LETNÝ ŠPECIÁL

Expresná letná príprava do plaviek

Bojíte sa, ako budete vyzerať tento rok v bikinách? Našťastie, ešte máte dosť času na zoštíhlenie a spevnenie.

(Zdroj: Fotolia)

Chudnutie sa začína v hlave

Myseľ zohráva v procese zoštíhlenia a spevnenia rovnakú úlohu ako telo. Treba si uvedomiť, že väčšina z nás priberá najmä zo stresu. Pridávať si ďalší stres negatívnou motiváciou by bolo ako ísť z dažďa pod odkvap. Ak sa odhodláme urobiť vo svojom živote pozitívnu zmenu, nemali by sme sa pritom trestať, ale naopak, vychutnávať si to. „Ak si napríklad zvykneme každé ráno vybehnúť na polhodinku von, deň bude pre nás krajší," vraví Juraj Németh. „Telo sa krásne prekrví, myseľ prečistí a duša pookreje. Aby sme boli v harmónii, mali by byť všetky tieto tri zložky v pohode."

Na pozitívne nastavenie mysle môžeme využiť rôzne meditačné a vizualizačné techniky. Napríklad si predstaviť, aké krásne telo budeme mať v plavkách, ak vytrváme. Prípadne si môžeme dať na miesto, kam sa počas dňa viackrát pozeráme, obrázok ženy, ktorej by sme sa chceli podobať. Nič to, ak v skutočnosti nebudeme presne tak isto vyzerať. Ide o povzbudenie a inšpiráciu.

Cvičiť môžete aj doma. Poradíme vám v Seriáli o zdravom chudnutí v denníku SME.

Zadržiavate vodu?

Kondičný tréner Juraj Németh má pre vás jednoduchú radu: „Prestaňte soliť. Sodík je síce dôležitý pre naše zdravie, ak ho však máme v tele priveľa, nemôžeme sa čudovať, že sme celí naliati. Viaže totiž na seba vodu." V súčasnosti je veľa potravín v obchodoch vyslovene presolených. Ako sa im môžeme vyhnúť? „Ak sa budeme orientovať na čerstvé suroviny varené bez soli," odpovedá Juraj Németh. Aby nám neprestalo chutiť, nahradíme soľ bylinkami. Odvodnenie by malo byť viditeľné už po týždni.

Toto nikdy nerobte:

  • Nehladujte - drastické diéty možno prinesú rýchly výsledok, ale spomalia metabolizmus a stratené kilogramy sa rýchlo vrátia späť.
  • Neprepínajte sily pri cvičení - ak sa jeden deň zničíte do odpadnutia, ďalších päť dní sa budete zotavovať, a to vašu kondíciu nikam neposunie.
  • Do ničoho sa nenúťte – všetko, čo robíte pre svoje telo, by ste mali robiť s vedomím, že sa oň s láskou staráte. To by mala byť pre vás pozitívna motivácia, nie trest.

Koľko pohybu potrebujeme?

„Ak nám ide o chudnutie, denne by sme sa mali venovať aspoň tridsaťpäť minút nejakej intenzívnej aeróbnej aktivite," odporúča Juraj Németh. A to bez ohľadu na to, či okrem toho posilňujeme, alebo sa venujeme ešte nejakému inému športu. Pri väčšej nadváhe je ideálne plávanie, ktoré nezaťažuje kĺby. Je však dôležité plávať technicky správne a v dostatočne svižnom tempe. Pri relaxačnom čvachtaní v bazéne bohviekoľko kalórií nespálime.

Spoľahlivou kontrolou je dosiahnutie aeróbneho prahu. Pri behaní alebo rýchlej chôdzi to znamená, že telo by sa malo namáhať tak, aby dostalo zabrať, ale zároveň, aby sme vládali dýchať nosom. Pri plávaní sa dýcha inak, ale vynaložená námaha by mala byť približne rovnaká. Ak nemáme po ruke bazén a vonku nie je počasie vhodné na beh, môžeme si vypomôcť bežeckým trenažérom, stepperom alebo eliptickým trenažérom v najbližšom fitnescentre.

Regenerácia po japonsky

Aby výkonnosť pri cvičení stúpala, je dôležité, aby sa telo nielen namáhalo, ale aj regenerovalo. Na odstránenie kŕčov, uvoľnenie stuhnutých svalov a celkovú harmonizáciu sa Jurajovi Némethovi najlepšie osvedčila japonská akupresúrna technika shiatsu. Nie je to len masáž, ale aj zdravotná procedúra, pri ktorej terapeut zistí, na ktorých miestach trpí vaše telo energetickou nerovnováhou. Stláčaním akupresúrnych bodov sa uvoľňuje a stimuluje prúdenie energie podľa potreby tak, aby sa človek dostal do ideálneho stavu harmónie, v ktorom sa spúšťajú samoliečiace schopnosti organizmu.

Ženy sú iné ako muži

Na zvýšenie bazálneho metabolizmu, ktorý je dôležitý pri spaľovaní tukov, je nevyhnutné nabrať isté množstvo svalovej hmoty. Posilňovanie je vhodné najmä pre ženy v staršom veku, keď svaly prirodzene atrofujú a nahrádza ich tuk. Netreba sa báť, že pritom budete vyzerať ako kulturistka. Ženské svaly sú totiž iné ako mužské. Nerastú tak rýchlo a nie sú stavané na príliš vysokú záťaž. Je to tak preto, lebo nemáme toľko testosterónu ako naše silnejšie polovičky.

Čo sa dá dosiahnuť za mesiac

- Dosiahnuť úbytok hmotnosti od dvoch do štyroch kilogramov, ale treba rátať s tým, že telo stráca viac vody ako tuku.

- Vytvoriť si návyk na cvičenie, to je devíza, ktorú oceníte nielen počas plavkovej sezóny, ale po celý život.

- Zvyknúť si na zdravý stravovací režim založený minimálne na troch hlavných jedlách denne. Odvyknúť si od umelo dochucovaných potravín a sladkostí. Ak máte pochybnosti o tom, ako dosiahnuť ideálny pomer medzi príjmom a výdajom energie, poraďte sa s odborným výživovým poradcom. Určite sa tak rýchlejšie dopracujete k zoštíhleniu, ako keby ste experimentovali na vlastnú päsť.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 045
  2. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 551
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 035
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 499
  5. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 143
  6. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 4 705
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 458
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 877
  9. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 3 442
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 206

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štát plánuje otvoriť trh s online hazardom. Aktivisti za tým vidia lobing Penty

Nový zákon podľa stávkarov pomôže proti nelegálnemu hazardu.

DOBRE RÁNO

Dobré ráno: Súd mu vymeral 12 rokov, chce sa stať primátorom

Ako sa u nás robí komunálna politika.

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Hazard nie je piaty jazdec Apokalypsy

Hazard treba regulovať, nie zakazovať.

Neprehliadnite tiež

Judit Bárdos: My herci sme alibisti, za postavy sa skrývame

Herečka rozpráva o novom filme i o tom, prečo jej prekáža pozornosť.

Vzťahová poradňa: Vždy som tá iniciatívna. Mám si hľadať nových priateľov?

Klinická psychologička hovorí o snažení sa vo vzťahoch.

Ako ochrániť deti na slnku?

Detská pokožka je najcitlivejšia na jar.

Kladivárka: Hod kladivom je jeden z najnáročnejších športov atletiky

Martinu Hrašnovú čakajú majstrovstvá aj leto s dcérou.