Ako zaujať pri hľadaní novej práce cez internet?

Prvý dojem si o človeku vytvárame v priebehu niekoľkých minút. Zaujať hneď na začiatku je mimoriadne dôležité, najmä ak si hľadáme prácu.

V dnešných elektronických časoch si však môžu o nás urobiť personalisti mienku ešte predtým, ako prvýkrát nesmelo otvoríme dvere u potenciálneho zamestnávateľa. Prípadne pre zlý prvý dojem na internete nebudeme mať možnosť ani na ne zaklopať...

Prvou vstupenkou do novej práce je životopis. Tým nemyslíme len jeho obsah – vaše skúsenosti či vzdelanie, ale veľmi dôležitá je aj jeho formálna stránka, aby bol správne napísaný.

Podľa portálu profesia.sk je viac ako 50 % životopisov diskvalifikovaných pre nízku kvalitu hneď na začiatku výberového procesu. Úspešnejšie bývajú tie, ktoré majú do dvoch strán, zamestnávateľovi tým dávame na vedomie, že vieme šetriť nielen svojím pracovným časom, ale aj tým jeho.

Čo sa týka formálnej stránky, dnes nie je nič jednoduchšie ako „obkukať“ správny formát životopisu na internete, napríklad na spomínanom webe profesia.sk.

Nemenej dôležitý je aj správne napísaný motivačný list, ktorý by mal zanechať v personalistovi dojem, že ide o výnimočného uchádzača. Okrem toho by sme nemali zabúdať, že sa prezentujeme aj svojou e-mailovou adresou.

Vtipná prezývka, vďaka ktorej balíme na internete osoby opačného pohlavia, nemusí byť príťažlivá aj pre personalistu. Životopisy je preto lepšie posielať z konta na neutrálnejšom webe a tvar e-mailovej adresy zvoliť vo forme mena a priezviska.

Internetový dojem

Dnes stačí vyťukať naše meno do internetového vyhľadávača a dojem o nás sa môže veľmi rýchlo zmeniť. Nakoľko zaváži, čo si o nás dokáže personalista nájsť na sieti?

Tip ako zapôsobiť
Ak chcete zanechať čo najlepší dojem, je dobré sa prihlásiť na niektorej profesionálnej sieti, napríklad na Linked-In. „Kandidát sa môže prezentovať aj pomocou rôznych blogov z profesionálnej oblasti, kde môže prispievať a prezentovať svoje znalosti,“ radí Dáša Hojstričová.

„Veľmi závisí od pozície, na akú sa hlásite, pri tých klasických to určite nie je dôležité kritérium. Môže sa však stať, že ak si personalista nie je istý a nevie sa rozhodnúť medzi dvoma kandidátmi, môže si tento spôsob vybrať ako doplňujúci.

Preto odporúčame, aby sa uchádzači o prácu vyvarovali na sociálnych sieťach spoločensky nevhodným alebo príliš odvážnym fotografiám a tiež negatívnym výrokom smerom k súčasnému zamestnávateľovi, prípadne k náplni práce,“ vysvetľuje Dáša Hojstričová, ktorá pracuje ako team leader v Grafton Recruitment Slovakia.

Takže facebookové statusy ako „už len hodina a končí mi pracovná doba, jupííí“ alebo „dnes som v práci zase nič nerobil a šéf si to ani nevšimol“, nie sú práve najlepší nápad.

„Sú však aj pozície, na ktorých kandidát v rámci svojej práce prezentuje svojho zamestnávateľa na sociálnych sieťach. Pri takýchto povolaniach je teda kritériom výberu aj to, ako sa uchádzač prezentuje na internete. Sme svedkami nových čias, čias sociálnych médií, takže takýchto pozícií sa otvára čoraz viac,“ dodáva Hojstričová.

Obľúbení na sieti

Vo svete sa dokonca začína pri výbere nových zamestnancov čoraz častejšie využívať aj takzvané klout skóre. Ide o číslo, ktoré vyjadruje, ako ste aktívni na sociálnych sieťach.

V rozmedzí od 1 do 100 sa tak ukáže, nakoľko ste obľúbení v online svete. Klout skóre sa zaujíma o to, koľko ľudí sleduje vaše príspevky na sociálnych sieťach a ako na ne reagujú, či ich preposielajú, „lajkujú“ a podobne.

Pritom platí rovnica – čím vyššie číslo, tým vplyvnejší človek. A vo svete v niektorých prípadoch aj vyššia šanca získať prácu. Využíva sa niečo také aj u nás?

„Na Slovensku ešte klout skóre nie je veľmi rozšírené, využíva ho skôr twitterová komunita, ktorá u nás nemá až také zastúpenie. Toto číslo však môže byť zaujímavé pri marketingových pozíciách a možno neskôr bude jedným z kritérií výberu, ale zatiaľ to tak nie je,“ tvrdí Dáša Hojstričová.

Z praxe personalistov

Spýtali sme sa v niekoľkých firmách, či využívajú pri výbere nových zamestnancov sociálne siete a do akej miery ich ovplyvňujú pri výbere kandidátov informácie, ktoré sa dajú o nich zistiť na internete.

janka_holubekova.jpgJanka Holúbeková, vrchná riaditeľka úseku ľudských zdrojov a organizácie Generali Slovensko

Pri výbere nových zamestnancov využívame popri štandardnej inzercii aj v menšej miere sociálnu sieť LinkedIn a Facebook. LinkedIn je pre nás už niekoľko rokov dobrým zdrojom predovšetkým na vyhľadávanie technických pozícií (napríklad v oblasti IT), ale i iných pracovných pozícií. Ak sa nám profil páči, tak dotyčnú osobu oslovíme. Naši špecialisti ľudských zdrojov zároveň veľmi úspešne využívajú aj svoje kontá vytvorené na Facebooku na inzerciu na vyhľadávanie kandidátov najmä na back-office pozície a rôzne brigády. Týmto spôsobom sa nám darí získať odporučených kandidátov od svojich známych vo veľmi krátkom čase. Internet je pre nás doplnkovým zdrojom na získanie ďalších informácií o uchádzačovi, napríklad že sa venuje určitým špecifickým aktivitám ako vytváraniu web stránok, písaniu blogov, prednáškovej činnosti alebo prispieva do rôznych médií. To môže pomôcť vytvoriť lepší, úplnejší obraz o kandidátovi.

Marcela-Liptajova.jpgMarcela Liptajová, Talents&culture manager Wiktor Leo Burnett

Pri vyhľadávaní kandidátov využívam sociálne siete, primárne LinkedIn. Okrem toho pri kreatívnych pozíciách často pracujem s portálmi, na ktorých majú kreatívci zavesené svoje portfóliá a stručné CV. Sociálne siete sú veľmi nápomocné hlavne pri obsadzovaní neštandardných pozícií, kde hľadám kandidátov aj na okolitých trhoch. Raz sa mi tak podarilo nájsť jednu zaujímavú slečnu, ktorá pracovala na líderskej kreatívnej pozícii v agentúre vo Viedni. Mala nielen zaujímavý prierez zahraničných štúdií, pracovných skúseností a referencií od predošlých zamestnávateľov, ale aj perfektne spracované rôzne typy portfólií zavesené na rozdielnych portáloch. Pozrela sa na svoju selfprezentáciu na sociálnych sieťach ako na prezentáciu značky s jej menom a dala jej skvelý koncept. Od januára 2013 je súčasťou nášho tímu.

MiriamMalecova.jpgMiriam Tigris Malecová, HR Generalist v UPC Broadband Slovakia

Pri prvotnom výbere uchádzačov sa posudzuje životopis a motivačný list s pracovnými skúsenosťami a inými schopnosťami potrebnými na vykonávanie obsadzovanej pozície. Pri posudzovaní využívame aj sociálne siete, najmä pracovnú sieť LinkedIn, kde môžeme nájsť extra informácie o kandidátovi ako referencie, odporúčania či rozšírené pracovné zručnosti. Avšak vzhľadom na celkový proces výberu považujeme takto získané informácie za okrajové a doplnkové. Sociálne siete zároveň využívame aj ako komunikačné kanály a na prezentáciu spoločnosti pre potenciálnych zamestnancov.

Kovacs_M.jpgMartina Kovacs, marketingová manažérka BILLA Slovensko

Samozrejme, sociálne siete aktívne využívame. Ale skôr pri nábore ako komunikačný prostriedok šíriaci správu, že máme nové miesta, prípadne na poskytnutie doplňujúcich informácií pre záujemcov. V prípade vyšších pozícií využívame LinkedIn ako zdroj inšpirácie koho osloviť a ako získať referencie. Určite sociálne siete nevyužívame na kontrolu súkromných názorov, postojov a správania sa vo voľnom čase. Nevylučujeme však, že v prípade upozornenia na niektorý veľmi nevhodný aspekt profilu potenciálneho kandidáta by to mohlo zohrať určitú úlohu pri našom (ne)výbere.

Dubjakova.jpgGabriela Ďubjaková, personálny marketing Volkswagen Slovakia

Facebook na zverejňovanie pracovných ponúk primárne nevyužívame. Prípadní záujemcovia o prácu vo firme sa tam však môžu dozvedieť zaujímavé informácie o práci vo Volkswagene, sociálnom programe či zaujímavosti zo sveta výroby automobilov. O prácu sa môžu uchádzať prostredníctvom registrácie na internete, či už na našej webovej stránke, alebo cez portál profesia.sk.

Silvie_Konare.jpgSilvie Konare, HR manažérka Bayer Slovensko a Česká republika

Sociálne siete ako Facebook alebo LinkedIn využívame pri výbere kandidátov na špecifické pozície, predovšetkým tie, ktoré sú obsadzované študentmi. Pri výbere kandidátov sa zameriavame na profesijnú stránku kandidátov, hodnotíme motiváciu, osobnostné kritériá. Mnohé otázky, ktoré sa týkajú predovšetkým súkromia, by mohli byť diskriminačné, a preto sa ich počas prijímacieho pohovoru kandidátov nepýtame. Z rovnakých zákonných a etických dôvodov si tieto informácie nevyhľadávame ani na sociálnych sieťach. Je pozoruhodné, ako málo si strážime svoje súkromie a neuvedomujeme si riziko zneužitia.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  2. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  5. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  6. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  9. Vysoká hra o súdne trovy
  10. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 962
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 10 529
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 889
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 008
  5. Splnený sen 2 031
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 016
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 591
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 020
  9. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 964
  10. Ako na refinancovanie hypotéky 931

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šitie bez umŕtvenia či facka. Pôrody sprevádza aj násilie, tvrdia aktivistky

Prednostovia pôrodnickych kliník násilie na rodičkách odmietajú.

DOMOV

Grendel upozornil na ďalšiu vysokú odmenu od MH Manažment

Štátna firma vo februári 2017 vyplatila spoločnosť Dvorecký 7,9 milióna eur.

Neprehliadnite tiež

Na materskej rozbehla biznis na Amazone. Čo radí začínajúcim podnikateľkám?

Zuzana Sotáková je ukážkou, ako odvážny plán dotiahnuť do úspešného konca.

Facky, traumy, málo ľudskosti. Aj tak zobrazuje dokument slovenské pôrodníctvo

Na Slovensku sa znova hovorí o pôrodoch, začínajú sa ozývať hlasy traumatizovaných žien.

Viete, ako pripraviť gaštany? Tu sú tipy ako na to

Najpopulárnejšia jesenná pochúťka sa dá variť, piecť aj opekať.