Nezabúdajte na strečing

Strečingové cvičenia sa nemusia vykonávať len po tréningu, ale pokojne ich môžete zaradiť do svojho cvičebného plánu aj samostatne. Na čo je to dobré?

Kondičný tréner David Koza vysvetľuje, že vplyvom tréningového zaťaženia, ale aj bežných pohybov počas dňa sa naše svaly skracujú, čo môže vyústiť do svalového disbalansu nášho tela. Práve strečingové cvičenia nám pomáhajú tomu predchádzať.

Okrem toho si vďaka nim zabezpečíme pružnosť a ohybnosť svalov, obmedzíme ich skrátenie, znížime riziko zranenia, zlepšíme efektivitu pohybu a prispejeme k telesnej a duševnej relaxácii.

Ako dlho a ako často?

Odpovedá tréner David Koza: „Poznáme viacero metód strečingových cvičení – metódu postizometrického naťahovania, postupného naťahovania, prerušovaného naťahovania a dynamický strečing.

Asi najznámejšou je metóda postupného naťahovania, keď sval naťahujeme postupne vo viacerých, spravidla troch fázach. Mierne natiahnutie trvá 10 až 15 sekúnd, po ňom nasleduje intenzívnejšie natiahnutie – opäť 10 až 15 sekúnd, ku ktorému skúsení jedinci pridajú ďalšie natiahnutie.

Tento spôsob môžeme opakovať podľa potreby dve až tri série. Ak nám ide iba o relaxáciu svalov, čas natiahnutia sa pohybuje do 15 sekúnd v daných polohách po každom tréningu.

Ak máme sval skrátený a potrebujeme ho roztiahnuť, čas je od 30 sekúnd vyššie, pričom v takom prípade je dobré využívať strečing nielen po tréningu, ale zaradiť ho aj ako samostatnú tréningovú jednotku.

Tú treba vždy začať rozcvičením, dynamickým strečingom, a až potom pokračovať v samotných strečingových cvičeniach v trvaní 30 až 40 minút. Strečing si vyžaduje trpezlivosť a pravidelnosť.“

Na čo si dať pozor

Môžu byť niektoré strečingové cvičenia nebezpečné? Prvé pravidlo znie, že by sme mali jednotlivé cvičenia vykonávať pomalým plynulým pohybom do bodu, pokiaľ cítime mierne ťahanie. Nemali by sme vykonávať prudké rýchle pohyby do extrémnych polôh za každú cenu, inak by sme si mohli spôsobiť zranenie.

„Určité obmedzenia pri strečingu sú pri osteoporóze, kardiovaskulárnych ochoreniach, akýchkoľvek lokálnych poraneniach mäkkého tkaniva, lokálnych poraneniach kostí, hypermobilite, bolesti kĺbov, svalov či po nedávnej operácii v naťahovanom mieste alebo v jeho blízkosti,“ upozorňuje David Koza.

ico

Zacvičte si

- na krčné svalstvo - pravou rukou uchopte hlavu, nadýchnite sa a s výdychom ukloňte hlavu doprava

1.jpg

- na stehná - predná noha je mierne pokrčená, tlačte panvu smerom na zem, pričom pokrčte mierne koleno zadnej nohy

2.jpg

- na sedacie svaly a vonkajšiu stranu stehna - oprite sa ľavou rukou o zem a pravý lakeť oprite z vonkajšej strany pokrčeného ľavého kolena, rukou tlačte koleno do opačnej strany a trup vytočte smerom k stene

3.jpg

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 617
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 873
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 581
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 090
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 667
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 357
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 155
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 089
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 696
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 631

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Po kose na Krym? Zakopnete o tank

Vreckový sprievodca cestovateľov po východných teritóriách, časť III.

KOMENTÁRE

Mala byť ombudsmanka aj na pochode za rodinu?

Bubon, koláž Krista a zástava, celý výjav pripomínal akúsi civilnú procesiu.

BRATISLAVA

Dá sa v Dunaji oficiálne kúpať?

Na Dunaji bolo kedysi nielen legendárne Lido, ale aj lodné kúpaliská.

Neprehliadnite tiež

Fotili sme seriálovú supermamu Lujzu Garajovú Schramekovú

Talentovaná, prirodzená a stojaca nohami pevne na zemi. Aj taká je herečka, stand up komička a speváčka Lujza Garajová Schrameková.

Čučoriedky v koláčoch, pirôžkoch, zmrzline, raw torte. Vyberte si

Čučoriedky môžete zavariť, zmraziť, odšťaviť, usušiť. Jedným z najpríjemnejších spôsobov ich spracovania je pridať ich do koláča.

Chris Brown otvorene prehovoril o noci, keď zaútočil na Rihannu

Spevák sa zdôveril v pripravovanom dokumente o jeho živote. Incident ho vraj bude prenasledovať do konca života.

Arnold Schwarzenegger: Najslávnejší emigrant našich čias oslávil 70 rokov

Kto by sa kedysi odvážil povedať, že sa obyčajný rakúsky chlapec stane guvernérom Kalifornie a hollywoodskou hviezdou.