Seriál o behaní 1. časť: Tri kroky k úspešnému štartu

Predtým, ako vybehnete zdolávať kilometre, mali by ste sa na svoju novú aktivitu poriadne pripraviť.

(Zdroj: Fotolia)

Krok č. 1: zvoliť terén

Začať behať neznamená obuť si tenisky a vyraziť. Najmä ak ste začiatočníčkou, beh v uliciach po asfalte sa vám môže nepekne vypomstiť. Vybrať si správny terén je základ. Profesionálna bežkyňa Lucia Klocová odporúča behať po rovine na vhodnom povrchu. „Nie je dobrý ani tvrdý, ale ani primäkký povrch, najmä ak ste začiatočníčka a nemáte vybudované správne návyky na behanie,“ hovorí. „Cestičky v parkoch, lesoch, kde nie sú korene, štrkopiesok, ale aj škvara na dráhe sú ideálne. Ušetríte si tak svaly a šľachy na nohách.“

Asfalt nemusí byť vždy škodlivý, ale vyžaduje si lepšiu svalovú zdatnosť, vďaka ktorej minimalizujete záťaž na kĺby, preto sa pre začiatočníčky neodporúča. Rovnako nie je dobré povrchy meniť. Ak jeden deň bežíte v lese, na druhý deň na betóne a tretíkrát zvolíte ihrisko, telu viac uškodíte, ako ulahodíte.

Krok č. 2: naplánovať pravidelnosť

Keď si zabehnete občas, inými slovami párkrát do mesiaca, nečakajte zázraky. Svaly nespevníte ani tuk nespálite. Ak sa chcete tejto aktivite seriózne venovať, mali by ste jej obetovať čas minimálne trikrát do týždňa, teda najlepšie každý druhý deň, približne tridsať, štyridsať minút.

Beh môžete počas týždňa dopĺňať aj o cviky na spevnenie vnútorného svalstva, neznamená to však, že zvolíte cvičenie s ťažkou hmotnosťou v posilňovni. Podobne aj kompenzácia behu na bežiacom páse vo fitnescentre nie je práve najideálnejšia. „Pohyb na bežiacom páse je úplne iný ako v skutočnosti,“ upozorňuje Klocová. „Skôr by som zvolila iné aeróbne cvičenie na stroji. Nič sa nestane, keď v nepriaznivom počasí beh vynecháte a nahradíte ho inou športovou aktivitou.“

Krok č. 3: ponaťahovať sa

Čím sme menej navyknuté na pravidelný beh, tým viac by mala byť pre nás rozcvička nevyhnutnosťou. „Dôležité je ponaťahovať sa, nie do maxima, aby náhodou nedošlo k poraneniu ešte pred behom,“ radí Klocová. „Poklus na zahriatie či bežecká abeceda jeskôr pre profesionálov, pri rekreačnom behu nie je potrebná.“

Rovnako aj na záver behu sa odporúča svalstvo ponaťahovať, aspoň desať, pätnásť minút. Ak nestíhate, svalstvo uvoľní a zregeneruje plávanie či sauna. Pomáhajú proti svalovici viac ako masáže. Keď sa svalovica predsa len dostaví, najhoršie je snažiť sa ju potlačiť vylihovaním v posteli. Na svalovicu zaberá pohyb, keď sa vám svaly prekrvia a nepríjemné pocity rýchlejšie pominú.

Očami Lucie Klocovej – slovenská bežkyňa radí:

Žena môže behať aj počas tehotenstva

Lucia_Klocova.jpgNa beh som zvyknutá a nikdy mi nerobil žiaden problém a dokonca, keby bolo moje bruško o pár centimetrov menšie, tak by som aj teraz v ôsmom mesiaci behávala. Je to o tom, že na čo je žena zvyknutá pred tehotenstvom, dokáže to robiť aj počas neho, úplne pokojne aj do siedmeho mesiaca, ak jej, samozrejme, nie je zle.

Otehotnela som akurát po sezóne v pauze, takže som prvé týždne absolútne nič nerobila, a keď som zistila, že čakám dieťa, tak mi beh začal akosi podvedome chýbať a mala som nutkanie ísť rýchlo behať. Prvé mesiace som behávala trikrát do týždňa, tréningy som mala menej náročné, zamerané skôr na voľné klusy. Vydržala som prebehnúť okolo šesť kilometrov, niekedy aj osem.

Po štvrtom mesiaci to začalo byť trošku obmedzujúce, znížila som vzdialenosť na tri kilometre, od šiesteho mesiaca chodím už len na prechádzky so psíkom, na ktorých si občas nejaký krátky úsek zabehnem. To, že som už vymenila beh za chôdzu, nie je preto, že by som pociťovala bolesť, ale skôr mi je to nepríjemné a bojím sa, aby sa tehotenstvo neskomplikovalo. Už sa teším, keď porodím a začnem sa opäť venovať behu.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  7. Splnený sen
  8. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  9. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  1. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  2. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  7. Vysoká hra o súdne trovy
  8. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  9. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  10. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 105
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 059
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 582
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 254
  5. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 2 992
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 543
  7. Splnený sen 2 094
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 525
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 304
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 083

Téma: Beh pre ženy - seriál o behaní


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odsúdili prvých exministrov. Za nástenku dostali dlhoročné tresty Janušek a Štefanov

Exministri výstavby za SNS budú jediní odsúdení za kauzu nástenkový tender.

KOMENTÁRE

Rusi majú radi teplo. Moja žena spí v ponožkách

Marc Bennetts je jedným z top pozorovateľov ruskej reality.

KOŠICE KORZÁR

Reklamka obvineného dodávala mestu aj tričká I love Košice

Od mesta mala najprv jednu zákazku za druhou.

Neprehliadnite tiež

Facky, traumy a málo ľudskosti. Aj tak zobrazuje dokument slovenské pôrodníctvo

Na Slovensku sa znova hovorí o pôrodoch, začínajú sa ozývať hlasy traumatizovaných žien.

Viete, ako pripraviť gaštany? Tu sú tipy ako na to

Najpopolárnejšia jesenná pochúťka sa dá variť, piecť aj opekať.

Nesústredí sa dieťa v škole? Potrebuje lepšie raňajky

Deti sa stravujú lepšie, no raňajky im stále nechutia.