6 najčastejších spánkových zlozvykov

Podľa štúdií človek v priemere prespí tretinu života. Lenže niekedy si z nej sami uberáme... Čo robiť, keď sa prehadzovanie na posteli stane nočnou morou?

(Zdroj: Fotolia)

Zlozvyk číslo 1: Ťažké a objemné jedlá

Anglické príslovie hovorí: raňajkuj sám, obeduj s priateľom a večeru daj svojmu nepriateľovi. Rozhodne takú, ktorá je ťažko stráviteľná. Mastné či cesnakové jedlá vo veľkom objeme stimulujú činnosť žalúdka a čriev, čo spôsobuje povrchný spánok. Pozor si treba dať aj na vynechanie večere, hlad totiž povzbudzuje nervový systém a vyvoláva problémy so zaspávaním. Dve až tri hodiny pred spaním by sme si mali dať niečo ľahké, najlepšie s obsahom horčíka a železa, napríklad celozrnný chlieb.

Zlozvyk číslo 2: Budík na dohľad a iritujúce zvuky

Psychologička Lenka Šajtlavová-Husárová odporúča odstrániť z dohľadu budík, ak je to čo i len trochu možné, prípadne ho otočiť zadnou stranou. Kontrola času nás odpútava od činnosti, pre ktorú sme si do postele ľahli. Pripomínať si, koľko je hodín a opakovať si: ešte stále nespím, rozhodne neprospieva kvalite spánku. Aj tikajúci budík, blikajúce svetielko na mobile či chrápanie partnera iritujú. „Ak jeden z partnerov chrápe, je potrebné, aby mal každý vlastný matrac,“ upozorňuje odborníčka na chrápanie Mariana Kubovčáková. V prípade chrápania je dôležité absolvovať vyšetrenie v spánkovom laboratóriu, kde lekár odporučí ďalší postup.

Zlozvyk číslo 3: Alkoholické a kofeínové nápoje

Káva, energetické a kolové nápoje, čierny aj zelený čaj obsahujú v sebe kofeín, ktorý sa vstrebáva do krvného obehu v priebehu 30 - 45 minút po požití. Udržiava pozornosť a zvyšuje bdelosť, pôsobí ako stimulátor centrálnej nervovej sústavy. Únava je definitívne zažehnaná, preto sa nemôžeme čudovať, že sa budeme pred spaním prehadzovať na posteli. Aj alkohol negatívne vplýva na kvalitu spánku. „S jeho odbúravaním sa zvyšuje možnosť nočného prebudenia,“ hovorí klinická psychologička Lenka Šajtlavová-Husárová.

Zlozvyk číslo 4: Práca a iné činnosti v posteli

Podľa Mariany Kubovčákovej by sa v harmonickej spálni nemala nachádzať žiadna elektronika. Čo znamená, že nie je vhodné nosiť notebook do postele, aby sme dorobili zameškané. Podobne je to aj s televízorom, tabletom či mobilom, lebo nahromadený elektrosmog spôsobuje nepokojný, prerušovaný spánok. Psychologička Lucia Šajtlavová-Husárová vysvetľuje: „Sledovanie televízie či práca na počítači negatívne vplývajú na kvalitu spánku, pretože fixujú, respektíve podmieňujú nevhodné spojenie medzi posteľou a určitou aktivitou, čo oslabuje samotné zaspávanie.“ Najlepšie zhrnutie poskytla Mariana Kubovčáková: „Ideálna spálňa slúži len na dve veci – spánok a milovanie.“

Zlozvyk číslo 5: Stresujúce témy

„Nespavosť sa veľmi často objavuje ako dôsledok zvýšeného stresu a napätia z nevyriešených alebo dlhodobo neriešených životných situácií,“ hovorí Mariana Kubovčáková. Negatívne, bolestivé či stresujúce témy nie je vhodné riešiť pred tým, ako sa chystáme zaspať. Pravdepodobnosť, že prídeme na niečo nové, keď sme unavení a vyšťavení, je minimálna. Je však veľmi pravdepodobné, že sa o spánok pripravíme. Už naše prastaré mamy hovorievali, že ráno je múdrejšie večera, preto o problémoch treba diskutovať počas dňa. „Veľmi často strata blízkej osoby alebo zamestnania či majetku a bolestivé stavy spôsobujú nespavosť,“ vymenúva Mariana Kubovčáková. Vtedy je dobré vyhľadať odborníka.

Zlozvyk číslo 6: Nepravidelný režim spánku a bdenia

Sú dni, keď spánok odsúvame pre povinnosti. Nestíhame a myslíme si, že získame čas na potrebnejšie veci. Lekárka Mariana Kubovčáková vysvetľuje, že nepravidelný režim nám rozhodne neprospieva. „Spánkový deficit sa časom vráti aj s úrokmi v rôznej podobe – najčastejšie ako únava a problém s koncentráciou.“ Inokedy zase ideme spať príliš skoro, aby sme si viac oddýchli, ale tým predlžujeme čas, ktorý strávime prehadzovaním sa v posteli. Aktivizujú sa mechanizmy stresu, organizmus sa vybudí a je po spánku. Dobré je chodiť spať a pravidelne sa aj zobúdzať v približne rovnakú hodinu. Tento režim treba dodržiavať aj cez víkendy a voľné dni. Napriek tomu, že na začiatku to nebude ľahké, organizmus sa sám nastaví na obvyklé striedanie bdenia a spánku.

