Nepresoľte si Vianoce

Počas sviatkov si život nielen veľmi osladzujeme, ale často to preháňame aj so solením. Na čo by sme mali myslieť, keď najbližšie chytíme do ruky soľničku?

Pri rozprávke Soľ nad zlato sme už ako deti pochopili, že tá biela látka v kuchyni bude asi výnimočná. Aj v škole nás učili, že soľ je pre náš organizmus veľmi dôležitá.

Odborný názov kuchynskej soli – chlorid sodný – v sebe nesie dva prvky – chlór a sodík, ktoré sú nevyhnutné pri mnohých metabolických procesoch v organizme, potvrdzujú to aj slová lekárky Evy Smíškovej:

„Sodík a chlór tvoria súčasť mnohých telesných tekutín – žalúdočnej šťavy, pankreatickej šťavy, sĺz – a zároveň sa spolu či jednotlivo zúčastňujú v rámci metabolizmu na prenášaní výživy buniek a tvoria neoddeliteľnú súčasť medzibunkovej tekutiny, dokonca sa podieľajú aj na prenose nervových vzruchov.“

Soľ potrebujeme, ale keďže ju obsahujú všetky rastlinné aj živočíšne tkanivá, pri konzumácii bežnej vyváženej stravy by sme jej mali mať v organizme dostatok, aj bez zbytočného dosáľania.

„Jej chuť, ktorú vnímame špičkou jazyka, je veľmi príjemná, a preto sme si na dosáľanie jednoducho zvykli. Denná dávka by však nemala prevýšiť 5 g za deň, čo predstavuje jednu čajovú lyžičku. Denné optimum je 2 – 3 g,“ odporúča lekárka.

Solenie – zlozvyk

sol2.jpgNa soľ sme si jednoducho zvykli. Mnohí ľudia k nej inklinujú viac ako je zdravé a bez presolenej polievky si život ani nevedia predstaviť. Takáto závislosť je však len zdanlivá, hoci je pravda, že keď začneme soliť, už len ťažko sa tohto ochucovadla vzdávame.

„Predovšetkým fajčiari, ľudia, ktorí inklinujú ku konzumu destilátov, ale aj tí, ktorí privykli k fast foodom, majú trochu oslabené vnímanie chuti a často ešte predtým, aby jedlo vôbec ochutnali, vysypú naň obsah soľničky,“ hovorí Smíšková a zároveň radí, že namiesto nadmerného solenia by sme sa mali snažiť jedlo ochutiť inak.

„Napríklad použitím cesnaku alebo korenín, či už v čerstvej, alebo v sušenej forme – sú to predovšetkým čierne a zelené koreniny, čili, ďumbier, orientálne zmesi, alebo aj aromatické bylinky, ako je bobkový list, majorán, rasca, rozmarín, oregano či bazalka.“

Nadmerným solením totiž zbytočne zaťažujeme obličky, najmä keď nedodáme telu dostatočné množstvo tekutín, a zvyšujeme riziko vysokého krvného tlaku. Výskumy tiež ukázali, že pri veľkom príjme soli hrozí rakovina žalúdka a pažeráka. Navyše veľa sodíka v organizme zaťažuje krvný obeh a spôsobuje opuchy nôh.

Zamerajme sa na draslík

Sodík z tela ľahko odbúrame draslíkom. Aj preto sa pacientom s kardiovaskulárnymi ochoreniami, súvisiacimi najmä so zvýšeným krvným tlakom, odporúča zamerať sa na zvýšený príjem draslíka. A samozrejme, vyhnúť sa potravinám, v ktorých je zbytočne veľké množstvo soli.

Potraviny, ktoré obsahujú veľa draslíka a málo sodíka: Avokádo, marhule, banány, citrusové ovocie, melóny, jablká, datle, hrozienka, petržlen, čili papričky, kel, špenát, listová zelenina, paradajky, huby, orechy, zemiaky, strukoviny, sója, ryby, červené a biele mäso, tvaroh, mlieko, jogurty.

„Najviac soli obsahujú priemyselne spracované potraviny – predovšetkým údeniny, mäsové konzervy, instantné jedlá, solené čipsy, oriešky, produkty rýchleho občerstvenia, a tiež produkty ázijskej kuchyne, hlavne vo fastfoodovom spracovaní,“ informuje Smíšková.

Zdravším variantom solenia je morská soľ, hoci, ako pripomína lekárka, je to len preto, že obsahuje aj nepatrné množstvo minerálnych a stopových prvkov, no v obsahu a hrozbe záťaže sodíkom sa nelíši. Neostáva nám nič iné, len sa k soleniu postaviť zodpovednejšie.

K zdravšiemu životnému štýlu veďme aj naše deti. Tie sú zväčša citlivejšie na vplyvy reklamy a rovesníkov. O to viac ich treba naučiť zdravo jesť. Napríklad aj cez Vianoce.

Glutaman – zdravé dochucovadlo?

Glutaman sodný je sodná soľ kyseliny glutámovej. Ide o aminokyselinu, ktorú nájdete takmer vo všetkých potravinách bohatých na bielkoviny.

Podľa výskumov zvýrazňuje chuť jedál a je bezpečný. Dokonca sa dokázalo, že obsahuje len asi tretinu sodíka v porovnaní s kuchynskou soľou. V Európskej únii sa zaraďuje medzi prídavné látky. Označuje sa E 621 a musí spĺňať určité podmienky kvality.

Glutaman obvykle nájdete v pikantných a spracovaných potravinách, napríklad v mrazených pokrmoch, koreninových zmesiach, sterilizovaných či v práškových polievkach, šalátových dressingoch a výrobkov na báze mäsa alebo rýb.

Často sa hovorí o jeho nepriaznivom účinku na ľudský organizmus. Glutaman sodný sa zvykol označovať za príčinu "syndrómu čínskych reštaurácií", pretože jeho prejavy sú opísané v nadväznosti na konzumáciu čínskych jedál. Ako symptóm sa uvádza pocit pálenia kože, strnulosť šije, nutkanie na dávenie a potenie.

Zdroj: Eufic.org

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  2. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  3. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  4. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  7. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  8. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  9. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  10. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  4. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  5. Do we have "Sagans" in language education?
  6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  7. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  8. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  9. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  10. Top trendy 2018 v alternatívnych prístupoch ku zdraviu
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 23 030
  2. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 16 122
  3. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 11 797
  4. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 8 516
  5. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 4 989
  6. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 4 098
  7. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 3 523
  8. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 3 155
  9. „Šťastný domov“ nie je fráza: 4 tipy, ako si ho vytvoriť 2 444
  10. Sú pre nás plesne nebezpečné? 2 316

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Smer návrh extrémistov nepodporí, obmedzenie potratov neprejde

Parlament by mal tento týždeň rokovať aj návrhu zákona extrémistov o zákaze potratov len na žiadosť ženy.

PODCAST DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Generál Macko volal o pomoc, SNS armádu rozkladá

Na ministerstve obrany to vrie.

KOŠICE KORZÁR

Branislava Pašku obvinili pre nákup ultrazvukov

Pri spornom tendri mal stáť za machináciami pri verejnom obstarávaní.

PRIMÁR

Imunologička vyvracia päť najčastejších mýtov o alergii

Povery o alergii bránia pacientom v účinnej liečbe.

Neprehliadnite tiež

Ako by mal vyzerať dobrý rozhovor o sexe? 13 tipov podľa odborníčok

Postup, ako sa začať s partnerom či partnerkou rozprávať o intímnom živote.

Zverejnili oficiálne fotografie zo svadby Harryho a Meghan

Autorom je fotograf Alexi Lubomirski, ktorý snímky zhotovil na hrade Windsor.

Módna poradňa: Ako si vybrať plavky podľa typu postavy

Aby na vás plavky vyzerali sexy, musia správne sedieť. Poradíme vám, ako na to.

Vzťahová poradňa: Mám obetovať svoj dlhoročný vzťah?

Klinická psychologička radí v partnerských problémoch.