LETNÝ ŠPECIÁL

Expresná letná príprava do plaviek

Bojíte sa, ako budete vyzerať tento rok v bikinách? Našťastie, ešte máte dosť času na zoštíhlenie a spevnenie.

(Zdroj: Fotolia)

Chudnutie sa začína v hlave

Myseľ zohráva v procese zoštíhlenia a spevnenia rovnakú úlohu ako telo. Treba si uvedomiť, že väčšina z nás priberá najmä zo stresu. Pridávať si ďalší stres negatívnou motiváciou by bolo ako ísť z dažďa pod odkvap. Ak sa odhodláme urobiť vo svojom živote pozitívnu zmenu, nemali by sme sa pritom trestať, ale naopak, vychutnávať si to. „Ak si napríklad zvykneme každé ráno vybehnúť na polhodinku von, deň bude pre nás krajší," vraví Juraj Németh. „Telo sa krásne prekrví, myseľ prečistí a duša pookreje. Aby sme boli v harmónii, mali by byť všetky tieto tri zložky v pohode."

Na pozitívne nastavenie mysle môžeme využiť rôzne meditačné a vizualizačné techniky. Napríklad si predstaviť, aké krásne telo budeme mať v plavkách, ak vytrváme. Prípadne si môžeme dať na miesto, kam sa počas dňa viackrát pozeráme, obrázok ženy, ktorej by sme sa chceli podobať. Nič to, ak v skutočnosti nebudeme presne tak isto vyzerať. Ide o povzbudenie a inšpiráciu.

Cvičiť môžete aj doma. Poradíme vám v Seriáli o zdravom chudnutí v denníku SME.

Zadržiavate vodu?

Kondičný tréner Juraj Németh má pre vás jednoduchú radu: „Prestaňte soliť. Sodík je síce dôležitý pre naše zdravie, ak ho však máme v tele priveľa, nemôžeme sa čudovať, že sme celí naliati. Viaže totiž na seba vodu." V súčasnosti je veľa potravín v obchodoch vyslovene presolených. Ako sa im môžeme vyhnúť? „Ak sa budeme orientovať na čerstvé suroviny varené bez soli," odpovedá Juraj Németh. Aby nám neprestalo chutiť, nahradíme soľ bylinkami. Odvodnenie by malo byť viditeľné už po týždni.

Toto nikdy nerobte:

  • Nehladujte - drastické diéty možno prinesú rýchly výsledok, ale spomalia metabolizmus a stratené kilogramy sa rýchlo vrátia späť.
  • Neprepínajte sily pri cvičení - ak sa jeden deň zničíte do odpadnutia, ďalších päť dní sa budete zotavovať, a to vašu kondíciu nikam neposunie.
  • Do ničoho sa nenúťte – všetko, čo robíte pre svoje telo, by ste mali robiť s vedomím, že sa oň s láskou staráte. To by mala byť pre vás pozitívna motivácia, nie trest.

Koľko pohybu potrebujeme?

„Ak nám ide o chudnutie, denne by sme sa mali venovať aspoň tridsaťpäť minút nejakej intenzívnej aeróbnej aktivite," odporúča Juraj Németh. A to bez ohľadu na to, či okrem toho posilňujeme, alebo sa venujeme ešte nejakému inému športu. Pri väčšej nadváhe je ideálne plávanie, ktoré nezaťažuje kĺby. Je však dôležité plávať technicky správne a v dostatočne svižnom tempe. Pri relaxačnom čvachtaní v bazéne bohviekoľko kalórií nespálime.

Spoľahlivou kontrolou je dosiahnutie aeróbneho prahu. Pri behaní alebo rýchlej chôdzi to znamená, že telo by sa malo namáhať tak, aby dostalo zabrať, ale zároveň, aby sme vládali dýchať nosom. Pri plávaní sa dýcha inak, ale vynaložená námaha by mala byť približne rovnaká. Ak nemáme po ruke bazén a vonku nie je počasie vhodné na beh, môžeme si vypomôcť bežeckým trenažérom, stepperom alebo eliptickým trenažérom v najbližšom fitnescentre.

Regenerácia po japonsky

Aby výkonnosť pri cvičení stúpala, je dôležité, aby sa telo nielen namáhalo, ale aj regenerovalo. Na odstránenie kŕčov, uvoľnenie stuhnutých svalov a celkovú harmonizáciu sa Jurajovi Némethovi najlepšie osvedčila japonská akupresúrna technika shiatsu. Nie je to len masáž, ale aj zdravotná procedúra, pri ktorej terapeut zistí, na ktorých miestach trpí vaše telo energetickou nerovnováhou. Stláčaním akupresúrnych bodov sa uvoľňuje a stimuluje prúdenie energie podľa potreby tak, aby sa človek dostal do ideálneho stavu harmónie, v ktorom sa spúšťajú samoliečiace schopnosti organizmu.

Ženy sú iné ako muži

Na zvýšenie bazálneho metabolizmu, ktorý je dôležitý pri spaľovaní tukov, je nevyhnutné nabrať isté množstvo svalovej hmoty. Posilňovanie je vhodné najmä pre ženy v staršom veku, keď svaly prirodzene atrofujú a nahrádza ich tuk. Netreba sa báť, že pritom budete vyzerať ako kulturistka. Ženské svaly sú totiž iné ako mužské. Nerastú tak rýchlo a nie sú stavané na príliš vysokú záťaž. Je to tak preto, lebo nemáme toľko testosterónu ako naše silnejšie polovičky.

Čo sa dá dosiahnuť za mesiac

- Dosiahnuť úbytok hmotnosti od dvoch do štyroch kilogramov, ale treba rátať s tým, že telo stráca viac vody ako tuku.

- Vytvoriť si návyk na cvičenie, to je devíza, ktorú oceníte nielen počas plavkovej sezóny, ale po celý život.

- Zvyknúť si na zdravý stravovací režim založený minimálne na troch hlavných jedlách denne. Odvyknúť si od umelo dochucovaných potravín a sladkostí. Ak máte pochybnosti o tom, ako dosiahnuť ideálny pomer medzi príjmom a výdajom energie, poraďte sa s odborným výživovým poradcom. Určite sa tak rýchlejšie dopracujete k zoštíhleniu, ako keby ste experimentovali na vlastnú päsť.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  3. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  5. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  6. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  7. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  8. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  9. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  1. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  2. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  3. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  4. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  5. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  7. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  8. Rozdiel medzi Dič a Ič dph
  9. Ekonomická diplomacia Indonézie
  10. Ako si vieme zabezpečiť štedrý a spokojný dôchodok?
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 34 389
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 26 505
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 19 606
  4. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 10 506
  5. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 9 149
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 7 474
  7. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 5 187
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 3 474
  9. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 3 392
  10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo 3 342

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Opäť sa ukázalo, že Shiffrinová sa dá zdolať, tvrdila Vlhová

Vlhovú predstihla o 58 stotín sekundy.

EKONOMIKA

V Jasnej či v Tatrách si skipasy lyžiari kúpia po novom

Tatry Mountain Resorts zásadným spôsobom mení predaj lístkov.

Neprehliadnite tiež

Zimný trend číslo jeden: Káro a tartan menia farbu

Aj túto sezónu sú stredobodom pozornosti.