Nezabúdajte na strečing

Strečingové cvičenia sa nemusia vykonávať len po tréningu, ale pokojne ich môžete zaradiť do svojho cvičebného plánu aj samostatne. Na čo je to dobré?

Kondičný tréner David Koza vysvetľuje, že vplyvom tréningového zaťaženia, ale aj bežných pohybov počas dňa sa naše svaly skracujú, čo môže vyústiť do svalového disbalansu nášho tela. Práve strečingové cvičenia nám pomáhajú tomu predchádzať.

Okrem toho si vďaka nim zabezpečíme pružnosť a ohybnosť svalov, obmedzíme ich skrátenie, znížime riziko zranenia, zlepšíme efektivitu pohybu a prispejeme k telesnej a duševnej relaxácii.

Ako dlho a ako často?

Odpovedá tréner David Koza: „Poznáme viacero metód strečingových cvičení – metódu postizometrického naťahovania, postupného naťahovania, prerušovaného naťahovania a dynamický strečing.

Asi najznámejšou je metóda postupného naťahovania, keď sval naťahujeme postupne vo viacerých, spravidla troch fázach. Mierne natiahnutie trvá 10 až 15 sekúnd, po ňom nasleduje intenzívnejšie natiahnutie – opäť 10 až 15 sekúnd, ku ktorému skúsení jedinci pridajú ďalšie natiahnutie.

Tento spôsob môžeme opakovať podľa potreby dve až tri série. Ak nám ide iba o relaxáciu svalov, čas natiahnutia sa pohybuje do 15 sekúnd v daných polohách po každom tréningu.

Ak máme sval skrátený a potrebujeme ho roztiahnuť, čas je od 30 sekúnd vyššie, pričom v takom prípade je dobré využívať strečing nielen po tréningu, ale zaradiť ho aj ako samostatnú tréningovú jednotku.

Tú treba vždy začať rozcvičením, dynamickým strečingom, a až potom pokračovať v samotných strečingových cvičeniach v trvaní 30 až 40 minút. Strečing si vyžaduje trpezlivosť a pravidelnosť.“

Na čo si dať pozor

Môžu byť niektoré strečingové cvičenia nebezpečné? Prvé pravidlo znie, že by sme mali jednotlivé cvičenia vykonávať pomalým plynulým pohybom do bodu, pokiaľ cítime mierne ťahanie. Nemali by sme vykonávať prudké rýchle pohyby do extrémnych polôh za každú cenu, inak by sme si mohli spôsobiť zranenie.

„Určité obmedzenia pri strečingu sú pri osteoporóze, kardiovaskulárnych ochoreniach, akýchkoľvek lokálnych poraneniach mäkkého tkaniva, lokálnych poraneniach kostí, hypermobilite, bolesti kĺbov, svalov či po nedávnej operácii v naťahovanom mieste alebo v jeho blízkosti,“ upozorňuje David Koza.

ico

Zacvičte si

- na krčné svalstvo - pravou rukou uchopte hlavu, nadýchnite sa a s výdychom ukloňte hlavu doprava

1.jpg

- na stehná - predná noha je mierne pokrčená, tlačte panvu smerom na zem, pričom pokrčte mierne koleno zadnej nohy

2.jpg

- na sedacie svaly a vonkajšiu stranu stehna - oprite sa ľavou rukou o zem a pravý lakeť oprite z vonkajšej strany pokrčeného ľavého kolena, rukou tlačte koleno do opačnej strany a trup vytočte smerom k stene

3.jpg

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  2. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  3. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  4. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  8. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  9. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  10. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  1. Zamestnanci nestrážia svoje heslá dostatočne
  2. Predstavenie projektu Ružomberok v pohybe
  3. OMV ponúkne svojim zákazníkom chute známeho šéfkuchára
  4. OMV ponúkne zákazníkom chute známeho šéfkuchára Braňa Križana
  5. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  7. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  8. Všetko, čo rodiny milujú
  9. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  10. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 24 639
  2. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 14 806
  3. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely 8 795
  4. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 7 404
  5. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 7 371
  6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 5 768
  7. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 5 287
  8. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 5 043
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 4 415
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť 3 459

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Nekradnite, Boh vás vidí. Ako vyzerali prvé zájazdy po Nežnej revolúcii

Cestovali s paštétami a termoskami a hodiny v autobusoch prespievali. Keď Taliani videli československý autobus, zamykali záchody.

PRIMÁR

Víkendové dospávanie môže ovplyvniť dĺžku života

Žijú dlhšie víkendoví dospávači, alebo ľudia s pravidelným spánkom?

KULTÚRA

Pavol Habera: Rozum ma drží pri zemi, preto som tak dlho nevydal platňu

Slovenské texty môžu byť najväčšia sila.

Neprehliadnite tiež

Majiteľka svadobného salónu: Vracia sa trend vydaja veľmi mladých dievčat

Veronika Čermáková vraví, že slovenské nevesty ku konzervatívnosti tlačí najmä rodina.

Leto v Štajersku po novom: Šesť miest, ktoré by ste mali navštíviť

Rakúsky región je typický pôvabnou zeleňou, ktorá nabíja energiou.

Prispeli k poznaniu astronómie, fyziky aj genetiky, no svet na ne zabudol

Spoznajte šesť výnimočných žien, ktoré zmenili vedu.

V Nosene si môžete kúpiť oblečenie známych osobností, prispejete na dobrú vec

Bratislavský second hand organizuje Celodenné dobré nakupovanie.

Japonskí dôchodcovia sú módne hviezdy Instagramu

Seniori Bon a Pon bavia ľudí zladenými outfitmi.