Baktérie pre život

Názov probiotiká je odvodený z gréckeho slova „pro bios“, čo znamená pre život. Výstižnejšie sa ani nemohli volať.

Prečo ich potrebujeme?

Probiotiká sú živou mikroflórou, dobrými baktériami, ktoré osídľujú náš tráviaci trakt. Zabezpečujú správne fungovanie organizmu, zabraňujú vstrebávaniu toxínov v hrubom čreve, zamedzujú premnoženiu hnilobných baktérií a kvasiniek.

Najmä v súčasnom období, keď je počasie premenlivé a chrípka rozšírená, sú vynikajúcimi pomocníkmi pri udržiavaní pevnej imunity organizmu. Bojujú tiež s obezitou, ale aj rakovinou, keďže slúžia aj ako prevencia proti vzniku nádorových ochorení a znižujú účinok karcinogénov.

Na močové cesty a vaginálne infekcie

Podľa amerického výskumu, ktorý inicioval profesor Miamskej univerzity Thomas M. Hooton, boli v liečbe opakovaných infekcií močových ciest, najmä u žien, úspešné práve probiotiká typu laktobacily.

Pomáhali normalizovať pošvové prostredie a predchádzať tak ďalším infekciám. Probiotiká sa ukázali úspešné aj pri znižovaní výskytu a závažnosti kvasinkových infekcií a vaginálnych baktérií.

Probiotiká liečia:

  • hnačky a zápchy,
  • nafúknuté brucho a nepravidelné trávenie,
  • syndróm dráždivého čreva,
  • imunitu,
  • alergie na jedlo,
  • niektoré typy ekzémov.

Znižujú cholesterol?

Nedávna štúdia americkej asociácie na výskum srdca (American Heart Association), konštatovala, že užívanie probiotík dvakrát denne môže viesť k zníženiu hladiny cholesterolu v krvi. Išlo o špeciálne upravené probiotiká typu Lactobacillus reuteri NCIMB 30242.

Test prebiehal na 127 dospelých ľuďoch počas deviatich mesiacov. Celková hladina cholesterolu sa u nich znížila až o 9,1 percenta. Pozitívne výsledky sa údajne prejavili aj vďaka tomu, že tento konkrétny typ probiotika rozkladá žlčové soli, čo následne vedie k znižovaniu vstrebávania cholesterolu v čreve.

Probiotiká a prebiotiká

Probiotiká je vhodné konzumovať s prebiotikami. Sú to látky, ktoré vytvárajú podmienky na rast a životaschopnosť probiotík. Môžeme si ich predstaviť ako živnú pôdu či výživu pre dobré baktérie. Za prebiotiká považujeme vlákninu, vitamíny skupiny B, inulín a celulózu.

Prebiotiká nájdete v cesnaku, cibuli, špargli, banánoch, paradajkách, artičokoch, póre, pšenici či sóji. Vysoký obsah vlákniny má napríklad aj hliva ustricová, ktorú poznáme skôr ako zdroj látok prospešných na zníženie cholesterolu v krvi.

Probiotiká a prebiotiká spolu predstavujú zmes synbiotík, ktoré zvyšujú odolnosť proti infekciám a zabraňujú tvorbe škodlivých baktérií a prispievajú tak k budovaniu prirodzenej imunity organizmu.

Čo ničí probiotiká?

  • mäso, údeniny, vajíčka, majonézy,
  • zle uskladnené potraviny, ktoré začínajú podliehať skaze,
  • infekčné baktérie v tráviacom trakte – salmonela, helicobakter,
  • nadmerný príjem sladkostí a bielkovín,
  • nedostatok vlákniny, polysacharidov a vitamínu B v tele,
  • stres,
  • užívanie antibiotík.

Mliečne probiotiká

Odmalička nás učili, že mlieko je najmä bohatým zdrojom vápnika, ktorý buduje pevné kosti. Dôležitú úlohu však zohráva aj pri imunite, pretože práve mliečne výrobky sú bohatým zdrojom probiotík a zvyšujú tak obranyschopnosť nášho organizmu.

