Riadime sa tým, čo nám deti priamo ponúkajú v rozhovoroch s nami, keď sa na nás obracajú so svojimi problémami, v krízových situáciách alebo keď potrebujú nejaké odborné informácie. Denne vybavíme okolo štyridsať telefonátov. Keby sme mali viac operátorských liniek, určite by ich bolo ešte viac.
Často riešime témy, ktoré sa deti hanbia povedať kamarátom, rodičom alebo učiteľom. Napríklad sa rozprávame o sexualite, o problémoch spojených so sexuálnym dozrievaním alebo orientáciou.
Ďalšou častou témou sú rozvody. V situácii, keď rodinné hniezdo opustí otec alebo matka, dieťa stráca pocit bezpečia, väčšinou nechápe, prečo rodičia, ktorí sa donedávna milovali, zrazu spolu nechcú žiť.
Máme aj linku Pomoc.sk – bezpečný internet, na ktorej riešime nástrahy virtuálneho sveta – šikanovanie, vydieranie, riziká spojené s kontaktmi na sociálnych sieťach. Prevádzkujeme aj linku pre hľadané a zneužívané deti, tá však, našťastie, nebýva veľmi vyťažená.
Rodičom by som rada odkázala, že každé dieťa potrebuje v prvom rade ich záujem. Mali by sa zaujímať o jeho každodenné prežívanie, o to, čo dieťa trápi. Nestačí len spýtať sa, čo bolo v škole, povedať – choď sa umyť, urob si úlohy a dobrú noc. Keby bola komunikácia medzi každým rodičom a dieťaťom v poriadku, verím, že by sme mali nielen oveľa menej práce, ale hlavne deti by boli šťastnejšie.
Autor: Spracovala Katarína Lešková