Všimnite si mladé páry v obchodoch s detským a tehotenským oblečením. Zmätene postávajú pri regáloch a nazerajú do svojich nákupných zoznamov s desiatkami položiek. Aký kočík si prajete? Dvojkombináciu alebo trojkombináciu? Športovú trojkolku alebo štvorkolesovú klasiku? Gumenné alebo nafukovacie kolieska? Je adaptér X kompatibilný s kočíkom Y a vajíčkom do auta Z?
Na rozdiel od minulosti je dnes ponuka detského a tehotenského tovaru ohromujúca. Regály prekypujú nedozerným množstvom oblečenia, kozmetiky, nábytku, hračiek a všakovakých čudesných vecí, o ktorých funkcii budúci rodičia zatiaľ len tušia. V spleti detských výrobkov sa orientujú len ťažko, a tak sa obete púšťajú do divokých nákupov všetkého, čo im príde pod ruku. Čo by predsa neurobili pre svojho anjelika?
Kreatívne pasce
Bezodnou studnicou nezmyslov je najmä obchod s detským oblečením. Len málokedy tam platí priama úmera medzi kvalitou a cenou. „Moji príbuzní sa chceli vytiahnuť, a tak mi pri narodení Samka kúpili detské oblečenie exkluzívnej značky,“ hovorí Michaela z Košíc, ktorá sa zapojila do našej čitateľskej ankety o najzbytočnejší detský produkt.
„Vecičky vyzerali na pohľad úžasne, no návrhári videli dieťa zrejme len z diaľky. Dostali sme napríklad vyšívané novorodenecké body za 29 eur, so zapínaním z veľkých pestrofarebných gombičiek, umiestnených vzadu na chrbte. Dieťatko, ktoré na nich bude ležať, to určite ocení,“ hovorí s iróniou Michaela.
K ďalším obľúbeným podarúnkom patria miniatúrne džínsy, do ktorých sa nezmestia ani plienky, prípadne značkové tenisky s pevnou podrážkou pre trojmesačné dieťa.
Každá jedna vec je nevyhnutná, nenahraditeľná alebo aspoň užitočná - snažia sa nás presvedčiť kreatívni marketingoví odborníci. Stačí sa pozrieť na obaly hračiek. Nevýrazná farba „pôsobí na dieťatko nežne“ , krikľavý odtieň zasa „upúta pozornosť a stimuluje zrak“.
Ak je niečo hladké, „pôsobí upokojujúco“, ak má hrany a výstupky, „rozvíja jemnú motoriku“ . Obyčajný plyšový medvedík „podporuje emocionálny vývin a prináša pocit bezpečia“ , banálne písknutie gumenej kačice „pomáha pochopiť vzťah medzi príčinou a následkom“ .
Cynickejšie firmy sa neváhajú uchýliť aj k silnejším zbraniam. Vtedy je ich výrobok „určený pre výnimočných ľudí, ktorí nehľadajú kompromisy v komforte a bezpečnosti svojich detí“. A ak má nejaký distributér predsa len podozrenie, že so svojou cenou naozaj, ale naozaj prestrelil, pomôže si zázračnou formulkou: „Za bezpečie a zdravie dieťaťa je to skvelá cena. Zaplatíte ju aj vy?“
Veľké brucho – malý mozog?
Ťažko nájdete ideálnejších zákazníkov, ako sú budúce mamičky. Hormonálne zmeny v tehotenstve sú pravdepodobne hybnou silou baby biznisu. Podpíšu sa pod zmeny chutí, ranné nevoľnosti, a, áno - podľa niektorých výskumov aj pod zhoršenú pamäť alebo priestorovú orientáciu.
Prirovnanie „veľké brucho - malý mozog“ vám zrejme žiadny odborník nepotvrdí, no podľa vychytávok v ponuke obchodov ho niektorí výrobcovia berú ako overený fakt. Ako inak by potom mohli ponúkať tehotenské tango nohavičky alebo relaxačné vankúše pre budúce mamičky v tvare gigantických hokejok?
Ako priznáva autorka článku, aj niektoré respondentky našej ankety v návale eufórie z očakávaného potomka by dokázali vykúpiť aj celý obchod. A často sú to práve naše silnejšie polovičky, ktoré nás uchránia od osobného bankrotu a presvedčia, že detská vírivka s LED podsvietením až taká nevyhnutná nebude.
