Aktívny prístup k propagácii slovenského vína na zahraničných trhoch sa vypláca. Spoločnosť Víno Nitra sa ako vystavovateľ zúčastnila na výstave vín v čínskom Kantone. Záujem o slovenské vína v kontexte európskych vín bol sľubný. Neskôr sa záujem čínskeho partnera o slovenské vína presunul do založenia spoločného podniku so spoločnosťou Víno Nitra.
Nová firma
Spoločný podnik nesie názov ZhongJie-Nitra. Ako povedal Jozef Adamovič, výrobný riaditeľ spoločnosti Víno Nitra, bolo by veľkou chybou domnievať sa, že Číňania sa uspokoja aj s menej kvalitným vínom. Je síce pravda, že vo všeobecnom meradle je v Číne vínna kultúra na nízkej úrovni, avšak ľudia, ktorí majú o víno záujem, sa orientujú veľmi dobre. Svet je plný dobrého vína za veľmi dobré ceny, a tak je možné presadiť sa iba veľmi dobrým vínom za rozumnú cenu.
Výrazné a voňavé
Na prvý rok spolupráce je uzavretý kontrakt na dodávku 100-tisíc litrov. Číňania prejavili záujem o dve odrody, Chardonnay a Cabernet Sauvignon. Súvisí to s už spomenutou úrovňou vínnej kultúry. S vínom sa iba zoznamujú a tak v prvom kroku má najväčšiu šancu na úspech niečo, čo aspoň vzdialene poznajú. Pokiaľ ide o červené vína, obľubujú mohutné, farebne výrazné a alkoholické vína. Na Chardonnay ich zase upútala ovocnosť vína podporená tónmi tropických plodov.
Chutilo aj biele barikové
Pri návšteve Národného salónu vín prejavili záujem aj o Dunaj, ktorý do bodky napĺňa ich predstavy o červenom víne. Taktiež im chutili naše biele barikové a archívne vína. Podľa vyjadrenia čínskej strany do budúcnosti plánujú rozšíriť sortiment aj objem vína a umožniť tak čínskym konzumentom zoznámiť sa so slovenským vínom a to vrátane našich novošľachtencov.
Autor: Tibor Vittek