Sedavé zamestnanie zabíja

Pol hodina aktívneho pohybu denne nestačí. Najmä keď zvyšné hodiny strávite sedením pri stole, počítači alebo televízore. Riskujete svoj vlastný život.

Dnešná doba nás núti sedieť viac, ako je zdravé. Osem hodín v práci, cesta domov autom, večer strávený pred televízorom. Najhoršie je, že to učíme aj naše deti. Po sedení v školských laviciach nejdú s kamarátmi von alebo športovať, ale zapínajú počítač a sedia pri ňom až kým nejdú do postele.

Britskí vedci tvrdia, že takýto spôsob života môže výrazne ohroziť naše zdravie. Časté "vysedávanie" zvyšuje riziko cukrovky, srdcových ochorení a rakoviny hrubého čreva. Informáciu priniesol portál BBC News.

Vedcom sa výskumom podarilo dokázať, že sedavý spôsob života negatívne ovplyvňuje hladinu glukózy a zvyšuje inzulínovú rezistenciu.

Riešenie? Viac pohybu

Samozrejme, v reálnom živote je takmer nemožné vyhnúť sa párhodinovému sedeniu, mali by sme však myslieť na to, že naše telo potrebuje každodenný pohyb. Doktorka Emma Wilmot, ktorá výskum viedla, upozorňuje, že nestačí len pár minút športu.

"Ľudia sa snažia samých seba presvedčiť, že žijú zdravo, keď cvičia tridsať minút denne. Ale treba sa zamyslieť nad ďalšími dvadsiatimi troma hodinami a tridsiatimi minútami," uviedla pre BBC News.

Sedavý spôsob života sa netýka len Britov. Rovnako sme na tom aj my, Slováci. Podľa európskych štatistík, až tretina Slovákov vôbec nešportuje. Napriek tomu, že pohybom sa môžeme oveľa dlhšie udržať zdraví.

"Ľudia, ktorí sa pravidelne hýbu a pohyb je samozrejmou súčasťou ich životosprávy, a to najmä v strednom a vyššom veku, znižujú takýmto spôsobom až o polovicu riziko, že ich postihne predčasné úmrtie alebo závažná choroba," uvádza lekárka Katarína Babinská zo Združenia pre zdravie a výživu.

"Uskutočnili sa štúdie, podľa ktorých 18 percent prípadov ochorenia srdca a 22 percent prípadov rakoviny hrubého čreva môže byť spôsobených nečinnosťou," upozorňuje doktorka.

Neseďte, prejdite sa!

Aby ste sa napriek sedavému zamestnaniu vyhli zdravotným komplikáciám, snažte sa svoj životný štýl prispôsobiť tak, aby ste sedenie čo najviac kompenzovali pohybom.

Neobedujte za pracovným stolom, ale radšej sa v čase obednej prestávky prejdite do stravovacieho zariadenia, alebo sa zastavte na obed doma. Prípadne využite čas, keď vybavujete dlhší telefonát, a poprechádzajte sa po miestnosti.

Podľa britských odborníkov nie je možné určiť presný limit, koľko hodín sedenia je už pre človeka nezdravé. Štúdie však potvrdzujú, že čím viac pohybu zaradíme do každodenného života, tým priaznivejšie hladiny cukru a krvného tlaku dosiahneme.

Menší výdaj, menší príjem

Doktorka Babinská upriamuje pozornosť aj na stravovacie návyky. "Pri celodennom sedení vydáme menej energie, musíme preto logicky menej prijať. Vyhýbať sa treba predovšetkým málo hodnotným potravinám, ako sú sladkosti a sladené nápoje."

"Ľudia so sedavým zamestnaním by mali tiež odolávať kalorickým a mastným jedlám s vysokým obsahom nasýtených mastných kyselín, uprednostniť rastlinné tuky pred živočíšnymi," radí Babinská. "Ideálnou potravinou, ktorá telu dodá hodnotné živiny a nezaťaží ho nadbytočnými kalóriami, je zelenina a ovocie."

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  2. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  3. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  6. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  7. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  8. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  9. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  10. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 11 136
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 818
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 870
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 252
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 540
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 855
  7. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 103
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 043
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 670
  10. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 2 324

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia zasahovala u kotlebovcov, prehľadáva Mizíkovu kanceláriu

Poslanec je obvinený z extrémistických trestných činov.

DOMOV

ĽSNS chce ochrannú známku na dvojkríž Hlinkovej gardy

Štyri ochranné známky nemusí extrémistická strana dostať.

ŠPORT

Prečo Slováci nechcú prísť na MS? Na vine nie sú hráči, tvrdí Staňa

Hokejová reprezentácia nemá jediného hráča z NHL.

Neprehliadnite tiež

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

V sobotu, 29. apríla, nájdete v stánkoch rozhovor s Máriou Leitnerovou, jednou z dobrovoľníkov Teach for Slovakia a omnoho viac.

Kathrine Switzer: Ako prvá žena na maratóne čelila zúrivosti, zmenila históriu

Chcela ukázať, čo ženy dokážu, ovplyvnila vývoj športu.

Prečo muži používajú sexistické vtipy?

Vedci našli odpoveď a súvisí s ohrozením ich mužnosti.

Čo si obliecť na maturitu a štátnice?

Skúšky v škole sú formálnymi udalosťami, dospelosť a úctu prejavujeme aj oblečením.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop