Ako odhaliť (ne)kvalitu
Jozef Dvorský zo Slovenskej asociácie pre elektronický obchod radí, aby sme sa predtým, ako uskutočníme nákup cez internet, pozreli na históriu, respektíve osobné referencie daného internetového obchodu.
„Ak pôsobí na našom trhu úspešne niekoľko rokov a počet jeho objednávok neustále rastie, sú s ním zrejme zákazníci spokojní a nemáme sa čoho obávať. To, samozrejme, automaticky neznamená, že novovznikajúce obchody sú neseriózne alebo menej seriózne,“ dodáva Dvorský.
Máte pochybnosti? Odborník radí zavolať na zákaznícky servis a požiadať o odpovede, ktoré vás zaujímajú. Ak nie ste s ich vyjadrením a ústretovosťou spokojní už teraz, pri riešení skutočného problému to lepšie nebude, preto stojí za zváženie, či nákup vôbec uskutočniť.
A je vôbec možné odhaliť kvalitu výrobkov, teda či tie krásne zobrazené značkové tenisky sú skutočne značkové a nejde len o lacnú napodobeninu?
„Je to rovnaké ako v kamenných predajniach, tam si to tiež nemáte ako dopredu overiť. Pri kúpe cez internet však nemáte možnosť obzrieť si tovar zblízka, prípadne vyskúšať kvalitu materiálu, preto tam platia špecifické pravidlá – do siedmich pracovných dní môžete bez uvedenia dôvodu tovar vrátiť.
Ak si teda výrobok vyskúšate, prezriete a nevyhovuje vám z nejakého dôvodu, môžete ho nepoškodený poslať naspäť,“ objasňuje Jozef Dvorský.
Čerstvé mäso a rožky cez internet?
Postupne sa aj u nás začína rozširovať trend predaja potravín cez internet. Ako je to so zárukou čerstvosti?
„Je dobré, ak majú v obchodných podmienkach zakomponovanú poznámku, akú majú posielané produkty minimálnu trvanlivosť, napríklad, že sú viac ako dva mesiace pred dátumom spotreby a v prípade kratšej expiračnej lehoty nás budú kontaktovať telefonicky alebo e-mailom,“ tvrdí Dvorský.
A čo ak dostaneme tovar potlačený, alebo doručený nákup nevonia práve najvábivejšie? Odborník radí, aby sme si výrobky s obmedzenou lehotou trvanlivosti vždy skontrolovali hneď pri doručení a v prípade, že sa nám nepozdávajú, vrátili ich hneď kuriérovi. Neskôr by sa nám totiž mohlo horšie dokazovať, že nákup už prišiel poškodený.
Certifikácia internetových obchodov
Určitým ukazovateľom serióznosti môže byť aj to, či je internetový obchod certifikovaný Slovenskou asociáciou pre elektronický obchod. „Či budeme s nákupom spokojní úplne na sto percent, samozrejme, nedokáže zaručiť nikto.
Aby sme uľahčili zákazníkom rozhodovanie o výbere internetového obchodu, pripravili sme projekt certifikácie. Ide o proces hodnotenia internetového obchodu na základe schválených certifikačných kritérií SAEC, ktoré sú vytvorené v súlade s platnou legislatívou.
V prípade, že internetový obchod spĺňa požadované kritériá, vydáme mu certifikát s platnosťou na rok. Certifikát zároveň predstavuje dobrovoľný záväzok internetového obchodníka dodržiavať certifikačné pravidlá,“ vysvetľuje Jozef Dvorský zo Slovenskej asociácie pre elektronický obchod a dodáva, že ak sa tak nestane, väčšinou sa im zákazníci posťažujú.
Asociácia potom upozorní obchodníka, a keď nereaguje a problémy sú trvalejšie, certifikáciu mu na ďalší rok už neobnoví a pri závažných prípadoch mu ju môže úplne odobrať.
Prevencia pred falošnými liekmi
Ako identifikovať podvodnú stránku? Podľa webu falosnelieky.sk ju prezradí agresívna reklama, ktorú často nevieme zrušiť inak, ako vypnutím prehliadača. Tieto internetové predajne liekov majú zvyčajne utajenú fyzickú adresu, nikde nenájdeme ich povolenie na predaj liekov a majú výrazne nižšie ceny ako seriózne liekové e-shopy. Ďalším znamením, že niečo nie je v poriadku, sú rôzne otravné e-maily, ktoré núkajú „zázračné“ pilulky za podozrivo nízke ceny. Výrobcovia originálnych liečiv takúto formu reklamy nikdy nevyužívajú, pretože im to neumožňuje zákon. Ak internetový obchod núka aj lieky na predpis, môžeme si byť takmer istí, že ide o falzifikáty, pretože na Slovensku sa môžu liečivá na predpis predávať len v kamenných predajniach. Cez internet by sme si preto mali objednávať len registrované voľnopredajné lieky a zdravotnícke pomôcky. Tie môžu predávať prostredníctvom webu len certifikované lekárne alebo výdajne zdravotníckych pomôcok.
Čo musí byť uverejnené na stránke e-lekárne? Mali by sme tam nájsť prehľad liekov, ich ceny, výšku poštovného a balného, lehotu viazanosti ponuky predávajúceho, názov alebo obchodné meno a sídlo predávajúceho, právnu formu, identifikačné číslo, meno a miesto trvalého pobytu štatutárnych orgánov. Samozrejmosťou by mali byť aj podmienky nákupu a reklamácie.
Čo robiť, ak máme podozrenie, že sme kúpili falošné lieky? Treba ich priniesť do ľubovoľnej lekárne a pri odovzdaní upozorniť lekárnika o našom podozrení, že ide o falošné lieky. Ďalšou možnosťou je kontaktovať Štátny ústav pre kontrolu liečiv.
Zdroj: www.falosnelieky.sk
Nákupné desatoro...
...alebo čo všetko si všímať pri prvom nákupe cez internetový obchod
1. Overte si čo najviac informácií o prevádzkovateľovi internetového obchodu – kto sú štatutári, čím všetkým sa firma zaoberá a aký je celý predmet podnikania.
2. Skontrolujte a overte kontaktné údaje – najmä e-mail a telefón. Ak ich obchodník nemá uvedené, neriskujte a nenakupujte.
3. Chýbajúce fotografie jednotlivých druhov tovarov tiež nie sú dobrým znamením.
4. Navštívte server so sťažnosťami a skúsenosťami zákazníkov a overte si, či sa zákazníci na tento internetový obchod nesťažujú viac ako na iné obchody.
5. Overte si možnosti zaplatenia za tovar – ak nakupujete u obchodníka po prvýkrát, radšej neplaťte za tovar vopred, uprednostnite zásielku na dobierku.
6. Zistite možnosti stornovania objednávky, či internetový obchod informuje o možnosti odstúpenia od zmluvy v zákonnej lehote siedmich pracovných dní.
7. Preverte si ponúkané možnosti a ceny dopravy tovaru.
8. Skontrolujte informácie o záručnej lehote a servisných miestach pre záručný a pozáručný servis.
9. Oboznámte sa s reklamačným poriadkom – ak chýba, radšej nenakupujte. Vybavenie reklamácie pritom nesmie trvať dlhšie ako 30 dní, inak máte rovnaké práva, ako keby išlo o chybu výrobku, ktorá sa nedá odstrániť.
10. Pokiaľ je to možné, uprednostňujte internetové obchody registrované na Slovensku – v prípade problémov vyplývajúcich z porušenia zákonov sa môžete obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Nákup v zahraničných internetových obchodoch má svoje špecifiká – nie je možné platiť formou dobierky, výrobok môže mať odlišné technické normy, nemusí byť funkčný a pripojiteľný v našich podmienkach a všimnite si aj cenu za dopravu, či kde sú servisné miesta pre záručný a pozáručný servis.
Zdroj: www.bezpecnynakup.sk