6 najčastejších spánkových zlozvykov

Podľa štúdií človek v priemere prespí tretinu života. Lenže niekedy si z nej sami uberáme... Čo robiť, keď sa prehadzovanie na posteli stane nočnou morou?

(Zdroj: Fotolia)

Zlozvyk číslo 1: Ťažké a objemné jedlá

Anglické príslovie hovorí: raňajkuj sám, obeduj s priateľom a večeru daj svojmu nepriateľovi. Rozhodne takú, ktorá je ťažko stráviteľná. Mastné či cesnakové jedlá vo veľkom objeme stimulujú činnosť žalúdka a čriev, čo spôsobuje povrchný spánok. Pozor si treba dať aj na vynechanie večere, hlad totiž povzbudzuje nervový systém a vyvoláva problémy so zaspávaním. Dve až tri hodiny pred spaním by sme si mali dať niečo ľahké, najlepšie s obsahom horčíka a železa, napríklad celozrnný chlieb.

Zlozvyk číslo 2: Budík na dohľad a iritujúce zvuky

Psychologička Lenka Šajtlavová-Husárová odporúča odstrániť z dohľadu budík, ak je to čo i len trochu možné, prípadne ho otočiť zadnou stranou. Kontrola času nás odpútava od činnosti, pre ktorú sme si do postele ľahli. Pripomínať si, koľko je hodín a opakovať si: ešte stále nespím, rozhodne neprospieva kvalite spánku. Aj tikajúci budík, blikajúce svetielko na mobile či chrápanie partnera iritujú. „Ak jeden z partnerov chrápe, je potrebné, aby mal každý vlastný matrac,“ upozorňuje odborníčka na chrápanie Mariana Kubovčáková. V prípade chrápania je dôležité absolvovať vyšetrenie v spánkovom laboratóriu, kde lekár odporučí ďalší postup.

Zlozvyk číslo 3: Alkoholické a kofeínové nápoje

Káva, energetické a kolové nápoje, čierny aj zelený čaj obsahujú v sebe kofeín, ktorý sa vstrebáva do krvného obehu v priebehu 30 - 45 minút po požití. Udržiava pozornosť a zvyšuje bdelosť, pôsobí ako stimulátor centrálnej nervovej sústavy. Únava je definitívne zažehnaná, preto sa nemôžeme čudovať, že sa budeme pred spaním prehadzovať na posteli. Aj alkohol negatívne vplýva na kvalitu spánku. „S jeho odbúravaním sa zvyšuje možnosť nočného prebudenia,“ hovorí klinická psychologička Lenka Šajtlavová-Husárová.

Zlozvyk číslo 4: Práca a iné činnosti v posteli

Podľa Mariany Kubovčákovej by sa v harmonickej spálni nemala nachádzať žiadna elektronika. Čo znamená, že nie je vhodné nosiť notebook do postele, aby sme dorobili zameškané. Podobne je to aj s televízorom, tabletom či mobilom, lebo nahromadený elektrosmog spôsobuje nepokojný, prerušovaný spánok. Psychologička Lucia Šajtlavová-Husárová vysvetľuje: „Sledovanie televízie či práca na počítači negatívne vplývajú na kvalitu spánku, pretože fixujú, respektíve podmieňujú nevhodné spojenie medzi posteľou a určitou aktivitou, čo oslabuje samotné zaspávanie.“ Najlepšie zhrnutie poskytla Mariana Kubovčáková: „Ideálna spálňa slúži len na dve veci – spánok a milovanie.“

Zlozvyk číslo 5: Stresujúce témy

„Nespavosť sa veľmi často objavuje ako dôsledok zvýšeného stresu a napätia z nevyriešených alebo dlhodobo neriešených životných situácií,“ hovorí Mariana Kubovčáková. Negatívne, bolestivé či stresujúce témy nie je vhodné riešiť pred tým, ako sa chystáme zaspať. Pravdepodobnosť, že prídeme na niečo nové, keď sme unavení a vyšťavení, je minimálna. Je však veľmi pravdepodobné, že sa o spánok pripravíme. Už naše prastaré mamy hovorievali, že ráno je múdrejšie večera, preto o problémoch treba diskutovať počas dňa. „Veľmi často strata blízkej osoby alebo zamestnania či majetku a bolestivé stavy spôsobujú nespavosť,“ vymenúva Mariana Kubovčáková. Vtedy je dobré vyhľadať odborníka.

Zlozvyk číslo 6: Nepravidelný režim spánku a bdenia

Sú dni, keď spánok odsúvame pre povinnosti. Nestíhame a myslíme si, že získame čas na potrebnejšie veci. Lekárka Mariana Kubovčáková vysvetľuje, že nepravidelný režim nám rozhodne neprospieva. „Spánkový deficit sa časom vráti aj s úrokmi v rôznej podobe – najčastejšie ako únava a problém s koncentráciou.“ Inokedy zase ideme spať príliš skoro, aby sme si viac oddýchli, ale tým predlžujeme čas, ktorý strávime prehadzovaním sa v posteli. Aktivizujú sa mechanizmy stresu, organizmus sa vybudí a je po spánku. Dobré je chodiť spať a pravidelne sa aj zobúdzať v približne rovnakú hodinu. Tento režim treba dodržiavať aj cez víkendy a voľné dni. Napriek tomu, že na začiatku to nebude ľahké, organizmus sa sám nastaví na obvyklé striedanie bdenia a spánku.

Sedem tipov na lepšie zaspávanie

  1. Doprajte si krátku prechádzku, do tela sa dostane viac kyslíka, zároveň sa spracuje stresový hormón kortizol a vyrobia sa hormóny šťastia endorfíny.
  2. Nemeňte svoje zavedené rituály pred spaním.
  3. Dajte si čaj z medovky lekárskej alebo mlieko s lyžičkou medu.
  4. Vyvetrajte miestnosť, v ktorej budete spať.
  5. Namiesto pozerania televízie si prečítajte knihu.
  6. Pravidelne vykonávajte fyzickú aktivitu.
  7. Budujte si dobré medziľudské vzťahy a kamarátstva.

3 otázky pre odborníka

Odpovedá klinická psychologička Lenka Šajtlavová-Husárová:

1. Je pravda, že denný spánok môže nepriaznivo pôsobiť na zaspávanie?

Spanie počas dňa nie je vhodné, znižuje našu večernú ospalosť a celkovo narúša pravidelnosť spánku a spánkovú hygienu. Počas bdenia vytvára náš organizmus akúsi spánkovú substanciu, ktorú počas spánku spotrebovávame. Ak ju spotrebujeme počas dňa, neostane nám potrebné množstvo na plnohodnotný nočný spánok.

2.Podnecujú tabletky a prášky na spanie dlhotrvajúcu nespavosť?

Farmakoterapia je vhodná pri krátkodobých ťažkostiach so zaspávaním, aby sme zabránili chronickému ochoreniu, i keď užívanie hypnotík a anxiolitík je skôr komplikáciou a môže viesť u človeka k nadmernému užívaniu až rozvoju závislosti. Lieky postupne prestávajú účinkovať a človek je nútený postupne si zvyšovať dávky s cieľom dosiahnuť aspoň minimálny čas spánku.

3. Môže neplnohodnotný spánok spôsobiť zníženie kvality života?

Dlhodobá nespavosť pôsobí negatívne najmä na schopnosť koncentrácie, človek je podráždenejší, zvyšuje sa riziko výskytu psychických ťažkostí v podobe úzkostných stavov, depresie, znižuje sa pracovná výkonnosť, vyskytuje sa zvýšené napätie, iritabilita a nakoniec dochádza k celkovému zníženiu kvality života.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  3. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  4. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 067
  2. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 503
  3. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 3 378
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 3 365
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 737
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 632
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 541
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 785
  9. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 752
  10. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 1 643

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Mayová prehrala dôležité hlasovanie o brexite

Proti návrhu zákona sa vzbúrili poslanci Konzervatívnej strany.

TECH

Na Jupiteri sa deje čosi zvláštne, Veľká červená škvrna sa zmenšuje

Vedci pracujú na trojrozmernom modeli najznámejšej búrky.

DOMOV

Laššáková: Kiskov výber ma prekvapil, nečakala som to

Poslankyňa Smeru tvrdí, že Maďarič na sneme hovoril čiastočne aj z jej srdca.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Osmelené

Dobrý deň, vyzlečte sa

Na pracovných pohovoroch som získala pocit, že so mnou nie je niečo v poriadku.

Ak chcú ženy dojčiť dve či tri deti súčasne, musia často veľa vysvetľovať

Tandemové dojčenie sprevádza mnoho nedorozumení a mýtov.

Etické nakupovanie je výzva. Ukazuje, čo sme schopní obetovať a na čom nám záleží

Je to ťažké, ale nie nemožné. Už ste niekedy uvažovali nad etikou pri nákupe oblečenia?

Virginia Apgarová: Vlastné deti nemala, no zachránila milióny novorodencov

V rámci pôrodníctva priniesla revolučný nápad.

Tehotenský test už nebude rovnaký, budete ho môcť spláchnuť

Splachovateľný a kompostovateľný test príde na trh v roku 2018.