Ako prežiť „svoje dni“

Aj vy sa meníte pred každou menštruáciou na ubolenú, opuchnutú a neznesiteľne podráždenú osobu? Predmenštruačný syndróm straší väčšinu ženskej populácie. Poradíme vám, ako ho zvládnuť.

Predmenštruačný syndróm straší väčšinu ženskej populácie. Poradíme vám, ako ho zvládnuť.

Aj vy sa meníte pred každou menštruáciou na ubolenú, opuchnutú a neznesiteľne podráždenú osobu? Tak potom ste pravdepodobne jednou z tých žien, ktoré trpia takzvaným predmenštruačným syndrómom.

„Pod touto diagnózou sa skrýva súbor psychických a fyzických príznakov, ktoré sa objavujú 5 až 14 dní pred menštruáciou a končia sa nástupom menštruačného krvácania,“ vysvetľuje gynekologička Radmila Sládičeková a dodáva, že predmenštruačný syndróm, skrátene označovaný ako PMS, postihuje v rozličnej intenzite 40 až 80 percent žien a väčšinou sa zhoršuje po 35. roku života.

Najčastejšími ťažkosťami, ktoré ho sprevádzajú, sú opuchy, bolestivosť a napätie v prsníkoch, napätie a nafúknutie podbruška a v neposlednom rade aj bolesti hlavy, často prerastajúce až do neznesiteľnej migrény. Medzi najčastejšie psychické príznaky patria depresívne stavy, nervozita, plačlivosť a nespavosť.

Prečo musíme trpieť

„Vznik predmenštruačného syndrómu vysvetľujú rôzne teórie, ale žiadna z nich nie je úplne vyčerpávajúca,“ tvrdí Radmila Sládičeková. Určité vysvetlenie na vznik týchto ťažkostí v sebe skrýva samotný menštruačný cyklus, ktorý sa delí do troch fáz.

Pre prvú, takzvanú proliferačnú fázu, je typický rast endometria, čo je najvrchnejšia vrstva sliznice maternice. V tomto období vrcholí pôsobenie ženských hormónov estrogénov. Táto fáza trvá zhruba desať až dvanásť dní.

Druhá fáza je takzvaná sekrečná. Počas nej je endometrium stimulované progesterónom, hormónom, ktorý produkujú vaječníky. Trvá dvanásť až pätnásť dní. Po nej nastupuje tretia, čiže menštruačná fáza. Ak nie je dozreté vajíčko v tomto čase oplodnené, endometrium sa odlúči, cievy, ktoré ho zásobovali, odumierajú a prichádza k menštruačnému krvácaniu.

Tento proces trvá zvyčajne tri až päť dní. Pretože každú fázu menštruačného cyklu ovplyvňuje iná hladina ženských hormónov, môže pri prechode z jednej fázy do druhej nastať určitá hormonálna nerovnováha.

„Vznik opuchov a zadržiavanie vody v druhej fáze cyklu zapríčiňuje napríklad pôsobenie estrogénov na hormonálny systém renín-angiotenzín-aldosterón, ktorý má na starosti hospodárenie s vodou v organizme,“ vysvetľuje Sládičeková.

Určitá hormonálna disbalancia môže nastať pri prechode z prvej proliferačnej fázy do druhej sekrečnej. Vtedy prirodzene klesá hladina estrogénov a vzrastá hladina progesterónu, a preto môže istý čas trvať, kým sa koncentrácia hormónov v krvi ustáli.

Existuje prevencia?

Keďže priebeh menštruačného cyklu je riadený citlivými hormonálnymi mechanizmami, je veľmi ťažké nejako preventívne ho ovplyvniť. Do určitej miery uľahčiť priebeh menštruácie môžeme len dostatočným príjmom tekutín, pohybom a správnym stravovaním.

Pri každej menštruácii strácame približne 50 až 90 mililitrov krvi. Je teda vhodné doplniť jej stratu príjmom železa z listovej zeleniny alebo z červeného mäsa. V období mimo PMS je vhodné pravidelne cvičiť a posilňovať svaly panvového dna.

info
Z histórie
PMS
Predmenštruačný syndróm je problém, ktorý sprevádza ženy odnepamäti. Dokazujú to aj rôzne historické texty. Príznaky spojené s PMS opísal napríklad už v roku 307 pred n. l. Hippokrates. Termín predmenštruačná tenzia zaviedol v roku 1931 gynekológ Robert Frank a v roku 1953 zaviedla gynekologička Katherina Dalton názov predmenštruačný syndróm.

Niektorým ženám sa osvedčili rôzne uvoľňovacie a naťahovacie cviky, napríklad pilates alebo joga. Existuje dokonca súbor špeciálnych jogových cvičení, ktoré priamo vplývajú na hormonálnu hladinu v ženskom organizme.

Túto takzvanú „hormonálnu jogu“ rozvinula Brazílčanka Dinah Rodriges. Pomohla ňou viacerým ženám trpiacim na PMS alebo na menopauzálne ťažkosti a úspešne sa s ňou udomácnila aj v niektorých slovenských jogových centrách.

Ako určitú prevenciu proti opuchom odporúča Radmila Sládičeková obmedziť v strave príjem soli. Je dokázané, že nezdravá výživa príznaky PMS do určitej miery zhoršuje.

Preto je vhodné vyberať si zdravé potraviny bohaté na esenciálne mastné kyseliny, vápnik, horčík, zinok a vitamíny B, C a E. Tieto živiny nájdeme napríklad v rybách alebo v orechoch. Dobré je aj denne jesť zeleninu, ovocie a celozrnné výrobky ako prevenciu proti zápche.

Vhodnou prevenciou proti rôznym psychickým ťažkostiam môže byť pravidelný pracovný režim s dostatkom relaxačných aktivít, spánku, prípadne niektoré formy autogénneho tréningu alebo meditácie. Keď si s nimi nedokážeme poradiť, mali by sme uvažovať o psychoterapii.

Lekárska pomoc

Ak sa nám ani pri tej najlepšej životospráve ušitej na mieru našim fyzickým a psychickým potrebám neuľaví a ťažkosti spojené s PMS nás obmedzujú v aktívnom živote, je určite vhodné obrátiť sa na odborného lekára.

Intenzita a množstvo príznakov predmenštruačného syndrómu sú veľmi individuálne, preto si každá žena musí stanoviť mieru únosnosti svojich ťažkostí. V každom prípade platí, že samoliečba pomocou diéty a rôznych prírodných prípravkov nemáva väčšinou taký efekt ako liečba u gynekológa.

Mnoho žien, ktoré trpeli predmenštruačnými ťažkosťami, našli napríklad úľavu vo hodne zvolenej antikoncepcii. „Zadržiavanie vody sa rieši podávaním diuretík, kŕče spazmolytikami,“ dodáva Sládičeková.

Ak sa rozhodneme zmieriť s tým, že určité ťažkosti spojené s PMS sú „normálne“ a nebudeme ich vôbec riešiť, treba rátať s tým, že určitý diskomfort budeme pociťovať počas celého reprodukčného obdobia.

Keď vezmeme do úvahy, že predmenštruačné príznaky nám znepríjemňujú život povedzme „len“ jeden týždeň do mesiaca, za rok sú to celé tri mesiace, či sa nám to páči, alebo nie, ide o celú štvrtinu nášho života. A to už je naozaj dosť veľký časový úsek na to, aby sme ho pasívne pretrpeli.

ico

Liečivé bylinky

Ak chcete vyskúšať bylinkovú liečbu, vhodná je napríklad alchemilka obyčajná, ktorá má schopnosť regulovať menštruáciu, zmierňovať silné krvácanie a prináša úľavu pri bolestiach hlavy. Pri silnej a bolestivej menštruácii môžu pomôcť bylinkové čaje z harmančeka, mäty alebo zo žihľavy.

Menštruačné bolesti, podráždenosť, bolesti hlavy a citlivosť prsníkov priaznivo zmierňuje olej z pupalky dvojročnej. Pri zmierňovaní viacerých príznakov PMS sa osvedčilo aj ginko dvojlaločné.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 423
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 14 639
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 14 411
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 10 224
  5. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 7 040
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 6 767
  7. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 5 507
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 5 242
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 007
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 748

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Prečo má charizmu len pár vyvolených. Aká je tá vaša?

Buď sa s ňou narodíte, alebo nie. Je to dar od Boha, čaro, ktoré sa nedá získať, alebo platí, že stačí dobrý tréning a charizma naskočí ako motor?

EKONOMIKA

Firmy začnú zverejňovať základný plat už v inzeráte

Povinnosť zverejňovať základnú zložku mzdy sa netýka verejnej správy.

KOMENTÁRE

Rozdeľuje nás chudoba, nie nevedomosť

Dlhodobý nedostatok peňazí je nesmierne poučná skúsenosť

SVET

Ako Skripaľovci prežili? Šťastie, tekutiny, rýchla pomoc

Miesta v Salisbury, kde objavili novičok, budú niekoľko mesiacov čistiť.

Neprehliadnite tiež

Valeria Schulczová: Treba vedieť prijímať kritiku, ktorá môže byť aj naozaj drsná

Autorka a režisérka uviedla úspešnú hru Leni v SND aj ľadovú šou Máša a medveď

Do školy alebo nie? Niektoré deti potrebujú viac času ako si rodičia myslia

Zistite, či je vaše dieťa pripravené na základnú školu.

Metternich, Valdštejnovci či Schwarzenbergovci: Spoznajte život šľachticov v Čechách

České pamiatky sa tento rok predstavia príťažlivými formami.

Začína sa týždeň Fashion Revolution. Aj Slováci chcú zmeniť módnu mašinériu

Najväčšia módna iniciatíva na svete vstupuje do piateho ročníka.

Vzťahová poradňa: Randila som s partnerom mojej kamarátky. Mala by to vedieť?

Psychologička radí, kedy hovoriť druhým pravdu a kto má byť hviezdou vo vzťahu.