Ako sa stravovať v práci?

Denné termíny, vybavovačky a pracovné nasadenie by vás nemali obmedziť v zdravom stravovaní. Doprajte si prestávku na jedlo.

Iná práca, iná strava

To, čo skonzumujete počas dňa, by ste v ideálnom prípade mali zužitkovať aj vo výkone. Stravovanie závisí vo veľkej miere od profesie, ktorú vykonávate.

Ak je vaša práca fyzicky náročná, môžete si dopriať sýtejšiu stravu, pretože vydáte aj viac kalórií. V súčasnosti má však čoraz viac ľudí sedavé zamestnanie, pri ktorom postačí menej kalorická výživa, ale, samozrejme, racionálna.

3 P – zásady zdravej stravy

PESTROSŤ

Odborníci odporúčajú kombinovať čo najväčšie množstvo rôznych potravín, lebo len tak dodáte telu všetky potrebné živiny nevyhnutné na jeho správne fungovanie. Zdravá výživa je pestrá.

PRAVIDELNOSŤ

O tom, že máme jesť päťkrát denne, sme sa napočúvali už dosť, no napriek tomu túto zásadu ešte stále mnohí z nás nedodržiavajú. Nezabúdajte, že raňajky sú základ každého dňa. Organizmu cez ne dodávate prvú dávku energie, aby bol schopný vykonávať akúkoľvek prácu.

PRÍJEM TEKUTÍN

Pri maximálnom pracovnom nasadení sa vám môže stať, že na príjem dostatočného množstva tekutín akosi pozabudnete. Výsledkom je, že ste malátni, bolí vás hlava a samozrejme sa znižuje aj vaša výkonnosť. Ak máte sedavé zamestnanie, ideálne je konzumovať nesladené nápoje.

Keď nasucho, tak zdravo

zdravie_praca2.jpgHamburger, hranolčeky či párok v rožku nie sú správnou náhradou obeda. Pokrmy typu „fast food“ patria výživovo medzi málo hodnotné zložky stravy.

Napriek tomu, že dobre chutia, ak ich konzumujete pravidelne, zbytočne dodávate organizmu nechcené kalórie a tuk, nehovoriac už o tom, že takéto pokrmy sú často pripravované na prepálenom oleji, ktorý je plný nezdravých látok, napríklad nasýtených mastných kyselín.

Pokiaľ nemáte v práci čas na kompletný obed a musíte siahnuť po „suchej“ strave, voľte radšej zdravší variant. Výživné látky dodáte telu, ak si napríklad vyberiete celozrnné pečivo, k tomu zeleninu, tvaroh, nízkotučný syr či chudé mäso.

Už myšlienka na jedlo naštartuje trávenie

O stravovaní na pracovisku sme sa porozprávali s lekárkou Katarínou Babinskou zo Združenia pre zdravie a výživu.

Čo by mala obsahovať vyvážená strava počas pracovného dňa, aby dodala dostatok energie, ale zároveň organizmus zbytočne nezaťažila?

Odľahčiť výživu pomáha najmä dostatok zeleniny a ovocia. Napríklad, keď si nakladáme druhý chod, pri sedavom spôsobe života by sme mali až polovicu taniera zaplniť zeleninou, zatiaľ čo človek, ktorý vykonáva fyzickú prácu, môže mať na polovici taniera prílohu. Ak to nechceme „prešvihnúť“ s množstvom kalórií, dobré je obmedzovať jedlá bohaté na tuk a cukor. Ťažké a mastné jedlo navyše dokáže vykoľajiť nielen našu tráviacu sústavu, ale často aj našu schopnosť sústrediť sa a podávať dobrý pracovný výkon.

Jesť v práci alebo sa ísť radšej najesť von?

Príjem potravy by sme nemali vnímať iba ako biologickú potrebu, u ľudí plní stolovanie aj spoločenskú úlohu. Ak je to čo len trochu možné, spojme si jedlo s pracovnou prestávkou a najedzme sa v pokoji v príjemnom a kultivovanom prostredí. Tým, že sa chystáme do jedálne a tešíme sa na obed, naštartujeme si i trávenie, pretože tráviace šťavy sa začínajú vylučovať už pri samotnej myšlienke na jedlo, ešte skôr, než sa do jedenia pustíme. Procesy trávenia prebiehajú lepšie, ak sme v pokoji a bez zbytočných stresov.

Je v poriadku, keď sme na obed „nasucho“, skonzumujeme pripravenú desiatu alebo si kúpime bagetu a večer si to vynahradíme teplou večerou?

Ak nám pracovný zhon a neodkladné povinnosti nedovoľujú dopriať si riadny obed, bolo by chybou jedlo úplne vynechať. Posilniť sa môžeme obloženým chlebom či iným „suchým“ jedlom. Je však dobré chýbajúci obed nahradiť kompletným teplým pokrmom po návrate z práce.

Je nevyhnutné zaradiť polievku do jedálneho lístka?

Polievka sa nám môže javiť ako zbytočná súčasť stravy, najmä v prípade, keď sa snažíme obmedzovať príjem kalórií. Existuje však veľa vynikajúcich receptov na ľahké a chutné polievky uvarené z pestrej zeleniny, s prímesou celozrnných zložiek či strukovín. Majú nízku kalorickú hodnotu, no napriek tomu obohacujú stravu o cenné živiny, navyše dopĺňajú i tekutiny. Konzumáciou polievky zaženieme prvý hlad a potom nám až tak nehrozí prejedenie sa druhým chodom. Polievky nie sú nevyhnutnosťou, ale je škoda nevyužiť ich prednosti.

Prečo po obede máme chuť na sladké?

Pre mnohých z nás je sladká chuť taká lákavá, že si nevieme predstaviť čo len jeden deň bez cukru. Hoci ľudské telo na svoje fungovanie sladké vôbec nepotrebuje, drobná maškrta sa zmestí aj do zdravého jedálneho lístka, nepriaznivý je len nadmerný príjem. Ak obľubujeme sladkosti, mali by sme uprednostňovať také, ktoré sú pripravené z čo najhodnotnejších surovín, ako napríklad ovocie, tvaroh, tmavá čokoláda s vysokým obsahom kakaa, gaštany, med, celozrnná múka, orechy či semienka olejnatých plodín.

Natália Šepitková

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 11 611
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 6 341
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 922
  4. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 282
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 843
  6. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 698
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 117
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 970
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 882
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 730

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Historické fiaská aj rekordné úspechy. Česko má po voľbách víťazov i porazených

V novom českom parlamente zasadne deväť strán. Nie všetky sú so svojim výsledkom spokojné.

KOMENTÁRE

Balada o zrade, alebo bez Babiša to nepôjde

Andrej Babiš vyhral v premiérskom referende.

SVET

Politológ: České voľby? Fenomenálny úspech populizmu

Babiš vyhral, lebo kauzy prezentoval ako snahu o zničenie, tvrdí Miloš Gregor.

KOMENTÁRE

Česko púšťa k moci populistu s autokratickými tendenciami

Krajina, ktorá už raz autokraciu porazila, jej znovu otvára cestu.

Neprehliadnite tiež

Viete, aké sú farebné trendy Vianoc 2017?

To, akú farbu stromčeka budeme mať, sa určuje dva roky vopred.

Všetko najlepšie, princezná Leia: Herečka Carrie Fisher by oslávila 61 rokov

Odišla nečakane, deň po jej smrti umrela aj jej slávna matka Debbie Reynoldsová.

Šesť pravidiel, ako nosiť tmavý rúž

Pravidelne na jeseň kraľujú dámskym perám tmavšie a sýtejšie odtiene. Naučte sa ich nosiť bez obáv.

Je najvyšší čas prestať nosiť vlnu, hovorí zakladateľka PETA

Ingrid Newkirková vysvetľuje, prečo je strihanie oviec kruté a neľudské.