Sedavé zamestnanie zabíja

Pol hodina aktívneho pohybu denne nestačí. Najmä keď zvyšné hodiny strávite sedením pri stole, počítači alebo televízore. Riskujete svoj vlastný život.

Dnešná doba nás núti sedieť viac, ako je zdravé. Osem hodín v práci, cesta domov autom, večer strávený pred televízorom. Najhoršie je, že to učíme aj naše deti. Po sedení v školských laviciach nejdú s kamarátmi von alebo športovať, ale zapínajú počítač a sedia pri ňom až kým nejdú do postele.

Britskí vedci tvrdia, že takýto spôsob života môže výrazne ohroziť naše zdravie. Časté "vysedávanie" zvyšuje riziko cukrovky, srdcových ochorení a rakoviny hrubého čreva. Informáciu priniesol portál BBC News.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vedcom sa výskumom podarilo dokázať, že sedavý spôsob života negatívne ovplyvňuje hladinu glukózy a zvyšuje inzulínovú rezistenciu.

Riešenie? Viac pohybu

Samozrejme, v reálnom živote je takmer nemožné vyhnúť sa párhodinovému sedeniu, mali by sme však myslieť na to, že naše telo potrebuje každodenný pohyb. Doktorka Emma Wilmot, ktorá výskum viedla, upozorňuje, že nestačí len pár minút športu.

"Ľudia sa snažia samých seba presvedčiť, že žijú zdravo, keď cvičia tridsať minút denne. Ale treba sa zamyslieť nad ďalšími dvadsiatimi troma hodinami a tridsiatimi minútami," uviedla pre BBC News.

Sedavý spôsob života sa netýka len Britov. Rovnako sme na tom aj my, Slováci. Podľa európskych štatistík, až tretina Slovákov vôbec nešportuje. Napriek tomu, že pohybom sa môžeme oveľa dlhšie udržať zdraví.

"Ľudia, ktorí sa pravidelne hýbu a pohyb je samozrejmou súčasťou ich životosprávy, a to najmä v strednom a vyššom veku, znižujú takýmto spôsobom až o polovicu riziko, že ich postihne predčasné úmrtie alebo závažná choroba," uvádza lekárka Katarína Babinská zo Združenia pre zdravie a výživu.

"Uskutočnili sa štúdie, podľa ktorých 18 percent prípadov ochorenia srdca a 22 percent prípadov rakoviny hrubého čreva môže byť spôsobených nečinnosťou," upozorňuje doktorka.

Neseďte, prejdite sa!

Aby ste sa napriek sedavému zamestnaniu vyhli zdravotným komplikáciám, snažte sa svoj životný štýl prispôsobiť tak, aby ste sedenie čo najviac kompenzovali pohybom.

Neobedujte za pracovným stolom, ale radšej sa v čase obednej prestávky prejdite do stravovacieho zariadenia, alebo sa zastavte na obed doma. Prípadne využite čas, keď vybavujete dlhší telefonát, a poprechádzajte sa po miestnosti.

Podľa britských odborníkov nie je možné určiť presný limit, koľko hodín sedenia je už pre človeka nezdravé. Štúdie však potvrdzujú, že čím viac pohybu zaradíme do každodenného života, tým priaznivejšie hladiny cukru a krvného tlaku dosiahneme.

Menší výdaj, menší príjem

Doktorka Babinská upriamuje pozornosť aj na stravovacie návyky. "Pri celodennom sedení vydáme menej energie, musíme preto logicky menej prijať. Vyhýbať sa treba predovšetkým málo hodnotným potravinám, ako sú sladkosti a sladené nápoje."

"Ľudia so sedavým zamestnaním by mali tiež odolávať kalorickým a mastným jedlám s vysokým obsahom nasýtených mastných kyselín, uprednostniť rastlinné tuky pred živočíšnymi," radí Babinská. "Ideálnou potravinou, ktorá telu dodá hodnotné živiny a nezaťaží ho nadbytočnými kalóriami, je zelenina a ovocie."

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 16 836
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 13 611
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 985
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 150
  5. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 7 182
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 5 610
  7. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 4 707
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 180
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 906
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 2 446

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Viac stíhačiek ako my kúpili z okolitých krajín len Poliaci

Náklady na letovú hodinu majú americké F-16 rádovo vyššie ako gripeny.

Autorská strana Beaty Balogovej

Trump sa hrá so svetom ako rozmaznané dieťa

Je to najveľkolepejšia telenovela akú Biely Dom doteraz vysielal.

Neprehliadnite tiež

Británia zverejnila oficiálne fotky z krstín princa Louisa

Najmladšieho člena britskej kráľovskej rodiny pokrstili 9. júla.

Herečka Judit Bárdos: Nie každá chvíľa v tomto povolaní vás stopercentne baví

Herečka rozpráva o novom filme i o tom, prečo jej prekáža pozornosť.