SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Soľme, pime, vyprážajme?

Odhaľte s nami päť mýtov o zdravom jedle a červenom víne. Soľ zvyšuje hladinu sodíku v krvi, jediný srdcu prospešný alkohol je červené víno, vyprážané jedlo je vždy nezdravé. Čo je mýtus a čo pravda?

(Zdroj: Fotolia.com)

Soľ zvyšuje hladinu sodíku v krvi, jediný srdcu prospešný alkohol je červené víno, vyprážané jedlo je vždy nezdravé. Čo je mýtus a čo pravda?

Portál ona.idnes.cz priniesol prehľad piatich rozšírených mýtov o jedle a snaží sa ich uviesť na pravú mieru. Niektoré z uvádzaných mýtov sú v nás tak hlboko zakorenené, že len ťažko prijímame fakt, že všetko je, zdá sa, inak.

Mýtus: Všetky nasýtené tuky zvyšujú hladinu cholesterolu.

Pravda: Nové výskumy dokazujú, že niektoré nasýtené mastné tuky nemusia byť škodlivé. A nielen to, dokonca, môžu mať pozitívny vplyv na zdravie.

Skryť Vypnúť reklamu

Dlhé roky sa za zdravé považovali len nenasýtené tuky, ktoré sú napríklad v olivovom oleji a vlašských orechoch. Všetky nasýtené tuky boli hádzané do jedného vreca s nálepkou „zlé“. A tak sme jedli mastné jedlá s chuťou, ale aj s predstavou, ako nám nasýtené tuky upchávajú cievy. Nový výskum naznačuje, že odborníci sa zrejme mýlili, a že nie všetky nasýtené tuky sú také škodlivé.

Existuje veľa druhov nasýtených tukov, ktoré náš organizmus spracováva odlišne. Napríklad kyselina stearová, ktorá sa normálne vyskytuje v kakau, mliečnych výrobkoch, v palmovom či kokosovom oleji, nezvyšuje podľa výskumov hladinu zlého LDL cholesterolu. A keby len to. Ona robí pravý opak, teda vytvára dobrý HDL cholesterol.

Mýtus: Jediný zdraviu prospešný alkohol je červené víno.

Pravda: Pivo, víno aj tvrdý alkohol majú rovnaké účinky na zdravie.

Skryť Vypnúť reklamu

Červené víno sa zaradilo medzi zdravé nápoje po tom, čo vedci prišli s tvrdením, že milovníkov tučných syrov a ešte tučnejšej foie gras chránia pre srdcovými chorobami antioxidanty v červenom víne. Jeden z novších výskumov ale zistil, že za ochranou pred srdcovými chorobami nie sú len antioxidanty z červeného vína.

Podľa doktora Erica Rimma, profesora výživy zo School of Public Health at Harvard University, všetok alkohol – presnejšie etanol - zvyšuje hladiny ochranného HDL, čiže dobrého cholesterolu, ktorý pomáha zabraňovať usadzovaniu nánosov v cievach a tak znižuje riziko upchatia ciev, čo prispieva k prevencii pred infarktom a mŕtvicou. Akýkoľvek alkoholický nápoj konzumovaný s mierou (maximálne dva poháriky denne) tak pomáha znižovať riziko srdcových ochorení.

Skryť Vypnúť reklamu

Mýtus: Solenie potravín pri varení zvyšuje hladiny sodíka v tele.

Pravda: Soľ pridaná do vriacej vody môže v skutočnosti zabrániť strate živín z varenej zeleniny.

Všeobecne platí, že soľ nie je vhodná pre ľudí s vysokým tlakom. Osoliť si však vodu pri varení, zdá sa, nie je také škodlivé. "Soľ vo vriacej vode znižuje mieru straty živín zo zeleniny," tvrdí to Harold McGee, autor knihy On Food & Cooking. Podľa neho osolená voda zrýchľuje proces varenia, a tým sa minimalizuje strata živín pri varení. McGee radí používať jednu čajovú lyžičku soli na pohár vody. Množstvo sodíku, ktoré sa pri varení dostane do jedla, je podľa neho, úplne zanedbateľné.

Mýtus: Vyprážané jedlo je vždy príliš tučné.

Pravda: Aj vyprážané jedlá môžu byť zdravé.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako funguje vyprážanie? Jedlo vystavíme vplyvu horúceho oleja, vlhkosť vnútri potraviny sa tlačí na povrch a preniká do oleja. Keď vlhkosť odchádza, vytvára sa bariéra, ktorá minimalizuje vstrebávanie oleja – to platí len vtedy, keď vyprážate správne. Trocha oleja, ktorá prenikne do vyprážanej potravy, potom vytvára tú skvelú kôrku. Ak nechcete, aby vaše jedlo bolo samý tuk, vyprážajte podľa týchto pravidiel: Pri väčšine potravín platí, že optimálna teplota oleja na vyprážanie je okolo 190 °C. Ak je teplota nižšia, tuk sa do potravy dostáva vo väčšej miere. Ak si teda postrážite teplotu tuku a vypražené jedlo potom necháte minútku odkvapkať na papierových obrúskoch, tak sa môžete bez výčitiek svedomia zahryznúť do svojho obľúbeného rezňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Mýtus: Olivový olej patrí iba do studenej kuchyne.

Pravda: Olivový olej pri varení nestráca zdraviu prospešné vlastnosti.

Aj ten „najpanenskejší“ a najdelikátnejší olivový olej prežije vysoké teploty bez toho, aby sme v ňom zlikvidovali cenné živiny. Podľa odborníkov zvláda olivový olej aj náročné a dlhodobé varenie do 200 °C. V skratke, kým sa z oleja nedymí, chuť aj výživové hodnoty zostávajú. Pri olivovom oleji je oveľa dôležitejšie skladovanie. Tuky a živiny prežijú dokonca až dva roky. Olej však musíte skladovať v tmavých fľašiach pri izbovej teplote a chrániť ho pred svetlom.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 287
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 305
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 545
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 128
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 020
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 607
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 954
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 694
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 647
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 556
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Marček si odpykáva 25 rokov.

11 h

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

9 h
Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

14 h

Neprehliadnite tiež

Tartaletky s bielou čokoládou

Recepty na rezy, torty aj cheesecake.

3 h
Michaela Žureková

Sami seba sa pýtate - nebudem pre toho druhého bremenom?

21. jan
Ilustračné foto.

Tipy, ako obmedziť uvoľňovanie mikroplastov pri praní.

20. jan