Medzi najznámejšie probiotiká, ktoré sa v nich nachádzajú, patria laktobacily a bifidobaktérie. Ak potrebujete doplniť zdravé baktérie, určite siahnite napríklad po surovom ovčom mlieku a bryndzi, ktoré sú priam rajom probiotík. Mlieko sa právom považuje za najvýživnejšiu a najkomplexnejšiu potravinu.

Podľa Regionálneho úradu verejného zdravotníctva v Banskej Bystrici za blahodarný účinok mlieka na ľudské zdravie vďačíme najmä živým mikroorganizmom. Aj preto sa odporúča v ideálnom prípade piť čerstvé mlieko, kde je zachovaná pôvodná zostava mikroorganizmov, ktorú pasterizácia porušuje. Rovnako by ste mali dávať prednosť plnotučnému mlieku pred nízkotučným.

Nedostatok probiotík prezradí tráviaci trakt

Odpovedá všeobecná lekárka Eva Smíšková.

Ako vieme, že nám chýbajú probiotiká?

Nedostatok probiotík v čreve nám predovšetkým signalizuje tráviaci trakt. Objavujú sa neurčité kŕčovité bolesti, pocit nafúknutého brucha, zvýšená plynatosť, zmeny vo frekvencii či konzistencii stolice, kyslo alebo hnilobne zapáchajúca stolica. To sú všetko prejavy premnoženia nezdravej črevnej flóry.

Kedy nám nestačia probiotiká v strave a musíme siahnuť po probiotikách vo forme výživových doplnkov?

Z mojich skúseností po užívaní antibiotík so širokospektrálnym účinkom, po ťažkom priebehu hnačky, či už vírusového, alebo bakteriálnho pôvodu, pred cestou do zahraničia v snahe predísť alebo aspoň zmierniť prípadnú cestovateľskú hnačku. Pri výrazných tráviacich ťažkostiach je vhodné na obnovenie flóry siahnuť po tabletkách. Na udržiavanie dobre fungujúceho alebo len mierne narušeného trávenia stačia potraviny obsahujúce prospešnú laktoflóru.

Dá sa probiotikami predávkovať?

Pri konzumovaní prirodzených či obohatených potravín na probiotiká sa predávkovať nedá, ale keď nekontrolovateľne konzumujeme probiotiká v forme potravinových doplnkov a neriadime sa radami lekára, farmaceuta alebo uvedeným dávkovaním na balení, predávkovanie sa prejaví hnačkami.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 131
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 7 555
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 328
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 097
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 092
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 216
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 083
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 895
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 070
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 984

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kuriózny zločin spred 50 rokov ožíva vďaka novinárovi Romanovi Kaliskému

Vlastnú susedu chcela utopiť v odpadovej šachte, napokon dostala 6 rokov.

TECH

Objavili prepojenie medzi autizmom u vnúčat a fajčením v tehotenstve

Fajčenie môže ohroziť aj vaše vnúčatá.

ŠPORT

Slováci porazili Nórov, opäť im dali tri góly

Slováci si udržali čisté konto.

Neprehliadnite tiež

Návod na prežitie v kancelárii: tipy, ako zvládnuť sedavé zamestnanie

Sedieť celý deň v práci môže mať fatálne následky na zdravie.

Nepočujúcemu môže tlmočník zachrániť rodinu, dokonca aj život

Milena Fabšičová (29) je tlmočníčkou posunkového jazyka, ktorý považuje za svoj materinský. Väčšina jej rodiny je nepočujúca.

Jej syn je dcéra: Američanka prijala zmenu 4-ročného syna na dievča

Je kresťanka a republikánka. Najviac sa obávala, čo si o nej pomyslia ostatní.

Nové trendy pre svadobné šaty? Čipka a odhalené ramená

Inšpiráciu pre budúce nevesty priniesol Týždeň svadobnej módy v New Yorku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop