Joga pre šťastný pôrod

Cvičenie jogy dokáže pozitívne ovplyvniť priebeh tehotenstva aj samotný pôrod.

Cvičenie jogy sa využíva na celom svete ako aktívna príprava na pôrod. Ženy, ktoré ho vyskúšali, ľahšie znášajú fyzickú aj psychickú záťaž, ktorú so sebou prináša obdobie tehotenstva a narodenie dieťaťa.

"Joga totiž pracuje nielen s telom, ale aj s mysľou," vysvetľuje inštruktor jogy Juraj Gajdoš a dodáva, že ak chce byť budúca mamička v pohode, mala by vedome pracovať na fyzickom aj mentálnom uvoľnení.

"Kedysi, keď ženy ťažko pracovali, boli bežne zvyknuté na fyzickú bolesť a dokázali ju aj lepšie psychicky znášať. Dnes vedieme oveľa komfortnejší spôsob života, sme celkovo citlivejší a ťažšie znášame akékoľvek nepríjemné telesné pocity," tvrdí Juraj Gajdoš. A práve s týmto fenoménom nám dokáže pomôcť joga.

Základ je v uvoľnení

Pomalé jogové cvičenia spojené s hlbokým dychom dokonale uvoľňujú každú formu stresu. V tom je ich najväčšia sila.

Počas tehotenstva si musí žena zvykať na množstvo nových, nepríjemných pocitov, počnúc nevoľnosťou a končiac narastajúcou hmotnosťou.

Spočiatku ide o to, aby sa organizmus prispôsobil novej situácii, budúcu mamičku môže trápiť ranné vracanie alebo nechutenstvo. Neskôr, keď bábätko rýchlejšie rastie, si musí zvykať na to, že jej rapídne pribúdajú kilogramy, ťažšie sa hýbe a skôr unaví.

V ktorom štádiu je ideálne začať s jogou? "Čím skôr, tým lepšie," odporúča Juraj Gajdoš, najlepšie vraj hneď v prvom trimestri, ktorý sa považuje často za najrizikovejší.

Jednotlivé cvičenia pre tehotné vyzerajú na prvý pohľad jednoducho, na hodinách takzvanej gravidjogy neuvidíte náročné asány, pri ktorých sa cvičiaci vykrúcajú do náročných polôh. Skôr tu platí zásada - čím jednoduchšie, tým lepšie.

"Aj veľmi jednoduché cvičenia dokážu tehotnej žene veľmi pomôcť," vraví Juraj Gajdoš. "Posilniť oblasť panvového dna, zväčšiť rozsah pohybu bedrových kĺbov, čo je dôležité najmä pre samotný akt pôrodu, posilniť chrbticu."

Pri výbere cvičení treba brať do úvahy celkovú kondíciu ženy. Inštruktor by mal vedieť, akým spôsobom doteraz cvičila, či je jej telo v svalovej rovnováhe, alebo nerovnováhe, či náhodou nemá niektoré svaly skrátené, stuhnuté, alebo oslabené, aká je jej schopnosť koncentrácie, akým spôsobom dýcha a do akej miery dokáže vedome uvoľniť telesné a psychické napätie.

Tehotenstvo je veľmi citlivý stav, každá žena ho znáša inak. Môže sa stať, že aj pri celkom jednoduchom cvičení, ako je napríklad záklon v stoji s rukami nad hlavou, môže prísť nevoľnosť. Preto je dôležité pred začatím akéhokoľvek cvičenia dokonale poznať svoj zdravotný stav a informovať o ňom svojho inštruktora.

Radšej v sede ako v stoji

"Pri cvičení s tehotnými ženami dávame prednosť viac cvičeniam v sede, kľaku alebo v ľahu pred cvičením v stoji," tvrdí Juraj Gajdoš. Dôvod je jednoduchý. Čím je ťažisko tela nižšie, tým ľahšie ho žena môže ovládať.

Dôležité je, aby cvičenie nespôsobovalo bolesť a aby sme ho vedeli zvládnuť bez veľkej námahy, s úsmevom na tvári. Jogové cvičenia pôsobia nielen na pohybový aparát, ale aj na vnútorné orgány a hormonálny systém.

Preto sa cvičia veľmi jemne a citlivo. Učia nás lepšie vnímať svoje telo a u tehotných žien prehlbovať spojenie s nenarodeným dieťaťom. Keďže nie sú zamerané na výkon, ale na uvoľnenie a celkovú harmonizáciu, ich najdôležitejšou súčasťou je dýchanie.

"Ako rastie dieťatko v brušku, narastá záťaž a tehotné ženy majú tendenciu využívať skôr horný typ dýchania," vysvetľuje Juraj Gajdoš. Keď pri dýchaní využívame len nádych do hornej časti hrudníka, nevyužívame celú kapacitu pľúc.

Aby sme telo lepšie okysličili, je vhodné tento nedostatok vedome kompenzovať nádychom „do brucha“. Pri cvičení jogy využívame takzvaný plný jogový dych, pri ktorom máme precítiť nádych v priestore od panvy až po plecia a hlavu, takže okysličujeme telo maximálnym možným spôsobom.

Dýchanie „do brucha“ má podľa Juraja Gajdoša počas tehotenstva dôležitý fyziologický význam. "Žena si ním masíruje celú dolnú časť tela vrátane plodu v maternici, čo má vyživujúci a upokojujúci vplyv na matku aj na dieťa," dodáva.

Dýchanie pri joge má ešte jeden dôležitý význam. Pri cvičení s nádychom dvíhame nohy, plecia, trup a iné časti tela, úplne opačne ako napríklad pri posilňovaní vo fitnescentre.

Joga na rozdiel od väčšiny iných športov takýmto spôsobom posilní brušné svaly, ale ostanú pružné, čo má veľký význam najmä pri pôrode. Nehrozí, že by neprirodzene stvrdli, naopak, všeobecne pri jednotlivých cvičeniach svaly vždy vedome uvoľňujeme.

Nezvyšujeme zbytočne napätie. Koncentrácia na dych nás pri joge navyše učí byť pozornejšími voči svojim pocitom, k lepšiemu sebaovládaniu a celkovej duševnej vyrovnanosti. A to sú všetko vlastnosti, ktoré sa nám zídu nielen pri pôrode, ale aj neskôr.

ico

Čo sa dá dokázať pomocou gravidjogy:

  • zharmonizovať hormonálny systém
  • rozprúdiť lymfatický systém, a tak zlepšiť imunitu
  • zabrániť nadváhe, opuchom, kŕčovým žilám, bolestiam chrbtice či hlavy
  • zlepšiť trávenie a vylučovanie
  • posilniť a ovládať brušné svaly a svaly panvového dna
  • uvoľniť bedrové kĺby a zväčšiť v nich rozsah pohybu
  • posilniť chrbticu, aby lepšie znášala fyzickú záťaž v tehotenstve aj po pôrode
  • naučiť využívať dych na úľavu od bolesti a uľahčenie pôrodu
  • zlepšiť psychickú odolnosť, odbúrať stavy úzkosti spojené so strachom z pôrodu, zvýšiť sebadôveru a sebaistotu, skvalitniť fyzickú aj psychickú rovnováhu a vedome preladiť myseľ na radostné očakávanie bábätka

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 11 591
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 6 346
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 926
  4. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 291
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 849
  6. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 695
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 116
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 973
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 888
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 732

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Historické fiaská aj rekordné úspechy. Česko má po voľbách víťazov i porazených

V novom českom parlamente zasadne deväť strán. Nie všetky sú so svojim výsledkom spokojné.

KOMENTÁRE

Balada o zrade, alebo bez Babiša to nepôjde

Andrej Babiš vyhral v premiérskom referende.

SVET

Politológ: České voľby? Fenomenálny úspech populizmu

Babiš vyhral, lebo kauzy prezentoval ako snahu o zničenie, tvrdí Miloš Gregor.

KOMENTÁRE

Česko púšťa k moci populistu s autokratickými tendenciami

Krajina, ktorá už raz autokraciu porazila, jej znovu otvára cestu.

Neprehliadnite tiež

Viete, aké sú farebné trendy Vianoc 2017?

To, akú farbu stromčeka budeme mať, sa určuje dva roky vopred.

Všetko najlepšie, princezná Leia: Herečka Carrie Fisher by oslávila 61 rokov

Odišla nečakane, deň po jej smrti umrela aj jej slávna matka Debbie Reynoldsová.

Šesť pravidiel, ako nosiť tmavý rúž

Pravidelne na jeseň kraľujú dámskym perám tmavšie a sýtejšie odtiene. Naučte sa ich nosiť bez obáv.

Je najvyšší čas prestať nosiť vlnu, hovorí zakladateľka PETA

Ingrid Newkirková vysvetľuje, prečo je strihanie oviec kruté a neľudské.