Pán hlavný, v polievke mám muchu!

Anekdoty na tému nekvalitných reštauračných služieb sú už klasikou. Dokážeme však jedlo reklamovať aj v skutočnom živote?

(Zdroj: Fotolia)

Dnes sa o slovenskej gastronómii veľmi nevtipkuje, častejšie sa na ňu nadáva. Téma je taká populárna, až sa niekedy zdá, že horšiu povesť ako naše reštauračné služby má už len slovenské súdnictvo.

Nech je to už s úrovňou gastronómie akokoľvek, trochu si za ňu môžeme sami. Priznajme sa, kedy sme naposledy prezradili obsluhe, že nám jedlo nechutí?

„Zahraniční hostia vedia oveľa smelšie prejaviť názor,“ hovorí Branislav Franky Benian, manažér bratislavskej reštaurácie Lemon Tree. „Radi sa vyjadrujú k jedlu, atmosfére, obsluhe a nemajú problém s pozitívnou ani s negatívnou spätnou väzbou. Slovenskí hostia sú často zakríknutí a svoje dojmy riešia až po odchode, väčšinou medzi známymi.“

Pri platení je neskoro

Reklamácia nekvalitných, pokazených surovín by mala byť samozrejmosťou. „Rovnako je opodstatnená aj v prípadoch, keď hosť nebol vopred upozornený na špecifický spôsob prípravy jedla alebo jeho dochutenia,“ hovorí Michal Majerský z bratislavskej reštaurácie UFO.

„Napríklad sa môže stať, že čašník hosťa nevaroval, že je pokrm veľmi pikantný, prípadne sa vopred nedohodli na stupni prepečenia mäsa a steak sa môže zdať príliš krvavý alebo naopak prepečený. V takýchto prípadoch by mal reštauratér určite vyhovieť a ponúknuť novú porciu,“ hovorí Majerský. „Niekedy sa však stáva, že niekomu jedlo nechutí len preto, že mu ho doma manželka pripravuje inak. Takáto reklamácia je podľa mňa neakceptovateľná,“ dodáva.

„Ak jedlo nespĺňa predstavy a hosť ho chce reklamovať, je dôležité, aby sa vyjadril ihneď, teda len čo pokrm ochutná a zistí nedostatok. Pri platení je už neskoro, rovnako aj vtedy, keď je celé jedlo zjedené,“ upozorňuje Branislav Franky Benian.

U nás sa varí takto

Občas sa stáva, že sa hostia namiesto výmeny jedla dočkajú obligátnej odpovede obsluhy: „Náš kuchár to robí takto.“ Prihodilo sa to aj Martinovi, ktorý si v jednej z prémiových tatranských hotelových reštaurácií objednal kurací steak s cestovinami. „Dostal som obrovskú porciu prevarených zlepených špagiet s kečupovou omáčkou, vrstvou strúhaného eidamu a navrchu trónil vyprážaný rezeň.

Podobne dopadla aj moja partnerka, ktorá si z ponuky vybrala rizoto s hríbikmi a naivne čakala, že to bude typický taliansky krémový pokrm. Prerátala sa, pretože na stole jej pristáli štyri kopčeky uvarenej ryže, premiešanej s kukuricou a sterilizovanými šampiňónmi, a samozrejme – zlepencom eidamu. Jedlo sme chceli ihneď reklamovať, no čašník nás odmietol jednoduchým argumentom – u nás sa to robí takto.“

„Podobná odpoveď zo strany obsluhy je neadekvátna,“ hovorí Branislav Benian. „Pokiaľ sa jedlo pripravuje inak, než je zaužívané, čašník by mal hosťa vopred upozorniť. Ak tak neurobil, dobrá reštaurácia ponúkne hosťovi výmenu jedla, alebo vrátenie peňazí.“

Súhlasí aj Michal Majerský: „Stáva sa to najmä pri zariadeniach nižšej kategórie, preto nezaškodí, ak vieme ako-tak odhadnúť, čo môžeme od danej reštaurácie čakať. Ak vojdem do prevádzky, ktorá má v ponuke stopäťdesiat jedál od držkovej až po pekinskú kačicu, najlepšie urobím, ak si tam objednám vyprážaný rezeň, ktorým sa nedá nič pokaziť.

Ani v bežnej vidieckej reštaurácii si netreba vyberať morské plody, pretože to môže dopadnúť neslávne. Na druhej strane, pečené mäso s knedľou a dusenou kapustou tam môže byť vynikajúce.“

Kritizovať a chváliť

Ak chceme dať reštaurácii spätnú väzbu, netreba hneď reklamovať. V každom trochu lepšom podniku sa nás čašník spýta, či sme boli spokojní. Dozvie sa však kuchár náš názor, alebo si ho obsluha nechá pre seba?

