Nepresoľte si Vianoce

Počas sviatkov si život nielen veľmi osladzujeme, ale často to preháňame aj so solením. Na čo by sme mali myslieť, keď najbližšie chytíme do ruky soľničku?

Pri rozprávke Soľ nad zlato sme už ako deti pochopili, že tá biela látka v kuchyni bude asi výnimočná. Aj v škole nás učili, že soľ je pre náš organizmus veľmi dôležitá.

Odborný názov kuchynskej soli – chlorid sodný – v sebe nesie dva prvky – chlór a sodík, ktoré sú nevyhnutné pri mnohých metabolických procesoch v organizme, potvrdzujú to aj slová lekárky Evy Smíškovej:

„Sodík a chlór tvoria súčasť mnohých telesných tekutín – žalúdočnej šťavy, pankreatickej šťavy, sĺz – a zároveň sa spolu či jednotlivo zúčastňujú v rámci metabolizmu na prenášaní výživy buniek a tvoria neoddeliteľnú súčasť medzibunkovej tekutiny, dokonca sa podieľajú aj na prenose nervových vzruchov.“

Soľ potrebujeme, ale keďže ju obsahujú všetky rastlinné aj živočíšne tkanivá, pri konzumácii bežnej vyváženej stravy by sme jej mali mať v organizme dostatok, aj bez zbytočného dosáľania.

„Jej chuť, ktorú vnímame špičkou jazyka, je veľmi príjemná, a preto sme si na dosáľanie jednoducho zvykli. Denná dávka by však nemala prevýšiť 5 g za deň, čo predstavuje jednu čajovú lyžičku. Denné optimum je 2 – 3 g,“ odporúča lekárka.

Solenie – zlozvyk

sol2.jpgNa soľ sme si jednoducho zvykli. Mnohí ľudia k nej inklinujú viac ako je zdravé a bez presolenej polievky si život ani nevedia predstaviť. Takáto závislosť je však len zdanlivá, hoci je pravda, že keď začneme soliť, už len ťažko sa tohto ochucovadla vzdávame.

„Predovšetkým fajčiari, ľudia, ktorí inklinujú ku konzumu destilátov, ale aj tí, ktorí privykli k fast foodom, majú trochu oslabené vnímanie chuti a často ešte predtým, aby jedlo vôbec ochutnali, vysypú naň obsah soľničky,“ hovorí Smíšková a zároveň radí, že namiesto nadmerného solenia by sme sa mali snažiť jedlo ochutiť inak.

„Napríklad použitím cesnaku alebo korenín, či už v čerstvej, alebo v sušenej forme – sú to predovšetkým čierne a zelené koreniny, čili, ďumbier, orientálne zmesi, alebo aj aromatické bylinky, ako je bobkový list, majorán, rasca, rozmarín, oregano či bazalka.“

Nadmerným solením totiž zbytočne zaťažujeme obličky, najmä keď nedodáme telu dostatočné množstvo tekutín, a zvyšujeme riziko vysokého krvného tlaku. Výskumy tiež ukázali, že pri veľkom príjme soli hrozí rakovina žalúdka a pažeráka. Navyše veľa sodíka v organizme zaťažuje krvný obeh a spôsobuje opuchy nôh.

Zamerajme sa na draslík

Sodík z tela ľahko odbúrame draslíkom. Aj preto sa pacientom s kardiovaskulárnymi ochoreniami, súvisiacimi najmä so zvýšeným krvným tlakom, odporúča zamerať sa na zvýšený príjem draslíka. A samozrejme, vyhnúť sa potravinám, v ktorých je zbytočne veľké množstvo soli.

Potraviny, ktoré obsahujú veľa draslíka a málo sodíka: Avokádo, marhule, banány, citrusové ovocie, melóny, jablká, datle, hrozienka, petržlen, čili papričky, kel, špenát, listová zelenina, paradajky, huby, orechy, zemiaky, strukoviny, sója, ryby, červené a biele mäso, tvaroh, mlieko, jogurty.

„Najviac soli obsahujú priemyselne spracované potraviny – predovšetkým údeniny, mäsové konzervy, instantné jedlá, solené čipsy, oriešky, produkty rýchleho občerstvenia, a tiež produkty ázijskej kuchyne, hlavne vo fastfoodovom spracovaní,“ informuje Smíšková.

Zdravším variantom solenia je morská soľ, hoci, ako pripomína lekárka, je to len preto, že obsahuje aj nepatrné množstvo minerálnych a stopových prvkov, no v obsahu a hrozbe záťaže sodíkom sa nelíši. Neostáva nám nič iné, len sa k soleniu postaviť zodpovednejšie.

K zdravšiemu životnému štýlu veďme aj naše deti. Tie sú zväčša citlivejšie na vplyvy reklamy a rovesníkov. O to viac ich treba naučiť zdravo jesť. Napríklad aj cez Vianoce.

Glutaman – zdravé dochucovadlo?

Glutaman sodný je sodná soľ kyseliny glutámovej. Ide o aminokyselinu, ktorú nájdete takmer vo všetkých potravinách bohatých na bielkoviny.

Podľa výskumov zvýrazňuje chuť jedál a je bezpečný. Dokonca sa dokázalo, že obsahuje len asi tretinu sodíka v porovnaní s kuchynskou soľou. V Európskej únii sa zaraďuje medzi prídavné látky. Označuje sa E 621 a musí spĺňať určité podmienky kvality.

Glutaman obvykle nájdete v pikantných a spracovaných potravinách, napríklad v mrazených pokrmoch, koreninových zmesiach, sterilizovaných či v práškových polievkach, šalátových dressingoch a výrobkov na báze mäsa alebo rýb.

Často sa hovorí o jeho nepriaznivom účinku na ľudský organizmus. Glutaman sodný sa zvykol označovať za príčinu "syndrómu čínskych reštaurácií", pretože jeho prejavy sú opísané v nadväznosti na konzumáciu čínskych jedál. Ako symptóm sa uvádza pocit pálenia kože, strnulosť šije, nutkanie na dávenie a potenie.

Zdroj: Eufic.org

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 25 435
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 594
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 17 511
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 641
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 111
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 985
  7. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 3 407
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 204
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 956
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 012

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Ako riskantná je cesta slovenským autobusom

Aká je kvalita autobusov na cestách.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Majstra populizmu nemá kto nahradiť

Skutočný talent vie škodiť aj z opozície.

SVET

Zabíjali pred desiatkami rokov. Dnes sú im na stope

Polícia dúfa, že vďaka DNA odhalí Zodiaca, ktorý vraždil pred polstoročím.

Neprehliadnite tiež

Plač, hystéria a vzdor: Čo robiť, keď už si s dieťaťom neviete rady

Psychoterapeutky vyvinuli stratégiu, ktorá má rodičom pomôcť pri akejkoľvek dileme.

Stĺpček Osmelené

Od mladosti mám problém s alkoholom a neviem si pomôcť

Som abstinent, aj keď nemusím.