SME

Nákupné vábenie je teraz najsilnejšie

Najmä pred Vianocami, ktoré by sme občas mohli pokojne premenovať na sviatky konzumu, na nás v obchodoch číha pestrá ponuka tovaru. Čo všetko nás ovplyvňuje pri nakupovaní?

Zrejme to poznáte, doma sa vám hromadia už pekné štósy letákov, niekto si ich so záujmom preštuduje, iný hodí na kôpku s menovkou odpad. Letákové kampane sú u nás pomerne rozšírené, túto formu reklamy nachádza vo svojich schránkach 93 % Slovákov. A nie márne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa štúdie GfK Shopping Monitor Slovakia, ktorej výsledky boli uverejnené v roku 2012, vyplýva, že letáky si prečíta 73 % Slovákov, pričom podľa nich nakupujú v priemere traja z desiatich. V tomto smere patríme na prvé priečky v rámci regiónu strednej a východnej Európy.

SkryťVypnúť reklamu

„Jedným z vysvetlení je, že náš zákazník si veľmi rád vyberá, pričom dnes už má naozaj z čoho. Štruktúra a pokrytie maloobchodnými prevádzkami v podobe supermarketov a hypermarketov je také veľké, že už aj ľudia v odľahlejších regiónoch Slovenska sa môžu rozhodnúť medzi dvomi až štyrmi značkami reťazcov,“ vysvetľuje Martin Mravec z prieskumnej agentúry GfK Slovakia a dodáva, že letáky dokážu zmeniť našu tradičnú nákupnú cestu.

„Toho sme svedkami pri rôznych našich prieskumoch, v ktorých vidíme, že na Slovensku postupne klesá vernosť zákazníka ku konkrétnemu obchodu a miesta nákupu začína častejšie obmieňať.“

A kto sa najviac vyžíva v „letákovaní“ a výhodných kúpach? Podľa prieskumu nezáleží na pohlaví, vzdelaní ani na príjme domácnosti, o čosi intenzívnejšie sa letákmi riadia akurát ľudia po štyridsiatke.

SkryťVypnúť reklamu

Ako nakupujeme

„Veľa výrobkov kupujeme bez zvláštnej zainteresovanosti a bez toho, aby sme si všímali významnejšie rozdiely medzi značkami, napríklad pri kúpe soli alebo chleba.

Nákupný proces potom prebieha takto: na základe pasívneho učenia vzniká u spotrebiteľa určitá mienka, nasleduje kúpa produktu a niekedy i následné hodnotenie,“ opisuje psychologička Jana Porubcová.

Ak zistíme, že niečo potrebujeme, najmä ak ide o väčšie položky, zvyčajne si spravíme ešte pred kúpou mini prieskum o danom produkte.

„Najviac informácií nám poskytujú komerčné zdroje ako reklama, predavači, vystavený tovar, obaly, médiá a spotrebiteľské organizácie, ale najväčší význam pritom väčšinou prikladáme informáciám získaným z osobných zdrojov,“ tvrdí Porubcová.

SkryťVypnúť reklamu

Potrebujeme toto aj tamto

Možno sa vám už prihodilo, že ste vbehli do supermarketu len po chlieb a k pokladnici ste prišli s plným košíkom. Navyše sa neraz stane, že samotný chlieb napokon necháte v regáli... Prečo občas nakupujeme bez rozmyslu a impulzívne?

„Pokiaľ zákazník cíti pohodu, vie reagovať spontánnejšie. Samozrejme, impulzívne nakupovanie súvisí s ponukou noviniek, ale aj so špecifickými obdobiami počas roka, ako sú Vianoce či Mikuláš.

Impulzívnosť nákupu sa do významnej miery odvíja aj od lokality obchodu. Inak by ľudia nakúpili potraviny na čerpacej stanici na diaľnici, inak v lyžiarskom stredisku alebo uprostred sídliska,“ objasňuje marketingový odborník Mravec.

Aby sme strávili v obchodných priestoroch čo najviac času, pomáha v tom usporiadanie regálov, oddelení, rôzne body záujmu a celková atmosféra predajne. Potvrdzuje to aj Martin Mravec:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„V prvom rade sa musí zákazník cítiť príjemne, vedieť sa orientovať, nebyť ničím rušený a v prípade potreby mať k dispozícii niekoho, kto mu poradí. Dnes platí pre obchod zlaté pravidlo úspechu: lokalita, dobrý personál, čistota a čo najrýchlejšie vybavenie pri pokladnici.“

Keď hrá hudba do nákupu

Či sa nám to páči, alebo nie, do nášho nákupného rozhodovania sa okrem rozumu miešajú aj emócie. Vplývajú na nás pritom nielen vizuálne podnety, ale aj ostatné zmysly. Preto sa nám ľahko stane, že hoci vojdeme do fast foodu s úmyslom kúpiť si šalát, napokon skončíme pri hamburgeri s hranolčekmi.

