LETNÝ ŠPECIÁL

Expresná letná príprava do plaviek

Bojíte sa, ako budete vyzerať tento rok v bikinách? Našťastie, ešte máte dosť času na zoštíhlenie a spevnenie.

(Zdroj: Fotolia)

Chudnutie sa začína v hlave

Myseľ zohráva v procese zoštíhlenia a spevnenia rovnakú úlohu ako telo. Treba si uvedomiť, že väčšina z nás priberá najmä zo stresu. Pridávať si ďalší stres negatívnou motiváciou by bolo ako ísť z dažďa pod odkvap. Ak sa odhodláme urobiť vo svojom živote pozitívnu zmenu, nemali by sme sa pritom trestať, ale naopak, vychutnávať si to. „Ak si napríklad zvykneme každé ráno vybehnúť na polhodinku von, deň bude pre nás krajší," vraví Juraj Németh. „Telo sa krásne prekrví, myseľ prečistí a duša pookreje. Aby sme boli v harmónii, mali by byť všetky tieto tri zložky v pohode."

Na pozitívne nastavenie mysle môžeme využiť rôzne meditačné a vizualizačné techniky. Napríklad si predstaviť, aké krásne telo budeme mať v plavkách, ak vytrváme. Prípadne si môžeme dať na miesto, kam sa počas dňa viackrát pozeráme, obrázok ženy, ktorej by sme sa chceli podobať. Nič to, ak v skutočnosti nebudeme presne tak isto vyzerať. Ide o povzbudenie a inšpiráciu.

Cvičiť môžete aj doma. Poradíme vám v Seriáli o zdravom chudnutí v denníku SME.

Zadržiavate vodu?

Kondičný tréner Juraj Németh má pre vás jednoduchú radu: „Prestaňte soliť. Sodík je síce dôležitý pre naše zdravie, ak ho však máme v tele priveľa, nemôžeme sa čudovať, že sme celí naliati. Viaže totiž na seba vodu." V súčasnosti je veľa potravín v obchodoch vyslovene presolených. Ako sa im môžeme vyhnúť? „Ak sa budeme orientovať na čerstvé suroviny varené bez soli," odpovedá Juraj Németh. Aby nám neprestalo chutiť, nahradíme soľ bylinkami. Odvodnenie by malo byť viditeľné už po týždni.

Toto nikdy nerobte:

  • Nehladujte - drastické diéty možno prinesú rýchly výsledok, ale spomalia metabolizmus a stratené kilogramy sa rýchlo vrátia späť.
  • Neprepínajte sily pri cvičení - ak sa jeden deň zničíte do odpadnutia, ďalších päť dní sa budete zotavovať, a to vašu kondíciu nikam neposunie.
  • Do ničoho sa nenúťte – všetko, čo robíte pre svoje telo, by ste mali robiť s vedomím, že sa oň s láskou staráte. To by mala byť pre vás pozitívna motivácia, nie trest.

Koľko pohybu potrebujeme?

„Ak nám ide o chudnutie, denne by sme sa mali venovať aspoň tridsaťpäť minút nejakej intenzívnej aeróbnej aktivite," odporúča Juraj Németh. A to bez ohľadu na to, či okrem toho posilňujeme, alebo sa venujeme ešte nejakému inému športu. Pri väčšej nadváhe je ideálne plávanie, ktoré nezaťažuje kĺby. Je však dôležité plávať technicky správne a v dostatočne svižnom tempe. Pri relaxačnom čvachtaní v bazéne bohviekoľko kalórií nespálime.

Spoľahlivou kontrolou je dosiahnutie aeróbneho prahu. Pri behaní alebo rýchlej chôdzi to znamená, že telo by sa malo namáhať tak, aby dostalo zabrať, ale zároveň, aby sme vládali dýchať nosom. Pri plávaní sa dýcha inak, ale vynaložená námaha by mala byť približne rovnaká. Ak nemáme po ruke bazén a vonku nie je počasie vhodné na beh, môžeme si vypomôcť bežeckým trenažérom, stepperom alebo eliptickým trenažérom v najbližšom fitnescentre.

