Vytiahnite niekde pri kaviarenskom stole tému autá a autoservisy a uvidíte, čo sa začne diať. Každý si s chuťou zanadáva a pridá svoju negatívnu skúsenosť. Od arogantného správania technikov cez namontované staré súčiastky až po vyfakturovanie nevykonaných prác či vykonanie prác, ktoré vôbec neboli potrebné.
Mnohé historky znejú priam neuveriteľne, a tá posledná, keď môjmu známemu vymenili namiesto dvoch vyšúchaných brzdových kotúčov len jeden (zaplatil samozrejme za dva), priam naháňa hrôzu.
Celá debata sa však začala tým, že som kolegov poprosila, či mi neporadia dobrý servis. Už dlhšie jazdím po Bratislave s deravým výfukom a s čudným klepotavým zvukom v motore a najväčšiu hrôzu mám z návštevy autoservisu. Opäť sa budem snažiť niečo vysvetliť nejakému technikovi, on mi bude vysvetľovať problém, ktorému nerozumiem a mne nezostane nič iné, len sa modliť a dúfať, že ma neoklamú.
Žena sa pýta
„Samozrejme, je rozdiel, či mi auto privezie muž, alebo žena. Od muža sa očakáva určité technické minimum, žene treba všetko vysvetľovať ako malému dieťaťu. Často ju detaily nezaujímajú, chce vedieť len cenu, aby ju mohla povedať manželovi,“ hovorí Roman Berka z autoservisu BerCar. S názorom, že žena nerieši detaily opravy, sa stotožňuje väčšina technikov v servisoch, kde sme sa zastavili. Len v jednom majú inú skúsenosť.
„Mať za klienta ženu je podľa nás výhodné. Žena sa predtým, ako príde, informuje u svojich známych, je poučená, má určitú predstavu o chybe, a keď jej nie je niečo jasné, opýta sa. Ak jej to ešte stále nie je jasné, opýta sa znova,“ hovorí Dária Janská, obchodná reprezentantka z autoservisu AuCar.
Muž, ak nemá technické znalosti, ktoré sa uňho automaticky predpokladajú, je radšej ticho, len aby nevyznel hlúpo. Patová situácia nastáva, ak sa musí rozprávať so ženou, ktorá vie viac ako on.
„Istý čas som pracoval v autorizovanom servise a na pozíciách prijímacích technikov boli zamestnané aj ženy. S obľubou som sledoval reakcie mužov, pre ktorých to bol očividne problém. Stalo sa mi viackrát, že som povedal klientovi, aby išiel za kolegyňou, ktorá ho vybaví, a on odmietol so slovami: ‚So ženskou sa rozprávať nebudem!‘“ spomína vedúci autoservisu AuCar Milan Richter. Tvrdí, že ženy lepšie technicky chápu a muži sú, bohužiaľ, veľmi márnomyseľní, aby prijali iný názor.
Muži vedia svoje
Psychológovia to vysvetľujú tým, že priznať omyl znamená pre muža priznať prehru, čiže zlyhanie a neschopnosť vyriešiť problém. Takže bez ohľadu na hĺbku svojich vedomostí sú vždy pevne presvedčení o svojej pravde. Od známych alebo v internetových diskusiách získajú rôzne rady a potom v servise žiadajú ‚výmenu váhy vzduchu, pretože kamarát mal rovnaký problém a bola to váha vzduchu‘. Nie sú ochotní zmeniť názor, ani keď diagnostika ukáže niečo iné.
„Tento typ zákazníka je veľmi náročné presviedčať. Vtedy si poviem, náš zákazník, náš pán a urobím, čo chce. Auto neťahá a klient je stopercentne presvedčený, že je to v turbe, napriek tomu, že som našiel príčinu v palivovom filtri. Filter vymením, prevezieme sa, auto funguje, ale klient má stále zlý pocit z turbodúchadla. Tak ho vymontujem a dám otestovať, hoci je v poriadku,“ hovorí Marek Smatana z Autocentra na Vajnorskej ulici.
Najhorší sú taxikári
Muži tak podľa neho demonštrujú svoju technickú znalosť. Dočítali sa niečo a chcú to v praxi použiť. „Prídu napríklad s tým, že auto im štartuje len za studena, za tepla nie. Podľa našich skúseností je to štartér. Klient však tvrdí, že štartér to nemôže byť, veď dokáže naštartovať za studena. A my mu musíme prácne vysvetľovať, že moderné autá nie sú ako tie staré, pri studenom štarte ide dvojnásobná dávka paliva, a preto naštartuje, aj keď sa už dobre netočí,“ hovorí Ivan Berka z Bercaru. Najhoršími zákazníkmi sú podľa neho taxikári. Na opravu majú vyčlenenú presnú sumu peňazí, celý čas stoja nervózne nad mechanikom a stále zjednávajú ceny.
Ja? Nikdy!
Muži sa tiež neradi priznávajú k vlastným chybám. Zatiaľ čo žena hneď vyjde s farbou von, muž bude zatĺkať, koľko sa len dá, najmä keď poruchu zapríčinil sám – nie, on nikdy do žiadneho obrubníka nenarazil, do jamy kolesom nevbehol. „My nikoho nekritizujeme a neriešime, ako riadi vozidlo, veď to nám dáva prácu. Ale je pravda, že sme mali mechanika – už sme ho prepustili, ktorý vyčítal zákazníkom, ako jazdia a prečo je to auto také zničené a opotrebované. Nájsť dobrého mechanika, ktorý vie aj komunikovať s klientmi, je takmer nemožné,“ hovorí Ivan Berka. Ako zaujímavosť dodá, že medzi dlžníkmi majú oveľa viac mužov ako žien.
Pán tvorstva
Vráťme sa však k ženám v autoservise. Možno mám nízke sebavedomie, ale najväčší strach mám z toho, že sa strápnim. Čo ak sa opýtam na nejakú hlúposť, ktorá je pre iných bežnou samozrejmosťou? Alebo prídem s banálnou chybou, ako je zasekávajúci sa plynový pedál? (Pričom stačilo potiahnuť bližšie k sedadlu gumovú rohožku pod nohami a bolo po probléme.)
V každom servise na moje obavy reagujú s úsmevom a hneď vytiahnu desiatky prípadov, keď sa najviac strápnil sebavedomý „pán tvorstva“. „Náš klient išiel po diaľnici a zdochol mu motor. Zaplatil 150 eur za odťahovú službu, v dielni sme skontrolovali elektroniku, všetko bolo v poriadku. Až potom sme si všimli, že v nádrži nie je ani kvapka benzínu. To sa nám stalo asi dvakrát,“ hovorí Marek Smatana z Autocentra. Úsmevnú príhodu pridáva aj autoservis BerCar: „Klient telefonoval, že nemôže naštartovať. Podľa symptómov sme tipovali baterku, tak nám ju priniesol. Skontrolovali sme ju, bola nabitá, odniesol ju a už keď sme vybavovali odťahovú službu, zavolal nám. Vraj zabudol, že má zabudovaný tajný vypínač.“
Pohlavie nerozhoduje
Ženu ako klienta si prijímací technici pochvaľujú. Viac dôveruje, dokáže pripustiť, že aj niekto iný má pravdu, porovná si to, čo hovorí mechanik, s tým, čo povedal manžel, a rozhodne sa. Nájdu sa i také, čo sa až prekvapivo dobre vyznajú v technických záležitostiach a o svojom aute vedia úplne všetko, väčšina z nich však chodí do servisu preto, že ich k tomu donútili okolnosti a o motore veľa nevedia. V žiadnom prípade však klient nesmie pocítiť rozdiel v prístupe či ochote. To, že je niekto muž či žena, nesmie byť dôvod na iné správanie, snahu oklamať či byť arogantný.
Neporiadničky
Takto upokojená som napokon v jednom servise svoje auto s deravým výfukom aj nechala – doteraz mi totiž slúžilo ako zámienka na začatie rozhovoru. Všade som však položila aj záverečnú otázku – majú prijímací technici či mechanici aj nejaké negatívne skúsenosti so ženami – samozrejme, v súvislosti so servisom áut? To, čo som sa dozvedela, nám ku cti naozaj neslúži: Podľa zamestnancov servisov sedemdesiat až deväťdesiat percent žien má v aute neskutočný neporiadok. Často tam nachádzajú ohryzky, obaly zo sladkostí, tégliky od kávy, obliate palubné dosky alebo po zemi rozsypanú antuku z tenisiek. Ženy totiž s obľubou za volantom jedia, prezúvajú sa či pijú. Kufor zas býva plný nepotrebných vecí, ktoré stále prevážajú. „Taký neporiadok a špinavý interiér má len máloktorý muž,“ tvrdí technik Turenič z autorizovaného servisu Citroën na Vajnorskej ulici. Odvolávať sa na deti, čo trúsia a kopú do sedadla pred sebou, nepomohlo.
Idete do servisu?
Máte právo požiadať, aby vám vrátili alebo ukázali staré vymontované diely. Treba to vopred nahlásiť
Lepší ako útočný je priateľský až obdivný tón. Viackrát zopakujte, že dôverujete ich znalostiam, hneď budú ochotnejší
Problém bez obáv opíšte vlastnými slovami. Ak sa to nedá, mechanik si s vami sadne do auta a preveziete sa. Určite mu je to príjemnejšie ako počúvať suverénne vyhlásenia o tom, v čom presne je chyba
Pri odovzdávaní vozidla sa dohodnite na predbežnej sume opravy, ak sa zvýši, alebo sa objavia nové závady, technici sú povinní zavolať vám a vypýtať si súhlas na ďalšie práce
Oplatí sa zobrať so sebou servisnú knižku, prípadne vedieť, kedy bola vykonaná posledná servisná prehliadka a čo sa na nej skontrolovalo
Nie ste povinný chodiť na garančné prehliadky do autorizovaných servisov, ak ste sa pri kúpe vozidla k tomu nezaviazali. V prípade záručnej reklamácie však budú k vám ústretovejší. Neautorizované servisy sú lacnejšie
Najlepšia reklama
Neautorizované servisy a malé dielničky vám svorne potvrdia, že najlepšia reklama je spokojný zákazník.
„Nedávame si inzerciu do médií, neroznášame letáky a napriek tomu máme stále veľa roboty. Zákazník odíde od nás spokojný, odporučí nás svojim známym, čo je oveľa rýchlejšia a účinnejšia reklama. Máme okolo dvetisíc zákazníkov a všetci sa k nám dostali cez odporúčanie svojich kamarátov,“ hovorí Roman Berka z BerCar.
„Živá reklama má naozaj neuveriteľnú silu,“ súhlasí vedúci autoservisu AuCar Milan Richter. „Preto má význam snažiť sa o spokojného zákazníka, ktorý sa vráti. Našou filozofiou je vzájomná dôvera. Zákazník môže sledovať opravu z bezpečnej vzdialenosti a na celý priebeh opravy dohliada kamerový systém, ktorý je možné použiť pre spätnú kontrolu. Máme snahu o maximálnu transparentnosť, otvorenú komunikáciu a korektnosť aby sme rozptýlili prípadné pochybnosti zákazníkov. Mám pocit, že obzvlášť ženy k nám rady chodia, možno práve vďaka priateľskej komunikácii.“