Jesenné menu má byť plné vitamínov

Čo jesť v tomto ročnom období, aby sme sa cítili fit? Radí lekárka Katarína Babinská.

Čo jesť v tomto ročnom období, aby sme sa cítili fit? Radí lekárka Katarína Babinská z Lekárskej fakulty UK a zo Združenia pre zdravie a výživu.

V jesennom období sa zvyšuje riziko akútnych chorôb dýchacích ciest. Dobrá funkcia imunitného systému si vyžaduje celý rad vitamínov i minerálov, preto je najlepšou cestou pestrá a hodnotná strava.

Jeseň ponúka širokú paletu sezónneho ovocia a zeleniny. Domáce druhy v plnej zrelosti sú nielen chutné, ale najmä nabité cennými živinami. Doprajme si ich päťkrát denne.

V chladných dňoch sa nám žiada posilniť sa sýtym, teplým pokrmom. Vyhýbajme sa však konzumácii príliš mastných jedál, ktoré zbytočne zaťažujú tráviacu sústavu a sú kalorické. Predsa len, na jeseň, keď sú dni kratšie a počasie menej prívetivé, máme menej pohybu a ťažšie sa zbavujeme prebytočných kalórií.

V sychravom počasí dobre padne aj teplý nápoj, ktorý doplní tekutiny a zohreje. Ak sladíme, dávka medu či cukru by mala byť skôr striedma. Preháňať by sme to nemali ani s prímesou alkoholu „na zahriatie“.

Jeseň je sezónou orechov. Najmä vlašské orechy sú bohaté na cenné n-3 mastné kyseliny, ktoré nie sú v našej strave dostatočne zastúpené.

Z domácej lekárničky

Tipy bylinkárky Anny Kopáčovej:

Na kašeľ používame bylinky, ktoré nám uvoľňujú hlieny. Môžeme si uvariť čaj z 20 g slezu, 20 g topoľovky, 20 g rumančeka, 20 g divozela a 20 g ibiša. Všetko spolu dobre premiešame, čajovú lyžičku zalejeme horúcou vodou, ale nie vriacou, aby sme nezničili drahocenný slez, ktorý nám uvoľňuje hlieny a lieči sliznicu dýchacích ciest.

Tento čaj je vhodný aj pre malé deti. Ak chceme protibakteriálny, silnejší čaj, pripravíme si ho z 20 g prasličky, 20 g betonika, 20 g kapucínky väčšej, 20 g podbeľa a 20 g pľúcnika.

Pri príprave postupujeme rovnako ako pri predchádzajúcom čaji. Pijeme ho tri až štyrikrát denne až do vyliečenia, deťom dávame menšie dávky. Zároveň si ustelieme vyššie pod hlavu a na hruď robíme mastné obklady z tuku.

1.jpg

Pri náhlej nádche nie je dobré hneď naparovať nosné dutiny. Lepšie je, keď si večer pred spaním omývame končatiny v teplej vode. Okrem toho si v trojlitrovom hrnci uvaríme smrekovú čečinu a dáme v miestnosti na vyššie miesto mimo dosahu detí. Takto inhalujeme celá rodina. Popíjame šípkový alebo rakytníkový čaj.

Na boľavé hrdlo pijeme čaj z 20 g skorocelu, 20 g šalvie, 20 g yzopu, 20 g nechtíka a 20 g mäty piepornej. Pijeme až do vyliečenia trikrát denne. Na kloktanie si pripravíme šalviový odvar, ktorý kloktáme viackrát za deň.

Na vypotenie si urobíme čaj, ktorý volám domáci aspirín: 20 g bazy, 20 g lipy, 20 g ibiša, 20 g yzopu a 20 g slamihy piesočnej. Do ¼ litra vriacej vody vhodíme polievkovú lyžicu tejto zmesi. Odstavíme a lúhujeme pätnásť minút.

Čaj pijeme dvakrát denne, vždy čerstvo urobený. Stravu obohatíme o vitamíny, ovocie, zeleninu, robíme šťavy z ovocia a zeleniny. Nikdy ich však nemiešame spolu. A ešte jedna dobrá rada: ak robíme šťavu z ovocia alebo zeleniny, vždy pridáme kvapku oleja.

Na chrípku si môžeme uvariť polievku. Potrebujeme na ňu 200 g póru, 20 g masti, 500 ml vody, 1,5 dl mlieka, strúčik cesnaku, hriankový chlieb a štipku soli.

Očistený pór pokrájame na jemné kolieska a podusíme na masti. Pridáme vodu a mlieko, cesnak, jemno posolíme a povaríme desať minút. Na panvici opražíme na kocky pokrájaný chlebík.

ico

Potrebujeme vitamínové doplnky?

S príchodom jesene je trh priam preplnený ponukami vitamínových doplnkov a mnohí z nás v snahe vyhnúť sa sezónnym ochoreniam ich nakupujeme „na kilá“.

Zabúdame však, že ak investujeme do kvalitných potravín, získame tak unikátny komplex vitamínov s antioxidantmi, prírodnými farbivami, minerálmi a inými živinami. Zvýšený príjem vitamínov vo forme tabletiek je potrebný len pri niektorých skupinách pacientov.

„Väčšinou je to u starých ľudí. Napríklad vitamín D, keďže seniori netrávia už toľko času na slnku alebo vitamín B12, pri ktorom sa s pribúdajúcim vekom zhoršuje jeho vstrebávanie zo žalúdka,“ spresňuje praktický lekár Peter Lipták a zároveň dodáva, že je potrebné k reklame na potravinové a vitamínové doplnky pristupovať triezvo:

„Dnes žijeme v obrovskom zahltení rôznych potravinových a vitamínových doplnkov so „zaručenými účinkami“. Priaznivé účinky, ktoré sľubujú, nie sú preukázané žiadnymi vedeckými štúdiami. Odporúčam svojim pacientom aby radšej investovali do skutočne kvalitných potravín ako do potravinových doplnkov.“

Natália Šepitková

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 434
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 6 882
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 665
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 473
  5. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 094
  6. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 089
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 775
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 625
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 168
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 759

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

KOMENTÁRE

Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Vnímajú ich ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom kraji.

DOMOV

Čo hovoria na vývoj v Poľsku Fico, Šebej či Švecová

Poľská vláda zasahuje do nezávislosti ústavného súdu.

Neprehliadnite tiež

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

Prinášame rozhovor s netradičnou šperkárkou Evou Vokounovou, plavkovú módu aj cestovanie.

Šperkárka Eva Vokounová vyrába netradičné záušnice ako jediná v Európe

Rada dodáva ženám sebavedomie, chýba jej na nich ženskosť.

Britský bulvár ponížil novú hviezdu seriálu Doctor Who, zverejnil jej nahé fotky

V trinástej sérii kultovej série bude z doktora po prvýkrát doktorka.

Nevera z pohľadu mužov a žien: Čo už považujú za prekročenie hranice?

Britský prieskum ukázal, že názory na to, čo je podvádzanie, sa u mužov a žien extrémne líšia.