Ako sa stravovať v práci?

Denné termíny, vybavovačky a pracovné nasadenie by vás nemali obmedziť v zdravom stravovaní. Doprajte si prestávku na jedlo.

Iná práca, iná strava

To, čo skonzumujete počas dňa, by ste v ideálnom prípade mali zužitkovať aj vo výkone. Stravovanie závisí vo veľkej miere od profesie, ktorú vykonávate.

Ak je vaša práca fyzicky náročná, môžete si dopriať sýtejšiu stravu, pretože vydáte aj viac kalórií. V súčasnosti má však čoraz viac ľudí sedavé zamestnanie, pri ktorom postačí menej kalorická výživa, ale, samozrejme, racionálna.

3 P – zásady zdravej stravy

PESTROSŤ

Odborníci odporúčajú kombinovať čo najväčšie množstvo rôznych potravín, lebo len tak dodáte telu všetky potrebné živiny nevyhnutné na jeho správne fungovanie. Zdravá výživa je pestrá.

PRAVIDELNOSŤ

O tom, že máme jesť päťkrát denne, sme sa napočúvali už dosť, no napriek tomu túto zásadu ešte stále mnohí z nás nedodržiavajú. Nezabúdajte, že raňajky sú základ každého dňa. Organizmu cez ne dodávate prvú dávku energie, aby bol schopný vykonávať akúkoľvek prácu.

PRÍJEM TEKUTÍN

Pri maximálnom pracovnom nasadení sa vám môže stať, že na príjem dostatočného množstva tekutín akosi pozabudnete. Výsledkom je, že ste malátni, bolí vás hlava a samozrejme sa znižuje aj vaša výkonnosť. Ak máte sedavé zamestnanie, ideálne je konzumovať nesladené nápoje.

Keď nasucho, tak zdravo

zdravie_praca2.jpgHamburger, hranolčeky či párok v rožku nie sú správnou náhradou obeda. Pokrmy typu „fast food“ patria výživovo medzi málo hodnotné zložky stravy.

Napriek tomu, že dobre chutia, ak ich konzumujete pravidelne, zbytočne dodávate organizmu nechcené kalórie a tuk, nehovoriac už o tom, že takéto pokrmy sú často pripravované na prepálenom oleji, ktorý je plný nezdravých látok, napríklad nasýtených mastných kyselín.

Pokiaľ nemáte v práci čas na kompletný obed a musíte siahnuť po „suchej“ strave, voľte radšej zdravší variant. Výživné látky dodáte telu, ak si napríklad vyberiete celozrnné pečivo, k tomu zeleninu, tvaroh, nízkotučný syr či chudé mäso.

Už myšlienka na jedlo naštartuje trávenie

O stravovaní na pracovisku sme sa porozprávali s lekárkou Katarínou Babinskou zo Združenia pre zdravie a výživu.

Čo by mala obsahovať vyvážená strava počas pracovného dňa, aby dodala dostatok energie, ale zároveň organizmus zbytočne nezaťažila?

Odľahčiť výživu pomáha najmä dostatok zeleniny a ovocia. Napríklad, keď si nakladáme druhý chod, pri sedavom spôsobe života by sme mali až polovicu taniera zaplniť zeleninou, zatiaľ čo človek, ktorý vykonáva fyzickú prácu, môže mať na polovici taniera prílohu. Ak to nechceme „prešvihnúť“ s množstvom kalórií, dobré je obmedzovať jedlá bohaté na tuk a cukor. Ťažké a mastné jedlo navyše dokáže vykoľajiť nielen našu tráviacu sústavu, ale často aj našu schopnosť sústrediť sa a podávať dobrý pracovný výkon.

Jesť v práci alebo sa ísť radšej najesť von?

Príjem potravy by sme nemali vnímať iba ako biologickú potrebu, u ľudí plní stolovanie aj spoločenskú úlohu. Ak je to čo len trochu možné, spojme si jedlo s pracovnou prestávkou a najedzme sa v pokoji v príjemnom a kultivovanom prostredí. Tým, že sa chystáme do jedálne a tešíme sa na obed, naštartujeme si i trávenie, pretože tráviace šťavy sa začínajú vylučovať už pri samotnej myšlienke na jedlo, ešte skôr, než sa do jedenia pustíme. Procesy trávenia prebiehajú lepšie, ak sme v pokoji a bez zbytočných stresov.

Je v poriadku, keď sme na obed „nasucho“, skonzumujeme pripravenú desiatu alebo si kúpime bagetu a večer si to vynahradíme teplou večerou?

Ak nám pracovný zhon a neodkladné povinnosti nedovoľujú dopriať si riadny obed, bolo by chybou jedlo úplne vynechať. Posilniť sa môžeme obloženým chlebom či iným „suchým“ jedlom. Je však dobré chýbajúci obed nahradiť kompletným teplým pokrmom po návrate z práce.

Je nevyhnutné zaradiť polievku do jedálneho lístka?

Polievka sa nám môže javiť ako zbytočná súčasť stravy, najmä v prípade, keď sa snažíme obmedzovať príjem kalórií. Existuje však veľa vynikajúcich receptov na ľahké a chutné polievky uvarené z pestrej zeleniny, s prímesou celozrnných zložiek či strukovín. Majú nízku kalorickú hodnotu, no napriek tomu obohacujú stravu o cenné živiny, navyše dopĺňajú i tekutiny. Konzumáciou polievky zaženieme prvý hlad a potom nám až tak nehrozí prejedenie sa druhým chodom. Polievky nie sú nevyhnutnosťou, ale je škoda nevyužiť ich prednosti.

Prečo po obede máme chuť na sladké?

Pre mnohých z nás je sladká chuť taká lákavá, že si nevieme predstaviť čo len jeden deň bez cukru. Hoci ľudské telo na svoje fungovanie sladké vôbec nepotrebuje, drobná maškrta sa zmestí aj do zdravého jedálneho lístka, nepriaznivý je len nadmerný príjem. Ak obľubujeme sladkosti, mali by sme uprednostňovať také, ktoré sú pripravené z čo najhodnotnejších surovín, ako napríklad ovocie, tvaroh, tmavá čokoláda s vysokým obsahom kakaa, gaštany, med, celozrnná múka, orechy či semienka olejnatých plodín.

Natália Šepitková

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Top First moment dovolenky na leto 2018
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 677
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 294
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 058
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 357
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 133
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 008
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 833
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 500
  9. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 494
  10. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 458

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trnavskí policajti postrelili dvoch mužov, jeden zraneniam podľahol

Podozriví narazili do dvoch policajných áut, keď sa snažili ujsť.

DOMOV

Notár počítal s tým, že bude ústavným sudcom

Harabina komentovať nechcel.

KOMENTÁRE

Rok 1996: Sledovali nás a odpočúvali

Denník SME bol pre Vladimíra Mečiara od začiatku ako červená muleta pre býka.

Neprehliadnite tiež

Inštruktorka krav magy ukazuje základné techniky, ako zneškodniť násilníka

Radka Škublová je trénerkou krav magy. Predviedla, ako vyzerá účinná sebaobrana žien.

Poznáme fitness trendy na rok 2018. Necháte sa zlákať?

Rok 2017 sa najviac niesol v znamení nositeľných technológií a trénovania s vlastnou hmotnosťou. Zmeny nebudú radikálne.

Stĺpček Osmelené

Dobrý deň, vyzlečte sa

Na pracovných pohovoroch som získala pocit, že so mnou nie je niečo v poriadku.

Ak chcú ženy dojčiť dve či tri deti súčasne, musia často veľa vysvetľovať

Tandemové dojčenie sprevádza mnoho nedorozumení a mýtov.

Etické nakupovanie je výzva. Ukazuje, čo sme schopní obetovať a na čom nám záleží

Je to ťažké, ale nie nemožné. Už ste niekedy uvažovali nad etikou pri nákupe oblečenia?