Kým vezmete do ruky pílu

S klesajúcimi cenami sa reťazové píly dostali z lesov a podhorských gazdovstiev na každú chalupu a do každého dvora. Čo by ste o nich mali vedieť?

(Zdroj: Stock.XCHNG)
1. Robte iba to, na čo sa cítite

Vždy používajte pílu iba pri takých prácach, pri ktorých sa cítite bezpečne. Skracovanie metrovice či hranolov umiestnených v koze zvládne po krátkom zoznámení každý. Cvik navyše vyžaduje pílenie hrubých kmeňov stromu na zemi a ich odvetvovanie. Omnoho zložitejšou prácou je spílenie stromu.

Postupným získavaním skúseností sa pustite i do zložitejších úloh. Vždy je výhodou, ak máte pri sebe niekoho, kto vám svoje dlhoročné skúsenosti dokáže odovzdať.

2. Nepreťažujte ju

Výkon motora určuje, na akú prácu môžete pílu použiť a akú dĺžku lišty utiahne. Ak vás uchvátila lacná hobby píla v obchodnom reťazci, porovnajte na webe jej výkon so značkovými pílami, aby ste mali jasnú predstavu o tom, na aké práce je vhodná.

Kým tie najslabšie môžete použiť iba na zmladzovanie či rez v ovocnom sade a skracovanie dosiek, tenšej guľatiny a hranolov, tie silnejšie si poradia s palivovým drevom všetkých veľkostí a tvrdostí. S profesionálnymi modelmi si možno trúfnuť aj na ťažbu v hore.

Dlhšia lišta a priveľké poleno pri práci preťažujú motor, čo môže vyústiť do jeho zadretia.

3. Vždy s ostrým zubom

Tupá retiazka sa nechce zahryzávať do dreva, núti vás tlačiť na pílu, prehrieva sa a namiesto hoblín spod nej vyletuje iba jemný prach. Motor zavíja v preťažení a práca nenapreduje. Nech je reťaz akokoľvek ostrá, pri práci sa čoskoro opotrebí a žiada nabrúsenie. Podstatne rýchlejšie, ako pri akomkoľvek inom reznom nástroji. Naučte sa používať pilník alebo siahnite po elektrickej brúske. Po niekoľkých návštevách servisu so žiadosťou o nabrúsenie reťaze prídete na to, že lacnejšie vás vyjde naučiť sa to.

Ak chcete starosti nechať na výrobcu, zaobstarajte si pre svoju pílu súpravu PowerSharp. Obsahuje prípravok, ktorým nabrúsite reťaz v priebehu niekoľkých sekúnd jednoduchým zatlačením spúšte.

Aby bola práca bezpečná, vždy sa treba s opotrebovanou reťazou rozlúčiť včas. Zabráni to jej pretrhnutiu, opotrebovaniu lišty a záberového kolieska píly. Pri kúpe novej zistíte, že existujú dva druhy. S hranatým zubom na pílenie čistého mäkkého dreva a s oblým zubom na drevo tvrdé a znečistené.

4. Bez mazania to nejde

Reťaz, ktorá vysokými otáčkami beží v drážke lišty, vyžaduje mazanie. Inak po chvíli zacítite pach spáleniny, retiazka sa natiahne a lišta chytí po obvode dúhovú výzdobu. Pravidelne kontrolujte stav maziva v nádržke a jeho dávkovanie. Výrobcovia navrhli píly tak, aby sa mazací olej dopĺňal vždy pri dolievaní paliva. Pri elektrickej píle vám však pomocný signál chýba.

Niektoré lišty vyžadujú doplnkové mazanie ložiska, ktoré sa nachádza v ich čelnej časti. Potrebujete na to maznicu s vysokootáčkovou vazelínou alebo striekačku, ktorou ho cez otvor k ložisku dopravíte. Každá chyba v mazaní spôsobí predčasné opotrebovanie reťaze, vodiacej lišty a záberového kolieska, ktorého ozubenie sa nestretne s ozubením retiazky.

Ak používate ekologické oleje, vždy pred uskladnením píly nádržku vyprázdnite, naplňte syntetickým olejom a prežeňte čerpadlom. Nič nenahnevá viac ako stuhnutý olej.

5. So správnym palivom

Pri elektrickej píle niet kde pochybiť. Nech ju zasuniete do ktorejkoľvek predlžovačky, pracuje na plný výkon bez ohľadu na to, či je vaša energia zo slnečnej elektrárne, uhlia, alebo z vodnej turbíny. Pri benzínovej píle je však situácia iná.

Keďže dvojtaktný motor vyžaduje palivo s prímesou maziva, vždy je potrebné podľa pokynov výrobcu primiešať k 95-oktánovému benzínu aj vhodný mazací olej v predpísanom pomere. Ten je zvyčajne 1 : 50, zriedkavejšie až do hodnoty 1 : 25. Aby ste mali istotu, že mazivo je v palive, zvyčajne je pigmentované zelenou či červenou farbou. Držte sa značky píly a nemáte čo pokaziť.

Dlho skladované palivo sa však znehodnocuje a pri zaťažení motora pri veľkej práci môže spôsobiť jeho poruchu. Pred každým záberom namiešajte nové palivo, a to staršie spotrebujte v motore s nižšími otáčkami.

6. Karburátor nastaví servis

Žiadna nová píla sa nezaobíde po roku práce bez návštevy servisu. Ak stráca výkon, hasne v otáčkach, otáča reťazou pri voľnobehu alebo už neštartuje tak spoľahlivo ako pri kúpe, zväčša je na vine karburátor, ktorý treba opätovne nastaviť. V servisnom stredisku nastavia prevádzku motora tak, aby opäť pracoval v predpísaných otáčkach. V mnohých prípadoch sa stáva, že máte pocit, akoby píla získala kus výkonu navyše. Pomalé rozladenie motora používateľ neodhadne a rozdiel zistí až pri náprave.

Aby ste v servise ušetrili, vždy prineste pílu vyčistenú a s nabrúsenou reťazou. Inak vám spravia drobnú údržbu, za ktorú si zaplatíte aj napriek tomu, že si ju zvyčajne robíte sami.

7. Vždy pripravená

Aby píla nestarla rýchlejšie ako vy, pravidelne ju čistite od triesok a prachu, zotrite z nej nános hliny a živice, prečistite vetracie otvory. Najlepšie hneď po tom, ako z nej odmontujete kryt, lištu a reťaz. Kompresor, drevená palička, stará zubná kefka či handrička sú dobrou pomôckou.

Majitelia benzínových píl by nemali zabúdať na čistenie vzduchového filtra, pravidelnú výmenu palivového filtra a sviečky. Pri niektorých hobby pílach sa nezaobídete bez čistenia mriežky vo výfukovom tlmiči, ktorá sa zanáša nadmerným množstvom spalín.

Pilníkom zbrúste roztlačené okraje lišty, vyčistite kanáliky mazania, nabrúste reťaz a skontrolujte opotrebovanie záberového kolieska. Každý motor potrebuje neobmedzený prísun paliva, vzduchu, iskru a priestor na odvod spalín.

8. Skontrolujte jej bezpečnosť

Pred každou prácou je dobré prekontrolovať aj bezpečnostné prvky - funkčnosť brzdy, upevnenie zachytávača reťaze a spoľahlivosť vypínača píly. Neprehliadnite ani skrutky, ktoré sa mohli vytratiť pri vibráciách, alebo zostali uvoľnené pri poslednom čistení.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 490
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 991
  3. Moskva alebo Petrohrad? 5 282
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 327
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 478
  6. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 2 048
  7. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 2 011
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 772
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 736
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 294