„Reakcia hostí sa určite dostane do kuchyne, no nie od čašníka, ale od manažéra. U nás je to tak, že obsluha posúva reakcie šéfovi podniku, ktorý následne komunikuje so šéfkuchárom.

Takto sa lepšie zabezpečí náprava a ustráži sa, aby sa prehrešok neopakoval,“ vysvetľuje Branislav Franky Benian a dodáva: „V mnohých podpriemerných reštauráciách personál ani len netuší, kde robí chybu. Ak ich na to zákazníci začnú upozorňovať, možno sa zlepšia a prestanú kaziť povesť ostatným prevádzkam.

Treba len nabrať odvahu, kritizovať, ale aj chváliť. Neverili by ste, aký je to skvelý pocit, keď personál počuje, že robí dobrú prácu, že hosťom v reštaurácii chutí a že sa v nej cítia výborne.“

Ako postupovať pri reklamácii?

Radí Danuša Krkošová zo Slovenskej obchodnej inšpekcie:

  • Konzument musí reklamovať nedostatky ihneď po zistení chyby jedla alebo nápoja.
  • Reklamácia sa uplatňuje u obsluhujúceho čašníka alebo servírky, vedúceho alebo majiteľa prevádzky. Odpoveď čašníka, že zodpovedná osoba nie je prítomná, je neadekvátna. V každej prevádzke musí byť prítomný zamestnanec, ktorý je poverený vybavovať reklamácie. Reklamačný poriadok musí byť na viditeľnom mieste.
  • V prípade, že personál nie je ochotný akceptovať reklamáciu a odstrániť nedostatky, zákazník môže prinesené jedlo nechať tak a využiť služby inej reštaurácie. Ak podnik trvá na svojom, nie je ochotný zabezpečiť náhradu a žiada úhradu nekonzumovaného jedla, môžete podať písomnú reklamáciu. Príjemca ju musí vybaviť do tridsiatich dní.
  • Ak sa tak nestane, spotrebiteľ sa môže obrátiť s podnetom na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá sa zaoberá ekonomickým záujmom spotrebiteľa alebo na Úrad verejného zdravotníctva SR, ktorý posudzuje zdravotnú bezpečnosť. Ak sa nedostatky potvrdia, kontrolný orgán má právo uložiť záväzné pokyny na odstránenie nedostatkov vrátane pokuty.

Desať pravidiel gastronomického pekla

Ako by to rozhodne nemalo vyzerať v dobrej reštaurácii?

  1. Kuchári a čašníci fajčia pred vchodom, vnútri je to protizákonné.
  2. Pred vstup treba umiestniť pútač s nápisom „XXL porcie“, ľudia sa budú hrnúť ako muchy.
  3. Dôstojná obsluha sa neznižuje pozdravom, úsmevmi ani ďalšími lacnými trikmi.
  4. Jedálny lístok musí byť hrubý ako telefónny zoznam, aby bol spokojný aj ten najmaškrtnejší jazýček.
  5. Kapustová obloha s mesiačikom rajčiny dodá šmrnc každému jedlu. Najmä cestovinovému.
  6. Vyprážaný syr so šunkou je vegetariánskou klasikou. Topený syr v črievku zasa nenahraditeľnou ingredienciou všetkých smotanových jedál.
  7. Príliš veľa informácií škodí. Do zloženia pizze stačí uviesť len „syr“.
  8. Personál treba šetriť, kuchyňa sa zatvára dve hodiny pred záverečnou.
  9. Atmosféru v podniku spríjemní hlasná hudba z rádia.
  10. Čistota je prvoradá, dámske toalety sa uzamykajú a kľúče si treba vypýtať pri kase.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  4. Keď Slováci krotia morský vietor
  5. Ochrana pred tropickou horúčavou
  6. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  8. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  9. Škôlka od srdca
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 16 466
  2. Vizuálny smog je problém 10 082
  3. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 6 151
  4. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 5 646
  5. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 3 874
  6. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 3 559
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 305
  8. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 3 205
  9. Historickým vláčikom sa prichádza previezť stále viac turistov 2 781
  10. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 2 548

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

DOMOV

Milionár sa chcel baviť, až kým neprišli dlhy

Ján Kováčik sa pri biznise venuje futbalu.

KOMENTÁR TOMÁŠA PROKOPČÁKA

Kaliňák vyhral bitku, a pomohli mu médiá

Smerákom sa darí odvádzať pozornosť od podstaty.

Neprehliadnite tiež

Najvplyvnejšia žena všetkých čias má na konte dve Nobelovky

BBC zverejnila rebríček významných ženských mien.