Sedem tipov na lepšie zaspávanie

  1. Doprajte si krátku prechádzku, do tela sa dostane viac kyslíka, zároveň sa spracuje stresový hormón kortizol a vyrobia sa hormóny šťastia endorfíny.
  2. Nemeňte svoje zavedené rituály pred spaním.
  3. Dajte si čaj z medovky lekárskej alebo mlieko s lyžičkou medu.
  4. Vyvetrajte miestnosť, v ktorej budete spať.
  5. Namiesto pozerania televízie si prečítajte knihu.
  6. Pravidelne vykonávajte fyzickú aktivitu.
  7. Budujte si dobré medziľudské vzťahy a kamarátstva.

3 otázky pre odborníka

Odpovedá klinická psychologička Lenka Šajtlavová-Husárová:

1. Je pravda, že denný spánok môže nepriaznivo pôsobiť na zaspávanie?

Spanie počas dňa nie je vhodné, znižuje našu večernú ospalosť a celkovo narúša pravidelnosť spánku a spánkovú hygienu. Počas bdenia vytvára náš organizmus akúsi spánkovú substanciu, ktorú počas spánku spotrebovávame. Ak ju spotrebujeme počas dňa, neostane nám potrebné množstvo na plnohodnotný nočný spánok.

2.Podnecujú tabletky a prášky na spanie dlhotrvajúcu nespavosť?

Farmakoterapia je vhodná pri krátkodobých ťažkostiach so zaspávaním, aby sme zabránili chronickému ochoreniu, i keď užívanie hypnotík a anxiolitík je skôr komplikáciou a môže viesť u človeka k nadmernému užívaniu až rozvoju závislosti. Lieky postupne prestávajú účinkovať a človek je nútený postupne si zvyšovať dávky s cieľom dosiahnuť aspoň minimálny čas spánku.

3. Môže neplnohodnotný spánok spôsobiť zníženie kvality života?

Dlhodobá nespavosť pôsobí negatívne najmä na schopnosť koncentrácie, človek je podráždenejší, zvyšuje sa riziko výskytu psychických ťažkostí v podobe úzkostných stavov, depresie, znižuje sa pracovná výkonnosť, vyskytuje sa zvýšené napätie, iritabilita a nakoniec dochádza k celkovému zníženiu kvality života.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  2. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  3. Cestou - necestou
  4. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  5. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  6. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  7. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  8. Zábavný aj sebavedomý
  9. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  10. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  1. Zdravé zuby rovná sa zdravý kôň
  2. Majsterka Európy v silovom trojboji zo SvF STU
  3. Obnova kaštieľa v Malinove
  4. Vklad na kataster vybavíte od marca elektronicky
  5. Nulový úrok pre klientov, ktorí si do mBank prenesú kreditku
  6. Ako inovovať vo vašej firme? Poradí vám odborný seminár
  7. Nové bývanie bez murovania
  8. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  9. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  10. Cestou - necestou
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 17 370
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 9 574
  3. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 9 010
  4. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 4 549
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 692
  6. Zábavný aj sebavedomý 3 444
  7. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 3 112
  8. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 449
  9. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 2 420
  10. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 2 275

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

V ružomberskom spore pomáhajú Fiľovi veľké kalibre

Nad privatizáciou papierní sa dodnes vznášajú pochybnosti. Strach, zastrašovanie a nitky vedúce k organizovanému zločinu.

DOMOV

Café Európa: Potrebuje Európa Rusko alebo USA?

Ako sa s aktuálnou situáciou vo svete vyrovná Európska únia ležiaca medzi dvoma superveľmocami.

DOMOV

Matoviča delí od straty mandátu jediné hlasovanie

Parlamentný výbor dal 12-tisícovú pokutu šéfovi OĽaNO ešte vlani.

Neprehliadnite tiež

Kate Middletonová sa rozhovorila o strastiach materstva, zažíva ich aj ona

Pocit ťažoby, stres a tlak zo zodpovednosti za deti sa nevyhýba ani princeznám. Anglická vojvodkyňa o tom hovorila na rovinu.

Herecké osobnosti, ktoré páchali násilie na ženách, no svet im odpustil

Na ich umelecké výkony vrhlo zlý tieň násilné správanie. Hoci časť fanúšikov sklamali, ich kariéry sa to väčšinou nedotklo.

Kanadská fotografka nafotila nahé ženy rôznych tvarov, užívatelia žalovali Facebooku

Ukážka pestrosti ženskej krásy opäť niektorých pohoršila.

Barbora Rakovská: Tehotenstvo mi pomohlo osobnostne aj v kariére

Pred rokmi chcela úplne skončiť so šoubiznisom. Dnes berie svoju prácu viac s nadhľadom.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop