Ako sa stravovať v práci?

Denné termíny, vybavovačky a pracovné nasadenie by vás nemali obmedziť v zdravom stravovaní. Doprajte si prestávku na jedlo.

Iná práca, iná strava

To, čo skonzumujete počas dňa, by ste v ideálnom prípade mali zužitkovať aj vo výkone. Stravovanie závisí vo veľkej miere od profesie, ktorú vykonávate.

Ak je vaša práca fyzicky náročná, môžete si dopriať sýtejšiu stravu, pretože vydáte aj viac kalórií. V súčasnosti má však čoraz viac ľudí sedavé zamestnanie, pri ktorom postačí menej kalorická výživa, ale, samozrejme, racionálna.

3 P – zásady zdravej stravy

PESTROSŤ

Odborníci odporúčajú kombinovať čo najväčšie množstvo rôznych potravín, lebo len tak dodáte telu všetky potrebné živiny nevyhnutné na jeho správne fungovanie. Zdravá výživa je pestrá.

PRAVIDELNOSŤ

O tom, že máme jesť päťkrát denne, sme sa napočúvali už dosť, no napriek tomu túto zásadu ešte stále mnohí z nás nedodržiavajú. Nezabúdajte, že raňajky sú základ každého dňa. Organizmu cez ne dodávate prvú dávku energie, aby bol schopný vykonávať akúkoľvek prácu.

PRÍJEM TEKUTÍN

Pri maximálnom pracovnom nasadení sa vám môže stať, že na príjem dostatočného množstva tekutín akosi pozabudnete. Výsledkom je, že ste malátni, bolí vás hlava a samozrejme sa znižuje aj vaša výkonnosť. Ak máte sedavé zamestnanie, ideálne je konzumovať nesladené nápoje.

Keď nasucho, tak zdravo

zdravie_praca2.jpgHamburger, hranolčeky či párok v rožku nie sú správnou náhradou obeda. Pokrmy typu „fast food“ patria výživovo medzi málo hodnotné zložky stravy.

Napriek tomu, že dobre chutia, ak ich konzumujete pravidelne, zbytočne dodávate organizmu nechcené kalórie a tuk, nehovoriac už o tom, že takéto pokrmy sú často pripravované na prepálenom oleji, ktorý je plný nezdravých látok, napríklad nasýtených mastných kyselín.

Pokiaľ nemáte v práci čas na kompletný obed a musíte siahnuť po „suchej“ strave, voľte radšej zdravší variant. Výživné látky dodáte telu, ak si napríklad vyberiete celozrnné pečivo, k tomu zeleninu, tvaroh, nízkotučný syr či chudé mäso.

Už myšlienka na jedlo naštartuje trávenie

O stravovaní na pracovisku sme sa porozprávali s lekárkou Katarínou Babinskou zo Združenia pre zdravie a výživu.

Čo by mala obsahovať vyvážená strava počas pracovného dňa, aby dodala dostatok energie, ale zároveň organizmus zbytočne nezaťažila?

Odľahčiť výživu pomáha najmä dostatok zeleniny a ovocia. Napríklad, keď si nakladáme druhý chod, pri sedavom spôsobe života by sme mali až polovicu taniera zaplniť zeleninou, zatiaľ čo človek, ktorý vykonáva fyzickú prácu, môže mať na polovici taniera prílohu. Ak to nechceme „prešvihnúť“ s množstvom kalórií, dobré je obmedzovať jedlá bohaté na tuk a cukor. Ťažké a mastné jedlo navyše dokáže vykoľajiť nielen našu tráviacu sústavu, ale často aj našu schopnosť sústrediť sa a podávať dobrý pracovný výkon.

Jesť v práci alebo sa ísť radšej najesť von?

Príjem potravy by sme nemali vnímať iba ako biologickú potrebu, u ľudí plní stolovanie aj spoločenskú úlohu. Ak je to čo len trochu možné, spojme si jedlo s pracovnou prestávkou a najedzme sa v pokoji v príjemnom a kultivovanom prostredí. Tým, že sa chystáme do jedálne a tešíme sa na obed, naštartujeme si i trávenie, pretože tráviace šťavy sa začínajú vylučovať už pri samotnej myšlienke na jedlo, ešte skôr, než sa do jedenia pustíme. Procesy trávenia prebiehajú lepšie, ak sme v pokoji a bez zbytočných stresov.

Je v poriadku, keď sme na obed „nasucho“, skonzumujeme pripravenú desiatu alebo si kúpime bagetu a večer si to vynahradíme teplou večerou?

Ak nám pracovný zhon a neodkladné povinnosti nedovoľujú dopriať si riadny obed, bolo by chybou jedlo úplne vynechať. Posilniť sa môžeme obloženým chlebom či iným „suchým“ jedlom. Je však dobré chýbajúci obed nahradiť kompletným teplým pokrmom po návrate z práce.

Je nevyhnutné zaradiť polievku do jedálneho lístka?

Polievka sa nám môže javiť ako zbytočná súčasť stravy, najmä v prípade, keď sa snažíme obmedzovať príjem kalórií. Existuje však veľa vynikajúcich receptov na ľahké a chutné polievky uvarené z pestrej zeleniny, s prímesou celozrnných zložiek či strukovín. Majú nízku kalorickú hodnotu, no napriek tomu obohacujú stravu o cenné živiny, navyše dopĺňajú i tekutiny. Konzumáciou polievky zaženieme prvý hlad a potom nám až tak nehrozí prejedenie sa druhým chodom. Polievky nie sú nevyhnutnosťou, ale je škoda nevyužiť ich prednosti.

Prečo po obede máme chuť na sladké?

Pre mnohých z nás je sladká chuť taká lákavá, že si nevieme predstaviť čo len jeden deň bez cukru. Hoci ľudské telo na svoje fungovanie sladké vôbec nepotrebuje, drobná maškrta sa zmestí aj do zdravého jedálneho lístka, nepriaznivý je len nadmerný príjem. Ak obľubujeme sladkosti, mali by sme uprednostňovať také, ktoré sú pripravené z čo najhodnotnejších surovín, ako napríklad ovocie, tvaroh, tmavá čokoláda s vysokým obsahom kakaa, gaštany, med, celozrnná múka, orechy či semienka olejnatých plodín.

Natália Šepitková

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 565
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 061
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 429
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 936
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 540
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 534
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 494
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 338
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 297
  10. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 190

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke.

SVET

Stala sa nehoda? Treba natáčať

Prácu záchranárov komplikujú ľudia, ktorí sa chcú pochváliť zábermi.

Neprehliadnite tiež

Fotili sme seriálovú supermamu Lujzu Garajovú Schramekovú

Talentovaná, prirodzená a stojaca nohami pevne na zemi. Aj taká je herečka, stand up komička a speváčka Lujza Garajová Schrameková.

Čučoriedky v koláčoch, pirôžkoch, zmrzline, raw torte. Vyberte si

Čučoriedky môžete zavariť, zmraziť, odšťaviť, usušiť. Jedným z najpríjemnejších spôsobov ich spracovania je pridať ich do koláča.

Chris Brown otvorene prehovoril o noci, keď zaútočil na Rihannu

Spevák sa zdôveril v pripravovanom dokumente o jeho živote. Incident ho vraj bude prenasledovať do konca života.

Arnold Schwarzenegger: Najslávnejší emigrant našich čias oslávil 70 rokov

Kto by sa kedysi odvážil povedať, že sa obyčajný rakúsky chlapec stane guvernérom Kalifornie a hollywoodskou hviezdou.