SME
Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Rady pre každú lyžovačku

Chystáte sa na vianočnú lyžovačku? Viete, na čo všetko by ste mali myslieť, kým sa pustíte z kopca?

V čom spočíva príprava?

Každý lyžiar alebo snoubordista by mal mať pred vstupom na svah stopercentne pripravený výstroj. „Riadiť by sa mal podľa toho, aký je sneh, teplota, počasie a podmienky svahu,“ hovorí lyžiarsky inštruktor Ľubomír Slodičák.

„Lyže by mali mať nabrúsené hrany a mali by byť navoskované. Ak má lyžiar potrebné nástroje doma, vie si to urobiť aj sám, ak nie, treba ísť do profesionálneho servisu.“

Ako sa obliecť

Oblečenie si zvoľte podľa počasia, no treba rátať s tým, že na svahu sa spotíte. „Keďže trávim v podstate celú zimu na svahu, nosím windstoperovú termobielizeň, aby mi neprechladli kolená a nohy, ale úplne stačí, keď si na svah zoberiete obyčajnú termobielizeň, prípadne nejaké tielko, tenké tričko, flísovú mikinu a zimnú bundu. Samozrejme, aj nejaké tričko na prezlečenie, ak sa človek na svahu spotí,“ radí Slodičák.

Rozcvička pred jazdou

Inštruktor odporúča rozcvičku pred každým lyžovaním, jej forma je individuálna, záleží na tom, či je človek trénovaný, alebo nie. Podstatné je zahriať svalstvo pred záťažou.

„Keď prídete na kopec, mali by ste sa trošku rozbehať, postačí aspoň päť minút a potom by ste si mali ponaťahovať svalstvo. Dobré je začať od krku smerom dolu,“ odporúča Slodičák.

Pri lyžovaní najviac posilňujete svaly lýtok a stehien, zabrať dostanú aj zápästie a krk, preto by tieto časti mali byť poriadne rozhýbané. Vyhnete sa tak aj nepríjemným kŕčom v nohách, ktoré sa môžu objaviť, ak svalstvo v dolných končatinách budete mať stuhnuté.

Na svahu

Lyžiar alebo snoubordista by sa mal v prvom rade správať na svahu ohľaduplne a zodpovedne. „Veľa ľudí robí chybu, keď si myslí, že vedia lyžovať, lebo pred desiatimi rokmi boli na svahu,“ upozorňuje Ľubomír Slodičák.

„V skutočnosti sa mnohí lyžovať nevedia, vedia sa len spúšťať z kopca. Lepšie je zobrať si na začiatok so sebou inštruktora, aby vedeli, čo si môžu a čo si nemôžu dovoliť, lebo potom najčastejšie vznikajú na svahu úrazy.“

Keď sa na svahu niečo nepríjemné prihodí, mali by ste hneď zastaviť a poskytnúť prvú pomoc, alebo minimálne zabezpečiť miesto nehody tak, aby ostatní lyžiari neohrozili raneného.

Najčastejšie sa to robí zapichnutím prekrížených lyží aspoň dva metre pred miestom, kde je zranený. Ďalším krokom je okamžite zavolať horskú službu alebo lekára, záleží na mieste, kde sa nešťastie prihodí. Ak ide len o drobný úraz, treba raneného zniesť k najbližšiemu parkovisku alebo do bufetu a tam sa postarať o to, aby bol ošetrený.

Po lyžovačke

Svalstvo po celodennom pobyte na svahu je unavené, ráno sa môže objaviť aj svalovica. Nepríjemné pocity zmiernite, ak si po lyžovačke doprajete teplý kúpeľ alebo saunu. Dôležité je svalstvo nahriať, aby sa uvoľnilo a potom vymasírovať.

Lyžiarsky inštruktor Ľubomír Slodičák nepovažuje strečing po lyžovaní za potrebný. „Svalstvo je dobré čo najskôr uvoľniť, zároveň však platí, že ide o individuálnu záležitosť, pretože trénovaný športovec zvláda záťaž ľahšie ako niekto, kto vôbec nešportuje,“ dodáva.

Na svalovicu nepomôže nič iné, len ju rozhýbať. Ak vás ráno bolí celé telo, dodajte si odvahy a hor sa opäť na kopec. Po pár dňoch už na svalovicu ani nepomyslíte.

Koľko pohybu na svahu je v poriadku?

Lyžovať treba s rozumom a nejsť nad svoje sily. „Vhodné je stráviť dve, tri hodiny na svahu doobeda, potom si oddýchnuť a prípadne pokračovať poobede. Problém rekreačných lyžiarov je, že idú na maximum, lebo si chcú svah čo najviac užiť, a potom, keď sú unavení, tak sa najčastejšie stávajú úrazy,“ hovorí z vlastnej skúsenosti Ľubomír Slodičák.

DESATORO PRE LYŽIAROV A SNOUBORDISTOV

Pravidlá, ktorých by sa mali držať lyžiari a snoubordisti na svahu.

1. Ohľaduplnosť voči iným lyžiarom a snoubordistom – Každý lyžiar a snoubordista sa musí správať tak, aby neohrozil alebo nezranil ostatných.

2. Ovládanie rýchlosti a spôsobu jazdy – Je dôležité mať prehľad pred sebou. Rýchlosť treba prispôsobiť svojim schopnostiam a možnostiam, terénu, snehovým podmienkam, ako aj hustote premávky.

3. Voľba stopy jazdy – Lyžiar a snoubordista prichádzajúci zozadu, musí svoju stopu jazdy voliť tak, aby neohrozil toho, kto jazdí pred ním.

4. Predbiehanie – S dostatočným odstupom sa môže predbiehať sprava aj zľava, ale tak, aby predbiehaný lyžiar či snoubordista mal dostatok priestoru.

5. Vjazd a vchádzanie – Každý lyžiar a snoubordista, ktorý po zastavení chce pokračovať v jazde, musí sa pozrieť nahor aj nadol, aby svojím pohybom neohrozil seba alebo ostatných.

6. Zastavenie – Vyhnite sa tomu, aby ste bez príčiny, najmä na úzkom a neprehľadnom mieste, zastavili. Lyžiar či snoubordista, ktorý spadol, musí takéto miesto čo najrýchlejšie opustiť.

7. Výstup a zostup – Lyžiar a snoubordista, ktorý stúpa alebo pešo schádza, musí použiť okraj zjazdovky.

8. Rešpektovanie značenia – Je dôležité rešpektovať značenie a signalizáciu na svahu.

9. Poskytnutie pomoci – Pri úrazoch je každý lyžiar a snoubordista povinný poskytnúť pomoc.

10. Preukázať totožnosť – Každý lyžiar a snoubordista na svahu – či svedok, alebo účastník, bez ohľadu na to, či je zodpovedný alebo nie – v prípade úrazu musí preukázať svoju totožnosť.

Aktuálne informácie o podmienkach v slovenských lyžiarskych strediskách nájdete na počasie.sme.sk

Zdroj: www.slodicakskischool.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  2. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  3. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  4. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  5. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  2. Keď ekológia spája
  3. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  4. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 820
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 656
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 756
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 233
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 057
  6. Od Česka až po Jadran 3 972
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 152
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 971
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 939
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 202
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Do kaviarne Towers nevidno.

Obvinenie opisuje manipulácie, ale nie systém, o ktorom hovorí Fico.


9 h
Zuzana Rehák Štefečeková na LOH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte online letnú olympiádu.


Sportnet a 1 ďalší 7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Za kyberšikanu hrozí až šesť rokov.


a 1 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Nadmerná prívetivosť môže brániť pokroku v živote.


13 h
Michaela Žureková

Odhalené političky platia vyššiu daň ako muži.


17 h

Podcast Medzi nami o vplyve sebalásky na sex a vzťahy.


a 1 ďalší 22 h