Bratislavská mamička Gréta spomína: „Pamätám sa na jeden zvlášť úmorný a dlhý nákup, ktorý sme absolvovali spolu s manželom. Náš účet narastal do povážlivých výšok, no všetko som považovala za nevyhnutné. Manžel to najskôr statočne znášal.
Postupne sa mu začali na čele objavovať kropaje potu a zhruba pri 49. výrobku vybuchol a začal kričať niečo o tom, že výrobné náklady nedosahujú ani desatinu ceny výrobku a že nenechá robiť zo seba vola. Žiaľ, pohár trpezlivosti mu vykypel pri vatových tampónoch do podprsenky za necelé tri eurá.
Na tú scénu nikdy nezabudnem – rozčúlený manžel, ja s obrovským bruchom a slzami na krajíčku a dlhý sústrastný pohľad, ktorý na mňa vrhla predavačka,“ smeje sa Gréta.
Príroda je zadarmo
Ako ukázala naša anketa, univerzálne nezmysly, na ktorých by sa zhodli naozaj všetci rodičia, neexistujú - aj keď spomínané tango nohavičky sú naozaj vážnym kandidátom.
Každé tehotenstvo je rozdielne, tak ako je iné aj každé dieťatko. Dosvedčuje to aj Jana z Bratislavy, mamička trojročnej Gabiky a 5-mesačnej Zoe. „Pri Gabi som si mlieko odsávala celé dni, pri Zojke som odsávačku nevyužila ani raz,“ spomína.
„Keďže Gabi mala koliky a celé dni sme skákali na fitlopte, k Zojke som si vopred zadovážila parádnu hojdaciu kolísku proti kolikám. Ako inak, Zojke sa bolesti bruška úplne vyhli a kolísku nepotrebovala.“ Podobné skúsenosti má takmer každá mama. Dá sa vôbec nepotrebným veciam z výbavičky úplne vyhnúť?
Asi najviac zbytočností nájdeme medzi hračkami. Potomok sa v nich doslova topí, no v skutočnosti sa hrá s dvomi, maximálne tromi obľúbenými kúskami. Ako na potvoru, spravidla s tými najlacnejšími.
Neúnavný propagátor prirodzeného rodičovstva Tom Hodgkinson radí: „Príroda je obrovským štedrým opakom úbohej a chamtivej komerčnej kultúry. Navyše nič nestojí.“
Skúste kamienky, paličky, gaštany - vaše dieťa sa s nimi zabaví oveľa dlhšie než s plastovými skladačkami, o ktoré sa doma iba potkýnate.
Nedajte sa dobehnúť
O niečo ťažšie bude rozhodovanie týkajúce sa úžitkových a bezpečnostných predmetov. Všetko má iste svoj význam a skalných priaznivcov, zároveň je množstvo domácností, v ktorých zapadli tieto výrobky prachom. Nikdy preto nezaškodí, ak si kúpu vopred dôkladne zvážite.
Chcete, aby spalo dieťatko s vami v posteli? V tom prípade monitor dychu, ktorý sa ukladá pod detský matrac, pravdepodobne nevyužijete. Plánujete dieťatko dojčiť? Sterilizátory, ohrievače fľašiek aj samotné fľašky vám budú úplne zbytočné. Otáľate s kúpou vankúšika na dojčenie? Schválne, skúste si ho nekúpiť. Keď ho nebudete mať, pravdepodobne vám nebude ani chýbať. A keby predsa len áno, hocikedy si ho môžete zadovážiť neskôr.
Nie som ovca – hovorí sa v jednej reklamnej kampani. Skúste si pri najbližšom nákupe v detskom obchode opakovať niečo podobné - nie som teľa. Pritom nie je až také podstatné, do akej sociálnej vrstvy patríte a akými financiami disponujete. Dôležité je, aby ste používali zdravý rozum.
Zopár inšpiratívnych citátov
„Môj kamarát Dan vyhlásil, že sa cíti ako lakomec, pretože na vianočné darčeky pre svojho dvojročného syna minul len 100 libier. STO LIBIER?! Za to by som mohol chodiť na pivo skoro celý mesiac!“
„Deti si užijú viac zábavy s kartónovou škatuľou než s hromadou toxických hračiek, z ktorých vychádza elektronický hlas s detskými riekankami.“
„Čím menej hračiek, tým lepšie. Vaše dieťa nebude rozmaznané a bude mať bohatú fantáziu.“
Tom Hodgkinson: Pohodoví rodičia, Ikar 2010