Sedavé zamestnanie zabíja

Pol hodina aktívneho pohybu denne nestačí. Najmä keď zvyšné hodiny strávite sedením pri stole, počítači alebo televízore. Riskujete svoj vlastný život.

Dnešná doba nás núti sedieť viac, ako je zdravé. Osem hodín v práci, cesta domov autom, večer strávený pred televízorom. Najhoršie je, že to učíme aj naše deti. Po sedení v školských laviciach nejdú s kamarátmi von alebo športovať, ale zapínajú počítač a sedia pri ňom až kým nejdú do postele.

Britskí vedci tvrdia, že takýto spôsob života môže výrazne ohroziť naše zdravie. Časté "vysedávanie" zvyšuje riziko cukrovky, srdcových ochorení a rakoviny hrubého čreva. Informáciu priniesol portál BBC News.

Vedcom sa výskumom podarilo dokázať, že sedavý spôsob života negatívne ovplyvňuje hladinu glukózy a zvyšuje inzulínovú rezistenciu.

Riešenie? Viac pohybu

Samozrejme, v reálnom živote je takmer nemožné vyhnúť sa párhodinovému sedeniu, mali by sme však myslieť na to, že naše telo potrebuje každodenný pohyb. Doktorka Emma Wilmot, ktorá výskum viedla, upozorňuje, že nestačí len pár minút športu.

"Ľudia sa snažia samých seba presvedčiť, že žijú zdravo, keď cvičia tridsať minút denne. Ale treba sa zamyslieť nad ďalšími dvadsiatimi troma hodinami a tridsiatimi minútami," uviedla pre BBC News.

Sedavý spôsob života sa netýka len Britov. Rovnako sme na tom aj my, Slováci. Podľa európskych štatistík, až tretina Slovákov vôbec nešportuje. Napriek tomu, že pohybom sa môžeme oveľa dlhšie udržať zdraví.

"Ľudia, ktorí sa pravidelne hýbu a pohyb je samozrejmou súčasťou ich životosprávy, a to najmä v strednom a vyššom veku, znižujú takýmto spôsobom až o polovicu riziko, že ich postihne predčasné úmrtie alebo závažná choroba," uvádza lekárka Katarína Babinská zo Združenia pre zdravie a výživu.

"Uskutočnili sa štúdie, podľa ktorých 18 percent prípadov ochorenia srdca a 22 percent prípadov rakoviny hrubého čreva môže byť spôsobených nečinnosťou," upozorňuje doktorka.

Neseďte, prejdite sa!

Aby ste sa napriek sedavému zamestnaniu vyhli zdravotným komplikáciám, snažte sa svoj životný štýl prispôsobiť tak, aby ste sedenie čo najviac kompenzovali pohybom.

Neobedujte za pracovným stolom, ale radšej sa v čase obednej prestávky prejdite do stravovacieho zariadenia, alebo sa zastavte na obed doma. Prípadne využite čas, keď vybavujete dlhší telefonát, a poprechádzajte sa po miestnosti.

Podľa britských odborníkov nie je možné určiť presný limit, koľko hodín sedenia je už pre človeka nezdravé. Štúdie však potvrdzujú, že čím viac pohybu zaradíme do každodenného života, tým priaznivejšie hladiny cukru a krvného tlaku dosiahneme.

Menší výdaj, menší príjem

Doktorka Babinská upriamuje pozornosť aj na stravovacie návyky. "Pri celodennom sedení vydáme menej energie, musíme preto logicky menej prijať. Vyhýbať sa treba predovšetkým málo hodnotným potravinám, ako sú sladkosti a sladené nápoje."

"Ľudia so sedavým zamestnaním by mali tiež odolávať kalorickým a mastným jedlám s vysokým obsahom nasýtených mastných kyselín, uprednostniť rastlinné tuky pred živočíšnymi," radí Babinská. "Ideálnou potravinou, ktorá telu dodá hodnotné živiny a nezaťaží ho nadbytočnými kalóriami, je zelenina a ovocie."

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  7. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  8. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých
  1. Vysoká hra o súdne trovy
  2. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  3. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  4. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  5. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Ako na refinancovanie hypotéky
  8. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  9. Splnený sen
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 10 881
  2. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 5 562
  3. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 5 037
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 955
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 433
  6. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 426
  7. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 2 386
  8. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 785
  9. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 560
  10. Splnený sen 1 482

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalá opatrovateľka: Bol to prázdny život, nedalo sa to vydržať

Agentúry zneužívajú vodičov aj opatrovateľky, tvrdí bývalá opatrovateľka v Rakúsku Angelika Horňáková.

Neprehliadnite tiež

Michael Fassbender a Alicia Vikander sa zosobášili

Známy herecký pár si povedal svoje áno po troch rokoch vzťahu.

Kým ženy nenosili ani spodnú bielizeň, muži si na pančuchách zakladali

Než sa z pančúch stal symbol ženskosti, nosili ich muži.

Speváčka Pink otvorene o svojom vzťahu: Na monogamii treba neustále pracovať

V partnerstve podľa nej nastanú chvíle, kedy sa pár vyhýba intímnostiam aj celý rok.

V dennom televíznom vysielaní Briti prvýkrát ukázali ženskú bradavku

V boji proti rakovine prsníka sa organizácii CoppaFeel! podarilo získať právo odvysielať svoju reklamu s nahým prsníkom.