Sedavé zamestnanie zabíja

Pol hodina aktívneho pohybu denne nestačí. Najmä keď zvyšné hodiny strávite sedením pri stole, počítači alebo televízore. Riskujete svoj vlastný život.

Dnešná doba nás núti sedieť viac, ako je zdravé. Osem hodín v práci, cesta domov autom, večer strávený pred televízorom. Najhoršie je, že to učíme aj naše deti. Po sedení v školských laviciach nejdú s kamarátmi von alebo športovať, ale zapínajú počítač a sedia pri ňom až kým nejdú do postele.

Britskí vedci tvrdia, že takýto spôsob života môže výrazne ohroziť naše zdravie. Časté "vysedávanie" zvyšuje riziko cukrovky, srdcových ochorení a rakoviny hrubého čreva. Informáciu priniesol portál BBC News.

Vedcom sa výskumom podarilo dokázať, že sedavý spôsob života negatívne ovplyvňuje hladinu glukózy a zvyšuje inzulínovú rezistenciu.

Riešenie? Viac pohybu

Samozrejme, v reálnom živote je takmer nemožné vyhnúť sa párhodinovému sedeniu, mali by sme však myslieť na to, že naše telo potrebuje každodenný pohyb. Doktorka Emma Wilmot, ktorá výskum viedla, upozorňuje, že nestačí len pár minút športu.

"Ľudia sa snažia samých seba presvedčiť, že žijú zdravo, keď cvičia tridsať minút denne. Ale treba sa zamyslieť nad ďalšími dvadsiatimi troma hodinami a tridsiatimi minútami," uviedla pre BBC News.

Sedavý spôsob života sa netýka len Britov. Rovnako sme na tom aj my, Slováci. Podľa európskych štatistík, až tretina Slovákov vôbec nešportuje. Napriek tomu, že pohybom sa môžeme oveľa dlhšie udržať zdraví.

"Ľudia, ktorí sa pravidelne hýbu a pohyb je samozrejmou súčasťou ich životosprávy, a to najmä v strednom a vyššom veku, znižujú takýmto spôsobom až o polovicu riziko, že ich postihne predčasné úmrtie alebo závažná choroba," uvádza lekárka Katarína Babinská zo Združenia pre zdravie a výživu.

"Uskutočnili sa štúdie, podľa ktorých 18 percent prípadov ochorenia srdca a 22 percent prípadov rakoviny hrubého čreva môže byť spôsobených nečinnosťou," upozorňuje doktorka.

Neseďte, prejdite sa!

Aby ste sa napriek sedavému zamestnaniu vyhli zdravotným komplikáciám, snažte sa svoj životný štýl prispôsobiť tak, aby ste sedenie čo najviac kompenzovali pohybom.

Neobedujte za pracovným stolom, ale radšej sa v čase obednej prestávky prejdite do stravovacieho zariadenia, alebo sa zastavte na obed doma. Prípadne využite čas, keď vybavujete dlhší telefonát, a poprechádzajte sa po miestnosti.

Podľa britských odborníkov nie je možné určiť presný limit, koľko hodín sedenia je už pre človeka nezdravé. Štúdie však potvrdzujú, že čím viac pohybu zaradíme do každodenného života, tým priaznivejšie hladiny cukru a krvného tlaku dosiahneme.

Menší výdaj, menší príjem

Doktorka Babinská upriamuje pozornosť aj na stravovacie návyky. "Pri celodennom sedení vydáme menej energie, musíme preto logicky menej prijať. Vyhýbať sa treba predovšetkým málo hodnotným potravinám, ako sú sladkosti a sladené nápoje."

"Ľudia so sedavým zamestnaním by mali tiež odolávať kalorickým a mastným jedlám s vysokým obsahom nasýtených mastných kyselín, uprednostniť rastlinné tuky pred živočíšnymi," radí Babinská. "Ideálnou potravinou, ktorá telu dodá hodnotné živiny a nezaťaží ho nadbytočnými kalóriami, je zelenina a ovocie."

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 573
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 441
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 173
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 642
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 6 369
  6. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 767
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 663
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 113
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 282
  10. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 778

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Polícia má meno podozrivého

Útočníkom mal byť len dvadsaťdva ročný Brit s líbyjským pôvodom.

KULTÚRA

Dominik Dán o knižnom trhu: S mafiánskymi praktikami som sa nestretol

Najčítanejší spisovateľ má so slovenskými podnikateľmi zlú skúsenosť.

SVET

Café Európa: Ako dopadne Európa po francúzskych voľbách

Francúzsko má nového proeurópskeho prezidenta.

Neprehliadnite tiež

Jedenásť trikov, ako rýchlo a účinne poraziť chuť na sladké

Túžbe maškrtiť sa dá odolať vedecky overenými krokmi.

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

Billboard Music Awards: Najkrajšia bola Celine Dion, Cher odhalila skoro všetko

Červený koberec sa opäť naplnil osobnosťami, niektoré však svojim štýlom vynikli.

Nadácia Orange rozdávala ceny pre tých, ktorí majú odvahu pomáhať

Tretí sektor je ešte stále problematický, čo si o ňom myslia osobnosti z tohto prostredia?