Regenerácia po japonsky

Aby výkonnosť pri cvičení stúpala, je dôležité, aby sa telo nielen namáhalo, ale aj regenerovalo. Na odstránenie kŕčov, uvoľnenie stuhnutých svalov a celkovú harmonizáciu sa Jurajovi Némethovi najlepšie osvedčila japonská akupresúrna technika shiatsu. Nie je to len masáž, ale aj zdravotná procedúra, pri ktorej terapeut zistí, na ktorých miestach trpí vaše telo energetickou nerovnováhou. Stláčaním akupresúrnych bodov sa uvoľňuje a stimuluje prúdenie energie podľa potreby tak, aby sa človek dostal do ideálneho stavu harmónie, v ktorom sa spúšťajú samoliečiace schopnosti organizmu.

Ženy sú iné ako muži

Na zvýšenie bazálneho metabolizmu, ktorý je dôležitý pri spaľovaní tukov, je nevyhnutné nabrať isté množstvo svalovej hmoty. Posilňovanie je vhodné najmä pre ženy v staršom veku, keď svaly prirodzene atrofujú a nahrádza ich tuk. Netreba sa báť, že pritom budete vyzerať ako kulturistka. Ženské svaly sú totiž iné ako mužské. Nerastú tak rýchlo a nie sú stavané na príliš vysokú záťaž. Je to tak preto, lebo nemáme toľko testosterónu ako naše silnejšie polovičky.

Čo sa dá dosiahnuť za mesiac

- Dosiahnuť úbytok hmotnosti od dvoch do štyroch kilogramov, ale treba rátať s tým, že telo stráca viac vody ako tuku.

- Vytvoriť si návyk na cvičenie, to je devíza, ktorú oceníte nielen počas plavkovej sezóny, ale po celý život.

- Zvyknúť si na zdravý stravovací režim založený minimálne na troch hlavných jedlách denne. Odvyknúť si od umelo dochucovaných potravín a sladkostí. Ak máte pochybnosti o tom, ako dosiahnuť ideálny pomer medzi príjmom a výdajom energie, poraďte sa s odborným výživovým poradcom. Určite sa tak rýchlejšie dopracujete k zoštíhleniu, ako keby ste experimentovali na vlastnú päsť.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hypotéka pre mladých? Len do konca roka
  2. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  3. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  4. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  6. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  7. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  8. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Hypotéka pre mladých? Len do konca roka
  2. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  3. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  4. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  5. Mladí futbalisti získali takmer 50 tisíc eur
  6. OMV modernizuje čerpacie stanice. Prioritou je pohodlie zákazník
  7. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  8. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  9. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  10. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 9 056
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 349
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka 4 208
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 416
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 109
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 2 983
  7. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 2 818
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 2 447
  9. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 2 108
  10. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu? 1 790

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Austrálska polícia obvinila vatikánskeho kardinála zo sexuálneho zneužívania

Stal sa najvyššie postaveným vatikánskym predstaviteľom, ktorého obvinili zo sexuálnych deliktov.

EKONOMIKA

Štrajk vo Volkswagene víťaza nemá, odbory sa chceli zviditeľniť

Zamestnanci získali takmer to, čo by dostali aj bez štrajku, hovorí analytik Martin Jesný.

DOMOV

Stal sa členom predstavenstva VšZP. Nemal súpera

Oznam bol v novinách na športovej strane.

Neprehliadnite tiež

Trinásť jednoduchých tipov, ako sa vyspať aj v horúcom počasí

Horúčavy dávajú nášmu telu zabrať a niekedy znemožňujú aj poriadny spánok. Ponúkame návod, ako s nimi zabojovať.

Porodila doma na gauči: Verila som, že telo nepôjde samo proti sebe

Matka opisuje detailný priebeh domáceho pôrodu svojej dcéry.

Vzťahová poradňa: Som tehotná, ale môj partner má pochybnosti

Klinická psychologička poradí pri pocitoch samoty v tehotenstve aj ako sa zachovať pri mizogýnovi v rodine.

Margaret Hamiltonová: žena, ktorá pomohla mužom pristáť na Mesiaci

Vyznala sa v programovaní a vymyslela termín softvérové inžinierstvo. Aj vďaka nej USA vo vesmírnych pretekoch dobehli Sovietsky zväz.