 722
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 291
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 768
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 164
  8. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 121
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 226
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 302
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 072
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 903
  5. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 856
  6. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 794
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 037
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 597
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu