Soľme, pime, vyprážajme?

Odhaľte s nami päť mýtov o zdravom jedle a červenom víne. Soľ zvyšuje hladinu sodíku v krvi, jediný srdcu prospešný alkohol je červené víno, vyprážané jedlo je vždy nezdravé. Čo je mýtus a čo pravda?

(Zdroj: Fotolia.com)

Soľ zvyšuje hladinu sodíku v krvi, jediný srdcu prospešný alkohol je červené víno, vyprážané jedlo je vždy nezdravé. Čo je mýtus a čo pravda?

Portál ona.idnes.cz priniesol prehľad piatich rozšírených mýtov o jedle a snaží sa ich uviesť na pravú mieru. Niektoré z uvádzaných mýtov sú v nás tak hlboko zakorenené, že len ťažko prijímame fakt, že všetko je, zdá sa, inak.

Mýtus: Všetky nasýtené tuky zvyšujú hladinu cholesterolu.

Pravda: Nové výskumy dokazujú, že niektoré nasýtené mastné tuky nemusia byť škodlivé. A nielen to, dokonca, môžu mať pozitívny vplyv na zdravie.

Dlhé roky sa za zdravé považovali len nenasýtené tuky, ktoré sú napríklad v olivovom oleji a vlašských orechoch. Všetky nasýtené tuky boli hádzané do jedného vreca s nálepkou „zlé“. A tak sme jedli mastné jedlá s chuťou, ale aj s predstavou, ako nám nasýtené tuky upchávajú cievy. Nový výskum naznačuje, že odborníci sa zrejme mýlili, a že nie všetky nasýtené tuky sú také škodlivé.

Existuje veľa druhov nasýtených tukov, ktoré náš organizmus spracováva odlišne. Napríklad kyselina stearová, ktorá sa normálne vyskytuje v kakau, mliečnych výrobkoch, v palmovom či kokosovom oleji, nezvyšuje podľa výskumov hladinu zlého LDL cholesterolu. A keby len to. Ona robí pravý opak, teda vytvára dobrý HDL cholesterol.

Mýtus: Jediný zdraviu prospešný alkohol je červené víno.

Pravda: Pivo, víno aj tvrdý alkohol majú rovnaké účinky na zdravie.

Červené víno sa zaradilo medzi zdravé nápoje po tom, čo vedci prišli s tvrdením, že milovníkov tučných syrov a ešte tučnejšej foie gras chránia pre srdcovými chorobami antioxidanty v červenom víne. Jeden z novších výskumov ale zistil, že za ochranou pred srdcovými chorobami nie sú len antioxidanty z červeného vína.

Podľa doktora Erica Rimma, profesora výživy zo School of Public Health at Harvard University, všetok alkohol – presnejšie etanol - zvyšuje hladiny ochranného HDL, čiže dobrého cholesterolu, ktorý pomáha zabraňovať usadzovaniu nánosov v cievach a tak znižuje riziko upchatia ciev, čo prispieva k prevencii pred infarktom a mŕtvicou. Akýkoľvek alkoholický nápoj konzumovaný s mierou (maximálne dva poháriky denne) tak pomáha znižovať riziko srdcových ochorení.

Mýtus: Solenie potravín pri varení zvyšuje hladiny sodíka v tele.

Pravda: Soľ pridaná do vriacej vody môže v skutočnosti zabrániť strate živín z varenej zeleniny.

Všeobecne platí, že soľ nie je vhodná pre ľudí s vysokým tlakom. Osoliť si však vodu pri varení, zdá sa, nie je také škodlivé. "Soľ vo vriacej vode znižuje mieru straty živín zo zeleniny," tvrdí to Harold McGee, autor knihy On Food & Cooking. Podľa neho osolená voda zrýchľuje proces varenia, a tým sa minimalizuje strata živín pri varení. McGee radí používať jednu čajovú lyžičku soli na pohár vody. Množstvo sodíku, ktoré sa pri varení dostane do jedla, je podľa neho, úplne zanedbateľné.

Mýtus: Vyprážané jedlo je vždy príliš tučné.

Pravda: Aj vyprážané jedlá môžu byť zdravé.

Ako funguje vyprážanie? Jedlo vystavíme vplyvu horúceho oleja, vlhkosť vnútri potraviny sa tlačí na povrch a preniká do oleja. Keď vlhkosť odchádza, vytvára sa bariéra, ktorá minimalizuje vstrebávanie oleja – to platí len vtedy, keď vyprážate správne. Trocha oleja, ktorá prenikne do vyprážanej potravy, potom vytvára tú skvelú kôrku. Ak nechcete, aby vaše jedlo bolo samý tuk, vyprážajte podľa týchto pravidiel: Pri väčšine potravín platí, že optimálna teplota oleja na vyprážanie je okolo 190 °C. Ak je teplota nižšia, tuk sa do potravy dostáva vo väčšej miere. Ak si teda postrážite teplotu tuku a vypražené jedlo potom necháte minútku odkvapkať na papierových obrúskoch, tak sa môžete bez výčitiek svedomia zahryznúť do svojho obľúbeného rezňa.

Mýtus: Olivový olej patrí iba do studenej kuchyne.

Pravda: Olivový olej pri varení nestráca zdraviu prospešné vlastnosti.

Aj ten „najpanenskejší“ a najdelikátnejší olivový olej prežije vysoké teploty bez toho, aby sme v ňom zlikvidovali cenné živiny. Podľa odborníkov zvláda olivový olej aj náročné a dlhodobé varenie do 200 °C. V skratke, kým sa z oleja nedymí, chuť aj výživové hodnoty zostávajú. Pri olivovom oleji je oveľa dôležitejšie skladovanie. Tuky a živiny prežijú dokonca až dva roky. Olej však musíte skladovať v tmavých fľašiach pri izbovej teplote a chrániť ho pred svetlom.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  7. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  8. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých
  1. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  4. Splnený sen
  5. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  6. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  7. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  8. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  9. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie
  10. Chceme sa dívať na svet zdravými očami detí
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 10 201
  2. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 6 230
  3. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 2 545
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 431
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 407
  6. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 177
  7. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 860
  8. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 641
  9. Splnený sen 1 248
  10. Na bratislavskom nábreží vznikla Zóna tolerancie 1 195

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalá opatrovateľka: Bol to prázdny život, nedalo sa to vydržať

Agentúry zneužívajú vodičov aj opatrovateľky, tvrdí bývalá opatrovateľka v Rakúsku Angelika Horňáková.

KOMENTÁRE

Kurz si vyberá kurz

Kurz možno bude tvrdiť, že si vzal od radikálov len toľko, aby nevládli oni.

Neprehliadnite tiež

V dennom televíznom vysielaní Briti prvýkrát ukázali ženskú bradavku

V boji proti rakovine prsníka sa organizácii CoppaFeel! podarilo získať právo odvysielať svoju reklamu s nahým prsníkom.

Vzťahová poradňa: Moja priateľka sa po sexe cíti previnilo. Zmizne to po svadbe?

Ako sa zachovať vo vzťahu, v ktorom má žena problémy s vlastnou intimitou? A čo urobiť, keď sa dlhoročná spolubývajúca túži odsťahovať?

SÚŤAŽ: Hrajte o štedré balíčky pleťovej kozmetiky

Zapojte sa do súťaže a ochráňte pleť pred nástrahami mesta.

Keď pleť potrebuje pomoc, poproste o ňu prírodu

V starostlivosti o telo a jeho krásu má príroda svoje stabilné miesto.