Nákupné vábenie je teraz najsilnejšie

Najmä pred Vianocami, ktoré by sme občas mohli pokojne premenovať na sviatky konzumu, na nás v obchodoch číha pestrá ponuka tovaru. Čo všetko nás ovplyvňuje pri nakupovaní?

Zrejme to poznáte, doma sa vám hromadia už pekné štósy letákov, niekto si ich so záujmom preštuduje, iný hodí na kôpku s menovkou odpad. Letákové kampane sú u nás pomerne rozšírené, túto formu reklamy nachádza vo svojich schránkach 93 % Slovákov. A nie márne.

Podľa štúdie GfK Shopping Monitor Slovakia, ktorej výsledky boli uverejnené v roku 2012, vyplýva, že letáky si prečíta 73 % Slovákov, pričom podľa nich nakupujú v priemere traja z desiatich. V tomto smere patríme na prvé priečky v rámci regiónu strednej a východnej Európy.

„Jedným z vysvetlení je, že náš zákazník si veľmi rád vyberá, pričom dnes už má naozaj z čoho. Štruktúra a pokrytie maloobchodnými prevádzkami v podobe supermarketov a hypermarketov je také veľké, že už aj ľudia v odľahlejších regiónoch Slovenska sa môžu rozhodnúť medzi dvomi až štyrmi značkami reťazcov,“ vysvetľuje Martin Mravec z prieskumnej agentúry GfK Slovakia a dodáva, že letáky dokážu zmeniť našu tradičnú nákupnú cestu.

„Toho sme svedkami pri rôznych našich prieskumoch, v ktorých vidíme, že na Slovensku postupne klesá vernosť zákazníka ku konkrétnemu obchodu a miesta nákupu začína častejšie obmieňať.“

A kto sa najviac vyžíva v „letákovaní“ a výhodných kúpach? Podľa prieskumu nezáleží na pohlaví, vzdelaní ani na príjme domácnosti, o čosi intenzívnejšie sa letákmi riadia akurát ľudia po štyridsiatke.

Ako nakupujeme

„Veľa výrobkov kupujeme bez zvláštnej zainteresovanosti a bez toho, aby sme si všímali významnejšie rozdiely medzi značkami, napríklad pri kúpe soli alebo chleba.

Nákupný proces potom prebieha takto: na základe pasívneho učenia vzniká u spotrebiteľa určitá mienka, nasleduje kúpa produktu a niekedy i následné hodnotenie,“ opisuje psychologička Jana Porubcová.

Ak zistíme, že niečo potrebujeme, najmä ak ide o väčšie položky, zvyčajne si spravíme ešte pred kúpou mini prieskum o danom produkte.

„Najviac informácií nám poskytujú komerčné zdroje ako reklama, predavači, vystavený tovar, obaly, médiá a spotrebiteľské organizácie, ale najväčší význam pritom väčšinou prikladáme informáciám získaným z osobných zdrojov,“ tvrdí Porubcová.

Potrebujeme toto aj tamto

Možno sa vám už prihodilo, že ste vbehli do supermarketu len po chlieb a k pokladnici ste prišli s plným košíkom. Navyše sa neraz stane, že samotný chlieb napokon necháte v regáli... Prečo občas nakupujeme bez rozmyslu a impulzívne?

„Pokiaľ zákazník cíti pohodu, vie reagovať spontánnejšie. Samozrejme, impulzívne nakupovanie súvisí s ponukou noviniek, ale aj so špecifickými obdobiami počas roka, ako sú Vianoce či Mikuláš.

Impulzívnosť nákupu sa do významnej miery odvíja aj od lokality obchodu. Inak by ľudia nakúpili potraviny na čerpacej stanici na diaľnici, inak v lyžiarskom stredisku alebo uprostred sídliska,“ objasňuje marketingový odborník Mravec.

Aby sme strávili v obchodných priestoroch čo najviac času, pomáha v tom usporiadanie regálov, oddelení, rôzne body záujmu a celková atmosféra predajne. Potvrdzuje to aj Martin Mravec:

„V prvom rade sa musí zákazník cítiť príjemne, vedieť sa orientovať, nebyť ničím rušený a v prípade potreby mať k dispozícii niekoho, kto mu poradí. Dnes platí pre obchod zlaté pravidlo úspechu: lokalita, dobrý personál, čistota a čo najrýchlejšie vybavenie pri pokladnici.“

Keď hrá hudba do nákupu

Či sa nám to páči, alebo nie, do nášho nákupného rozhodovania sa okrem rozumu miešajú aj emócie. Vplývajú na nás pritom nielen vizuálne podnety, ale aj ostatné zmysly. Preto sa nám ľahko stane, že hoci vojdeme do fast foodu s úmyslom kúpiť si šalát, napokon skončíme pri hamburgeri s hranolčekmi.

Dôvod je jednoduchý – vôňa nám aktivuje rovnaké oblasti mozgu, aké reagujú na vzhľad výrobku. Vôňa pritom vôbec nemusí pochádzať z kuchyne, ale na tieto účely sa využívajú aj spreje, ktoré sa vypúšťajú do reštaurácie cez vetranie. Hmat je zase dôležitý najmä pri nákupe oblečenia alebo pri elektronike, keď sa nám zdajú ľahké modely výsledkom najmodernejšej techniky.

Marketingový odborník Martin Lindstrom vo svojej knihe Nákupológia píše aj o vplyve hudby. Napríklad, keď v obchode pustili francúzsku hudbu, zákazníci si vyberali najmä francúzske vína, pri dychovke uprednostnili nemecké.

„Je evidentné, že hudba má vplyv na emócie človeka. Jej neuveriteľná schopnosť spúšťať, tvarovať a ovplyvňovať ľudské vedomie a konanie je nepopierateľná a priam zázračná. Preto tento moment často využívajú obchodníci, ktorí vedia, ako sa pri príjemnej hudbe pohodlne nakupuje a ako nás núti zdržať sa v danej predajni dlhšie,“ vysvetľuje psychologička Porubcová.

A nakoľko sa tieto metódy využívajú na Slovensku? Martin Mravec tvrdí, že v našich obchodoch je to skôr výnimka. „Dobrým príkladom sú však hotelové siete, reštaurácie, bary a kaviarne, kde sa snažia ísť v ústrety zákazníkovým zmyslom, aby mal nečakané a príjemné zážitky,“ dodáva odborník.

Hra čísel

Čím sa dáme najčastejšie oklamať pri nakupovaní?

● Radi kupujeme veci, pri ktorých získame niečo navyše. Veľakrát si však neprerátame, že keby sme kúpili danú vec osobitne a nie vo veľkom „výhodnom“ balení, tak nás bude stáť menej.

● Pri cenách zvyčajne volíme zlatú strednú cestu, pretože sa bojíme nekvality aj predraženia. Dokazuje to príklad, ktorý uviedli v magazíne The Atlantic – v jednej americkej krčme mali tri druhy piva – za 2,5 dolára, 1,6 a 0,8 dolára. Až 80 % zákazníkov si kupovalo pivo za 1,6 dolára. Keď stiahli z ponuky osemdesiatcentové pivo a pridali pivo za 3,5 dolára, väčšina zákazníkov si začala kupovať pivo za 2,5 dolára.

● Nad výrobkom neraz visí obrovská ceduľa s výhodnou cenou, ale až na pokladničnom bloku s hrôzou zistíme, že náš exemplár stál o polovicu viac. Dôvod? Tovar s výhodnou cenou stál kúsok vedľa, prípadne bol vypredaný alebo do tretice: cenovka pochádzala zo včerajšej akciovej ponuky, ktorá už nie je v platnosti.

● Vedľa výrobku, ktorý obchodníci nevedia predať, postavia podobný produkt s oveľa vyššou cenou. Vďaka tomu sa nám zdá ponuka mimoriadne výhodná.

● Množstvo cien je zakončených deviatkou, túto cenovú stratégiu zaviedol Tomáš Baťa ako novinku v Česku, preto sa aj hovorieva Baťova cena. Hoci si to možno uvedomujeme, podvedome sa nám bude zdať výrobok za 9,90 € výhodnejší ako ten za 10 €.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 14 905
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 968
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 813
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 805
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 514
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 989
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 730
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 583
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 545
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 011

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Podozrivé inzeráty lákajú na zdravotné pomôcky. Sú to šmejdy

Načúvací prístroj alebo strojček, ktorý narovnáva krivý palec na nohe, by si ľudia mali vyberať u lekára, nie v inzerátoch.

KOMENTÁRE

Komédia na súdoch. Prečo nie sú prípady Majského a Čuňu uzavreté

Treba sa pýtať, kde sme urobili chybu.

PRIMÁR

Desať potravín, ktoré nabijú telo energiou

Proti únave a vyčerpaniu sa dá bojovať aj jedlom.

Neprehliadnite tiež

Mariana Kováčová: Najťažšie pre dieťa je, keď sa násilia na ňom dopúšťajú rodičia

Zakladateľka Centra Slniečko nám porozprávala o najakútnejších problémoch detského sveta.

Tri lyžiarske rakúske destinácie: Tu zažijete viac ako lyžovačku

V rakúskych lyžiarskych strediskách na vás okrem skvelých zjazdoviek čaká aj viacero noviniek.

Mariah Carey: Prečo je speváčka považovaná za kráľovnú Vianoc?

Jej žezlo nikto nedokáže prevziať, hoci mnohí by chceli.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

Prečítajte si rozhovor s Marianou Kováčovou, ktorá sa venuje problematike týrania detí.

Biblia módy oslavuje výročie. Časopis Vogue má 125 rokov

V decembri 1892 vyšlo prvé číslo magazínu, ktorý je vo svete módy ikonou.