Joga pre šťastný pôrod

Cvičenie jogy dokáže pozitívne ovplyvniť priebeh tehotenstva aj samotný pôrod.

Cvičenie jogy sa využíva na celom svete ako aktívna príprava na pôrod. Ženy, ktoré ho vyskúšali, ľahšie znášajú fyzickú aj psychickú záťaž, ktorú so sebou prináša obdobie tehotenstva a narodenie dieťaťa.

"Joga totiž pracuje nielen s telom, ale aj s mysľou," vysvetľuje inštruktor jogy Juraj Gajdoš a dodáva, že ak chce byť budúca mamička v pohode, mala by vedome pracovať na fyzickom aj mentálnom uvoľnení.

"Kedysi, keď ženy ťažko pracovali, boli bežne zvyknuté na fyzickú bolesť a dokázali ju aj lepšie psychicky znášať. Dnes vedieme oveľa komfortnejší spôsob života, sme celkovo citlivejší a ťažšie znášame akékoľvek nepríjemné telesné pocity," tvrdí Juraj Gajdoš. A práve s týmto fenoménom nám dokáže pomôcť joga.

Základ je v uvoľnení

Pomalé jogové cvičenia spojené s hlbokým dychom dokonale uvoľňujú každú formu stresu. V tom je ich najväčšia sila.

Počas tehotenstva si musí žena zvykať na množstvo nových, nepríjemných pocitov, počnúc nevoľnosťou a končiac narastajúcou hmotnosťou.

Spočiatku ide o to, aby sa organizmus prispôsobil novej situácii, budúcu mamičku môže trápiť ranné vracanie alebo nechutenstvo. Neskôr, keď bábätko rýchlejšie rastie, si musí zvykať na to, že jej rapídne pribúdajú kilogramy, ťažšie sa hýbe a skôr unaví.

V ktorom štádiu je ideálne začať s jogou? "Čím skôr, tým lepšie," odporúča Juraj Gajdoš, najlepšie vraj hneď v prvom trimestri, ktorý sa považuje často za najrizikovejší.

Jednotlivé cvičenia pre tehotné vyzerajú na prvý pohľad jednoducho, na hodinách takzvanej gravidjogy neuvidíte náročné asány, pri ktorých sa cvičiaci vykrúcajú do náročných polôh. Skôr tu platí zásada - čím jednoduchšie, tým lepšie.

"Aj veľmi jednoduché cvičenia dokážu tehotnej žene veľmi pomôcť," vraví Juraj Gajdoš. "Posilniť oblasť panvového dna, zväčšiť rozsah pohybu bedrových kĺbov, čo je dôležité najmä pre samotný akt pôrodu, posilniť chrbticu."

Pri výbere cvičení treba brať do úvahy celkovú kondíciu ženy. Inštruktor by mal vedieť, akým spôsobom doteraz cvičila, či je jej telo v svalovej rovnováhe, alebo nerovnováhe, či náhodou nemá niektoré svaly skrátené, stuhnuté, alebo oslabené, aká je jej schopnosť koncentrácie, akým spôsobom dýcha a do akej miery dokáže vedome uvoľniť telesné a psychické napätie.

Tehotenstvo je veľmi citlivý stav, každá žena ho znáša inak. Môže sa stať, že aj pri celkom jednoduchom cvičení, ako je napríklad záklon v stoji s rukami nad hlavou, môže prísť nevoľnosť. Preto je dôležité pred začatím akéhokoľvek cvičenia dokonale poznať svoj zdravotný stav a informovať o ňom svojho inštruktora.

Radšej v sede ako v stoji

"Pri cvičení s tehotnými ženami dávame prednosť viac cvičeniam v sede, kľaku alebo v ľahu pred cvičením v stoji," tvrdí Juraj Gajdoš. Dôvod je jednoduchý. Čím je ťažisko tela nižšie, tým ľahšie ho žena môže ovládať.

Dôležité je, aby cvičenie nespôsobovalo bolesť a aby sme ho vedeli zvládnuť bez veľkej námahy, s úsmevom na tvári. Jogové cvičenia pôsobia nielen na pohybový aparát, ale aj na vnútorné orgány a hormonálny systém.

Preto sa cvičia veľmi jemne a citlivo. Učia nás lepšie vnímať svoje telo a u tehotných žien prehlbovať spojenie s nenarodeným dieťaťom. Keďže nie sú zamerané na výkon, ale na uvoľnenie a celkovú harmonizáciu, ich najdôležitejšou súčasťou je dýchanie.

"Ako rastie dieťatko v brušku, narastá záťaž a tehotné ženy majú tendenciu využívať skôr horný typ dýchania," vysvetľuje Juraj Gajdoš. Keď pri dýchaní využívame len nádych do hornej časti hrudníka, nevyužívame celú kapacitu pľúc.

Aby sme telo lepšie okysličili, je vhodné tento nedostatok vedome kompenzovať nádychom „do brucha“. Pri cvičení jogy využívame takzvaný plný jogový dych, pri ktorom máme precítiť nádych v priestore od panvy až po plecia a hlavu, takže okysličujeme telo maximálnym možným spôsobom.

Dýchanie „do brucha“ má podľa Juraja Gajdoša počas tehotenstva dôležitý fyziologický význam. "Žena si ním masíruje celú dolnú časť tela vrátane plodu v maternici, čo má vyživujúci a upokojujúci vplyv na matku aj na dieťa," dodáva.

Dýchanie pri joge má ešte jeden dôležitý význam. Pri cvičení s nádychom dvíhame nohy, plecia, trup a iné časti tela, úplne opačne ako napríklad pri posilňovaní vo fitnescentre.

Joga na rozdiel od väčšiny iných športov takýmto spôsobom posilní brušné svaly, ale ostanú pružné, čo má veľký význam najmä pri pôrode. Nehrozí, že by neprirodzene stvrdli, naopak, všeobecne pri jednotlivých cvičeniach svaly vždy vedome uvoľňujeme.

Nezvyšujeme zbytočne napätie. Koncentrácia na dych nás pri joge navyše učí byť pozornejšími voči svojim pocitom, k lepšiemu sebaovládaniu a celkovej duševnej vyrovnanosti. A to sú všetko vlastnosti, ktoré sa nám zídu nielen pri pôrode, ale aj neskôr.

ico

Čo sa dá dokázať pomocou gravidjogy:

  • zharmonizovať hormonálny systém
  • rozprúdiť lymfatický systém, a tak zlepšiť imunitu
  • zabrániť nadváhe, opuchom, kŕčovým žilám, bolestiam chrbtice či hlavy
  • zlepšiť trávenie a vylučovanie
  • posilniť a ovládať brušné svaly a svaly panvového dna
  • uvoľniť bedrové kĺby a zväčšiť v nich rozsah pohybu
  • posilniť chrbticu, aby lepšie znášala fyzickú záťaž v tehotenstve aj po pôrode
  • naučiť využívať dych na úľavu od bolesti a uľahčenie pôrodu
  • zlepšiť psychickú odolnosť, odbúrať stavy úzkosti spojené so strachom z pôrodu, zvýšiť sebadôveru a sebaistotu, skvalitniť fyzickú aj psychickú rovnováhu a vedome preladiť myseľ na radostné očakávanie bábätka

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  3. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  4. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  5. Zábavný aj sebavedomý
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  7. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  8. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  9. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  3. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  4. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  5. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  6. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  7. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  8. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  9. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
  10. Sajfa odkázal študentom:„Buďte nároční a vydržte!“
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 24 476
  2. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 5 605
  3. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 5 100
  4. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 4 729
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 721
  6. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 3 712
  7. Zábavný aj sebavedomý 3 473
  8. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 203
  9. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 2 874
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 553

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Pred cestou sme vtipkovali, spomínajú ženy z prvého transportu do Osvienčimu

V sobotu 25. marca je 75. výročie prvého transportu Židov do koncentračného tábora v Osvienčime.

KOMENTÁRE

Varšava chce zavrieť Tuska. A s ním poľskú demokraciu

Poľsko začalo s kriminalizáciou politických protivníkov.

KULTÚRA

Gorillaz idú do vesmíru. Ich nová hudba je experiment

Animovaná kapela vydala štyri nové piesne.

ŠPORT

Sagan na E3 Harelbeke spadol, vyhral Van Avermaet

V záverečnom špurte sa rozhodovalo medzi triom Belgičanov.

Neprehliadnite tiež

Hormonálna antikoncepcia ochráni ženy pred rakovinou až na tridsať rokov

Vedci zbierali dáta od tisícok žien takmer 44 rokov. Výsledkom je najväčšia štúdia o tabletkovej antikoncepcii.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

Humoristka a glosátorka Elena Vacvalová hovorí o tom, prečo sa nestala herečkou a čo pre ňu znamená zmysel pre humor.

Paul a Linda McCartneyovci: Pomohla mu nájsť stabilitu v čase slávy

Nadaný člen The Beatles patril medzi obletované sexsymboly, „ulovila“ ho platinová blondínka.

Syndróm vyhorenia: Vážny problém, ktorý prichádza potichu

Môže sa objaviť u kohokoľvek, ale dá sa mu zabrániť. Ako bojovať so syndrómom vyhorenia?


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop