SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Kolíšu vaše nálady ako na hojdačke? Vieme, ako ich skrotiť

Niektorým ženám sa pred spustením menštruácie mení prežívanie a správanie tak výrazne, že to pre ne aj pre ich okolie spôsobuje značnú záťaž.

(Zdroj: Fotolia)

Poradili sme sa s odborníčkou, ako sa s tým popasovať.

Dana je milá spoločenská žena krátko po štyridsiatke. Vedie vlastný obchod s biopotravinami a prírodnou kozmetikou, má dve zdravé deti, manžela, ktorý ju má rád, a krásny rodinný domček v tichom prírodnom prostredí. Jej život ubieha navonok takmer ideálne, ticho a pokojne. Mesiac čo mesiac však prežíva vnútorný boj.

„Začína sa to zakaždým približne týždeň pred spustením menštruácie,“ vraví. „Vtedy som podráždená, reagujem precitlivene na maličkosti, ktorým by som za normálnych okolností vôbec neprikladala dôležitosť. Napríklad ma hnevá, ak sa ma zákazníci v obchode pýtajú na zloženie potravinových výrobkov, hoci majú všetko napísané na obaloch, alebo ak deti doma rozhádžu hračky.

Snažím sa svoje negatívne prejavy potláčať, aby som nimi nezaťažovala okolie, ale vnútri to vo mne vrie ako v parnom hrnci. Už len vybuchnúť...“ Svoje neovládateľné negatívne nálady pripisuje hormonálnym výkyvom, ktoré sa spájajú s takzvaným predmenštruačným syndrómom.

Hormonálny kolotoč

„Ide o príznaky spojené s poslednou, takzvanou luteálnou fázou cyklu,“ vysvetľuje klinická psychologička a psychoterapeutka Petra Klastová Pappová. Vtedy sú v ženskom tele najvyššie hladiny hormónu progesterónu, zároveň klesá hladina estrogénov. Hormonálne výkyvy spôsobujú rôzne psychické problémy.

„Medzi najčastejšie symptómy patrí zvýšená dráždivosť, napätie a pocit rozladenosti. Časté sú tiež zvýšené prežívanie stresu, úzkosti, ako aj problémy so spánkom, bolesti hlavy, pocit nevoľnosti, zmeny nálady, zvýšená emocionálna citlivosť a pokles libida,“ vymenúva Petra Klastová Pappová.

Niektorým ženám sa pred spustením menštruácie mení prežívanie a správanie tak výrazne, že to pre ne aj pre ich okolie spôsobuje značnú záťaž. Aby sa vyhli nepríjemnostiam, snažia sa presúvať si dôležité termíny a rozhodnutia radšej na obdobie po menštruácii, keď je telo viac v pohode vďaka vysokej hladine estrogénov.

Aj Dana sa snaží prispôsobiť svoj program hormonálnemu cyklu. V čase pred menštruáciou si nikdy neplánuje dôležité obchodné stretnutia ani rozhodnutia v rámci rodiny. „Radšej si vždy počkám na fázu, keď sa znovu cítim vo svojej koži,“ tvrdí. „Napokon, predmenštruačný syndróm u mňa nikdy netrvá dlhšie než týždeň. Vtedy si hovorím, že to musím nejako vydržať, veď aj tak sa to čoskoro pominie.“

Faktom však je, že s takýmto postojom strávi v nepohode takmer štvrtinu svojho produktívneho veku. Navyše je otázne, ako bude znášať hormonálne výkyvy s pribúdajúcim vekom. Žiaľ, s postupným odchodom menštruácie neodchádzajú automaticky aj stavy podráždnenosti. Naopak, u niektorých žien sa môžu s príchodom klimaktéria ešte zhoršovať.

Balzam na nervy

Preto je zrejme rozumnejšie popasovať sa s výkyvmi nálad, ktoré nám spôsobujú hormóny, aktívnym spôsobom. Keďže telo a myseľ sú navzájom úzko prepojené, určite nám prospeje, ak sa postaráme o svoje fyzické blaho. V období tesne pred menštruáciou máme tendenciu zadržiavať vodu, prsia a brucho bývajú doslova naliate a možno aj bolestivé. To nám, samozrejme, na dobrej nálade nepridá.

Tieto príznaky sa dajú eliminovať športom a relaxačnými aktivitami, ktoré podporujú prekrvenie, rozprúdia tok lymfy a urýchľujú vylučovanie toxínov. „Je dobré venovať sa aktivitám, ktoré má žena rada a o ktorých vie, že ju v období pred menštruáciou nezaťažia. Naopak, sú pre ňu príjemné. Pomôcť môže napríklad masáž alebo teplý kúpeľ,“ radí Petra Klastová Pappová. Aktívnym pohybom, najlepšie na čerstvom vzduchu, navyše zabezpečíme telu dostatok hormónov šťastia, ktoré nám pomôžu prekonať zlú náladu.

Na odľahčenie tela je vhodná ľahká strava s vysokým obsahom vlákniny. Tú nájdeme v čerstvom ovocí a zelenine. Naopak, obmedziť by sme mali prísun kofeínu a cukru, čo je pre mnohé z nás asi to najťažšie. „Pred menštruáciou som doslova posadnutá sladkým,“ sťažuje sa Dana. Rovnako sú na tom aj tisícky iných žien.

Riešením je nahradiť sladkosti s obsahom bieleho cukru ovocím. Určite by sme nemali konzumovať rôzne sladké tyčinky s pochybným zložením plným umelých dochucovadiel a konzervantov. Čím menej bude náš tráviaci a lymfatický systém nimi zaťažený, tým ľahšie a príjemnejšie sa budeme cítiť. Petra Klastová Pappová navyše poukazuje na dôležitosť príjmu kalcia, magnézia, vitamínu E a B6.

Pokoj v duši

„K zníženiu fyzického aj psychického napätia môže prispieť autogénny tréning, meditácia alebo iné relaxačné techniky,“ odporúča psychoteraputka. „Hlavne za predpokladu, ak sa im venujeme pravidelne a naše telo a psychika sú na určitý typ cvičenia naučené reagovať. Začať cvičiť akúkoľvek relaxačnú techniku len v čase, keď sa objaví predmenštruačný syndróm, nemusí priniesť želaný efekt.“

Pokiaľ ide o lieky, ako sú hormonálne preparáty a antidepresíva, o ich užívaní sa Petra Kastová Pappová vyjadruje veľmi opatrne: „Rozhodne si treba uvedomiť, že ich vplyv nemusí byť iba pozitívny. Liek, ktorý možno pomôže jednej žene, nemusí pomôcť aj druhej.“ Užívanie antidepresív nám navyše žiadny lekár nepredpíše len na obdobie pred menštruáciou. Takéto lieky sa berú dlhodobo. Preto ak je to možné, vždy je lepšie riešiť hormonálne podmienené výkyvy nálad prirodzenou cestou. Vyskúšať môžeme napríklad čaj z ľubovníka bodkovaného, ktorý je považovaný za prírodné antidepresívum.

Ako zvládate výkyvy nálad?

Pýtali sme sa vás na našej webovej stránke žena.sme.sk.

Najviac som podráždená pred cyklom, vtedy prudšie reagujem na podnety. Vtedy sa snažím zamestnať nejakou prácou, aby som nemala čas rozmýšľať. Alebo zaleziem pod perinu a urobím si voňavý kúpeľ.

Zuzana Pecháčová, Komárno

Výkyvy nálad riešim prechádzkou na čerstvom vzduchu, v prírode, na lúkach, v lesoch. Ľahnem si do trávy a pozerám okolo seba, pozorujem vtáky a hneď sa cítim lepšie. Mať okolo seba toľko zelenej farby pôsobí veľmi pozitívne. A druhý variant, ak prší, tak je pre mňa horúci kúpeľ, v ktorom nechám vymočiť hrsť levanduľových kvetov, ktoré si sama pestujem, a pridám doň dve kvapky ylang-ylang oleja.

Helena Minjariková, Brvnište

Proti týmto stavom mi vždy zaberie osvedčená dvojica – šport a čokoláda. Šport na to, aby som zabudla, že mi niečo je, a čokoláda na moment, keď si na to znovu spomeniem. Keď doma nie je poruke nič sladké, doslova vyžieram všetko za radom. Moja polovička, našťastie, hneď vycíti, že sa treba „zdekovať“ do bezpečia aj bez varovania a výstižne to komentuje: „Á, tady asi poteče krev.“ Našťastie, takouto fúriou sa stávam len raz do mesiaca.

Petra Hanzelová, Martin

Moje nálady sa stabilizovali, keď som začala cvičiť 5 Tibeťanov, piť ajurvédsky čaj Ashoka a zabudla som na sladkosti. Odporúčam veľa trpezlivosti, ale výsledok sa mne a hlavne celej rodine zdá adekvátny.

Zuzana Marková, Hronová

Večer si dám dve deci vína a pozriem si komédiu. To mi dodá pozitívnu energiu a ráno sa zobudím „lepšia“. Pred menštruáciou som ako šelma, nepomáha počítať do desať ani zhlboka dýchať. Najlepšie je vyhnúť sa mi oblúkom.

Anna Žištiaková, Nová Hrboltová

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Úprava osobného motorového vozidla
  2. Important information for Brazilians living in Slovakia
  3. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Päť chýb pri zateplení strechy
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 057
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 024
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 13 979
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 775
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 720
  6. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 10 483
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 603
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 594
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 358
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 145
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie na nový koronavírus.

Koronavírus: Slovensko má denné maximum nakazených, v hre je lockdown (minúta po minúte)

Nakazených koronavírusom na Slovensku je 25 100 osôb. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič po stredajšom rokovaní vlády.
Česko má najvyššie tempo nárastu šírenia nákazy spomedzi okolitých krajín.
Autorská strana Petra Šabatu

Keď v Česku umierajú mŕtvi (píše Petr Šabata)

Popis jedného smutného slovensko-českého koronavírusového zápasu.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Osmelené

Odporný boj o maternice sa nekončí. Dáme si polročnú pauzu a začneme odznova

Záborská avizuje, že sa nevzdáva.

Soňa Jánošová
Ilustračné foto.
Dobré ráno

Dobré ráno: Prvé dni po pôrode ovplyvnia celý život, aj tak delíme matky od detí

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.
Ženy po oslobodení koncentračného tábora Bergen-Belsen, 1945, ilustračná fotografia