Dôvod je jednoduchý – vôňa nám aktivuje rovnaké oblasti mozgu, aké reagujú na vzhľad výrobku. Vôňa pritom vôbec nemusí pochádzať z kuchyne, ale na tieto účely sa využívajú aj spreje, ktoré sa vypúšťajú do reštaurácie cez vetranie. Hmat je zase dôležitý najmä pri nákupe oblečenia alebo pri elektronike, keď sa nám zdajú ľahké modely výsledkom najmodernejšej techniky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Marketingový odborník Martin Lindstrom vo svojej knihe Nákupológia píše aj o vplyve hudby. Napríklad, keď v obchode pustili francúzsku hudbu, zákazníci si vyberali najmä francúzske vína, pri dychovke uprednostnili nemecké.

„Je evidentné, že hudba má vplyv na emócie človeka. Jej neuveriteľná schopnosť spúšťať, tvarovať a ovplyvňovať ľudské vedomie a konanie je nepopierateľná a priam zázračná. Preto tento moment často využívajú obchodníci, ktorí vedia, ako sa pri príjemnej hudbe pohodlne nakupuje a ako nás núti zdržať sa v danej predajni dlhšie,“ vysvetľuje psychologička Porubcová.

A nakoľko sa tieto metódy využívajú na Slovensku? Martin Mravec tvrdí, že v našich obchodoch je to skôr výnimka. „Dobrým príkladom sú však hotelové siete, reštaurácie, bary a kaviarne, kde sa snažia ísť v ústrety zákazníkovým zmyslom, aby mal nečakané a príjemné zážitky,“ dodáva odborník.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hra čísel

Čím sa dáme najčastejšie oklamať pri nakupovaní?

● Radi kupujeme veci, pri ktorých získame niečo navyše. Veľakrát si však neprerátame, že keby sme kúpili danú vec osobitne a nie vo veľkom „výhodnom“ balení, tak nás bude stáť menej.

● Pri cenách zvyčajne volíme zlatú strednú cestu, pretože sa bojíme nekvality aj predraženia. Dokazuje to príklad, ktorý uviedli v magazíne The Atlantic – v jednej americkej krčme mali tri druhy piva – za 2,5 dolára, 1,6 a 0,8 dolára. Až 80 % zákazníkov si kupovalo pivo za 1,6 dolára. Keď stiahli z ponuky osemdesiatcentové pivo a pridali pivo za 3,5 dolára, väčšina zákazníkov si začala kupovať pivo za 2,5 dolára.

● Nad výrobkom neraz visí obrovská ceduľa s výhodnou cenou, ale až na pokladničnom bloku s hrôzou zistíme, že náš exemplár stál o polovicu viac. Dôvod? Tovar s výhodnou cenou stál kúsok vedľa, prípadne bol vypredaný alebo do tretice: cenovka pochádzala zo včerajšej akciovej ponuky, ktorá už nie je v platnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

● Vedľa výrobku, ktorý obchodníci nevedia predať, postavia podobný produkt s oveľa vyššou cenou. Vďaka tomu sa nám zdá ponuka mimoriadne výhodná.

● Množstvo cien je zakončených deviatkou, túto cenovú stratégiu zaviedol Tomáš Baťa ako novinku v Česku, preto sa aj hovorieva Baťova cena. Hoci si to možno uvedomujeme, podvedome sa nám bude zdať výrobok za 9,90 € výhodnejší ako ten za 10 €.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú, čo ľudia budú chcieť
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 12 276
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 10 942
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 814
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 708
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 2 545
  6. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 209
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 1 655
  8. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 1 624
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Matúš Radusovsky: Bezpečnosť medu: Pravda o teple, kove a skladovaní
  2. Igor Múdry: Kyslá kapustička
  3. Matúš Radusovsky: Nie je med ako med: v rozmanitosti sa skrýva jeho sila
  4. Zdravotní Klauni: Zdravotná klaunka: Keď si nasadíme na tvár červený nos, pozeráme sa na svet inak
  5. Janka Bittó Cigániková: Klamstvá o interrupciách. Naleteli ste aj vy?
  6. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  7. Tomáš Mikloško: 8 prekvapivých faktov o vzťahoch, ktoré zmenia váš pohľad na lásku
  8. Zdravotní Klauni: Otec, bezpečný prístav dieťaťa v nemocnici
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 18 857
  2. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 14 998
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 339
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 798
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 701
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 801
  7. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 9 673
  8. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 4 898
  1. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  2. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  3. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  4. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  5. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  6. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  7. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  8. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
SkryťZatvoriť reklamu