VLASOVÝ ŠPECIÁL

Čím "nakŕmiť" svoje vlasy?

S naším vitamínovým manuálom budú vaše vlasy krásne zdravé. Poradili sme sa s odborníčkou na výživu.

Ako podporiť rast a lesk

Rovnako, ako keď si chceme vybudovať dobrú odolnosť organizmu proti ochoreniam, aj krásne vlasy potrebujú dostatok živín. „Strava musí byť pestrá a obsahovať kvalitné bielkoviny, ktoré sú základnou stavebnou zložkou, ďalej celé spektrum vitamínov a z minerálov hlavne železo, zinok a selén, ktoré sú zodpovedné za rast a zdravie vlasov,“ vysvetľuje vedúca Poradne zdravia pri RÚVZ Alžbeta Béderová a dodáva, že nedostatok vitamínov spôsobuje spomalenie rastu vlasov, takže vyzerajú fádne a krehko. Okrem toho môže spôsobiť ich vypadávanie. Vitamíny pomáhajú aj proti lupinám a problémom pokožky hlavy.

Výživa z lekárne alebo zo stravy?

Postačí, keď sa spoľahneme na výživové doplnky, ktoré sú určené na vlasy? „Tak ako na všetky funkcie nášho organizmu, aj na obnovu a kvalitu vlasov má podstatne väčší efekt, keď živiny prijímame v prirodzenej forme. Synergický efekt všetkých biologicky aktívnych živín, ktoré sú v potravinách prítomné, znásobuje ich ochranné účinky,“ tvrdí Béderová. Syntetické prípravky odporúča užívať v prípade ochorenia či výrazného oslabenia imunity.

Vitamíny pre korunu krásy

Radí odborníčka na výživu Alžbeta Béderová:

  • Proti lámavosti vitamín A – pomáha produkovať zdravý maz v pokožke hlavy, pričom ju udržuje hydratovanú. Deficit tohto vitamínu zvyšuje lámavosť vlasov a šupinatenie. Nájdeme ho v mlieku a mliečnych výrobkoch, v mäse, vajciach, rybom tuku a v žltej, oranžovej, červenej zelenine vo forme betakaroténu.
  • Proti šedinám vitamín C – podporuje zdravé a lesklé vlasy. Ako významný antioxidant potláča starnutie, a teda aj predčasné šedivenie a vypadávanie vlasov. Dlhodobý deficit môže viesť k oslabeniu vlasovej štruktúry. Jeho zdrojom je pestrá strava s dostatkom čerstvej zeleniny a ovocia.
  • Proti rednutiu vitamín D – je potrebný na optimálnu obnovu vlasových folikulov, vďaka čomu sa znižuje problém s rednutím vlasov. Prírodné zdroje sú huby, ryby, tresčia pečeň, vajcia, mlieko, mäso, vnútornosti. Nevyhnutný je pravidelný pobyt na čerstvom vzduchu a slniečku.
  • Pre zdravý rast vitamín E – zvyšuje celkovú imunitu, zlepšuje prekrvenie pokožky hlavy, čím stimuluje vlasové folikuly na tvorbu a rast vlasov. Hlavné zdroje sú tmavozelená zelenina, strukoviny, celozrnné produkty, rastlinné oleje, semená a orechy.
  • Pre celkovú kvalitu vitamín H (biotín) – je nazývaný aj vlasový vitamín, pretože tvorí takzvaný keratín, čo je hlavná bielkovinová zložka vlasov a nechtov. Podporuje rast a potláča lámavosť vlasov. Nedostatok biotínu spôsobuje okrem straty vlasov aj úbytok rias a obočia. Tento vitamín je prítomný v mlieku, syroch, celozrnných obilninách, žĺtku, vnútornostiach, arašidoch.
  • Proti poškodeniu vitamíny B5, B6, B9 – chránia folikuly pred poškodením. Dostatočný príjem celého spektra skupiny B si zabezpečíme pestrou vyváženou stravou, ktorá obsahuje mäso, vnútornosti, mlieko, vajcia, ryby, strukoviny, celozrnné obilniny, ovocie a zeleninu.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  7. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  8. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  9. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  10. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 539
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 6 303
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 215
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 136
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 034
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 621
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 682
  8. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 192
  9. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 3 759
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 2 799

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico pridáva zamestnancom, zaplatia to firmy. Pozrite sa, aké výhody majú ľudia získať

Príplatky za cestovanie za prácou či vyššia minimálna mzda.

DOMOV

Hladiny riek stúpajú, problémy majú na Kysuciach aj v Liptove

Tretí povodňový stupeň platí vo viacerých obciach.

Neprehliadnite tiež

Nepočujúcemu môže tlmočník zachrániť rodinu, dokonca aj život

Milena Fabšičová (29) je tlmočníčkou posunkového jazyka, ktorý považuje za svoj materinský. Väčšina jej rodiny je nepočujúca.

Jej syn je dcéra: Američanka prijala zmenu 4-ročného syna na dievča

Je kresťanka a republikánka. Najviac sa obávala, čo si o nej pomyslia ostatní.

Nové trendy pre svadobné šaty? Čipka a odhalené ramená

Inšpiráciu pre budúce nevesty priniesol Týždeň svadobnej módy v New Yorku.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

V sobotu, 29. apríla, nájdete v stánkoch rozhovor s Máriou Leitnerovou, jednou z dobrovoľníkov Teach for Slovakia a omnoho viac.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop