Zdravý vývoj dieťaťa súvisí s pohybom

Aké pohybové aktivity sú najvhodnejšie v jednotlivých obdobiach vývoja dieťaťa? Čo môže dať deťom šport a ako vybrať vhodnú stravu pre vaše ratolesti?

Novorodenci a batoľatá

„Zdravý novorodenec sa pohybuje tak, ako je preňho prirodzené, ešte sa nevie pretočiť ani plaziť, preto je vhodné stimulovať jeho motorický vývoj polohou na brušku," radí pediatrička Katarína Šimovičová.

03.jpgNiektorí rodičia sa tejto polohy boja, majú strach, aby v nej dieťa nemalo problémy s dýchaním. Podľa pediatričky sú takéto obavy neopodstatnené. Keď dieťa leží na brušku, začína dvíhať hlavičku, čím posilňuje šijové svalstvo a postupne sa stáva pohyblivejšie.

Medzi šiestym a siedmym mesiacom sa začína otáčať z bruška na chrbát, okolo ôsmeho mesiaca si podkladá kolená pod bruško a začína sa plaziť, neskôr štvorkovať. Samostatne chodiť začína okolo roka, ako dvojročné už behá jedna radosť. V tomto veku si zvyčajne ešte netreba lámať hlavu nad tým, či sa dieťa dosť pohybuje.

Svoju prirodzenú potrebu hýbať sa si zvyčajne naplní samo od seba. Samozrejme, ak ho nepoškodzujeme napríklad sledovaním televízie. Dôležité je dopriať mu každý deň pohyb na čerstvom vzduchu a zbytočne ho príliš teplo neobliekať. Deti majú zrýchlený metabolizmus, dokážu sa zahriať ľahšie ako dospelí a ak ich priveľmi naobliekame, môže to u nich viesť k pasivite.

Škôlkari

V predškolskom veku pokračuje motorický vývoj dieťaťa rýchlym tempom. Ako trojročné by už malo udržať rovnováhu na jednej nohe a vedieť na nej skákať. Katarína Šimovičová odporúča rodičom kúpiť trojkolku, na ktorej by sa dieťa malo naučiť pohybovať dopredu aj dozadu, zatáčať doprava aj doľava, a tak posilňovať schopnosť udržiavať rovnováhu.

Okrem toho je dôležité odbúrať strach z vody, chodiť s deťmi do bazéna a učiť ich plávať pomocou nafukovacej vesty alebo rukávikov. Aj v tomto veku je dôležitý pohyb na čerstvom vzduchu. „Dieťa v predškolskom veku už hravo zvládne hodinovú prechádzku po rovnom alebo mierne zvýšenom teréne," tvrdí Katarína Šimovičová.

02.jpgOd štyroch do piatich rokov sa už dokáže udržať na jednej nohe s rôzne nakloneným telom a vybehnúť hore po schodoch. Teraz je ten najvhodnejší čas, keď ho môžeme naučiť lyžovať, bicyklovať či plávať.

Pohyb v tomto veku by mal byť predovšetkým hravý, súťažné aktivity a zameranie na výkon ešte nie sú veľmi vhodné. V predškolskom veku sa začína u detí viac prebúdzať záujem o počítače a televízne programy, preto treba dbať na to, aby týmito aktivitami netrávili viac ako dve hodiny denne a starostlivo vyberať televízne relácie a webové stránky, ktorým venujú pozornosť.

Školáci

Ak máte doma malého školáka vo veku šesť až osem rokov, mali by ste mu vyberať pohybové aktivity, ktoré rozvíjajú všestrannú telesnú zdatnosť. Môžete ho zapájať do kolektívnych loptových hier, pomocou ktorých sa naučí základné telesné zručnosti, ako sú skákanie, hádzanie, kopanie a chytanie.

Spájať jednotlivé pohybové prvky dokopy trvá istý čas, preto netreba mať v tomto veku prehnané očakávania. Deti sa však môžu pomocou kolektívnych hier nielen hýbať, ale aj pestovať dôležité osobnostné vlastnosti - zmysel pre spolupatričnosť, umenie prehrávať a fair-play.

Od deviatich do dvanástich rokov už zvládnu aj náročnejšie športové tréningy. Ak sa v tomto veku u dieťaťa prejavilo nadanie na konkrétny šport, je vhodné ho rozvíjať. Školáci, ktorí športujú, mávajú lepšie študijné výsledky, lebo sú u nich lepšie vyvinuté vôľové vlastnosti a schopnosť sústrediť sa na určitú činnosť.

info
Čo môže dať
šport deťom?

- posilňuje imunitu

- posilňuje srdcovo-cievny aparát

- zvyšuje odolnosť proti stresu

- chráni pred obezitou

- zlepšuje vôľové vlastnosti a celkovú psychickú vyrovnanosť

- zlepšuje kvalitu spánku

- znižuje riziko vzniku cukrovky 2. typu

- posilňuje svaly a kosti

Ak však máte doma malý športový antitalent, nie je to tiež žiadna tragédia. V takom prípade treba pre dieťa vybrať aktivitu primeranú jeho fyzickým schopnostiam. Radosť je vždy dôležitejšia ako výkon, na to netreba zabúdať ani v školskom veku.

Podľa Americkej národnej asociácie pre šport a telesnú výchovu by sa mali deti v tomto období hýbať aspoň hodinu denne. Na hodiny telesnej výchovy sa často nedá spoľahnúť ako na dostatočný zdroj pohybu.

„Niektoré deti sa im zámerne vyhýbajú len preto, lebo majú pocit, že učitelia od nich požadujú príliš veľa fyzickej námahy," upozorňuje Katarína Šimovičová a rodičom odporúča, aby sa aktívne zaujímali o to, akým spôsobom prebieha telesná výchova v škole, ktorú navštevuje ich dieťa.

Tínedžeri

S tínedžerom, ktorý prežíva búrlivé pubertálne obdobie, si zvyčajne veľmi neporadíme. Buď už získal isté pohybové návyky v predchádzajúcom období a teraz na ne nadväzuje, alebo s ním nepohneme. V tomto veku už naši potomkovia postupne strácajú záujem o rodinné cyklotúry a prechádzky po lese, uprednostňujú voľný čas s kamarátmi.

Dobrá správa je, že začínajú mať záujem o opačné pohlavie, a to môže byť pre nich dobrou motiváciou urobiť niečo pre svoj atraktívny vzhľad a zároveň aj pre zdravie (aj keď na tom im zvyčajne až tak veľmi nezáleží).

Ak svojej dospievajúcej dcére alebo synovi odporučíme nenásilným spôsobom aktivitu vhodnú na rozvoj svalovej hmoty a odbúranie tuku, máme šancu prebudiť záujem o šport aj v tomto veku. Kolektívne športy, ako napríklad plážový volejbal, sú zase výbornou príležitosťou na nadviazanie nových priateľstiev, čo je v tomto veku vždy veľké plus.

Rady pre rodičov

  • Zaveďte doma pravidelný režim pohybových aktivít. Cez týždeň si možno vystačíte s návštevou ihriska a prechádzkami, cez víkend si však môžete naplánovať aj časovo náročnejšie činnosti - cyklotúru alebo návštevu plavárne.
  • Dbajte na to, aby sa deti pri pohybe dobre bavili. Dôležité je uvoľniť sa, nie podávať výkony.
  • Nenúťte ich do pohybu, ktorý je nad ich fyzické možnosti. Zbytočne by ste tým v nich vyvolali odpor.
  • Buďte svojim deťom dobrým príkladom a pravidelne športujte. Prospejete tým nielen im, ale aj sebe.
ico

Pohyb a strava

01.jpgKeď sa na dieťa nalepia nadbytočné kilogramy, lebo sa nezdravo stravuje, je veľmi pravdepodobné, že sa mu bude aj ťažšie hýbať a začne sa viac vyhýbať rôznym pohybovým aktivitám. Najlepšou prevenciou proti tomuto začarovanému kruhu je zdravý stravovací režim s dostatkom zeleniny, ovocia, celozrnných obilovín a mliečnych výrobkov.

Podľa pediatričky Kataríny Šimovičovej je najväčším nebezpečenstvom pre detský organizmus nadmerný príjem cukrov: „Rodičia dávajú školákom často na desiatu nejakú sladkosť a k tomu ešte sladený nápoj. Deti to síce radi zjedia, ale ich zdravotnému stavu to rozhodne neprospieva.

Oveľa vhodnejšie je zabaliť im celozrnný chlieb so zeleninou a nesladený nápoj, prípadne mliečne výrobky, ako sú jogurty alebo jogurtové mlieka. Príjem kalcia je v detstve veľmi dôležitý, toto vývojové štádium je totiž rozhodujúce pre stavbu kostí."

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 13 300
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 11 947
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 070
  4. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 8 645
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 805
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 511
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 723
  8. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 3 672
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 356
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 924

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Trump po summite: Do volieb Rusi nezasahovali, vyhral som vďaka kampani

Trump a Putin chcú spolupracovať, summit označili za úspešný.

Komentár Zuzany Kepplovej

Čižnár podpísal sťažnosti farmárov

Lajdáctvo a schválnosti pri (ne)riešení ich prípadov zrastajú dokopy.

ŠPORT

Prvý týždeň na Tour de France: Sagan má už len jediný cieľ

Prvý týždeň na Tour veľké zmeny nepriniesol.

Neprehliadnite tiež

Nebehaj holá pred deťmi! Aké sú hranice nahoty doma?

Je správne, aby deti videli rodičov nahých?

Leto, hudba, romantika. Ako sa dá nájsť láska na hudobnom festivale

Aj lásky z letných festivalov môžu vydržať.

Británia zverejnila oficiálne fotky z krstín princa Louisa

Najmladšieho člena britskej kráľovskej rodiny pokrstili 9. júla.

Herečka Judit Bárdos: Nie každá chvíľa v tomto povolaní vás stopercentne baví

Herečka rozpráva o novom filme i o tom, prečo jej prekáža pozornosť.