Jesenné menu má byť plné vitamínov

Čo jesť v tomto ročnom období, aby sme sa cítili fit? Radí lekárka Katarína Babinská.

Čo jesť v tomto ročnom období, aby sme sa cítili fit? Radí lekárka Katarína Babinská z Lekárskej fakulty UK a zo Združenia pre zdravie a výživu.

V jesennom období sa zvyšuje riziko akútnych chorôb dýchacích ciest. Dobrá funkcia imunitného systému si vyžaduje celý rad vitamínov i minerálov, preto je najlepšou cestou pestrá a hodnotná strava.

Jeseň ponúka širokú paletu sezónneho ovocia a zeleniny. Domáce druhy v plnej zrelosti sú nielen chutné, ale najmä nabité cennými živinami. Doprajme si ich päťkrát denne.

V chladných dňoch sa nám žiada posilniť sa sýtym, teplým pokrmom. Vyhýbajme sa však konzumácii príliš mastných jedál, ktoré zbytočne zaťažujú tráviacu sústavu a sú kalorické. Predsa len, na jeseň, keď sú dni kratšie a počasie menej prívetivé, máme menej pohybu a ťažšie sa zbavujeme prebytočných kalórií.

V sychravom počasí dobre padne aj teplý nápoj, ktorý doplní tekutiny a zohreje. Ak sladíme, dávka medu či cukru by mala byť skôr striedma. Preháňať by sme to nemali ani s prímesou alkoholu „na zahriatie“.

Jeseň je sezónou orechov. Najmä vlašské orechy sú bohaté na cenné n-3 mastné kyseliny, ktoré nie sú v našej strave dostatočne zastúpené.

Z domácej lekárničky

Tipy bylinkárky Anny Kopáčovej:

Na kašeľ používame bylinky, ktoré nám uvoľňujú hlieny. Môžeme si uvariť čaj z 20 g slezu, 20 g topoľovky, 20 g rumančeka, 20 g divozela a 20 g ibiša. Všetko spolu dobre premiešame, čajovú lyžičku zalejeme horúcou vodou, ale nie vriacou, aby sme nezničili drahocenný slez, ktorý nám uvoľňuje hlieny a lieči sliznicu dýchacích ciest.

Tento čaj je vhodný aj pre malé deti. Ak chceme protibakteriálny, silnejší čaj, pripravíme si ho z 20 g prasličky, 20 g betonika, 20 g kapucínky väčšej, 20 g podbeľa a 20 g pľúcnika.

Pri príprave postupujeme rovnako ako pri predchádzajúcom čaji. Pijeme ho tri až štyrikrát denne až do vyliečenia, deťom dávame menšie dávky. Zároveň si ustelieme vyššie pod hlavu a na hruď robíme mastné obklady z tuku.

1.jpg

Pri náhlej nádche nie je dobré hneď naparovať nosné dutiny. Lepšie je, keď si večer pred spaním omývame končatiny v teplej vode. Okrem toho si v trojlitrovom hrnci uvaríme smrekovú čečinu a dáme v miestnosti na vyššie miesto mimo dosahu detí. Takto inhalujeme celá rodina. Popíjame šípkový alebo rakytníkový čaj.

Na boľavé hrdlo pijeme čaj z 20 g skorocelu, 20 g šalvie, 20 g yzopu, 20 g nechtíka a 20 g mäty piepornej. Pijeme až do vyliečenia trikrát denne. Na kloktanie si pripravíme šalviový odvar, ktorý kloktáme viackrát za deň.

Na vypotenie si urobíme čaj, ktorý volám domáci aspirín: 20 g bazy, 20 g lipy, 20 g ibiša, 20 g yzopu a 20 g slamihy piesočnej. Do ¼ litra vriacej vody vhodíme polievkovú lyžicu tejto zmesi. Odstavíme a lúhujeme pätnásť minút.

Čaj pijeme dvakrát denne, vždy čerstvo urobený. Stravu obohatíme o vitamíny, ovocie, zeleninu, robíme šťavy z ovocia a zeleniny. Nikdy ich však nemiešame spolu. A ešte jedna dobrá rada: ak robíme šťavu z ovocia alebo zeleniny, vždy pridáme kvapku oleja.

Na chrípku si môžeme uvariť polievku. Potrebujeme na ňu 200 g póru, 20 g masti, 500 ml vody, 1,5 dl mlieka, strúčik cesnaku, hriankový chlieb a štipku soli.

Očistený pór pokrájame na jemné kolieska a podusíme na masti. Pridáme vodu a mlieko, cesnak, jemno posolíme a povaríme desať minút. Na panvici opražíme na kocky pokrájaný chlebík.

ico

Potrebujeme vitamínové doplnky?

S príchodom jesene je trh priam preplnený ponukami vitamínových doplnkov a mnohí z nás v snahe vyhnúť sa sezónnym ochoreniam ich nakupujeme „na kilá“.

Zabúdame však, že ak investujeme do kvalitných potravín, získame tak unikátny komplex vitamínov s antioxidantmi, prírodnými farbivami, minerálmi a inými živinami. Zvýšený príjem vitamínov vo forme tabletiek je potrebný len pri niektorých skupinách pacientov.

„Väčšinou je to u starých ľudí. Napríklad vitamín D, keďže seniori netrávia už toľko času na slnku alebo vitamín B12, pri ktorom sa s pribúdajúcim vekom zhoršuje jeho vstrebávanie zo žalúdka,“ spresňuje praktický lekár Peter Lipták a zároveň dodáva, že je potrebné k reklame na potravinové a vitamínové doplnky pristupovať triezvo:

„Dnes žijeme v obrovskom zahltení rôznych potravinových a vitamínových doplnkov so „zaručenými účinkami“. Priaznivé účinky, ktoré sľubujú, nie sú preukázané žiadnymi vedeckými štúdiami. Odporúčam svojim pacientom aby radšej investovali do skutočne kvalitných potravín ako do potravinových doplnkov.“

Natália Šepitková

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 21 652
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 12 451
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 838
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 022
  5. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 119
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 557
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 899
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 790
  9. Budú Slováci čoskoro ovládať svoje domácnosti cez smartfón? 1 724
  10. Inteligencia vo všetkom 1 639

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Kedy spoznáme víťaza francúzskych prezidentských volieb?

Návod k sledovaniu francúzskych volieb.

KOMENTÁRE

Francúzi vo voľbách nerozhodujú len o sebe

Tí, ktorí si už Európu vybrali, si teraz hryzú nechty.

Neprehliadnite tiež

Sedem obedov z jedného hrnca

Eintopf jedlá, teda pokrmy pripravené v jednom hrnci, sú populárne nielen kvôli spotrebe riadu. Nemecký kuchársky vynález oceníte aj vy.

Ako rozbehnúť svoje trávenie a ozdraviť ho

Viete, ako prebieha tento životne dôležitý proces a či je ten váš v poriadku?

Jean-Paul Belmondo: Zmenil ideál mužskej krásy

Francúzsky herecký idol nedávno oslávil osemdesiatštyri rokov.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

V sobotu, 22. júna, nájdete v stánkoch nové číslo magazínu smeŽeny a rozhovor s Petrou Regnácq Trnkovou, s ktorou sme hovorili o korupcii.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop