Sedíte nesprávne? Hrozia vám závraty aj ochabnuté držanie tela

Dnes už nie je nič výnimočné, ak ťaháme za monitorom počítača celodennú šichtu. Ako si správne nastaviť stoličku, stôl či klávesnicu?

(Zdroj: Fotolia)

Sedenie s následkami...

Dlhodobým nesprávnym sedením si môžeme spôsobiť nejeden zdravotný problém. A nemusí ísť len o bolesti chrbta. Mariana Perknovská, primárka Fyziatricko-rehabilitačného oddelenia v Špecializovanej nemocnici pre ortopedickú protetiku, hovorí, že najčastejšie k nej chodia ľudia s poruchami v oblasti krčnej chrbtice a ramien.

„Pri nesprávnom sedení dochádza k nedostatočnému prekrveniu šliach, pretože ramenný kĺb sa nachádza v zlej polohe. Časté sú aj bolesti v oblasti krčnej chrbtice, šijových svalov a v oblasti záhlavia.

Problémy môžu prejsť až do pocitov závratu, porúch zraku, niekedy sa dostaví šumenie v ušiach. To všetko môže súvisieť s funkčnými poruchami v oblasti krčnej chrbtice, ktoré si spôsobujeme stereotypným sedením pri počítači,“ upozorňuje Mariana Perknovská.

Okrem toho trpia aj naše platničky, pretože je na ne vyvíjaný niekoľkonásobne vyšší tlak a hrozí ich vysunutie. „Pri nesprávnom sedení nastáva svalová nerovnováha – predné svaly sa skracujú, pričom zadné svalové skupiny sú oslabené, a preto prichádza k svalovému napätiu, čo je dosť bolestivé,“ dodáva lekárka.

Pacienti k nej zavítajú väčšinou s ochabnutým držaním tela, predsunutým trupom, predsunutou hlavou a zlým postavením horných končatín. Fyzioterapeut naučí pacientov nielen správne sedieť, ale aj stáť a cvičiť.

Ako si vybrať stoličku

Aké parametre by mala spĺňať? „Stolička by mala mať dobré opierky, aby sme mali pri sedení deväťdesiatstupňové zohnutie lakťov. Operadlo by malo zasahovať minimálne pod lopatky. Je dobré, keď máme aj podpierku pod hlavu, aby sme sa mohli pri práci na chvíľu oprieť a zrelaxovať,“ radí Mariana Perknovská.

Dnes sú moderné aj rôzne zdravotné stoličky, ktoré nemajú opierku na chrbát. Sú však vhodné na celodenné sedenie v práci? Odborníčka to veľmi neodporúča, pretože predsa len, osem hodín nevydržíme sedieť vzpriamene, občas si musíme oddýchnuť a oprieť sa.

Okrem toho je dobré, keď je chrbtová opierka ergonomicky tvarovaná. Pri výbere stoličky by sme mali tiež dať prednosť takej, ktorá je výškovo polohovateľná a umožňuje nastaviť sklon opierky.

Pravidlá zdravého sedenia

  • Seďte vzpriamene, krk držte v prirodzenej polohe. Panvu pritom tlačte mierne dopredu.
  • Natiahnite sa v osi chrbta, akoby vás niekto ťahal zhora na lanku.
  • Chrbát by sa mal dotýkať operadla.
  • Mierne rozkročte nohy, aby sa hmotnosť rozložila medzi sedacie svaly a nohy.
  • Chodidlá položte celé na zem. Na prekrížené nohy, podloženú nohu pod seba či zasunuté chodidlá na stojane stoličky radšej zabudnite.
  • Zadná strana kolien by sa nemala opierať o stoličku.
sedenie.jpg

Keď sedíme dynamicky

V obchodoch dnes už nájdeme pomerne široké spektrum výrobkov, ktoré sľubujú zdravé sedenie – od fitlopty cez vankúše na dynamické sedenie až po špeciálne dynamické stoličky. Mali by sme si však dať pozor, pretože aj správne sedenie môže byť namáhavé pre náš pohybový aparát.

„Dynamické sedenie by sme mali striedať s pasívnym sedom. Po 20 - 30 minútach aktívneho sedenia by sme si mali oddýchnuť, zmeniť polohu a oprieť sa,“ radí Mariana Perknovská. Takže, ak sedíte na fitlopte, je dobré ju potom vymeniť za klasickú stoličku.

Okrem toho dnes už môžeme kúpiť aj stoličky so špirálou, ktoré zabezpečujú dynamiku sedenia a možno ich nastaviť tak, aby sme zrušili ich nestabilitu a v priebehu chvíle sa premenia na pevnú stoličku.

Pracovné nastavenie

- stôl – jeho výška by mala byť taká, aby sme mali medzi predlaktím a plecami pravý uhol, čo zodpovedá približne výške 65 až 74 centimetrov.

- stolička – jej výšku si treba nastaviť tak, aby naše chodidlá a lýtka zvierali pravý uhol. Operadlo by malo kopírovalo naše zakrivenie chrbtice.

- monitor – mal by sa nachádzať priamo pred nami, aby sme sa nemuseli neustále vytáčať na určitú stranu. Jeho vzdialenosť od očí by mala byť od 50 do 72 centimetrov, nie viac, pretože ak by bol monitor príliš vzdialený, podvedome budeme namáhať krčnú chrbticu, aby sme naň dobre videli. Výška horného okraja monitora by mala byť vo výške očí.

- klávesnica – treba ju umiestniť tak, aby bola akýmsi predĺžením nášho predlaktia, ktoré by malo so stolom zvierať 90-stupňový uhol.

Kauza notebook

Zrejme to poznáte. Nie je nad to rozvaliť sa pohodlne do kresla alebo do postele, notebook si položiť do lona a hurá pracovať! V takomto prípade je vzpriamené sedenie takmer nemožné, naše telo zaujme automaticky polohu v tvare písmena C.

Najhoršie je, keď okrem toho, že máme hlavu zohnutú dole, zároveň pracujeme v strese. Osobné skúsenosti s tým má aj Mariana Perknovská: „V takom prípade nastane veľké svalové napätie, čo zablokuje hlavové kĺby a následne môže viesť k závratom. Sama som si raz takýmto spôsobom privodila zdravotné ťažkosti.“

Ako to riešiť? Pravidlo číslo jeden znie, že s notebookom by sme mali pracovať vždy len pri stole. Aby sme dosiahli správnu výšku obrazovky, mali by sme používať stojan na notebook, prípadne si zadovážiť externý monitor. Okrem toho je dobré používať externú klávesnicu a myš, aby sme mali ruky v správnej polohe.

3 cviky na uvoľnenie šije

Pri práci s počítačom by sme nemali zabúdať na pravidelné prestávky. Podľa lekárky Mariany Perknovskej je už hodina sedenia pri monitore pomerne veľa. Počas prestávky môžeme vyskúšať niektorý z nasledujúcich cvikov:

1. Dáme ruky za chrbát, nadýchneme sa, zdvihneme ramená, zadržíme dych a s výdychom ich spustíme. Tento cvik robíme v troch opakovaniach za sebou.

2. Natiahneme si šijové svaly – rukou tlačíme hlavu najprv na jednu stranu, potom na druhú.

3. Ruky si položíme pod zadok, čím si zafixujeme lopatky. Nezabúdajme pritom na hlboký nádych a výdych.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 961
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 829
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 040
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 417
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 888
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 269
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 094
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 617
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 750
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 748

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Chcem mať doma svetovú jednotku. Ako sa z rodičov stávajú despotovia

Mnohí rodičia sú posadnutí úspechom svojich detí. Často tým však zničia ich kariéru a poznamenajú ich na celý život.

BLOG TRANSPARENCY

Keď biznis v zdravotníctve roztočí bývalý šéf daňovákov

Doktor Kostka nebol jediný, komu v posledných rokoch darilo.

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

Neprehliadnite tiež

Módu na Brit Awards ovládla stávka na istotu, hviezdy zabudli experimentovať

Speváčky, hudobníčky a modelky sa na odovzdávaní cien najlepšej britskej hudby odeli najmä do tmavších farieb.

Modelka visela z mrakodrapu bez istenia, skončila na polícii

Ruská hviezda z Instagramu Viki Odintcova v Dubaji predviedla extrémny kúsok pre efektné fotografie, argumentovala tým, že chcela poukázať na zlú zabezpečenosť budovy.

Závan jari na tanieri: Pečené kozľa s brusnicami

S blížiacou sa jarou sú stále aktuálnejšie recepty z kozľaciny a jahňaciny.

Aj bez končatín dokážu veľa. Tieto tri ženy inšpirujú svet svojou húževnatosťou

Osud sa s Bethany Hamilton, Aimee Mullins a Jessicou Cox nemaznal.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop