Nákupné vábenie je teraz najsilnejšie

Najmä pred Vianocami, ktoré by sme občas mohli pokojne premenovať na sviatky konzumu, na nás v obchodoch číha pestrá ponuka tovaru. Čo všetko nás ovplyvňuje pri nakupovaní?

Zrejme to poznáte, doma sa vám hromadia už pekné štósy letákov, niekto si ich so záujmom preštuduje, iný hodí na kôpku s menovkou odpad. Letákové kampane sú u nás pomerne rozšírené, túto formu reklamy nachádza vo svojich schránkach 93 % Slovákov. A nie márne.

Podľa štúdie GfK Shopping Monitor Slovakia, ktorej výsledky boli uverejnené v roku 2012, vyplýva, že letáky si prečíta 73 % Slovákov, pričom podľa nich nakupujú v priemere traja z desiatich. V tomto smere patríme na prvé priečky v rámci regiónu strednej a východnej Európy.

„Jedným z vysvetlení je, že náš zákazník si veľmi rád vyberá, pričom dnes už má naozaj z čoho. Štruktúra a pokrytie maloobchodnými prevádzkami v podobe supermarketov a hypermarketov je také veľké, že už aj ľudia v odľahlejších regiónoch Slovenska sa môžu rozhodnúť medzi dvomi až štyrmi značkami reťazcov,“ vysvetľuje Martin Mravec z prieskumnej agentúry GfK Slovakia a dodáva, že letáky dokážu zmeniť našu tradičnú nákupnú cestu.

„Toho sme svedkami pri rôznych našich prieskumoch, v ktorých vidíme, že na Slovensku postupne klesá vernosť zákazníka ku konkrétnemu obchodu a miesta nákupu začína častejšie obmieňať.“

A kto sa najviac vyžíva v „letákovaní“ a výhodných kúpach? Podľa prieskumu nezáleží na pohlaví, vzdelaní ani na príjme domácnosti, o čosi intenzívnejšie sa letákmi riadia akurát ľudia po štyridsiatke.

Ako nakupujeme

„Veľa výrobkov kupujeme bez zvláštnej zainteresovanosti a bez toho, aby sme si všímali významnejšie rozdiely medzi značkami, napríklad pri kúpe soli alebo chleba.

Nákupný proces potom prebieha takto: na základe pasívneho učenia vzniká u spotrebiteľa určitá mienka, nasleduje kúpa produktu a niekedy i následné hodnotenie,“ opisuje psychologička Jana Porubcová.

Ak zistíme, že niečo potrebujeme, najmä ak ide o väčšie položky, zvyčajne si spravíme ešte pred kúpou mini prieskum o danom produkte.

„Najviac informácií nám poskytujú komerčné zdroje ako reklama, predavači, vystavený tovar, obaly, médiá a spotrebiteľské organizácie, ale najväčší význam pritom väčšinou prikladáme informáciám získaným z osobných zdrojov,“ tvrdí Porubcová.

Potrebujeme toto aj tamto

Možno sa vám už prihodilo, že ste vbehli do supermarketu len po chlieb a k pokladnici ste prišli s plným košíkom. Navyše sa neraz stane, že samotný chlieb napokon necháte v regáli... Prečo občas nakupujeme bez rozmyslu a impulzívne?

„Pokiaľ zákazník cíti pohodu, vie reagovať spontánnejšie. Samozrejme, impulzívne nakupovanie súvisí s ponukou noviniek, ale aj so špecifickými obdobiami počas roka, ako sú Vianoce či Mikuláš.

Impulzívnosť nákupu sa do významnej miery odvíja aj od lokality obchodu. Inak by ľudia nakúpili potraviny na čerpacej stanici na diaľnici, inak v lyžiarskom stredisku alebo uprostred sídliska,“ objasňuje marketingový odborník Mravec.

Aby sme strávili v obchodných priestoroch čo najviac času, pomáha v tom usporiadanie regálov, oddelení, rôzne body záujmu a celková atmosféra predajne. Potvrdzuje to aj Martin Mravec:

„V prvom rade sa musí zákazník cítiť príjemne, vedieť sa orientovať, nebyť ničím rušený a v prípade potreby mať k dispozícii niekoho, kto mu poradí. Dnes platí pre obchod zlaté pravidlo úspechu: lokalita, dobrý personál, čistota a čo najrýchlejšie vybavenie pri pokladnici.“

Keď hrá hudba do nákupu

Či sa nám to páči, alebo nie, do nášho nákupného rozhodovania sa okrem rozumu miešajú aj emócie. Vplývajú na nás pritom nielen vizuálne podnety, ale aj ostatné zmysly. Preto sa nám ľahko stane, že hoci vojdeme do fast foodu s úmyslom kúpiť si šalát, napokon skončíme pri hamburgeri s hranolčekmi.

Dôvod je jednoduchý – vôňa nám aktivuje rovnaké oblasti mozgu, aké reagujú na vzhľad výrobku. Vôňa pritom vôbec nemusí pochádzať z kuchyne, ale na tieto účely sa využívajú aj spreje, ktoré sa vypúšťajú do reštaurácie cez vetranie. Hmat je zase dôležitý najmä pri nákupe oblečenia alebo pri elektronike, keď sa nám zdajú ľahké modely výsledkom najmodernejšej techniky.

Marketingový odborník Martin Lindstrom vo svojej knihe Nákupológia píše aj o vplyve hudby. Napríklad, keď v obchode pustili francúzsku hudbu, zákazníci si vyberali najmä francúzske vína, pri dychovke uprednostnili nemecké.

„Je evidentné, že hudba má vplyv na emócie človeka. Jej neuveriteľná schopnosť spúšťať, tvarovať a ovplyvňovať ľudské vedomie a konanie je nepopierateľná a priam zázračná. Preto tento moment často využívajú obchodníci, ktorí vedia, ako sa pri príjemnej hudbe pohodlne nakupuje a ako nás núti zdržať sa v danej predajni dlhšie,“ vysvetľuje psychologička Porubcová.

A nakoľko sa tieto metódy využívajú na Slovensku? Martin Mravec tvrdí, že v našich obchodoch je to skôr výnimka. „Dobrým príkladom sú však hotelové siete, reštaurácie, bary a kaviarne, kde sa snažia ísť v ústrety zákazníkovým zmyslom, aby mal nečakané a príjemné zážitky,“ dodáva odborník.

Hra čísel

Čím sa dáme najčastejšie oklamať pri nakupovaní?

● Radi kupujeme veci, pri ktorých získame niečo navyše. Veľakrát si však neprerátame, že keby sme kúpili danú vec osobitne a nie vo veľkom „výhodnom“ balení, tak nás bude stáť menej.

● Pri cenách zvyčajne volíme zlatú strednú cestu, pretože sa bojíme nekvality aj predraženia. Dokazuje to príklad, ktorý uviedli v magazíne The Atlantic – v jednej americkej krčme mali tri druhy piva – za 2,5 dolára, 1,6 a 0,8 dolára. Až 80 % zákazníkov si kupovalo pivo za 1,6 dolára. Keď stiahli z ponuky osemdesiatcentové pivo a pridali pivo za 3,5 dolára, väčšina zákazníkov si začala kupovať pivo za 2,5 dolára.

● Nad výrobkom neraz visí obrovská ceduľa s výhodnou cenou, ale až na pokladničnom bloku s hrôzou zistíme, že náš exemplár stál o polovicu viac. Dôvod? Tovar s výhodnou cenou stál kúsok vedľa, prípadne bol vypredaný alebo do tretice: cenovka pochádzala zo včerajšej akciovej ponuky, ktorá už nie je v platnosti.

● Vedľa výrobku, ktorý obchodníci nevedia predať, postavia podobný produkt s oveľa vyššou cenou. Vďaka tomu sa nám zdá ponuka mimoriadne výhodná.

● Množstvo cien je zakončených deviatkou, túto cenovú stratégiu zaviedol Tomáš Baťa ako novinku v Česku, preto sa aj hovorieva Baťova cena. Hoci si to možno uvedomujeme, podvedome sa nám bude zdať výrobok za 9,90 € výhodnejší ako ten za 10 €.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 966
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 382
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 876
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 570
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 203
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 038
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 248
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 941
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 194
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 043

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Bratislavskí poslanci mali brať úplatky. Za hazard aj proti nemu

Ak v marci prejde úplný zákaz hazardu v Bratislave, tri roky bude jediným otvoreným kasínom v meste Banco v hoteli Crowne Plaza. Licenciu má ako jediné do roku 2021.

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna poisťovňa

Pozrite si výber úsporných opatrení.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

KULTÚRA

V Prahe nedokážu pochopiť, čo za reláciu o folklóre máme

Šou Zem spieva hodnotí Marína Mrázková zo súboru Limbora.

Neprehliadnite tiež

Bažant plnený jablkami a brusnicami

Možno sa trochu potrápite kým zoženiete bažanta, ale výsledok stojí za každú minútu, ktorú pri príprave tohto jedla strávite.

V niektorých nešťastných manželstvách sa oplatí zotrvať

Britská štúdia naznačila, že väčšina párov sa cez ťažkosti dokáže dostať.

Filmová cesta Emmy Stone až k oscarovému La La Landu

Herečka získala prvú sošku Oscara. Takto sa menila v priebehu svojej filmovej kariéry.

Móda na Oscaroch 2017: Kto zvíťazil svojim štýlom?

Celebrity sa zišli na najprestížnejšom odovzdávaní filmových cien, niektoré by si zaslúžili zlatú sošku aj za štýl.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop