SME
Pondelok, 8. august, 2022 | Meniny má Oskar

Behať aj v zime?

Behať vonku môžete aj pri mínusových teplotách. Treba len vedieť ako. My vám to prezradíme.

Radšej pomaly než rýchlo

Keď mrzne, možno máte chuť o to rýchlejšie sa rozbehnúť, aby sa telo zahrialo. Rýchly beh v mrazivom počasí však nášmu zdraviu neprospieva.

„Keď zvýšime fyzickú aktivitu, dýchame ústami, lebo potrebujeme viac kyslíka,“ upozorňuje kondičný tréner Juraj Németh. „V zime, keď vdychujeme chladný vzduch takýmto spôsobom, hrozí, že sa ochladí celá dýchacia trubica až po priedušky a pľúca, čím vzniká riziko rôznych zápalov.“

Preto by sme mali počas behu udržiavať len také tempo, počas ktorého vládzeme dýchať nosom. Pri tomto type dýchania sa vzduch lepšie prehreje, kým sa dostane do pľúc. Okrem toho máme pri ňom záruku, že sa udržiavame v aeróbnej tepovej frekvencii, pri ktorej sa najlepšie spaľujú tuky. A to tiež nie je na zahodenie.

Čo na seba?

Hlava a krk – keď nám pri chladnom počasí ofúka krk, okamžite je nám zima, telo sa rýchlo ochladzuje. Podobe je to aj s hlavou. Preto je dôležité mať počas behu šál a čiapku, ktorá drží v teple aj uši. Dnes nie je problém nájsť ich v hociktorej športovej predajni. Okrem ochrany plnia aj funkciu estetického módneho doplnku, takže sa budete pri behu nielen lepšie cítiť, ale aj vyzerať.

Ruky – krvný obeh v zime vyživuje najmä stred tela, najdôležitejší na prežitie. Preto vám ako prvé mrznú končatiny. Keď teplota klesne pod nulu, mali by ste si ruky chrániť rukavicami. Môžete vyskúšať špeciálne bežecké, v ktorých sa dá bez problémov ovládať mp3 prehrávač alebo mobil, ale dobrú službu vám urobia aj lyžiarske rukavice.

Nohy – ideálnou obuvou na zimný beh sú outdoorové tenisky s protišmykovou podrážkou. Sú trochu tvrdšie ako klasická bežecká obuv, ale určite bezpečnejšie na zasneženom a zľadovatenom teréne. Okrem toho lepšie chránia nohy pred nachladnutím.

Trup – pod vetrovku si oblečte i tričko, prípadne mikinu zo špeciálnych materiálov, určených pre outdoorové športy, ktoré zadržiavajú teplo, odsávajú pot a rýchlo schnú. Klasická bavlna nie je v zimnom počasí ideálna.

Skôr než sa rozbehnete

Keď len tak vybehnete von a okamžite zaberiete v rezkom tempe, svalom spôsobíte nepríjemný šok. Pred záťažou ich treba najprv zahriať, inak riskujete rôzne zranenia.

„Stačí sa krátko rozcvičiť, trochu si pobehať na mieste, urobiť zopár drepov, využiť krúživé pohyby v oblasti bedrového, členkového a kolenného kĺbu,“ odporúča Juraj Németh. Dobré je aj striedavé dvíhanie kolien smerom k hrudníku, pri ktorom zapájame paže.

Keď cítime, že sa telo zahrialo, je vhodné ponaťahovať stehenné a lýtkové svaly strečingom. Na ten by sme nemali zabúdať ani na záver behu. Po odbehnutí bežeckej trasy je vhodné poprechádzať sa pár minút v miernejšom tempe, kým sa tep nevráti do normálu a potom urobiť pár strečingových cvičení. Tak ako si na začiatku treba dopriať čas na zahriatie, potrebujete aj na záver pár minút na postupné schladenie.

Alternatívy k zimnému behu

Pri poctivom hodinovom behu spálite približne 2300 kJ. Samozrejme, táto hodnota je len orientačná, mení sa v závislosti od hmotnosti tela a stupňa zaťaženia. Výdaj energie však môžete v zimnom období nahradiť aj inými aeróbnymi aktivitami.

Vyberte si:

  • Snoubordovanie 1900 kJ/hod
  • Sánkovanie 700 kJ/hod
  • Korčuľovanie 1500 kJ/hod
  • Lyžovanie 2000 kJ/hod
  • Prechádzky 1000 kJ/hod

Tip na otužovanie

Otužovanie má pre zimný outdoorový šport veľký význam. Posilňuje imunitu a chráni telo pred nachladnutím. Ak nepatríte k ľadovým medveďom, ktorí sa kúpu vonku aj medzi ľadovými kryhami, postačí, keď budete spočiatku len striedať studenú sprchu s teplou. Intervaly by mali byť krátke, až keď si telo zvykne na chlad, môžete ich postupne predlžovať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  4. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  5. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila
  1. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  2. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  3. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  4. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  7. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  8. Tetovanie a piercing - aké zdravotné riziká môžu spôsobiť?
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 526
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 6 951
  3. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 281
  4. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 5 471
  5. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 385
  6. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 3 401
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 529
  8. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 488
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Imunoblog: Poranenia, nehody a úrazy u detí - možné komplikácie a riešenia.
  2. Juraj Halička: Zamerané na sivý zákal
  3. Unicef Slovensko: Šťastné stretnutia rodín po odlúčení v dôsledku vojny
  4. Bratislavské dobrovoľnícke centrum: Hranie spoločenských hier ako prostriedok výchovy detí
  5. Peter Rúfus: Priateľstvo medzi mužom a ženou
  6. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  7. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Špaldová varená kysnutá knedľa
  8. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám?
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 75 344
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 25 654
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 151
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 6 637
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 6 135
  6. Jana Žilková: Výchova detí v Mongolsku 4 515
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 259
  8. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 008
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Jiří Ščobák: Prinesú nám inovácie v bankovníctve niečo dobré? Nie sú základné poplatky v slovenských bankách prehnané?
SkryťZatvoriť reklamu