Ako sa stravovať v práci?

Denné termíny, vybavovačky a pracovné nasadenie by vás nemali obmedziť v zdravom stravovaní. Doprajte si prestávku na jedlo.

Iná práca, iná strava

To, čo skonzumujete počas dňa, by ste v ideálnom prípade mali zužitkovať aj vo výkone. Stravovanie závisí vo veľkej miere od profesie, ktorú vykonávate.

Ak je vaša práca fyzicky náročná, môžete si dopriať sýtejšiu stravu, pretože vydáte aj viac kalórií. V súčasnosti má však čoraz viac ľudí sedavé zamestnanie, pri ktorom postačí menej kalorická výživa, ale, samozrejme, racionálna.

3 P – zásady zdravej stravy

PESTROSŤ

Odborníci odporúčajú kombinovať čo najväčšie množstvo rôznych potravín, lebo len tak dodáte telu všetky potrebné živiny nevyhnutné na jeho správne fungovanie. Zdravá výživa je pestrá.

PRAVIDELNOSŤ

O tom, že máme jesť päťkrát denne, sme sa napočúvali už dosť, no napriek tomu túto zásadu ešte stále mnohí z nás nedodržiavajú. Nezabúdajte, že raňajky sú základ každého dňa. Organizmu cez ne dodávate prvú dávku energie, aby bol schopný vykonávať akúkoľvek prácu.

PRÍJEM TEKUTÍN

Pri maximálnom pracovnom nasadení sa vám môže stať, že na príjem dostatočného množstva tekutín akosi pozabudnete. Výsledkom je, že ste malátni, bolí vás hlava a samozrejme sa znižuje aj vaša výkonnosť. Ak máte sedavé zamestnanie, ideálne je konzumovať nesladené nápoje.

Keď nasucho, tak zdravo

zdravie_praca2.jpgHamburger, hranolčeky či párok v rožku nie sú správnou náhradou obeda. Pokrmy typu „fast food“ patria výživovo medzi málo hodnotné zložky stravy.

Napriek tomu, že dobre chutia, ak ich konzumujete pravidelne, zbytočne dodávate organizmu nechcené kalórie a tuk, nehovoriac už o tom, že takéto pokrmy sú často pripravované na prepálenom oleji, ktorý je plný nezdravých látok, napríklad nasýtených mastných kyselín.

Pokiaľ nemáte v práci čas na kompletný obed a musíte siahnuť po „suchej“ strave, voľte radšej zdravší variant. Výživné látky dodáte telu, ak si napríklad vyberiete celozrnné pečivo, k tomu zeleninu, tvaroh, nízkotučný syr či chudé mäso.

Už myšlienka na jedlo naštartuje trávenie

O stravovaní na pracovisku sme sa porozprávali s lekárkou Katarínou Babinskou zo Združenia pre zdravie a výživu.

Čo by mala obsahovať vyvážená strava počas pracovného dňa, aby dodala dostatok energie, ale zároveň organizmus zbytočne nezaťažila?

Odľahčiť výživu pomáha najmä dostatok zeleniny a ovocia. Napríklad, keď si nakladáme druhý chod, pri sedavom spôsobe života by sme mali až polovicu taniera zaplniť zeleninou, zatiaľ čo človek, ktorý vykonáva fyzickú prácu, môže mať na polovici taniera prílohu. Ak to nechceme „prešvihnúť“ s množstvom kalórií, dobré je obmedzovať jedlá bohaté na tuk a cukor. Ťažké a mastné jedlo navyše dokáže vykoľajiť nielen našu tráviacu sústavu, ale často aj našu schopnosť sústrediť sa a podávať dobrý pracovný výkon.

Jesť v práci alebo sa ísť radšej najesť von?

Príjem potravy by sme nemali vnímať iba ako biologickú potrebu, u ľudí plní stolovanie aj spoločenskú úlohu. Ak je to čo len trochu možné, spojme si jedlo s pracovnou prestávkou a najedzme sa v pokoji v príjemnom a kultivovanom prostredí. Tým, že sa chystáme do jedálne a tešíme sa na obed, naštartujeme si i trávenie, pretože tráviace šťavy sa začínajú vylučovať už pri samotnej myšlienke na jedlo, ešte skôr, než sa do jedenia pustíme. Procesy trávenia prebiehajú lepšie, ak sme v pokoji a bez zbytočných stresov.

Je v poriadku, keď sme na obed „nasucho“, skonzumujeme pripravenú desiatu alebo si kúpime bagetu a večer si to vynahradíme teplou večerou?

Ak nám pracovný zhon a neodkladné povinnosti nedovoľujú dopriať si riadny obed, bolo by chybou jedlo úplne vynechať. Posilniť sa môžeme obloženým chlebom či iným „suchým“ jedlom. Je však dobré chýbajúci obed nahradiť kompletným teplým pokrmom po návrate z práce.

Je nevyhnutné zaradiť polievku do jedálneho lístka?

Polievka sa nám môže javiť ako zbytočná súčasť stravy, najmä v prípade, keď sa snažíme obmedzovať príjem kalórií. Existuje však veľa vynikajúcich receptov na ľahké a chutné polievky uvarené z pestrej zeleniny, s prímesou celozrnných zložiek či strukovín. Majú nízku kalorickú hodnotu, no napriek tomu obohacujú stravu o cenné živiny, navyše dopĺňajú i tekutiny. Konzumáciou polievky zaženieme prvý hlad a potom nám až tak nehrozí prejedenie sa druhým chodom. Polievky nie sú nevyhnutnosťou, ale je škoda nevyužiť ich prednosti.

Prečo po obede máme chuť na sladké?

Pre mnohých z nás je sladká chuť taká lákavá, že si nevieme predstaviť čo len jeden deň bez cukru. Hoci ľudské telo na svoje fungovanie sladké vôbec nepotrebuje, drobná maškrta sa zmestí aj do zdravého jedálneho lístka, nepriaznivý je len nadmerný príjem. Ak obľubujeme sladkosti, mali by sme uprednostňovať také, ktoré sú pripravené z čo najhodnotnejších surovín, ako napríklad ovocie, tvaroh, tmavá čokoláda s vysokým obsahom kakaa, gaštany, med, celozrnná múka, orechy či semienka olejnatých plodín.

Natália Šepitková

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  3. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  4. Noc architektúry 2018
  5. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  6. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  7. Talent - vzdelanie - úspech
  8. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  9. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  10. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 27 087
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 19 029
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 108
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 9 293
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 102
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 047
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 970
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 3 934
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 146
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 071

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Vymáhači dlhov: Ľudia sa spamätávajú, až keď ich dáme na súd

Základom je komunikovať, pretože ak si človek myslí, že po vynechanej splátke opäť zaplatí a nič sa nedeje, mýli sa.

ŠPORT

Česi porazili USA a postúpili už do semifinále

Do olympijského turnaja vstúpili rozpačito.

Neprehliadnite tiež

Štyri trendy pre štýlovú obývačku v roku 2018

Farby v obľúbenej miestnosti v domácnosti ovládnu variácie zemitých tónov.

Nepríjemný zápach z úst má rôzne príčiny, no dá sa vyriešiť

Halitóza je najčastejsie sprievodným znakom ochorení v ústnej dutine.

Po rokoch bolestí si nechala odstrániť maternicu. Nie je to riešenie pre každú ženu

Herečka Lena Dunhamová trpí nevyliečiteľnou chorobou, má len 31 rokov.

Ženy protestujú nahé, aby spoločnosť vypočula ich hlasy. Je to nutné?

Odporcovia argumentujú, či ženy nič lepšie ako svoje telá nemajú.

BAFTA 2018: Herečky protestovali v čiernej, vojvodkyňa Kate v zelenej

V nedeľu sa odovzdávali ceny britskej akadémie filmových a televíznych umení.