SME
Streda, 27. október, 2021 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Pán hlavný, v polievke mám muchu!

Anekdoty na tému nekvalitných reštauračných služieb sú už klasikou. Dokážeme však jedlo reklamovať aj v skutočnom živote?

(Zdroj: Fotolia)

Dnes sa o slovenskej gastronómii veľmi nevtipkuje, častejšie sa na ňu nadáva. Téma je taká populárna, až sa niekedy zdá, že horšiu povesť ako naše reštauračné služby má už len slovenské súdnictvo.

Nech je to už s úrovňou gastronómie akokoľvek, trochu si za ňu môžeme sami. Priznajme sa, kedy sme naposledy prezradili obsluhe, že nám jedlo nechutí?

„Zahraniční hostia vedia oveľa smelšie prejaviť názor,“ hovorí Branislav Franky Benian, manažér bratislavskej reštaurácie Lemon Tree. „Radi sa vyjadrujú k jedlu, atmosfére, obsluhe a nemajú problém s pozitívnou ani s negatívnou spätnou väzbou. Slovenskí hostia sú často zakríknutí a svoje dojmy riešia až po odchode, väčšinou medzi známymi.“

Pri platení je neskoro

Reklamácia nekvalitných, pokazených surovín by mala byť samozrejmosťou. „Rovnako je opodstatnená aj v prípadoch, keď hosť nebol vopred upozornený na špecifický spôsob prípravy jedla alebo jeho dochutenia,“ hovorí Michal Majerský z bratislavskej reštaurácie UFO.

„Napríklad sa môže stať, že čašník hosťa nevaroval, že je pokrm veľmi pikantný, prípadne sa vopred nedohodli na stupni prepečenia mäsa a steak sa môže zdať príliš krvavý alebo naopak prepečený. V takýchto prípadoch by mal reštauratér určite vyhovieť a ponúknuť novú porciu,“ hovorí Majerský. „Niekedy sa však stáva, že niekomu jedlo nechutí len preto, že mu ho doma manželka pripravuje inak. Takáto reklamácia je podľa mňa neakceptovateľná,“ dodáva.

„Ak jedlo nespĺňa predstavy a hosť ho chce reklamovať, je dôležité, aby sa vyjadril ihneď, teda len čo pokrm ochutná a zistí nedostatok. Pri platení je už neskoro, rovnako aj vtedy, keď je celé jedlo zjedené,“ upozorňuje Branislav Franky Benian.

U nás sa varí takto

Občas sa stáva, že sa hostia namiesto výmeny jedla dočkajú obligátnej odpovede obsluhy: „Náš kuchár to robí takto.“ Prihodilo sa to aj Martinovi, ktorý si v jednej z prémiových tatranských hotelových reštaurácií objednal kurací steak s cestovinami. „Dostal som obrovskú porciu prevarených zlepených špagiet s kečupovou omáčkou, vrstvou strúhaného eidamu a navrchu trónil vyprážaný rezeň.

Podobne dopadla aj moja partnerka, ktorá si z ponuky vybrala rizoto s hríbikmi a naivne čakala, že to bude typický taliansky krémový pokrm. Prerátala sa, pretože na stole jej pristáli štyri kopčeky uvarenej ryže, premiešanej s kukuricou a sterilizovanými šampiňónmi, a samozrejme – zlepencom eidamu. Jedlo sme chceli ihneď reklamovať, no čašník nás odmietol jednoduchým argumentom – u nás sa to robí takto.“

„Podobná odpoveď zo strany obsluhy je neadekvátna,“ hovorí Branislav Benian. „Pokiaľ sa jedlo pripravuje inak, než je zaužívané, čašník by mal hosťa vopred upozorniť. Ak tak neurobil, dobrá reštaurácia ponúkne hosťovi výmenu jedla, alebo vrátenie peňazí.“

Súhlasí aj Michal Majerský: „Stáva sa to najmä pri zariadeniach nižšej kategórie, preto nezaškodí, ak vieme ako-tak odhadnúť, čo môžeme od danej reštaurácie čakať. Ak vojdem do prevádzky, ktorá má v ponuke stopäťdesiat jedál od držkovej až po pekinskú kačicu, najlepšie urobím, ak si tam objednám vyprážaný rezeň, ktorým sa nedá nič pokaziť.

Ani v bežnej vidieckej reštaurácii si netreba vyberať morské plody, pretože to môže dopadnúť neslávne. Na druhej strane, pečené mäso s knedľou a dusenou kapustou tam môže byť vynikajúce.“

Kritizovať a chváliť

Ak chceme dať reštaurácii spätnú väzbu, netreba hneď reklamovať. V každom trochu lepšom podniku sa nás čašník spýta, či sme boli spokojní. Dozvie sa však kuchár náš názor, alebo si ho obsluha nechá pre seba?

„Reakcia hostí sa určite dostane do kuchyne, no nie od čašníka, ale od manažéra. U nás je to tak, že obsluha posúva reakcie šéfovi podniku, ktorý následne komunikuje so šéfkuchárom.

Takto sa lepšie zabezpečí náprava a ustráži sa, aby sa prehrešok neopakoval,“ vysvetľuje Branislav Franky Benian a dodáva: „V mnohých podpriemerných reštauráciách personál ani len netuší, kde robí chybu. Ak ich na to zákazníci začnú upozorňovať, možno sa zlepšia a prestanú kaziť povesť ostatným prevádzkam.

Treba len nabrať odvahu, kritizovať, ale aj chváliť. Neverili by ste, aký je to skvelý pocit, keď personál počuje, že robí dobrú prácu, že hosťom v reštaurácii chutí a že sa v nej cítia výborne.“

Ako postupovať pri reklamácii?

