Nezabúdajte na strečing

Strečingové cvičenia sa nemusia vykonávať len po tréningu, ale pokojne ich môžete zaradiť do svojho cvičebného plánu aj samostatne. Na čo je to dobré?

Kondičný tréner David Koza vysvetľuje, že vplyvom tréningového zaťaženia, ale aj bežných pohybov počas dňa sa naše svaly skracujú, čo môže vyústiť do svalového disbalansu nášho tela. Práve strečingové cvičenia nám pomáhajú tomu predchádzať.

Okrem toho si vďaka nim zabezpečíme pružnosť a ohybnosť svalov, obmedzíme ich skrátenie, znížime riziko zranenia, zlepšíme efektivitu pohybu a prispejeme k telesnej a duševnej relaxácii.

Ako dlho a ako často?

Odpovedá tréner David Koza: „Poznáme viacero metód strečingových cvičení – metódu postizometrického naťahovania, postupného naťahovania, prerušovaného naťahovania a dynamický strečing.

Asi najznámejšou je metóda postupného naťahovania, keď sval naťahujeme postupne vo viacerých, spravidla troch fázach. Mierne natiahnutie trvá 10 až 15 sekúnd, po ňom nasleduje intenzívnejšie natiahnutie – opäť 10 až 15 sekúnd, ku ktorému skúsení jedinci pridajú ďalšie natiahnutie.

Tento spôsob môžeme opakovať podľa potreby dve až tri série. Ak nám ide iba o relaxáciu svalov, čas natiahnutia sa pohybuje do 15 sekúnd v daných polohách po každom tréningu.

Ak máme sval skrátený a potrebujeme ho roztiahnuť, čas je od 30 sekúnd vyššie, pričom v takom prípade je dobré využívať strečing nielen po tréningu, ale zaradiť ho aj ako samostatnú tréningovú jednotku.

Tú treba vždy začať rozcvičením, dynamickým strečingom, a až potom pokračovať v samotných strečingových cvičeniach v trvaní 30 až 40 minút. Strečing si vyžaduje trpezlivosť a pravidelnosť.“

Na čo si dať pozor

Môžu byť niektoré strečingové cvičenia nebezpečné? Prvé pravidlo znie, že by sme mali jednotlivé cvičenia vykonávať pomalým plynulým pohybom do bodu, pokiaľ cítime mierne ťahanie. Nemali by sme vykonávať prudké rýchle pohyby do extrémnych polôh za každú cenu, inak by sme si mohli spôsobiť zranenie.

„Určité obmedzenia pri strečingu sú pri osteoporóze, kardiovaskulárnych ochoreniach, akýchkoľvek lokálnych poraneniach mäkkého tkaniva, lokálnych poraneniach kostí, hypermobilite, bolesti kĺbov, svalov či po nedávnej operácii v naťahovanom mieste alebo v jeho blízkosti,“ upozorňuje David Koza.

ico

Zacvičte si

- na krčné svalstvo - pravou rukou uchopte hlavu, nadýchnite sa a s výdychom ukloňte hlavu doprava

1.jpg

- na stehná - predná noha je mierne pokrčená, tlačte panvu smerom na zem, pričom pokrčte mierne koleno zadnej nohy

2.jpg

- na sedacie svaly a vonkajšiu stranu stehna - oprite sa ľavou rukou o zem a pravý lakeť oprite z vonkajšej strany pokrčeného ľavého kolena, rukou tlačte koleno do opačnej strany a trup vytočte smerom k stene

3.jpg

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  3. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  5. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  6. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  7. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  8. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  9. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova
  10. Košickí športovci „pustili žilou“
  1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  3. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  4. Príbeh tradičného družstva - príbeh Alojza Kračinovského
  5. Parfum podľa zverokruhu. Zvoľte tú správnu vôňu
  6. Fascinuje ma nadšenie mladých ľudí, s akým hltajú nové trendy
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  8. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  9. Chute a vône kórejskej kuchyne priamo v METRO
  10. Adient je tretí najlepší zamestnávateľ
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 24 461
  2. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 148
  3. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 10 146
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 6 923
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 886
  6. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord 5 795
  7. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 5 070
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 764
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 135
  10. Košickí športovci „pustili žilou“ 2 436

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Minister, ktorý robí zmeny a potom ich koriguje. Tomáš Drucker

Napriek istému sklamaniu nemálo odborníkov vraví, že Drucker by mohol byť najlepším ministrom zdravotníctva, akého Smer doteraz postavil.

KOMENTÁRE

Drucker je v polčase. Prečo má šancu vydržať ďalej

Kasting na nového ministra zdravotníctva sa tentoraz zrejme neuskutoční.

Neprehliadnite tiež

Vzťahová poradňa: Manžel ma podviedol, chcem sa vyspať sa s iným mužom

Psychologička radí, ako sa vysporiadať s neverou a so strarnutím rodičov.

Kokosový olej na akné? Zaručené zázraky radšej nečakajte

Upcháva póry a ako krém ho používať netreba.

Jedenásť trendov pre záhradu v roku 2018

Nový rok prináša nové trendy pre vašu záhradu, balkón aj terasu.

Hlasová pedagogička Eva Žilineková: V hlase a v prejave je najdôležitejšia ľudskosť

Rukami jej prešla viac ako stovka moderátorov. Mikrofonický hlas nepovažuje za najdôležitejšiu vec v brandži.

Burberry robí odvážny krok, v ich novej kampani sa bozkávajú muži

Značka, ktorá kedysi vyrábala kabáty pre staršie dámy, dnes podporuje LGBT.