SME

Všetko, čo ste chceli vedieť o horalkách

Kultové sladkosti, ktoré niektorí jedia namiesto chleba. Reportáž z továrne, kde sa rodia horalky.

V Pečivárňach Sereď vyrábajú horalky od roku 1959.V Pečivárňach Sereď vyrábajú horalky od roku 1959. (Zdroj: David Trčka)

Čo je najobľúbenejšou pochutinou Slovákov a Sloveniek? Bryndzové halušky? Parenica? Mastný chlieb s cibuľou? Omyl, Slováci sú národom horaliek. Pečivárne v Seredi ich ročne vyrobia 160 miliónov kusov. V roku 2015 oslavujú 50 rokov výroby.

Prečítajte si tiež:Horalky tento rok oslávia polstoročie výroby

„Ahoj, hľadám Slovákov žijúcich v Paríži. Máš záujem sa s nami stretnúť? Prinesieme slovenské horalky!“ Obľúbené oplátky sú evergreenom a ako dokazuje inzerát na internete, patria už k národnému dedičstvu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vážia päťdesiat gramov, majú rovnako rokov a toľko fanúšikov, že na Facebooku pohodlne prebijú víťaza parlamentných volieb. Pre Slovákov v zahraničí sú horalky čosi ako vlastenecká potravina a chuťové spojenie s domovom. Ak niečo rozcitlivie krajana v Írsku, nebudú to halušky s bryndzou, skôr fernet, kofola, treska v majonéze - a chrumkavé horalky.

Tu boli naši

Mnohým horalky do zahraničia prichádzajú poštou a pohodený lesklý obal v cudzine prezrádza prítomnosť Čechov a Slovákov.

Kultové hranaté sladkostí sú hviezdou aj na internete. Okolo nich sa krútia inzeráty, anekdoty („Babka, prečo máš také veľké ústa? Aby som mohla jesť horalky na dĺžku!“) a statusy na sociálnych sieťach („mne priateľka do Anglicka neposlala horalky, ale iba pohľadnicu“).

SkryťVypnúť reklamu

Otázkou však je, prečo si takú popularitu získali horalky a nie iné príbuzné oplátky? A v čom sa líšia napríklad od tatraniek? Faktom je, že obe značky vznikli ešte v socializme a prežili dodnes. Rozdiel je v náplni (v prvej sú arašidy, v druhej lieskové oriešky) a najmä v spôsobe máčania.

Spory, či chutia lepšie tatranky alebo horalky, sú už folklórom, ale faktom je, že majú rovnakého výrobcu. Pozor, hovoríme o firme Sedita, výrobcovi vo vlastníctve I.D.C Holding, nie o českej Opavii. Práve tieto firmy sa pred rokmi súdili pre horalky, presnejšie, o dizajn ich obalu (pozri rámček).

horalky1.jpg

Foto - David Trčka

Továreň v Seredi

Kým v Anglicku Slováci predvlani nakúpili štrnásť ton horaliek, pečiváreň v Seredi toto číslo vychrlí rýchlejšie. Za jedinú zmenu.

SkryťVypnúť reklamu

Ročný rekord je 160 miliónov kusov a všetky sa predajú. To môže znamenať všeličo, napríklad aj to, že niektorí sladké rezy konzumujú denne ako chlieb.

„Tieto stroje nefoťte,“ varuje nás riaditeľ I. D. C Holding Stanislav Cicák. Stojíme pri linke vo výrobnej hale a fotograf obetuje záber, nemáme v pláne priemyselnú špionáž. Práve v tomto bode sa výroba slovenských horaliek v čomsi líši od českých. Konkrétne v čom, sa nedozvieme.

Riaditeľ si zato pochvaľuje moderné stroje, v posledných rokoch uľahčili výrobu. „V starej pekárni sme museli mať desiatky automatov, ktoré boli náročné na obsluhu a teplota v hale neklesla pod štyridsať stupňov. Dnes je vnútri príjemne a na celú novú linku nám stačí dvadsaťtri ľudí,“ vysvetľuje.

Najdrahšie sú automaty na pečenie s tvrdými chrómovými platňami. „Tie v požadovanej kvalite vyrábajú len dve firmy na svete. Pečú však rovnomerne, vďaka čomu sú horalky ešte lepšie štandardizované," hovorí Cicák.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

horalky2.jpg

Toto ešte nie sú horalky. Pláty cesta sa pečú rýchlosťou štyridsaťpäť kusov za minútu, ukazuje riaditeľ Stanislav Cicák (vľavo). Foto - David Trčka

Zarábanie cesta

Horalka vzniká spojením troch prvkov – piatich plátkov z oplátkového cesta, náplne z pomletých arašidov a kakaovej polevy, v ktorej sú namočené okraje.

Prechádzame dezinfekčným filtrom a v ochrannom odeve si ideme pozrieť, ako horalky zamiesia, upečú, vykroja, máčajú a zabalia. Pre prísnu hygieny do haly nepúšťajú exkurzie a reportérov iba zriedkavo.

Prvé sledujeme zarábanie cesta. „To je ešte jednoduché, podobne robíte cesto na palacinky,“ vysvetľuje Stanislav Cicák. Základom je oplátková múka vhodných parametrov, ktorú posledné roky nakupujú v Maďarsku. Tú uskladnia v obrovskom sile, odtiaľ sa podľa potreby odsýpa o podlažie nižšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všetko sa začína v dávkovacej váhe, kde sa mieša múka s vodou a s ďalšími prísadami. Cesto pretrasú a čerpajú na poschodie k výrobnej linke. Súčasne s cestom pripravujú náplň. Do zásobníka zhora sypú kakao, tuk, arašidy, potom sa hnedá hmota mixuje a zjemňuje cez trojvalce. Náplň obsahuje sedem percent arašidových orieškov, ktorí pečiváreň pripravuje vo vlastnej pražiarni.

horalky4.jpg

Z jedného plátu vznikne dvadsaťosem oblátok. Fanatickí stúpenci horaliek by uvítali, keby ich nerezali, ale predávali sa vcelku. Foto - David Trčka

Pri páse

Dolu na výrobnej linke to už odsýpa. Na pásy naliate neforemné cesto forma stláča do podoby plátu. Vznikajúce „odpečky“ sú na predaj ako krmivo pre dobytok a podobne sa zužitkujú polámané nepodarky z neskorších fáz výroby, ktoré znovu primiešajú do náplne. Inými slovami, minimálne straty materiálu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pláty rozmerov väčšieho notebooku (z každého vykroja dvadsaťosem oplátok) idú do automatov na pečenie. Pri teplote 180 stupňov ich pečú 97 sekúnd.

Fotobunka pláty počíta a rozdeľuje, aby sa dali na seba bleskovo naskladať – štyri s náplňou, piaty navrch bez náplne. Natreté pláty cestujú do chladiacich veží a chladia sa pri šesťstupňovej teplote. Akési megahoralky - nerozrezané pláty – po kontrole na váhe idú na rezanie. A získavajú povedomé tvary.

horalky3.jpg

Máčanie po obvode je chúlostivá procedúra - horalka s čokoládou po celom povrchu už nie je horalkou. Foto - David Trčka

Olovrant len po práci

O kus ďalej rozrezané horalky polieva čokoláda. Rýchlosť nám imponuje, šesťsto kusov za minútu. Máme šťastie, na vedľajšej linke bežia tatranky, takže môžeme porovnávať. Už na prvý pohľad je máčanie horaliek zložitejší proces – medzerami medzi oplátkami nesmie preniknúť poleva.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zamestnanci medzitým kontrolujú stovky malých obdĺžnikov a špeciálnymi bodákmi vyhadzujú nepodarky. Nie je ich málo, oplátky sú krehké, lámu sa. Horalky na odpis ležia v košoch pri linke a lákajú na olovrant. Hygiena však nepustí – výrobky je povolené konzumovať iba v denných miestnostiach alebo mimo výrobnej haly.

„Linka ide v nepretržitej prevádzke. Každé zastavenie spôsobuje problémy, napríklad zatekanie čokolády," vysvetľuje Stanislav Cicák a počíta, že cesta horaliek od začiatku až sem trvá asi štyridsať minút.

Baliaci stroj zvára a oddeľuje celuloidové obaly, nastrekuje dátum spotreby. Na konci haly už linka chrlí sladkosti v charakteristických obaloch. „V priebehu zmeny sa výrobky testujú a na konci sa schádza komisia špecialistov. To sú ľudia, ktorí majú senzorické skúšky a ohodnotia výsledok,“ vysvetľuje Cicák.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

horalky5.jpg

Výrobný koniec horaliek – balenie a distribúcia. S automatickou linkou to trvá štyridsať minút – môžete skúsiť či to podomácky v kuchyni zvládnete rýchlejšie. Foto - David Trčka

Pružná výroba

Výrobca zaručuje trvanlivosť osem mesiacov, každý však vie, že horalky najlepšie chutia čerstvé. Aj preto výroba veľmi pružne reaguje na dopyt, napríklad hypermarkety požadujú oplátky do dvadsaťštyri hodín.

"Stane sa, že večer odberateľ zavolá a na druhý deň spúšťame výrobu. To najmä vtedy, ak reklamná kampaň zvýši odbyt a rýchlo míňa zásoby," hovorí PR manažér I. D. C. Holding Dušan Chynoranský.

Dlhodobé skladovanie horaliek je problematické v Česku, Maďarsku a Poľsku, kde obchody sťahujú sladkosti už po troch mesiacoch.

Na záver trochu matematiky. Desať ton horaliek vyrobí linka za sedem a pol hodiny. Tri linky Sedity za zmenu vychrlia sto ton, čo sú dva milióny horaliek. Zaujímavejšie je však niečo iné – že sa všetky zjedia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

ico

Bitka o horalky

Slováci sú výnimkou, sladkosti nebývajú vlastenecké potraviny.

Sladkosti podobné horalkám piekli na južnom Slovensku už koncom 19. storočia. Aspoň to uvádza slovenský výrobca Sedita. Oficiálne ich dejiny začínajú rokom 1953. Pečivárne Sereď priniesli na Slovensko veľkovýrobu trvanlivého pečiva od roku 1959, od roku 1965 sú na trhu aj horalky.

So značkami kofola, vinea, margot či bon pari, prežili pád socializmu a po roku 1989 využili vlnu chuťovej nostalgie. V deväťdesiatych rokoch podnik sprivatizovali, dnes ho vlastní spoločnosť I. D. C. Holding. Horalky však nevyrába jediný.

Po rozdelení republiky zostali práva na značku v oboch častiach bývalého Československa. Českým výrobcom horaliek a tatraniek je Opavia-LU, dnes pod potravinárskou skupiny Danone.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spor známy ako bitka o horalky sa začal v roku 2003. Za dizajn obalov nápadne podobný výrobkom Sedity podala firma I. D. C. Holding žalobu na českú Opaviu. V auguste 2004 Opavia po predbežnom opatrení súdu sporné oplátky stiahla z trhu. V septembri však opäť prišli na trh horalky od Opavie v priesvitnom obale.

V roku 2006 firmy uzavreli dohodu. Podľa tej môžu výrobcovia používať rovnakú značku, musia ju však vizuálne odlíšiť – Sedita píše názov na výšku, Opavia na šírku. Rozdiely však nie sú iba v balení. Napríklad česká horalka je ľahšia o desať gramov a má len štyri, trochu tvrdšie pláty.

Miloš Krekovič

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 002
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 604
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 824
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 641
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 287
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 911
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 385
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 129
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 210
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 9 405
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 413
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 285
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 878
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 765
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 024
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 562
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu