1. Posolstvo ukryté v čipke
Originálnu myšlienku výroby náramkov z čipky makramé pretavil do skutočnosti Luca Caprai. Rok 2011 bol v Taliansku časom explózie týchto ozdôb. Ľudia čakali pred butikom Cruciani v talianskom Forte dei Marni v niekoľkometrových radoch. Z krajiny, kde sú futbal, jedlo a móda dôležitejšie než čokoľvek iné, sa čoskoro tieto náramky šírili po celom svete. Vznikali nové kolekcie, pribúdali farby a postupne si získavali svojou ležérnosťou a kvalitným vypracovaním zápästia ľudí.
Každá línia týchto náramkov má osobité posolstvo. Štvorlístok (Quadrifoglio) je symbolom šťastia, nádeje a radosti. Srdce (Cuore) zosobňuje lásku, Nekonečno (Infinito) odkazuje na Mayské proroctvo o konci sveta, že láska a život sú večné. Práve tento náramok bol vzhliadnutý na ruke Kate, vojvodkyne z Cambridge a v spoločnosť Cruciani ho neskôr pomenovali po nej, aby jej tak vzdali poctu.
Kate nie je jedinou známou osobnosťou, ktorá si zamilovala makramé náramky. Speváčka Rita Ora, úspešná módna blogerka Chiara Ferragni, modelka Heidi Klum či bývalý lyžiar Alberto Tomba, to je len niekoľko mien, ktoré zbožňujú ich jedinečnosť. Kórejský spevák PSY má dokonca dve vlastné kolekcie (YOU STAR a Bow Tie).
Podobne sú na tom mediálne známi ľudia u nás na Slovensku. Nosia ich aj modelky a moderátorky Fashion TV Soňa Skoncová a Mária Zelinová, moderátorka Barbora Rakovská, tenistka Daniela Hantuchová, tanečnica Mária Birošová či moderátor Roman Juraško. Ak sa pýtate, či sú Cruciani iba pre ženy, jednoznačná odpoveď je nie! Vybrať si dokáže každý.
2. Skrinka plná príbehov
Niet pochýb o tom, že Severania to s módou skrátka vedia. V roku 1982 otvorili Per a Winnie Enevoldsen malý obchod v Nørrebrogade (časť Kodane). Ich šperky mali úspech, preto sa pár odvážil urobiť si zo záľuby biznis. O dva roky od otvorenia mini predajne už mali výrobný závod v Thajsku. Tak vznikla Pandora, názov je samozrejme odvodený od mytologickej postavy, ktorá zo skrinky vypustila všetko zlo do sveta. Táto Pandora však otvára skrinku plnú šperkov a vypúšťa do sveta krásu.
Veľkým krokom vpred bolo oslovenie Lisbeth Enø Lochte ako hlavnej dizajnérky. Práve ona vytvorila náramok, na ktorý sa dajú nasúvať originálne prívesky. Jednoduchá myšlienka, ktorá oslovuje ženy všetkých vekových kategórií len potvrdzuje, že nie je vždy potrebné vymýšľať zložitosti. V súčasnosti sú náramky z rôznych materiálov, ich spoločným znakom je nielen špeciálne zapínanie, ale celý systém, vďaka ktorému sa dajú prívesky jednoducho meniť a zároveň sa nemôžu stratiť.
Viac ako 800 ručne vyrábaných príveskov v striebre, 14-karátovom zlate a bielom zlate, kombinované s muránskym sklom, vzácnymi kameňmi alebo polodrahokamami či perlami spôsobujú ťažké rozhodovanie. Pre zberateľa príveskov Pandora nie je náročné vymýšľať darček.
Ideou značky je, aby bol každý prívesok niečím špeciálny. Či už ste si ho vybrali samé, lebo vás v práci povýšili alebo vám ho priniesla kamarátka z Paríža či ďalší vám pripomína minuloročné narodeniny, každý jeden má svoj príbeh. Príbehy na náramku nosí aj speváčka Taylor Swift, herečka Eva Mendes a speváčka Cheryl Cole.
3. Filozofia tajomného kráľovstva
V prastarých zväzkoch sa nachádza príbeh o mýtickom kráľovstve ukrytom v doline v Himalájach. Harmonické miesto, kde žijú ľudia naplnení vďačnosťou a súcitom sa nazýva Kráľovstvo Shamballa. V Sanskrite to znamená „kráľovstvo mieru a pokoja“.
Tento príbeh aj s celou filozofiou vložili do šperkov dánsky bratia Mads and Mikkel Kornerupsovci. Ich dlhotrvajúci záujem o jógu vyústil do toho, že si otvorili meditačné centrum v Kodani. Postupne uvažovali, ako preniesť do dnešného uponáhľaného sveta malý kus pozitívnej energie. Značka Shamballa Jewels bola založená v roku 1994 a postupne sa dostávala do povedomia, ale bez Mikkela, ten sa pridal k bratovi až po 10 rokoch.
Zlomovým okamihom bol rok 2001, keď Mads navrhol náramok pre rapera Jay-Z. Zlaté korálky spojené dokopy pomocou techniky makramé. Tak sa zrodil ikonický shamballa náramok, ktorý zrazu chceli všetci. Pretekári F1 Michael Schumacher a Lewis Hamilton, modelka Adriana Lima či teenagerská hviezdička Justin Bieber. Dokonca aj veľký Karl Lagerfeld, ktorý nad všetkým ohŕňa nosom ich má niekoľko, nehovoriac o Giorgiovi Armanim alebo Diane Von Furstenberg.
Ich popularitu dokazuje aj počet napodobenín, ktoré sa dajú kúpiť v rôznych cenových i kvalitatívnych hladinách. Originálne shamballa náramky od Madsa Kornerupsa v sebe obsahujú vzácne kamene, ako napríklad diamant, tyrkys, tiež korál, lapis, zafír alebo mesačný kameň. Kombinované sú s bielym, ružovým a žltým zlatom. Možno práve preto ich nemôže zbierať každý tak bezstarostne ako Karl.
Autor: Michaela Katonová