SME

Nákupné vábenie je teraz najsilnejšie

Najmä pred Vianocami, ktoré by sme občas mohli pokojne premenovať na sviatky konzumu, na nás v obchodoch číha pestrá ponuka tovaru. Čo všetko nás ovplyvňuje pri nakupovaní?

Zrejme to poznáte, doma sa vám hromadia už pekné štósy letákov, niekto si ich so záujmom preštuduje, iný hodí na kôpku s menovkou odpad. Letákové kampane sú u nás pomerne rozšírené, túto formu reklamy nachádza vo svojich schránkach 93 % Slovákov. A nie márne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa štúdie GfK Shopping Monitor Slovakia, ktorej výsledky boli uverejnené v roku 2012, vyplýva, že letáky si prečíta 73 % Slovákov, pričom podľa nich nakupujú v priemere traja z desiatich. V tomto smere patríme na prvé priečky v rámci regiónu strednej a východnej Európy.

SkryťVypnúť reklamu

„Jedným z vysvetlení je, že náš zákazník si veľmi rád vyberá, pričom dnes už má naozaj z čoho. Štruktúra a pokrytie maloobchodnými prevádzkami v podobe supermarketov a hypermarketov je také veľké, že už aj ľudia v odľahlejších regiónoch Slovenska sa môžu rozhodnúť medzi dvomi až štyrmi značkami reťazcov,“ vysvetľuje Martin Mravec z prieskumnej agentúry GfK Slovakia a dodáva, že letáky dokážu zmeniť našu tradičnú nákupnú cestu.

„Toho sme svedkami pri rôznych našich prieskumoch, v ktorých vidíme, že na Slovensku postupne klesá vernosť zákazníka ku konkrétnemu obchodu a miesta nákupu začína častejšie obmieňať.“

A kto sa najviac vyžíva v „letákovaní“ a výhodných kúpach? Podľa prieskumu nezáleží na pohlaví, vzdelaní ani na príjme domácnosti, o čosi intenzívnejšie sa letákmi riadia akurát ľudia po štyridsiatke.

SkryťVypnúť reklamu

Ako nakupujeme

„Veľa výrobkov kupujeme bez zvláštnej zainteresovanosti a bez toho, aby sme si všímali významnejšie rozdiely medzi značkami, napríklad pri kúpe soli alebo chleba.

Nákupný proces potom prebieha takto: na základe pasívneho učenia vzniká u spotrebiteľa určitá mienka, nasleduje kúpa produktu a niekedy i následné hodnotenie,“ opisuje psychologička Jana Porubcová.

Ak zistíme, že niečo potrebujeme, najmä ak ide o väčšie položky, zvyčajne si spravíme ešte pred kúpou mini prieskum o danom produkte.

„Najviac informácií nám poskytujú komerčné zdroje ako reklama, predavači, vystavený tovar, obaly, médiá a spotrebiteľské organizácie, ale najväčší význam pritom väčšinou prikladáme informáciám získaným z osobných zdrojov,“ tvrdí Porubcová.

SkryťVypnúť reklamu

Potrebujeme toto aj tamto

Možno sa vám už prihodilo, že ste vbehli do supermarketu len po chlieb a k pokladnici ste prišli s plným košíkom. Navyše sa neraz stane, že samotný chlieb napokon necháte v regáli... Prečo občas nakupujeme bez rozmyslu a impulzívne?

„Pokiaľ zákazník cíti pohodu, vie reagovať spontánnejšie. Samozrejme, impulzívne nakupovanie súvisí s ponukou noviniek, ale aj so špecifickými obdobiami počas roka, ako sú Vianoce či Mikuláš.

Impulzívnosť nákupu sa do významnej miery odvíja aj od lokality obchodu. Inak by ľudia nakúpili potraviny na čerpacej stanici na diaľnici, inak v lyžiarskom stredisku alebo uprostred sídliska,“ objasňuje marketingový odborník Mravec.

Aby sme strávili v obchodných priestoroch čo najviac času, pomáha v tom usporiadanie regálov, oddelení, rôzne body záujmu a celková atmosféra predajne. Potvrdzuje to aj Martin Mravec:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„V prvom rade sa musí zákazník cítiť príjemne, vedieť sa orientovať, nebyť ničím rušený a v prípade potreby mať k dispozícii niekoho, kto mu poradí. Dnes platí pre obchod zlaté pravidlo úspechu: lokalita, dobrý personál, čistota a čo najrýchlejšie vybavenie pri pokladnici.“

Keď hrá hudba do nákupu

Či sa nám to páči, alebo nie, do nášho nákupného rozhodovania sa okrem rozumu miešajú aj emócie. Vplývajú na nás pritom nielen vizuálne podnety, ale aj ostatné zmysly. Preto sa nám ľahko stane, že hoci vojdeme do fast foodu s úmyslom kúpiť si šalát, napokon skončíme pri hamburgeri s hranolčekmi.

Dôvod je jednoduchý – vôňa nám aktivuje rovnaké oblasti mozgu, aké reagujú na vzhľad výrobku. Vôňa pritom vôbec nemusí pochádzať z kuchyne, ale na tieto účely sa využívajú aj spreje, ktoré sa vypúšťajú do reštaurácie cez vetranie. Hmat je zase dôležitý najmä pri nákupe oblečenia alebo pri elektronike, keď sa nám zdajú ľahké modely výsledkom najmodernejšej techniky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Marketingový odborník Martin Lindstrom vo svojej knihe Nákupológia píše aj o vplyve hudby. Napríklad, keď v obchode pustili francúzsku hudbu, zákazníci si vyberali najmä francúzske vína, pri dychovke uprednostnili nemecké.

„Je evidentné, že hudba má vplyv na emócie človeka. Jej neuveriteľná schopnosť spúšťať, tvarovať a ovplyvňovať ľudské vedomie a konanie je nepopierateľná a priam zázračná. Preto tento moment často využívajú obchodníci, ktorí vedia, ako sa pri príjemnej hudbe pohodlne nakupuje a ako nás núti zdržať sa v danej predajni dlhšie,“ vysvetľuje psychologička Porubcová.

A nakoľko sa tieto metódy využívajú na Slovensku? Martin Mravec tvrdí, že v našich obchodoch je to skôr výnimka. „Dobrým príkladom sú však hotelové siete, reštaurácie, bary a kaviarne, kde sa snažia ísť v ústrety zákazníkovým zmyslom, aby mal nečakané a príjemné zážitky,“ dodáva odborník.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hra čísel

Čím sa dáme najčastejšie oklamať pri nakupovaní?

● Radi kupujeme veci, pri ktorých získame niečo navyše. Veľakrát si však neprerátame, že keby sme kúpili danú vec osobitne a nie vo veľkom „výhodnom“ balení, tak nás bude stáť menej.

● Pri cenách zvyčajne volíme zlatú strednú cestu, pretože sa bojíme nekvality aj predraženia. Dokazuje to príklad, ktorý uviedli v magazíne The Atlantic – v jednej americkej krčme mali tri druhy piva – za 2,5 dolára, 1,6 a 0,8 dolára. Až 80 % zákazníkov si kupovalo pivo za 1,6 dolára. Keď stiahli z ponuky osemdesiatcentové pivo a pridali pivo za 3,5 dolára, väčšina zákazníkov si začala kupovať pivo za 2,5 dolára.

● Nad výrobkom neraz visí obrovská ceduľa s výhodnou cenou, ale až na pokladničnom bloku s hrôzou zistíme, že náš exemplár stál o polovicu viac. Dôvod? Tovar s výhodnou cenou stál kúsok vedľa, prípadne bol vypredaný alebo do tretice: cenovka pochádzala zo včerajšej akciovej ponuky, ktorá už nie je v platnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

● Vedľa výrobku, ktorý obchodníci nevedia predať, postavia podobný produkt s oveľa vyššou cenou. Vďaka tomu sa nám zdá ponuka mimoriadne výhodná.

● Množstvo cien je zakončených deviatkou, túto cenovú stratégiu zaviedol Tomáš Baťa ako novinku v Česku, preto sa aj hovorieva Baťova cena. Hoci si to možno uvedomujeme, podvedome sa nám bude zdať výrobok za 9,90 € výhodnejší ako ten za 10 €.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  6. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  8. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  1. Prečo les potrebuje aj výrub, nie len ochranu
  2. Letná háčkovaná móda a kúsok mora u vás doma
  3. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  4. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  5. Ako znížiť vysoký tlak a cholesterol
  6. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  7. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  8. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 12 504
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 7 652
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 4 559
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 3 267
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 672
  6. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 2 577
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 732
  8. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 1 649
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Kamila Heribanová

Prvý rok po strate je najhorší, druhý všetko potvrdzuje.


34
Architekti vytvorili netypický dom oplechovanou fasádou a strechou z rovnakého materiálu.

Aj takto môže vyzerať moderná stavba.


44
Trnava

Šálka kávy na korze, Smolenický zámok aj cyklistika v okolí vinohradov.


TRNAVA TOURISM 1
Mgr. Juraj Kocka

Mužsko-ženské vzťahy pod lupou.


Barbora V. Daxner
reklama
  1. Janka Bittó Cigániková: Klamstvá o interrupciách. Naleteli ste aj vy?
  2. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  3. Tomáš Mikloško: 8 prekvapivých faktov o vzťahoch, ktoré zmenia váš pohľad na lásku
  4. Zdravotní Klauni: Otec, bezpečný prístav dieťaťa v nemocnici
  5. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  6. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  7. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  8. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 22 262
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 277
  3. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 6 221
  4. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 6 008
  5. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 5 795
  6. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 4 905
  7. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene 4 599
  8. Dávid Polák: Pohoda je v pohode, nebláznite. 4 482
  1. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  2. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  3. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  4. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  5. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  6. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  7. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  8. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
SkryťZatvoriť reklamu