SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Naučte sa pracovať s energiou, zacvičte si čikung

Prastaré čínske cvičenie čikung je určené na harmonizáciu energie v tele, vďaka čomu uzdravuje telo.

(Zdroj: Fotolia)

Čo znamená čikung?

Čínsky znak čchi sa dá preložiť ako energia a kung ako práca, cvičenie alebo úspech po tvrdej práci. Samotné cvičenie čikung však prácu veľmi nepripomína. Ide o pomalé jemné pohyby, ktoré majú uvoľňujúci charakter.

Číňania zvyknú tieto cviky robiť ráno vonku, najčastejšie v parkoch. Ich pozitívny účinok na zdravie je známy niekoľko tisícročí. Predpokladá sa, že čikung je viac ako sedemtisíc rokov starý, údajne pochádza z okolia Žltej rieky v strednej Číne a pôvodne sa vyučoval v šaolinských kláštoroch.

Účinok na zdravie

Keď energia prúdi v tele uvoľnene a harmonicky, nevytvárajú sa blokády, ktoré sú pôvodom rôznych ochorení. Uvoľňujú sa jednotlivé energetické dráhy, ktorým sa v tradičnej čínskej medicíne hovorí meridiány. Telo sa uzdravuje.

Čikung pomáha ľuďom s tráviacimi a žalúdočnými ťažkosťami, vysokým krvným tlakom, uvoľňuje bolesti chrbta, posilňuje pohybový aparát, zmierňuje migrény. Pozitívne výsledky sa prejavujú aj pri liečbe alergií, astmy a reumatizmu. Pri pravidelnom cvičení sa zvyšuje aktivita človeka, zlepšuje sa spánok.

A uzdravuje aj myseľ. Miznú pocity úzkosti, strachu a napätia. Rastie viera vo vlastné schopnosti a upevňuje sa vnútorný mier. „Pomocou čikungu sa dokáže človek upokojiť, spomaliť, rešpektovať svoje potreby, uvedomiť si viac seba a svoje miesto v živote,“ vysvetľuje inštruktor čungjuan čikungu Patrik Žingor.

Keďže samotné cvičenie nie je fyzicky náročné, pomáha aj starším ľuďom a rekonvalescentom, ktorí sa zotavujú po rôznych chorobách. Postupne, keď sa človek venuje čikungu dlhšie, sa pozitívne mení jeho osobnosť. „Stal som sa pokojnejším, naučil som sa disciplíne, viac premýšľam predtým, než konám. Menej sa bojím,“ vraví Patrik Žingor.

Filozofia uvoľnenia

Inštruktor čungjuan čikungu Patrik Žingor tvrdí, že najrýchlejšie pokroky pri cvičení dosiahneme, keď sa nesnažíme. „Treba len cvičiť a nič neočakávať,“ vraví. Očakávaniami si totiž vytvárame v tele napätie a to je prekážkou pokroku v čikungu, ktorý je založený na uvoľnení a harmónii.

Ako sa cvičí

  • Uvoľnene a pokojne.
  • V hornej časti tela sa pohybujeme zľahka, v dolnej zaujmeme pevný postoj.
  • Predstavivosť a prúdenie či navzájom súvisia, preto sa odporúča počas cvičenia udržiavať pokojnú myseľ. Podľa čikungu sa pohyb a pokoj nevylučujú, naopak, navzájom súvisia.
  • Hlavnú pozornosť venujeme ťažisku tela, teda oblasti tesne pod pupkom, ktorá sa nazýva tan tien.
  • Mnohé cvičenia sa dajú vykonávať aj v sede, takže ich môžu cvičiť aj ľudia, ktorí majú bolesti v stoji.
  • Chrbtica je pri cvičení vzpriamená, dýchanie voľné a plynulé.

Kedy necvičiť

Čikung sa neodporúča cvičiť pri akútnych horúčkových infekciách, po zraneniach alebo operáciách alebo pri celkovom oslabení organizmu. Cvičenie nebude mať požadovanú kvalitu, keď sme vnútorne rozháraní alebo nahnevaní. V takom prípade sa treba najprv upokojiť. V tehotenstve sa treba vyhýbať cvičeniam s veľmi hlbokým predklonom. Čikung nie je vhodný pri psychózach.

Začiatky cvičenia

Začiatočníci by si mali nájsť vhodný kurz a kvalifikovaným inštruktorom. Dôležité je, aby sa v prostredí, v ktorom budú cvičiť, cítili príjemne a uvoľnene. „Treba byť dobre naladený a nabrať odvahu nazrieť do seba,“ odporúča Patrik Žingor a dodáva, že po absolvovaní kurzu čikungu je bežné, že cvičenec má viac energie. Naučí sa naberať či, premieňať ju, zušľachťovať a posúvať po tele.

Postupne, ako sa budú jednotlivé energetické dráhy uvoľňovať, bude čoraz intenzívnejšie cítiť ozdravný a omladzujúci účinok cvičenia. Cieľom je, aby napokon či prúdila telom úplne voľne a nerušene, bez akýchkoľvek prekážok.

Jin a jang

Podľa tradičnej čínskej medicíny sa či alebo energia tela spája s jin a fyzické telo s jang. Jin aspekt sa vzťahuje k mysleniu a duševným stavom, jang aspekt spojený s fyzickou stránkou našej existencie súvisí so stavom jin.

Duch ovplyvňuje telo, pričom jin a jang sú chápané ako dva rovnocenné prejavy života. Musia sa vzájomne vyrovnávať a koordinovať tak, aby mohol život existovať.

Keď má človek silný aspekt jin, má aj silný jang. Jedno posilňuje druhé, ale aj oslabuje. Ak sa jin alebo jang vychýlia z rovnováhy, výsledkom môže byť choroba.

Zacvičte si

1. Základný čikungový postoj

Chodidlá položte rovnobežne na podlahu na šírku ramien. Kolená sú mierne zohnuté, krížová oblasť uvoľnená. Trup sedí zľahka na panve, hlava je uvoľnená. Ruky visia voľne pri tele, lakte mierne vytočíme von. Dych je pomalý a hlboký. Pozornosť zameraná na oblasť pod pupkom. Chvíľu takto vydržte, preciťujete uvoľnenie a harmóniu, ktorá vyplýva z tohto postoja.

2. Prebudenie či

Zo základného čikungového postoja zdvihneme obe ruky do výšky pliec a potom ich znovu spustíme. Dlane sú otočené dolu, lakte voľne ohnuté. Cvičenie roznáša v tele či a spája hornú polovicu tela s dolnou.

3. Posilnenie oblasti šije, pliec a krížov.

A/ Z čikungového postoja vysunieme dopredu ľavé chodidlo. Obidvomi rukami dlaňami odtláčame od seba imaginárny vrch. Hmotnosť presunieme na prednú nohu, ruky a plecia sú uvoľnené, lakte pri odtláčaní úplne nevystierame, zostanú mierne pokrčené.

B/ Otočíme dlane k sebe a priťahujeme k hrudníku imaginárne bremeno. Hmotnosť presunieme na zadnú nohu a prednú nohu pritiahneme naspäť. Zopakujeme celé cvičenie s druhou nohou. Zlepšujeme ním rovnováhu a stabilitu.

Zdroj: Cornelia Raabová: Tradičná čínska medicína pre začiatočníkov, Ikar

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  5. Ruža zmeny
  6. Úpravy automobilov pre ZŤP
  7. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  8. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 387
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 096
  3. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 15 721
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 381
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 656
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 521
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 302
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 056
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 982
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 579
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie bude pravdepodobne dobrovoľné (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 31 400. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.

Premiér hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Ilustračné foto
Peter Sagan na Giro d'Italia 2020.
Vinice spoločnosti Tokaj & Co.

Neprehliadnite tiež

Čo sa môžu ženy naučiť z vlastnej autoerotiky

Výskum ukázal, že frekvencia nie je až taká dôležitá.

Ilustračné foto.

Pikantné, sladké aj zdravé. Vybrali sme recepty na výborné vaječné jedlá

Vajcia využijete v prílohách aj hlavných jedlách.

Mollie Bloudoff-Indelicatová požiadala svojho priateľa Grega Linchovia počas beztiažového letu na medzinárodnom letisku Dulles.