Ako prežiť „svoje dni“

Aj vy sa meníte pred každou menštruáciou na ubolenú, opuchnutú a neznesiteľne podráždenú osobu? Predmenštruačný syndróm straší väčšinu ženskej populácie. Poradíme vám, ako ho zvládnuť.

Predmenštruačný syndróm straší väčšinu ženskej populácie. Poradíme vám, ako ho zvládnuť.

Aj vy sa meníte pred každou menštruáciou na ubolenú, opuchnutú a neznesiteľne podráždenú osobu? Tak potom ste pravdepodobne jednou z tých žien, ktoré trpia takzvaným predmenštruačným syndrómom.

„Pod touto diagnózou sa skrýva súbor psychických a fyzických príznakov, ktoré sa objavujú 5 až 14 dní pred menštruáciou a končia sa nástupom menštruačného krvácania,“ vysvetľuje gynekologička Radmila Sládičeková a dodáva, že predmenštruačný syndróm, skrátene označovaný ako PMS, postihuje v rozličnej intenzite 40 až 80 percent žien a väčšinou sa zhoršuje po 35. roku života.

Najčastejšími ťažkosťami, ktoré ho sprevádzajú, sú opuchy, bolestivosť a napätie v prsníkoch, napätie a nafúknutie podbruška a v neposlednom rade aj bolesti hlavy, často prerastajúce až do neznesiteľnej migrény. Medzi najčastejšie psychické príznaky patria depresívne stavy, nervozita, plačlivosť a nespavosť.

Prečo musíme trpieť

„Vznik predmenštruačného syndrómu vysvetľujú rôzne teórie, ale žiadna z nich nie je úplne vyčerpávajúca,“ tvrdí Radmila Sládičeková. Určité vysvetlenie na vznik týchto ťažkostí v sebe skrýva samotný menštruačný cyklus, ktorý sa delí do troch fáz.

Pre prvú, takzvanú proliferačnú fázu, je typický rast endometria, čo je najvrchnejšia vrstva sliznice maternice. V tomto období vrcholí pôsobenie ženských hormónov estrogénov. Táto fáza trvá zhruba desať až dvanásť dní.

Druhá fáza je takzvaná sekrečná. Počas nej je endometrium stimulované progesterónom, hormónom, ktorý produkujú vaječníky. Trvá dvanásť až pätnásť dní. Po nej nastupuje tretia, čiže menštruačná fáza. Ak nie je dozreté vajíčko v tomto čase oplodnené, endometrium sa odlúči, cievy, ktoré ho zásobovali, odumierajú a prichádza k menštruačnému krvácaniu.

Tento proces trvá zvyčajne tri až päť dní. Pretože každú fázu menštruačného cyklu ovplyvňuje iná hladina ženských hormónov, môže pri prechode z jednej fázy do druhej nastať určitá hormonálna nerovnováha.

„Vznik opuchov a zadržiavanie vody v druhej fáze cyklu zapríčiňuje napríklad pôsobenie estrogénov na hormonálny systém renín-angiotenzín-aldosterón, ktorý má na starosti hospodárenie s vodou v organizme,“ vysvetľuje Sládičeková.

Určitá hormonálna disbalancia môže nastať pri prechode z prvej proliferačnej fázy do druhej sekrečnej. Vtedy prirodzene klesá hladina estrogénov a vzrastá hladina progesterónu, a preto môže istý čas trvať, kým sa koncentrácia hormónov v krvi ustáli.

Existuje prevencia?

Keďže priebeh menštruačného cyklu je riadený citlivými hormonálnymi mechanizmami, je veľmi ťažké nejako preventívne ho ovplyvniť. Do určitej miery uľahčiť priebeh menštruácie môžeme len dostatočným príjmom tekutín, pohybom a správnym stravovaním.

Pri každej menštruácii strácame približne 50 až 90 mililitrov krvi. Je teda vhodné doplniť jej stratu príjmom železa z listovej zeleniny alebo z červeného mäsa. V období mimo PMS je vhodné pravidelne cvičiť a posilňovať svaly panvového dna.

info
Z histórie
PMS
Predmenštruačný syndróm je problém, ktorý sprevádza ženy odnepamäti. Dokazujú to aj rôzne historické texty. Príznaky spojené s PMS opísal napríklad už v roku 307 pred n. l. Hippokrates. Termín predmenštruačná tenzia zaviedol v roku 1931 gynekológ Robert Frank a v roku 1953 zaviedla gynekologička Katherina Dalton názov predmenštruačný syndróm.

Niektorým ženám sa osvedčili rôzne uvoľňovacie a naťahovacie cviky, napríklad pilates alebo joga. Existuje dokonca súbor špeciálnych jogových cvičení, ktoré priamo vplývajú na hormonálnu hladinu v ženskom organizme.

Túto takzvanú „hormonálnu jogu“ rozvinula Brazílčanka Dinah Rodriges. Pomohla ňou viacerým ženám trpiacim na PMS alebo na menopauzálne ťažkosti a úspešne sa s ňou udomácnila aj v niektorých slovenských jogových centrách.

Ako určitú prevenciu proti opuchom odporúča Radmila Sládičeková obmedziť v strave príjem soli. Je dokázané, že nezdravá výživa príznaky PMS do určitej miery zhoršuje.

Preto je vhodné vyberať si zdravé potraviny bohaté na esenciálne mastné kyseliny, vápnik, horčík, zinok a vitamíny B, C a E. Tieto živiny nájdeme napríklad v rybách alebo v orechoch. Dobré je aj denne jesť zeleninu, ovocie a celozrnné výrobky ako prevenciu proti zápche.

Vhodnou prevenciou proti rôznym psychickým ťažkostiam môže byť pravidelný pracovný režim s dostatkom relaxačných aktivít, spánku, prípadne niektoré formy autogénneho tréningu alebo meditácie. Keď si s nimi nedokážeme poradiť, mali by sme uvažovať o psychoterapii.

Lekárska pomoc

Ak sa nám ani pri tej najlepšej životospráve ušitej na mieru našim fyzickým a psychickým potrebám neuľaví a ťažkosti spojené s PMS nás obmedzujú v aktívnom živote, je určite vhodné obrátiť sa na odborného lekára.

Intenzita a množstvo príznakov predmenštruačného syndrómu sú veľmi individuálne, preto si každá žena musí stanoviť mieru únosnosti svojich ťažkostí. V každom prípade platí, že samoliečba pomocou diéty a rôznych prírodných prípravkov nemáva väčšinou taký efekt ako liečba u gynekológa.

Mnoho žien, ktoré trpeli predmenštruačnými ťažkosťami, našli napríklad úľavu vo hodne zvolenej antikoncepcii. „Zadržiavanie vody sa rieši podávaním diuretík, kŕče spazmolytikami,“ dodáva Sládičeková.

Ak sa rozhodneme zmieriť s tým, že určité ťažkosti spojené s PMS sú „normálne“ a nebudeme ich vôbec riešiť, treba rátať s tým, že určitý diskomfort budeme pociťovať počas celého reprodukčného obdobia.

Keď vezmeme do úvahy, že predmenštruačné príznaky nám znepríjemňujú život povedzme „len“ jeden týždeň do mesiaca, za rok sú to celé tri mesiace, či sa nám to páči, alebo nie, ide o celú štvrtinu nášho života. A to už je naozaj dosť veľký časový úsek na to, aby sme ho pasívne pretrpeli.

ico

Liečivé bylinky

Ak chcete vyskúšať bylinkovú liečbu, vhodná je napríklad alchemilka obyčajná, ktorá má schopnosť regulovať menštruáciu, zmierňovať silné krvácanie a prináša úľavu pri bolestiach hlavy. Pri silnej a bolestivej menštruácii môžu pomôcť bylinkové čaje z harmančeka, mäty alebo zo žihľavy.

Menštruačné bolesti, podráždenosť, bolesti hlavy a citlivosť prsníkov priaznivo zmierňuje olej z pupalky dvojročnej. Pri zmierňovaní viacerých príznakov PMS sa osvedčilo aj ginko dvojlaločné.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  3. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  4. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  6. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  8. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  9. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  3. Trendy udržateľnej architektúry
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  5. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  9. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  10. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 12 587
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 514
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 550
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 071
  5. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 1 496
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 406
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 183
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 010
  9. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 616
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 590

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Chceli ju dať zabiť: Polícia mi oznámila, že za mňa vypísali 20 miliónov korún

Polícia zatkla bývalého šéfa Markízy Pavla Ruska.

KOMENTÁRE

Rusko: Keď úspešných mužov dobiehajú staré hriechy

Môžeme podozrenie polície nazvať odôvodneným?

DOMOV

Polícia zatkla bývalého šéfa Markízy Pavla Ruska

V roku 1997 si Rusko údajne objednal vraždu.

KOMENTÁRE

Kto bude v Česku vládnuť alebo ako skrotiť Babiša

Babiš a Fiala nesiahajú Ficovi a Bugárovi ani po členky.

Neprehliadnite tiež

Nevidela a nepočula, no vyštudovala Harvard a stala sa svetovou celebritou

Helen Kellerová prekonala svoje postihnutie a inšpirovala milióny ľudí.

Volajú ich biomatky a nie je to kompliment. Môže to ženám ublížiť?

Nálepkovanie môže mať dopad aj na zdravotnú starostlivosť.

Vzťahová poradňa: Môj muž si nikdy neprizná chybu. Čo s tým?

Čo robiť, keď máte doma odborníka na všetko? A ako si poradiť vtedy, keď si je manželka bližšia s bratom ako s manželom?

Viete, aké sú farebné trendy Vianoc 2017?

To, akú farbu stromčeka budeme mať, sa určuje dva roky vopred.