Pán hlavný, v polievke mám muchu!

Anekdoty na tému nekvalitných reštauračných služieb sú už klasikou. Dokážeme však jedlo reklamovať aj v skutočnom živote?

(Zdroj: Fotolia)

Dnes sa o slovenskej gastronómii veľmi nevtipkuje, častejšie sa na ňu nadáva. Téma je taká populárna, až sa niekedy zdá, že horšiu povesť ako naše reštauračné služby má už len slovenské súdnictvo.

Nech je to už s úrovňou gastronómie akokoľvek, trochu si za ňu môžeme sami. Priznajme sa, kedy sme naposledy prezradili obsluhe, že nám jedlo nechutí?

„Zahraniční hostia vedia oveľa smelšie prejaviť názor,“ hovorí Branislav Franky Benian, manažér bratislavskej reštaurácie Lemon Tree. „Radi sa vyjadrujú k jedlu, atmosfére, obsluhe a nemajú problém s pozitívnou ani s negatívnou spätnou väzbou. Slovenskí hostia sú často zakríknutí a svoje dojmy riešia až po odchode, väčšinou medzi známymi.“

Pri platení je neskoro

Reklamácia nekvalitných, pokazených surovín by mala byť samozrejmosťou. „Rovnako je opodstatnená aj v prípadoch, keď hosť nebol vopred upozornený na špecifický spôsob prípravy jedla alebo jeho dochutenia,“ hovorí Michal Majerský z bratislavskej reštaurácie UFO.

„Napríklad sa môže stať, že čašník hosťa nevaroval, že je pokrm veľmi pikantný, prípadne sa vopred nedohodli na stupni prepečenia mäsa a steak sa môže zdať príliš krvavý alebo naopak prepečený. V takýchto prípadoch by mal reštauratér určite vyhovieť a ponúknuť novú porciu,“ hovorí Majerský. „Niekedy sa však stáva, že niekomu jedlo nechutí len preto, že mu ho doma manželka pripravuje inak. Takáto reklamácia je podľa mňa neakceptovateľná,“ dodáva.

„Ak jedlo nespĺňa predstavy a hosť ho chce reklamovať, je dôležité, aby sa vyjadril ihneď, teda len čo pokrm ochutná a zistí nedostatok. Pri platení je už neskoro, rovnako aj vtedy, keď je celé jedlo zjedené,“ upozorňuje Branislav Franky Benian.

U nás sa varí takto

Občas sa stáva, že sa hostia namiesto výmeny jedla dočkajú obligátnej odpovede obsluhy: „Náš kuchár to robí takto.“ Prihodilo sa to aj Martinovi, ktorý si v jednej z prémiových tatranských hotelových reštaurácií objednal kurací steak s cestovinami. „Dostal som obrovskú porciu prevarených zlepených špagiet s kečupovou omáčkou, vrstvou strúhaného eidamu a navrchu trónil vyprážaný rezeň.

Podobne dopadla aj moja partnerka, ktorá si z ponuky vybrala rizoto s hríbikmi a naivne čakala, že to bude typický taliansky krémový pokrm. Prerátala sa, pretože na stole jej pristáli štyri kopčeky uvarenej ryže, premiešanej s kukuricou a sterilizovanými šampiňónmi, a samozrejme – zlepencom eidamu. Jedlo sme chceli ihneď reklamovať, no čašník nás odmietol jednoduchým argumentom – u nás sa to robí takto.“

„Podobná odpoveď zo strany obsluhy je neadekvátna,“ hovorí Branislav Benian. „Pokiaľ sa jedlo pripravuje inak, než je zaužívané, čašník by mal hosťa vopred upozorniť. Ak tak neurobil, dobrá reštaurácia ponúkne hosťovi výmenu jedla, alebo vrátenie peňazí.“

Súhlasí aj Michal Majerský: „Stáva sa to najmä pri zariadeniach nižšej kategórie, preto nezaškodí, ak vieme ako-tak odhadnúť, čo môžeme od danej reštaurácie čakať. Ak vojdem do prevádzky, ktorá má v ponuke stopäťdesiat jedál od držkovej až po pekinskú kačicu, najlepšie urobím, ak si tam objednám vyprážaný rezeň, ktorým sa nedá nič pokaziť.

Ani v bežnej vidieckej reštaurácii si netreba vyberať morské plody, pretože to môže dopadnúť neslávne. Na druhej strane, pečené mäso s knedľou a dusenou kapustou tam môže byť vynikajúce.“

Kritizovať a chváliť

Ak chceme dať reštaurácii spätnú väzbu, netreba hneď reklamovať. V každom trochu lepšom podniku sa nás čašník spýta, či sme boli spokojní. Dozvie sa však kuchár náš názor, alebo si ho obsluha nechá pre seba?

„Reakcia hostí sa určite dostane do kuchyne, no nie od čašníka, ale od manažéra. U nás je to tak, že obsluha posúva reakcie šéfovi podniku, ktorý následne komunikuje so šéfkuchárom.

Takto sa lepšie zabezpečí náprava a ustráži sa, aby sa prehrešok neopakoval,“ vysvetľuje Branislav Franky Benian a dodáva: „V mnohých podpriemerných reštauráciách personál ani len netuší, kde robí chybu. Ak ich na to zákazníci začnú upozorňovať, možno sa zlepšia a prestanú kaziť povesť ostatným prevádzkam.

Treba len nabrať odvahu, kritizovať, ale aj chváliť. Neverili by ste, aký je to skvelý pocit, keď personál počuje, že robí dobrú prácu, že hosťom v reštaurácii chutí a že sa v nej cítia výborne.“

Ako postupovať pri reklamácii?

Radí Danuša Krkošová zo Slovenskej obchodnej inšpekcie:

  • Konzument musí reklamovať nedostatky ihneď po zistení chyby jedla alebo nápoja.
  • Reklamácia sa uplatňuje u obsluhujúceho čašníka alebo servírky, vedúceho alebo majiteľa prevádzky. Odpoveď čašníka, že zodpovedná osoba nie je prítomná, je neadekvátna. V každej prevádzke musí byť prítomný zamestnanec, ktorý je poverený vybavovať reklamácie. Reklamačný poriadok musí byť na viditeľnom mieste.
  • V prípade, že personál nie je ochotný akceptovať reklamáciu a odstrániť nedostatky, zákazník môže prinesené jedlo nechať tak a využiť služby inej reštaurácie. Ak podnik trvá na svojom, nie je ochotný zabezpečiť náhradu a žiada úhradu nekonzumovaného jedla, môžete podať písomnú reklamáciu. Príjemca ju musí vybaviť do tridsiatich dní.
  • Ak sa tak nestane, spotrebiteľ sa môže obrátiť s podnetom na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá sa zaoberá ekonomickým záujmom spotrebiteľa alebo na Úrad verejného zdravotníctva SR, ktorý posudzuje zdravotnú bezpečnosť. Ak sa nedostatky potvrdia, kontrolný orgán má právo uložiť záväzné pokyny na odstránenie nedostatkov vrátane pokuty.

Desať pravidiel gastronomického pekla

Ako by to rozhodne nemalo vyzerať v dobrej reštaurácii?

  1. Kuchári a čašníci fajčia pred vchodom, vnútri je to protizákonné.
  2. Pred vstup treba umiestniť pútač s nápisom „XXL porcie“, ľudia sa budú hrnúť ako muchy.
  3. Dôstojná obsluha sa neznižuje pozdravom, úsmevmi ani ďalšími lacnými trikmi.
  4. Jedálny lístok musí byť hrubý ako telefónny zoznam, aby bol spokojný aj ten najmaškrtnejší jazýček.
  5. Kapustová obloha s mesiačikom rajčiny dodá šmrnc každému jedlu. Najmä cestovinovému.
  6. Vyprážaný syr so šunkou je vegetariánskou klasikou. Topený syr v črievku zasa nenahraditeľnou ingredienciou všetkých smotanových jedál.
  7. Príliš veľa informácií škodí. Do zloženia pizze stačí uviesť len „syr“.
  8. Personál treba šetriť, kuchyňa sa zatvára dve hodiny pred záverečnou.
  9. Atmosféru v podniku spríjemní hlasná hudba z rádia.
  10. Čistota je prvoradá, dámske toalety sa uzamykajú a kľúče si treba vypýtať pri kase.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 12 872
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 4 874
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 253
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 104
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 421
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 977
  7. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 956
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 911
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 362
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 184

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Politika, biznis, vplyv. O čo ide oligarchom v médiách

Odborník na komunikáciu a mediálne štúdiá Václav Štetka hovorí, že oligarchovia médiá skupujú výhradne kvôli svojim záujmom.

BANSKÁ BYSTRICA

V Banskej Bystrici otvorili najmodernejšiu autobusovú stanicu na Slovensku

Dopravná časť je v testovacej prevádzke.

ŠPORT

Bora upokojuje fanúšikov: Sagan je v poriadku a má veľkú motiváciu

Môže získať tretí titul majstra sveta za sebou.

Neprehliadnite tiež

Americká gynekologička: Ženy chcú mať dokonalú vagínu, ale taká neexistuje

Sheryl Ross je renomovaná odborníčka, na ktorú nedajú dopustiť ani známe osobnosti. Volajú ju aktivistka za vagínu.

Milujú ju davy aj polovica Hollywoodu. Čím je Ellen DeGeneres výnimočná?

Za jej otvorenosť spred dvadsiatich rokov ju ocenil aj prezident. Prelomila totiž lesbické tabu.

Dlhodobé vzťahy ničia záujem o sex. U žien skôr než u mužov

Správanie v intímnej oblasti ovplyvňuje aj viera v stereotypné predstavy.

Tohtoročné Emmy Awards ovládli ženy. Takto to počas večera vyzeralo

V Los Angeles sa v nedeľu v noci odovzdávali takzvané televízne Oscary.