Na začiatku každého podnikania je nápad. Myšlienka, ako vytvoriť niečo nové, ponúknuť ľuďom nejakú službu alebo produkt. Niekedy nás k tomuto rozhodnutiu privedie fakt, že sme prišli o zamestnanie a nevieme si nájsť nové alebo hľadáme formu uplatnenia, ktorá by nám umožnila lepšie skĺbiť prácu s rodinou.
Tak či onak, podstatné je, aby naša vízia mala iskru nadšenia, lebo ak ju budeme rozvíjať len pre peniaze, hrozí, že to pri prvej prekážke vzdáme. "Myslím si, že nemá zmysel robiť niečo, v čom nemáte srdce," tvrdí zakladateľka organizácie RealWoman Katarína Zacharová.
"Na začiatku budete vy ten ťahúň, ktorý všetko rozhýbe a aby ste mali dosť síl, je dôležité robiť niečo preto, lebo to máte radi alebo preto, že vo svojej činnosti vidíte hlbší zmysel a šancu pomôcť iným."
Osobný rozvoj
Katarína Zacharová vie dobre, o čom hovorí. Na začiatku jej podnikateľského nápadu bol zámer pomôcť ženám pracovať na ich osobnom rozvoji, aby mohli byť samy sebou a žiť život, ktorý ich napĺňa. Pracovala v Malajzii pre firmu, ktorá sa zaoberala vývojom programov na túto tému, stretávala sa s motivačnými trénermi a kreatívnymi ľuďmi, ktorí jej ukázali aký potenciál v sebe skrýva, ako sa dá zbaviť strachu a blokov, aby sa sme mohli slobodne rozvíjať a plniť si sny.
Tieto myšlienky ju tak nadchli, že sa rozhodla preniesť ich na Slovensko. Najprv napísala knihu Ako dostať od života, čo chceme. Vydala ju za vlastné peniaze, hoci vedela, že ide do rizika. A uspela. Myšlienky, ktoré v nej uverejnila, šíri teraz cez svoju organizáciu zameranú na osobný rozvoj žien.
Spolupracuje napríklad s americkou ambasádou na Slovensku. Spolu podporujú začínajúce podnikateľky tým, že im prinášajú vzdelávacie workshopy a stretnutia s úspešnými ženami, ktoré sú už v podnikaní takpovediac za vodou.
Robím, čo viem
Samotné nadšenie však, samozrejme, nestačí. Úspech v podnikaní je založený aj na tom, či sa vieme správne odhadnúť. "Možno máte na niečo špeciálny talent alebo viete, že ste dobrá v získavaní zákazníkov. Mali by ste sa zamerať na svoje silné stránky," odporúča Katarína Zacharová. "Nemusíte sama vyrábať určitý produkt, ak ste napríklad zdatná obchodníčka, stačí, ak pre určitú vec cítite nadšenie a postaráte sa, aby sa dostala k ľuďom."
Po tomto prvom impulze prichádza ďalší krok. Aby ste si mohli vytvoriť funkčný biznisplán, potrebujete si urobiť prieskum trhu a stretávať sa s ľuďmi, ktorí už v oblasti, v ktorej chcete podnikať, fungujú. Kopírovať, čo už robia iní, nie je najlepší nápad, oveľa lepšie je hľadať niečo nové, špecifické, čo tu ešte nebolo.
Keď už presne viete, čo by to malo byť, ďalším krokom je prieskum cieľovej skupiny. "Potrebujete spoznať ľudí, ktorým chcete svoj produkt alebo službu ponúkať," vraví Katarína Zacharová. Viete, ako rozmýšľajú, ako cítia, aké sú ich životné hodnoty? Odpovede na tieto otázky vám pomôžu postaviť funkčnú marketingovú stratégiu, vytvoriť si imidž a značku, ktorú tí, na ktorých vám záleží, skutočne príjmu.
Kým sa dostanete do tejto fázy vývoja, možno zistíte, že potrebujete trochu skorigovať svoje pôvodné predstavy. Čím flexibilnejšia pritom budete, tým lepšie pre vás. Nemá zmysel skalopevne sa držať plánu A, ak zistíte, že B je pre vás lepšie. Nezáleží pritom na tom, či to vyšlo z vašej hlavy alebo z hlavy niekoho iného, kto vás inšpiroval.
Plánovanie a disciplína
Po počiatočnej fáze prieskumov a plánov prichádza fáza činov. Teraz môžete skutočne ukázať svetu, čo vo vás je. Aby ste dokázali efektívne fungovať, je dôležité pracovať v súlade so svojimi prirodzenými potrebami a biorytmom. Inak vám hrozí, že skôr než prídu reálne výsledky, dopracujete sa k vyhoreniu.
"Existuje veľa techník, ako si organizovať čas, ale žiadna z nich nie je univerzálna. Treba hľadať tie, ktoré u vás fungujú a tých sa držať," vraví Katarína Zacharová. Jej sa napríklad osvedčilo, keď si pred spaním napíše, čo všetko by chcela na druhý deň vybaviť. Cez noc sa jej podvedomie na tento lán naladí a na druhý deň ho potom s ľahkosťou zrealizuje.
Osvedčilo sa jej deliť si dni na mítingové, počas ktorých sa venuje stretnutiam s ľuďmi, a nemítingové, keď tvorí niečo osamote. Každý človek je však iný, a tak si každý potrebuje hľadať svoju cestu sám.
Na udržanie disciplíny je dôležitá harmónia medzi príjmom a výdajom energie. Mali by ste sa naučiť nielen efektívne pracovať, ale aj efektívne oddychovať. Možno pritom v sebe objavíte nové dimenzie, o ktorých ste doteraz ani netušili a podnikanie sa pre vás stane nielen formou obživy, ale aj cestou k lepšiemu a plnohodnotnejšiemu životu.
Čo nás priviedlo k podnikaniu
ERIKA HORNÁKOVÁ (38) je farmárkou a spisovateľkou. Vedie malú rodinnú farmu a píše romány. Nedávno jej vyšla kniha pre ženy s názvom Tak som to chcela.
„Vyučila som sa za predavačku a začínala ako robotníčka vo fabrike. Neskôr som vyskúšala mnoho povolaní i prácu realitnej maklérky. Keď som mala 22 rokov, presťahovala som sa k manželovi na Myjavu.
Zamilovala som do tohto prostredia, až tak, že som sa rozhodla urobiť radikálny krok a odísť zo zamestnania. Moji svokrovci ako správni gazdovia chovali kravy, prasiatka a hydinu. Od nich som sa naučila veľa o zvieratách.
Založila som si vlastnú farmu, najprv som začínala s chovom ošípaných a hydinou. Vstávala som za tmy a chodievala spať neskoro v noci. Neskôr som sa zamerala na chov hydiny. Musela som počítať i so stratami, aj s tým, že nebudem mať pravidelný mesačný príjem ani osemhodinový pracovný čas, zabudnúť na dovolenky, posedenia s priateľkami pri kávičke. No tá sloboda, keď vyjdem v lete každé ráno von s kávou v ruke a sledujem východ slnka, počujem štebot vtákov, je na nezaplatenie.
Okrem toho som si našla ďalšiu záľubu. Cez zimu, keď je práce pomenej, tvorím a píšem. Písanie považujem za balzam pre dušu, môžete do neho odovzdať kus seba. Farma, písanie, príroda a zvieratá... to je to, vďaka čomu som naozaj šťastná a čo ma napĺňa.“
LUCIA TINKOVÁ (30) a ZUZANA GRÁNSKA (30) prevádzkujú portál Eduworld.sk.
„Priviedla nás k sebe úplná náhoda. Stretli sme sa ako kolegyne na obchodnom oddelení v jednom bratislavskom kongresovom hoteli. Ani jedna však o práci v tomto odvetví nesnívala.
Obe sme inklinovali k vzdelávaniu a často sme o tom diskutovali. Mali sme dosť

skúseností ako užívatelia i administrátori rôznych webových stránok. Zrazu sme sapristihli pri tom, že by sme si chceli postaviť portál. Tak vznikol prvý hodnotiaci portál v oblasti vzdelávania na Slovensku.
Začiatky neboli vôbec jednoduché. Človek má prirodzene krízové stavy, keď si uvedomí, že mu prestal prichádzať príjem. S týmto sme sa však museli rýchlo vysporiadať a sústrediť sa na rozsiahle plány, ktoré sme si vytýčili. Niekoľkokrát do týždňa sme mávali po práci brainstorming a postupne skladali podnikateľský plán.
Po dvoch mesiacoch premýšľania sme odišli z práce a naplno sa pustili do podnikania. Niekoľko mesiacov sme formovali myšlienku a dolaďovali podnikateľský plán. Oslovili sme IT firmu, ktorá našu myšlienku spracovala a za pochodu zlepšovala.
Zamestnancov sme v pláne prvý rok nemali, mnoho vecí sa dalo efektívne riešiť externe. Na prácu sme napríklad využili coworkingové priestory, kde sme sa spoznali s IT komunitou, získali nových priateľov a ďalšie neoceniteľné postrehy k nášmu projektu.“