Naučte sa pracovať s energiou, zacvičte si čikung

Prastaré čínske cvičenie čikung je určené na harmonizáciu energie v tele, vďaka čomu uzdravuje telo.

(Zdroj: Fotolia)

Čo znamená čikung?

Čínsky znak čchi sa dá preložiť ako energia a kung ako práca, cvičenie alebo úspech po tvrdej práci. Samotné cvičenie čikung však prácu veľmi nepripomína. Ide o pomalé jemné pohyby, ktoré majú uvoľňujúci charakter.

Číňania zvyknú tieto cviky robiť ráno vonku, najčastejšie v parkoch. Ich pozitívny účinok na zdravie je známy niekoľko tisícročí. Predpokladá sa, že čikung je viac ako sedemtisíc rokov starý, údajne pochádza z okolia Žltej rieky v strednej Číne a pôvodne sa vyučoval v šaolinských kláštoroch.

Účinok na zdravie

Keď energia prúdi v tele uvoľnene a harmonicky, nevytvárajú sa blokády, ktoré sú pôvodom rôznych ochorení. Uvoľňujú sa jednotlivé energetické dráhy, ktorým sa v tradičnej čínskej medicíne hovorí meridiány. Telo sa uzdravuje.

Čikung pomáha ľuďom s tráviacimi a žalúdočnými ťažkosťami, vysokým krvným tlakom, uvoľňuje bolesti chrbta, posilňuje pohybový aparát, zmierňuje migrény. Pozitívne výsledky sa prejavujú aj pri liečbe alergií, astmy a reumatizmu. Pri pravidelnom cvičení sa zvyšuje aktivita človeka, zlepšuje sa spánok.

A uzdravuje aj myseľ. Miznú pocity úzkosti, strachu a napätia. Rastie viera vo vlastné schopnosti a upevňuje sa vnútorný mier. „Pomocou čikungu sa dokáže človek upokojiť, spomaliť, rešpektovať svoje potreby, uvedomiť si viac seba a svoje miesto v živote,“ vysvetľuje inštruktor čungjuan čikungu Patrik Žingor.

Keďže samotné cvičenie nie je fyzicky náročné, pomáha aj starším ľuďom a rekonvalescentom, ktorí sa zotavujú po rôznych chorobách. Postupne, keď sa človek venuje čikungu dlhšie, sa pozitívne mení jeho osobnosť. „Stal som sa pokojnejším, naučil som sa disciplíne, viac premýšľam predtým, než konám. Menej sa bojím,“ vraví Patrik Žingor.

Filozofia uvoľnenia

Inštruktor čungjuan čikungu Patrik Žingor tvrdí, že najrýchlejšie pokroky pri cvičení dosiahneme, keď sa nesnažíme. „Treba len cvičiť a nič neočakávať,“ vraví. Očakávaniami si totiž vytvárame v tele napätie a to je prekážkou pokroku v čikungu, ktorý je založený na uvoľnení a harmónii.

Ako sa cvičí

  • Uvoľnene a pokojne.
  • V hornej časti tela sa pohybujeme zľahka, v dolnej zaujmeme pevný postoj.
  • Predstavivosť a prúdenie či navzájom súvisia, preto sa odporúča počas cvičenia udržiavať pokojnú myseľ. Podľa čikungu sa pohyb a pokoj nevylučujú, naopak, navzájom súvisia.
  • Hlavnú pozornosť venujeme ťažisku tela, teda oblasti tesne pod pupkom, ktorá sa nazýva tan tien.
  • Mnohé cvičenia sa dajú vykonávať aj v sede, takže ich môžu cvičiť aj ľudia, ktorí majú bolesti v stoji.
  • Chrbtica je pri cvičení vzpriamená, dýchanie voľné a plynulé.

Kedy necvičiť

Čikung sa neodporúča cvičiť pri akútnych horúčkových infekciách, po zraneniach alebo operáciách alebo pri celkovom oslabení organizmu. Cvičenie nebude mať požadovanú kvalitu, keď sme vnútorne rozháraní alebo nahnevaní. V takom prípade sa treba najprv upokojiť. V tehotenstve sa treba vyhýbať cvičeniam s veľmi hlbokým predklonom. Čikung nie je vhodný pri psychózach.

Začiatky cvičenia

Začiatočníci by si mali nájsť vhodný kurz a kvalifikovaným inštruktorom. Dôležité je, aby sa v prostredí, v ktorom budú cvičiť, cítili príjemne a uvoľnene. „Treba byť dobre naladený a nabrať odvahu nazrieť do seba,“ odporúča Patrik Žingor a dodáva, že po absolvovaní kurzu čikungu je bežné, že cvičenec má viac energie. Naučí sa naberať či, premieňať ju, zušľachťovať a posúvať po tele.

Postupne, ako sa budú jednotlivé energetické dráhy uvoľňovať, bude čoraz intenzívnejšie cítiť ozdravný a omladzujúci účinok cvičenia. Cieľom je, aby napokon či prúdila telom úplne voľne a nerušene, bez akýchkoľvek prekážok.

Jin a jang

Podľa tradičnej čínskej medicíny sa či alebo energia tela spája s jin a fyzické telo s jang. Jin aspekt sa vzťahuje k mysleniu a duševným stavom, jang aspekt spojený s fyzickou stránkou našej existencie súvisí so stavom jin.

Duch ovplyvňuje telo, pričom jin a jang sú chápané ako dva rovnocenné prejavy života. Musia sa vzájomne vyrovnávať a koordinovať tak, aby mohol život existovať.

Keď má človek silný aspekt jin, má aj silný jang. Jedno posilňuje druhé, ale aj oslabuje. Ak sa jin alebo jang vychýlia z rovnováhy, výsledkom môže byť choroba.

Zacvičte si

1. Základný čikungový postoj

Chodidlá položte rovnobežne na podlahu na šírku ramien. Kolená sú mierne zohnuté, krížová oblasť uvoľnená. Trup sedí zľahka na panve, hlava je uvoľnená. Ruky visia voľne pri tele, lakte mierne vytočíme von. Dych je pomalý a hlboký. Pozornosť zameraná na oblasť pod pupkom. Chvíľu takto vydržte, preciťujete uvoľnenie a harmóniu, ktorá vyplýva z tohto postoja.

2. Prebudenie či

Zo základného čikungového postoja zdvihneme obe ruky do výšky pliec a potom ich znovu spustíme. Dlane sú otočené dolu, lakte voľne ohnuté. Cvičenie roznáša v tele či a spája hornú polovicu tela s dolnou.

3. Posilnenie oblasti šije, pliec a krížov.

A/ Z čikungového postoja vysunieme dopredu ľavé chodidlo. Obidvomi rukami dlaňami odtláčame od seba imaginárny vrch. Hmotnosť presunieme na prednú nohu, ruky a plecia sú uvoľnené, lakte pri odtláčaní úplne nevystierame, zostanú mierne pokrčené.

B/ Otočíme dlane k sebe a priťahujeme k hrudníku imaginárne bremeno. Hmotnosť presunieme na zadnú nohu a prednú nohu pritiahneme naspäť. Zopakujeme celé cvičenie s druhou nohou. Zlepšujeme ním rovnováhu a stabilitu.

Zdroj: Cornelia Raabová: Tradičná čínska medicína pre začiatočníkov, Ikar

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  2. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  3. Zábavný aj sebavedomý
  4. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  5. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  6. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  7. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  8. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  9. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu
  10. Testovanie elektrobicyklov v košickom Cassovare
  1. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  2. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
  3. Sajfa odkázal študentom:„Buďte nároční a vydržte!“
  4. S Kulinariom chutí jar lepšie!
  5. Výstavisko Agrokomplex opäť plné poľnohospodárskej techniky
  6. Udelenie akreditácie (certifikátu) pre Aktuárstvo na EU v BA
  7. Vzorový byt v projekte Nobelova
  8. Do ankety Slovenka roka 2017 je nominovaná aj Adriana Kolesárová
  9. Pripomenuli si Svetový deň vody 2017
  10. Vlastníci bytov sa zatiaľ požiarnym zábranám vyhýbajú
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 21 882
  2. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 7 330
  3. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 5 956
  4. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 4 324
  5. Gamifikácia: Nový hit v učení finančnej gramotnosti na ZŠ 3 475
  6. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 181
  7. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 164
  8. Testovanie elektrobicyklov v košickom Cassovare 3 042
  9. Zábavný aj sebavedomý 2 873
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 735

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Šéf Orangeu: Pre roaming môžu zdražieť domáce hovory a dáta

Európska komisia začala pred niekoľkými rokmi tvrdo regulovať ceny roamingu

DOMOV

Bašternákovi pomáha pomalosť prokuratúry, sťahuje sa z vlastných firiem

Zo siedmich prípadov podnikateľa sú živé už len tri. Podozrenia týkajúce sa jeho majetku sa riešia podľa deravého zákona.

KOMENTÁRE

Len zmeny v školstve nás odklonia z cesty do pekiel

Nevzdelaná spoločnosť sa nedá spravovať.

Neprehliadnite tiež

Zistili, že sexuálne uspokojenie trvá 48 hodín

Z amerického výskumu vyplýva, že sex a udržanie partnerského puta spolu významne súvisia.

Svetoznámy cvičiteľ psov: Pes musí dôverovať svojmu majiteľovi

Ako vychovať poslušného psa, čo so psom z útulku a kedy je pes šťastný? Rozprávali sme sa s Cesarom Millanom, ktorý príde aj do Bratislavy.

Desať jarných trendov pre ženy podľa návrhárov

Čo predpovedajú svetoví dizajnéri nášmu šatníku na jar a leto?

Ako si udržať sex po päťdesiatke? Radia odborníci

Pri sexuálnych problémoch v strednom veku si ľudia málokedy poradia svojpomocne.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop