Jesenné menu má byť plné vitamínov

Čo jesť v tomto ročnom období, aby sme sa cítili fit? Radí lekárka Katarína Babinská.

Čo jesť v tomto ročnom období, aby sme sa cítili fit? Radí lekárka Katarína Babinská z Lekárskej fakulty UK a zo Združenia pre zdravie a výživu.

V jesennom období sa zvyšuje riziko akútnych chorôb dýchacích ciest. Dobrá funkcia imunitného systému si vyžaduje celý rad vitamínov i minerálov, preto je najlepšou cestou pestrá a hodnotná strava.

Jeseň ponúka širokú paletu sezónneho ovocia a zeleniny. Domáce druhy v plnej zrelosti sú nielen chutné, ale najmä nabité cennými živinami. Doprajme si ich päťkrát denne.

V chladných dňoch sa nám žiada posilniť sa sýtym, teplým pokrmom. Vyhýbajme sa však konzumácii príliš mastných jedál, ktoré zbytočne zaťažujú tráviacu sústavu a sú kalorické. Predsa len, na jeseň, keď sú dni kratšie a počasie menej prívetivé, máme menej pohybu a ťažšie sa zbavujeme prebytočných kalórií.

V sychravom počasí dobre padne aj teplý nápoj, ktorý doplní tekutiny a zohreje. Ak sladíme, dávka medu či cukru by mala byť skôr striedma. Preháňať by sme to nemali ani s prímesou alkoholu „na zahriatie“.

Jeseň je sezónou orechov. Najmä vlašské orechy sú bohaté na cenné n-3 mastné kyseliny, ktoré nie sú v našej strave dostatočne zastúpené.

Z domácej lekárničky

Tipy bylinkárky Anny Kopáčovej:

Na kašeľ používame bylinky, ktoré nám uvoľňujú hlieny. Môžeme si uvariť čaj z 20 g slezu, 20 g topoľovky, 20 g rumančeka, 20 g divozela a 20 g ibiša. Všetko spolu dobre premiešame, čajovú lyžičku zalejeme horúcou vodou, ale nie vriacou, aby sme nezničili drahocenný slez, ktorý nám uvoľňuje hlieny a lieči sliznicu dýchacích ciest.

Tento čaj je vhodný aj pre malé deti. Ak chceme protibakteriálny, silnejší čaj, pripravíme si ho z 20 g prasličky, 20 g betonika, 20 g kapucínky väčšej, 20 g podbeľa a 20 g pľúcnika.

Pri príprave postupujeme rovnako ako pri predchádzajúcom čaji. Pijeme ho tri až štyrikrát denne až do vyliečenia, deťom dávame menšie dávky. Zároveň si ustelieme vyššie pod hlavu a na hruď robíme mastné obklady z tuku.

1.jpg

Pri náhlej nádche nie je dobré hneď naparovať nosné dutiny. Lepšie je, keď si večer pred spaním omývame končatiny v teplej vode. Okrem toho si v trojlitrovom hrnci uvaríme smrekovú čečinu a dáme v miestnosti na vyššie miesto mimo dosahu detí. Takto inhalujeme celá rodina. Popíjame šípkový alebo rakytníkový čaj.

Na boľavé hrdlo pijeme čaj z 20 g skorocelu, 20 g šalvie, 20 g yzopu, 20 g nechtíka a 20 g mäty piepornej. Pijeme až do vyliečenia trikrát denne. Na kloktanie si pripravíme šalviový odvar, ktorý kloktáme viackrát za deň.

Na vypotenie si urobíme čaj, ktorý volám domáci aspirín: 20 g bazy, 20 g lipy, 20 g ibiša, 20 g yzopu a 20 g slamihy piesočnej. Do ¼ litra vriacej vody vhodíme polievkovú lyžicu tejto zmesi. Odstavíme a lúhujeme pätnásť minút.

Čaj pijeme dvakrát denne, vždy čerstvo urobený. Stravu obohatíme o vitamíny, ovocie, zeleninu, robíme šťavy z ovocia a zeleniny. Nikdy ich však nemiešame spolu. A ešte jedna dobrá rada: ak robíme šťavu z ovocia alebo zeleniny, vždy pridáme kvapku oleja.

Na chrípku si môžeme uvariť polievku. Potrebujeme na ňu 200 g póru, 20 g masti, 500 ml vody, 1,5 dl mlieka, strúčik cesnaku, hriankový chlieb a štipku soli.

Očistený pór pokrájame na jemné kolieska a podusíme na masti. Pridáme vodu a mlieko, cesnak, jemno posolíme a povaríme desať minút. Na panvici opražíme na kocky pokrájaný chlebík.

ico

Potrebujeme vitamínové doplnky?

S príchodom jesene je trh priam preplnený ponukami vitamínových doplnkov a mnohí z nás v snahe vyhnúť sa sezónnym ochoreniam ich nakupujeme „na kilá“.

Zabúdame však, že ak investujeme do kvalitných potravín, získame tak unikátny komplex vitamínov s antioxidantmi, prírodnými farbivami, minerálmi a inými živinami. Zvýšený príjem vitamínov vo forme tabletiek je potrebný len pri niektorých skupinách pacientov.

„Väčšinou je to u starých ľudí. Napríklad vitamín D, keďže seniori netrávia už toľko času na slnku alebo vitamín B12, pri ktorom sa s pribúdajúcim vekom zhoršuje jeho vstrebávanie zo žalúdka,“ spresňuje praktický lekár Peter Lipták a zároveň dodáva, že je potrebné k reklame na potravinové a vitamínové doplnky pristupovať triezvo:

„Dnes žijeme v obrovskom zahltení rôznych potravinových a vitamínových doplnkov so „zaručenými účinkami“. Priaznivé účinky, ktoré sľubujú, nie sú preukázané žiadnymi vedeckými štúdiami. Odporúčam svojim pacientom aby radšej investovali do skutočne kvalitných potravín ako do potravinových doplnkov.“

Natália Šepitková

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 372
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 13 455
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 12 943
  4. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 9 896
  5. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 7 491
  6. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 6 993
  7. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 6 217
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 189
  9. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 270
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 232

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Od vraždy Kuciaka prešli dva mesiace, polícia stále tápe

Vyšetrovatelia avizujú, že verejnosť znova požiadajú o pomoc. Čo ich bude zaujímať, zatiaľ nepovedali.

KOMENTÁRE

Vražda Kuciaka bola generačnou udalosťou

Jednému človeku sa ani po 61 dňoch neskrivil vlas na hlave – vrahovi.

KULTÚRA

Bol utiahnutý, na pódiách trpel. Avicii nebol stvorený pre slávu

Po spolupráci s Madonnou mal dojem, že ju sklamal.

SVET

Copperfielda donútili na súde odhaliť slávny trik

Pri jednej zo šou slávneho iluzionistu sa zranil vybraný divák, roky sa súdi.

Neprehliadnite tiež

Valeria Schulczová: Treba vedieť prijímať kritiku, ktorá môže byť aj naozaj drsná

Autorka a režisérka uviedla úspešnú hru Leni v SND aj ľadovú šou Máša a medveď

Do školy alebo nie? Niektoré deti potrebujú viac času ako si rodičia myslia

Zistite, či je vaše dieťa pripravené na základnú školu.

Metternich, Valdštejnovcov či Schwarzenbergovci: Spoznajte život šľachticov v Čechách

České pamiatky sa tento rok predstavia príťažlivými formami.

Začína sa týždeň Fashion Revolution. Aj Slováci chcú zmeniť módnu mašinériu

Najväčšia módna iniciatíva na svete vstupuje do piateho ročníka.

Vzťahová poradňa: Randila som s partnerom mojej kamarátky. Mala by to vedieť?

Psychologička radí, kedy hovoriť druhým pravdu a kto má byť hviezdou vo vzťahu.