Radí Danuša Krkošová zo Slovenskej obchodnej inšpekcie:

  • Konzument musí reklamovať nedostatky ihneď po zistení chyby jedla alebo nápoja.
  • Reklamácia sa uplatňuje u obsluhujúceho čašníka alebo servírky, vedúceho alebo majiteľa prevádzky. Odpoveď čašníka, že zodpovedná osoba nie je prítomná, je neadekvátna. V každej prevádzke musí byť prítomný zamestnanec, ktorý je poverený vybavovať reklamácie. Reklamačný poriadok musí byť na viditeľnom mieste.
  • V prípade, že personál nie je ochotný akceptovať reklamáciu a odstrániť nedostatky, zákazník môže prinesené jedlo nechať tak a využiť služby inej reštaurácie. Ak podnik trvá na svojom, nie je ochotný zabezpečiť náhradu a žiada úhradu nekonzumovaného jedla, môžete podať písomnú reklamáciu. Príjemca ju musí vybaviť do tridsiatich dní.
  • Ak sa tak nestane, spotrebiteľ sa môže obrátiť s podnetom na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá sa zaoberá ekonomickým záujmom spotrebiteľa alebo na Úrad verejného zdravotníctva SR, ktorý posudzuje zdravotnú bezpečnosť. Ak sa nedostatky potvrdia, kontrolný orgán má právo uložiť záväzné pokyny na odstránenie nedostatkov vrátane pokuty.

Desať pravidiel gastronomického pekla

Ako by to rozhodne nemalo vyzerať v dobrej reštaurácii?

  1. Kuchári a čašníci fajčia pred vchodom, vnútri je to protizákonné.
  2. Pred vstup treba umiestniť pútač s nápisom „XXL porcie“, ľudia sa budú hrnúť ako muchy.
  3. Dôstojná obsluha sa neznižuje pozdravom, úsmevmi ani ďalšími lacnými trikmi.
  4. Jedálny lístok musí byť hrubý ako telefónny zoznam, aby bol spokojný aj ten najmaškrtnejší jazýček.
  5. Kapustová obloha s mesiačikom rajčiny dodá šmrnc každému jedlu. Najmä cestovinovému.
  6. Vyprážaný syr so šunkou je vegetariánskou klasikou. Topený syr v črievku zasa nenahraditeľnou ingredienciou všetkých smotanových jedál.
  7. Príliš veľa informácií škodí. Do zloženia pizze stačí uviesť len „syr“.
  8. Personál treba šetriť, kuchyňa sa zatvára dve hodiny pred záverečnou.
  9. Atmosféru v podniku spríjemní hlasná hudba z rádia.
  10. Čistota je prvoradá, dámske toalety sa uzamykajú a kľúče si treba vypýtať pri kase.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  2. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  3. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  4. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  5. Chcete dočasné tetovanie, používajte Hennu
  6. Adecco: Personálna agentúra má byť pre klienta partnerom
  7. Takto ochránite peniaze pred infláciou
  8. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  9. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  10. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  1. EUBA udelila čestné vedecké hodnosti „doctor honoris causa“
  2. Miška ochrnula z minúty na minútu, teraz pre ňu svitá nová nádej
  3. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  6. Chcete dočasné tetovanie, používajte Hennu
  7. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  8. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  9. Spoľahlivá energia a úspora technológiami
  10. P3 stavia pri Lozorne novú halu
  1. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 10 075
  2. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 9 445
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 9 280
  4. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 5 239
  5. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť! 4 101
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 701
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 068
  8. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 3 002
  9. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite 2 469
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi 2 246
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Haugenová na stretnutí s britskými poslancami.

Deti nie sú v bezpečí, varuje whistleblowerka.


22 h
Koronavírus na Slovensku

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 460-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 957 obetí.


a 5 ďalší 12 h

Neprehliadnite tiež

SME Ženy 11/2021

Nové číslo mesačníka SME Ženy v stánkoch od 2. novembra.


3 h
Podcast Gyncast so stálym hosťom Petrom Kaščákom.

Prečo sa HPV netýka len žien a ako súvisí s promiskuitou?


Janka Imrichová a 1 ďalší 26. okt
Herec Karel Zima hral napríklad vo filmoch Špindl, Román pro pokročilé alebo Štěstí je krásna věc.

Zima sa s Vaňkom poznal len pracovne.


25. okt
Ilustračná fotografia

Živých darcov je stále málo.


25. okt

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Ako som medzi dvoma kojeniami vyšla nad hmlu a videla slnko
  2. Unicef Slovensko: Ako svet bojuje proti detskej obrne
  3. Michael Achberger: Najväčšie chyby pri vážení sa: na toto si dajte pozor
  4. Michael Achberger: Takto môžete zdravo maškrtiť večer pri televízore
  5. Občianske združenie Ženské kruhy: Už v najbližších dňoch hrozí Slovensku poľská cesta
  6. Martina Paulenová: Noci s bábätkom
  7. Unicef Slovensko: Čo nám hovorí najnovšia správa UNICEF o psychickom zdraví detí a mladých ľudí
  8. Martina Paulenová: Čo robia dvaja rodičia s dvoma deťmi na spoločnej materskej dovolenke?
  1. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 15 493
  2. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 10 522
  3. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 585
  4. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 5 941
  5. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 310
  6. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 5 074
  7. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 5 006
  8. Michal Porubän: "Nenávistná Čaputová" vs "Mierotvorca Blaha". 4 836
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu