Joga pre šťastný pôrod

Cvičenie jogy dokáže pozitívne ovplyvniť priebeh tehotenstva aj samotný pôrod.

Cvičenie jogy sa využíva na celom svete ako aktívna príprava na pôrod. Ženy, ktoré ho vyskúšali, ľahšie znášajú fyzickú aj psychickú záťaž, ktorú so sebou prináša obdobie tehotenstva a narodenie dieťaťa.

"Joga totiž pracuje nielen s telom, ale aj s mysľou," vysvetľuje inštruktor jogy Juraj Gajdoš a dodáva, že ak chce byť budúca mamička v pohode, mala by vedome pracovať na fyzickom aj mentálnom uvoľnení.

"Kedysi, keď ženy ťažko pracovali, boli bežne zvyknuté na fyzickú bolesť a dokázali ju aj lepšie psychicky znášať. Dnes vedieme oveľa komfortnejší spôsob života, sme celkovo citlivejší a ťažšie znášame akékoľvek nepríjemné telesné pocity," tvrdí Juraj Gajdoš. A práve s týmto fenoménom nám dokáže pomôcť joga.

Základ je v uvoľnení

Pomalé jogové cvičenia spojené s hlbokým dychom dokonale uvoľňujú každú formu stresu. V tom je ich najväčšia sila.

Počas tehotenstva si musí žena zvykať na množstvo nových, nepríjemných pocitov, počnúc nevoľnosťou a končiac narastajúcou hmotnosťou.

Spočiatku ide o to, aby sa organizmus prispôsobil novej situácii, budúcu mamičku môže trápiť ranné vracanie alebo nechutenstvo. Neskôr, keď bábätko rýchlejšie rastie, si musí zvykať na to, že jej rapídne pribúdajú kilogramy, ťažšie sa hýbe a skôr unaví.

V ktorom štádiu je ideálne začať s jogou? "Čím skôr, tým lepšie," odporúča Juraj Gajdoš, najlepšie vraj hneď v prvom trimestri, ktorý sa považuje často za najrizikovejší.

Jednotlivé cvičenia pre tehotné vyzerajú na prvý pohľad jednoducho, na hodinách takzvanej gravidjogy neuvidíte náročné asány, pri ktorých sa cvičiaci vykrúcajú do náročných polôh. Skôr tu platí zásada - čím jednoduchšie, tým lepšie.

"Aj veľmi jednoduché cvičenia dokážu tehotnej žene veľmi pomôcť," vraví Juraj Gajdoš. "Posilniť oblasť panvového dna, zväčšiť rozsah pohybu bedrových kĺbov, čo je dôležité najmä pre samotný akt pôrodu, posilniť chrbticu."

Pri výbere cvičení treba brať do úvahy celkovú kondíciu ženy. Inštruktor by mal vedieť, akým spôsobom doteraz cvičila, či je jej telo v svalovej rovnováhe, alebo nerovnováhe, či náhodou nemá niektoré svaly skrátené, stuhnuté, alebo oslabené, aká je jej schopnosť koncentrácie, akým spôsobom dýcha a do akej miery dokáže vedome uvoľniť telesné a psychické napätie.

Tehotenstvo je veľmi citlivý stav, každá žena ho znáša inak. Môže sa stať, že aj pri celkom jednoduchom cvičení, ako je napríklad záklon v stoji s rukami nad hlavou, môže prísť nevoľnosť. Preto je dôležité pred začatím akéhokoľvek cvičenia dokonale poznať svoj zdravotný stav a informovať o ňom svojho inštruktora.

Radšej v sede ako v stoji

"Pri cvičení s tehotnými ženami dávame prednosť viac cvičeniam v sede, kľaku alebo v ľahu pred cvičením v stoji," tvrdí Juraj Gajdoš. Dôvod je jednoduchý. Čím je ťažisko tela nižšie, tým ľahšie ho žena môže ovládať.

Dôležité je, aby cvičenie nespôsobovalo bolesť a aby sme ho vedeli zvládnuť bez veľkej námahy, s úsmevom na tvári. Jogové cvičenia pôsobia nielen na pohybový aparát, ale aj na vnútorné orgány a hormonálny systém.

Preto sa cvičia veľmi jemne a citlivo. Učia nás lepšie vnímať svoje telo a u tehotných žien prehlbovať spojenie s nenarodeným dieťaťom. Keďže nie sú zamerané na výkon, ale na uvoľnenie a celkovú harmonizáciu, ich najdôležitejšou súčasťou je dýchanie.

"Ako rastie dieťatko v brušku, narastá záťaž a tehotné ženy majú tendenciu využívať skôr horný typ dýchania," vysvetľuje Juraj Gajdoš. Keď pri dýchaní využívame len nádych do hornej časti hrudníka, nevyužívame celú kapacitu pľúc.

Aby sme telo lepšie okysličili, je vhodné tento nedostatok vedome kompenzovať nádychom „do brucha“. Pri cvičení jogy využívame takzvaný plný jogový dych, pri ktorom máme precítiť nádych v priestore od panvy až po plecia a hlavu, takže okysličujeme telo maximálnym možným spôsobom.

Dýchanie „do brucha“ má podľa Juraja Gajdoša počas tehotenstva dôležitý fyziologický význam. "Žena si ním masíruje celú dolnú časť tela vrátane plodu v maternici, čo má vyživujúci a upokojujúci vplyv na matku aj na dieťa," dodáva.

Dýchanie pri joge má ešte jeden dôležitý význam. Pri cvičení s nádychom dvíhame nohy, plecia, trup a iné časti tela, úplne opačne ako napríklad pri posilňovaní vo fitnescentre.

Joga na rozdiel od väčšiny iných športov takýmto spôsobom posilní brušné svaly, ale ostanú pružné, čo má veľký význam najmä pri pôrode. Nehrozí, že by neprirodzene stvrdli, naopak, všeobecne pri jednotlivých cvičeniach svaly vždy vedome uvoľňujeme.

Nezvyšujeme zbytočne napätie. Koncentrácia na dych nás pri joge navyše učí byť pozornejšími voči svojim pocitom, k lepšiemu sebaovládaniu a celkovej duševnej vyrovnanosti. A to sú všetko vlastnosti, ktoré sa nám zídu nielen pri pôrode, ale aj neskôr.

ico

Čo sa dá dokázať pomocou gravidjogy:

  • zharmonizovať hormonálny systém
  • rozprúdiť lymfatický systém, a tak zlepšiť imunitu
  • zabrániť nadváhe, opuchom, kŕčovým žilám, bolestiam chrbtice či hlavy
  • zlepšiť trávenie a vylučovanie
  • posilniť a ovládať brušné svaly a svaly panvového dna
  • uvoľniť bedrové kĺby a zväčšiť v nich rozsah pohybu
  • posilniť chrbticu, aby lepšie znášala fyzickú záťaž v tehotenstve aj po pôrode
  • naučiť využívať dych na úľavu od bolesti a uľahčenie pôrodu
  • zlepšiť psychickú odolnosť, odbúrať stavy úzkosti spojené so strachom z pôrodu, zvýšiť sebadôveru a sebaistotu, skvalitniť fyzickú aj psychickú rovnováhu a vedome preladiť myseľ na radostné očakávanie bábätka

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  3. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  5. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  10. Deň detí oslavujeme štyri dni. Iba v Borylande!
  1. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  2. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  3. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  4. Slováci rozhodli o najlepšom!
  5. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  6. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  7. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  8. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  9. Dobrodružstvo s vodou
  10. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne
  1. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 7 839
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 6 900
  3. Aký bude váš doplnkový dôchodok 5 925
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 896
  5. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 5 035
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 4 590
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 4 179
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 728
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 553
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 450

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Rokovania zlyhali, štrajk chcú pritvrdiť. Čo čaká Volkswagen

Výroba bude podľa odborov zastavená aj cez víkend, ďalší termín vyjednávaní si s vedením nedohodli.

ŠPORT

Slováci vyškolili majstrov Európy. Akú majú šancu postúpiť?

Z druhého miesta postúpi iba najlepší tím.

Neprehliadnite tiež

Mäso, zelenina aj syry. Vybrali sme desať receptov na letnú grilovačku

Pripravte si poriadnu záhradnú párty, ktorá neskončí len pri pri klobáskach. Máme pre vás tipy na grilovanie.

Madonin komplex: keď muž odmieta sex s matkou svojich detí

Nejde o nový fenomén. Problém mužskej nechuti na sex popísal už Sigmund Freud.

Tehotenstvo po týždňoch - tretí trimester

Ako prebieha tehotenstvo v treťom trimestri. Čo čaká ženu pred pôrodom a ako prebieha predpôrodné vyšetrenie.

Päťdesiat odtieňov sivej alebo prečo je betón v interiéri moderný

Materiálom budúcnosti je takzvaný pohľadový betón, ktorý má v domácnostiach svoj estetický rozmer.