Seriál o behaní 3. časť: Ako správne behať?

Tri techniky, bez ktorých sa pri behu nezaobídete. Poradíme vám, ako správne našľapovať, ako dýchať, aj akú treba mať tepovú frekvenciu.

(Zdroj: Fotolia)

Technika došľapu

To, ako dopadáme pri behu nohou na povrch, je veľmi dôležité. Ideálne je, keď je došľap neutrálny, teda vytvára akúsi kolísku cez pätu na špičku. Niektorí bežci majú dopad vnútorný alebo vonkajší – ide o supináciu alebo pronáciu – vtedy je vhodné korigovať ho správnou bežeckou teniskou. „Základná technika behu spočíva v našľapovaní na pätu, prechádza cez stred chodidla, a následnom odraze cez špičku,“ vysvetľuje náš bývalý úspešný maratónec a dnes bežecký tréner Marcel Matanin.

„Odrážame sa dopredu a aj celý sklon tela by mal smerovať dopredu. Trup by sa nemal vykláňať, ale spolu s pažami zostať v jednej línii.“ Podľa Matanina začínajúci bežci robia chybu najmä v práci s rukami, ktoré im smerujú do boku, alebo vykláňajú hornú časť, a potom zbytočne mrhajú energiou na neprirodzené pohyby. Nesprávne je, aj keď držia ruky príliš vysoko pri prsiach, či naopak príliš nízko, čo súvisí aj s nesprávnym dýchaním.

Technika dýchania

Dýchať pri behu by sa malo klasicky – nádych nosom, výdych ústami. Pri rýchlejšom behu to nie je vždy možné, vtedy obvykle bežec dýcha cez ústa. „Je veľmi dôležité dbať, aby bol nádych veľmi hlboký, až do brucha,“ pripomína Matanin. „Väčšinou radíme ľuďom, aby sa učili dýchať spôsobom na tri kroky nádych, na tri kroky výdych.“

Keď zle dýchate, prejaviť sa to môže nepríjemným pichaním v boku či dýchavičnosťou. Dôvodom je, že telo nedokáže okysličiť svaly, nastáva únava organizmu a človek má pocit, že nevládze ďalej bežať. No pichanie v boku môže byť spôsobené aj nesprávnou stravou alebo prijatím veľkého množstva tekutín pred tréningom. Vo všeobecnosti však platí, že rekreačný beh by mal byť skôr pokojnejší, aby ste sa nezadýchali.

Technika tepu

V súvislosti so správnym behaním sa často spomína aj tepová frekvencia, jej rozmedzie závisí od trénovanosti, výkonnosti, ale aj pohlavia. „Tepová frekvencia ženy, ktorá beháva rekreačne, by nemala presiahnuť 145 až 150 tepov za minútu,“ vysvetľuje Marcel Matanin. „Vtedy sa dosiahne anaeróbny prah a organizmus začne spaľovať tuky.“

Pokiaľ nemáte po ruke hodinky, ktorými by ste si dokázali zmerať tep, pomôže vám na určenie tepovej frekvencie jednoduché pravidlo. Ak sa dokážete bez problémov rozprávať so svojím bežeckým partnerom, neprekračujete žiaducu úroveň svojej tepovej frekvencie. Aj preto je dobré, keď bežíte minimálne vo dvojici.

Očami Lucie Klocovej – slovenská bežkyňa radí:

Pre začiatočníkov je dobrý indiánsky behKlocova_Lucia.jpg

Mnoho ľudí, keď začne behať, napríklad preto, že sa rozhodli schudnúť, má pocit, že čím viac energie zo seba vydajú, tým viac schudnú. Vidím to aj u mňa doma.

Mám z okna výhľad na jeden kopec, na ktorom každé ráno okolo siedmej, predpokladám, že nalačno, chodia ľudia behávať. Je to asi tri kilometre stúpania, čo je najhoršie, najmä keď má niekto nadváhu. Na tých ľuďoch vidieť, že nemajú bežecký základ a vyslovene to robia pre postavu. A neuvedomujú si, že volia nesprávny terén.

V takýchto prípadoch by som im aj všetkým začínajúcim bežcom odporučila „indiánsky beh“. Začína sa pri ňom rýchlou chôdzou. Kráčate asi štyri a pol minúty, postupne zrýchľujete, až prejdete do pomalšieho klusu. Pobehnete zase asi štyri a pol minúty a opäť prejdete do chôdze. Tento postup niekoľkokrát opakujete. Dôležité je, aby ste sa nezadýchali. Ideálne je behať s niekým a rozprávať sa popri behu.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  3. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  5. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  8. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  9. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  10. Deň detí oslavujeme štyri dni. Iba v Borylande!
  1. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  2. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  3. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  4. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  5. Slováci rozhodli o najlepšom!
  6. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  7. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  8. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  9. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  10. Dobrodružstvo s vodou
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 8 764
  2. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 5 337
  3. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 241
  4. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 5 081
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 939
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 918
  7. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 607
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 358
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 282
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 536

Téma: Beh pre ženy - seriál o behaní


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Aj na dedine sa hrá inak. Šampionát dvadsaťjednotiek je neregulárny

UEFA urobila niekoľko viditeľných prešľapov. Majstrovstvá Európy do 21 rokov stratili vážnosť a serióznosť.

PLUS

Trinásť rokov trpí epilepsiou. Na Slovensku jej nedokázali pomôcť

Návšteva neurológa sa zmenila na sexuálne obťažovanie.

Neprehliadnite tiež

Keď klobúky hrajú prím: Takéto bizarné kúsky sa nosia vo vysokej spoločnosti

Päťdňové kráľovské konské dostihy patria medzi vrcholné podujatia spoločenskej sezóny v Anglicku.

Mäso, zelenina aj syry. Vybrali sme desať receptov na letnú grilovačku

Pripravte si poriadnu záhradnú párty, ktorá neskončí len pri pri klobáskach. Máme pre vás tipy na grilovanie.

Zámky, záhrady, pevnosti. Na Morave si vychutnáte barok všetkými zmyslami

Viaceré moravské barokové skvosty sú súčasťou svetového dedičstva UNESCO.

Osvedčený návod na prežitie leta

Letné horúčavy sú zaťažkávacou skúškou aj pre zdravých, nehovoriac o senioroch a ľuďoch trpiacich závažnými ochoreniami.