Ako prežiť „svoje dni“

Aj vy sa meníte pred každou menštruáciou na ubolenú, opuchnutú a neznesiteľne podráždenú osobu? Predmenštruačný syndróm straší väčšinu ženskej populácie. Poradíme vám, ako ho zvládnuť.

Predmenštruačný syndróm straší väčšinu ženskej populácie. Poradíme vám, ako ho zvládnuť.

Aj vy sa meníte pred každou menštruáciou na ubolenú, opuchnutú a neznesiteľne podráždenú osobu? Tak potom ste pravdepodobne jednou z tých žien, ktoré trpia takzvaným predmenštruačným syndrómom.

„Pod touto diagnózou sa skrýva súbor psychických a fyzických príznakov, ktoré sa objavujú 5 až 14 dní pred menštruáciou a končia sa nástupom menštruačného krvácania,“ vysvetľuje gynekologička Radmila Sládičeková a dodáva, že predmenštruačný syndróm, skrátene označovaný ako PMS, postihuje v rozličnej intenzite 40 až 80 percent žien a väčšinou sa zhoršuje po 35. roku života.

Najčastejšími ťažkosťami, ktoré ho sprevádzajú, sú opuchy, bolestivosť a napätie v prsníkoch, napätie a nafúknutie podbruška a v neposlednom rade aj bolesti hlavy, často prerastajúce až do neznesiteľnej migrény. Medzi najčastejšie psychické príznaky patria depresívne stavy, nervozita, plačlivosť a nespavosť.

Prečo musíme trpieť

„Vznik predmenštruačného syndrómu vysvetľujú rôzne teórie, ale žiadna z nich nie je úplne vyčerpávajúca,“ tvrdí Radmila Sládičeková. Určité vysvetlenie na vznik týchto ťažkostí v sebe skrýva samotný menštruačný cyklus, ktorý sa delí do troch fáz.

Pre prvú, takzvanú proliferačnú fázu, je typický rast endometria, čo je najvrchnejšia vrstva sliznice maternice. V tomto období vrcholí pôsobenie ženských hormónov estrogénov. Táto fáza trvá zhruba desať až dvanásť dní.

Druhá fáza je takzvaná sekrečná. Počas nej je endometrium stimulované progesterónom, hormónom, ktorý produkujú vaječníky. Trvá dvanásť až pätnásť dní. Po nej nastupuje tretia, čiže menštruačná fáza. Ak nie je dozreté vajíčko v tomto čase oplodnené, endometrium sa odlúči, cievy, ktoré ho zásobovali, odumierajú a prichádza k menštruačnému krvácaniu.

Tento proces trvá zvyčajne tri až päť dní. Pretože každú fázu menštruačného cyklu ovplyvňuje iná hladina ženských hormónov, môže pri prechode z jednej fázy do druhej nastať určitá hormonálna nerovnováha.

„Vznik opuchov a zadržiavanie vody v druhej fáze cyklu zapríčiňuje napríklad pôsobenie estrogénov na hormonálny systém renín-angiotenzín-aldosterón, ktorý má na starosti hospodárenie s vodou v organizme,“ vysvetľuje Sládičeková.

Určitá hormonálna disbalancia môže nastať pri prechode z prvej proliferačnej fázy do druhej sekrečnej. Vtedy prirodzene klesá hladina estrogénov a vzrastá hladina progesterónu, a preto môže istý čas trvať, kým sa koncentrácia hormónov v krvi ustáli.

Existuje prevencia?

Keďže priebeh menštruačného cyklu je riadený citlivými hormonálnymi mechanizmami, je veľmi ťažké nejako preventívne ho ovplyvniť. Do určitej miery uľahčiť priebeh menštruácie môžeme len dostatočným príjmom tekutín, pohybom a správnym stravovaním.

Pri každej menštruácii strácame približne 50 až 90 mililitrov krvi. Je teda vhodné doplniť jej stratu príjmom železa z listovej zeleniny alebo z červeného mäsa. V období mimo PMS je vhodné pravidelne cvičiť a posilňovať svaly panvového dna.

info
Z histórie
PMS
Predmenštruačný syndróm je problém, ktorý sprevádza ženy odnepamäti. Dokazujú to aj rôzne historické texty. Príznaky spojené s PMS opísal napríklad už v roku 307 pred n. l. Hippokrates. Termín predmenštruačná tenzia zaviedol v roku 1931 gynekológ Robert Frank a v roku 1953 zaviedla gynekologička Katherina Dalton názov predmenštruačný syndróm.

Niektorým ženám sa osvedčili rôzne uvoľňovacie a naťahovacie cviky, napríklad pilates alebo joga. Existuje dokonca súbor špeciálnych jogových cvičení, ktoré priamo vplývajú na hormonálnu hladinu v ženskom organizme.

Túto takzvanú „hormonálnu jogu“ rozvinula Brazílčanka Dinah Rodriges. Pomohla ňou viacerým ženám trpiacim na PMS alebo na menopauzálne ťažkosti a úspešne sa s ňou udomácnila aj v niektorých slovenských jogových centrách.

Ako určitú prevenciu proti opuchom odporúča Radmila Sládičeková obmedziť v strave príjem soli. Je dokázané, že nezdravá výživa príznaky PMS do určitej miery zhoršuje.

Preto je vhodné vyberať si zdravé potraviny bohaté na esenciálne mastné kyseliny, vápnik, horčík, zinok a vitamíny B, C a E. Tieto živiny nájdeme napríklad v rybách alebo v orechoch. Dobré je aj denne jesť zeleninu, ovocie a celozrnné výrobky ako prevenciu proti zápche.

Vhodnou prevenciou proti rôznym psychickým ťažkostiam môže byť pravidelný pracovný režim s dostatkom relaxačných aktivít, spánku, prípadne niektoré formy autogénneho tréningu alebo meditácie. Keď si s nimi nedokážeme poradiť, mali by sme uvažovať o psychoterapii.

Lekárska pomoc

Ak sa nám ani pri tej najlepšej životospráve ušitej na mieru našim fyzickým a psychickým potrebám neuľaví a ťažkosti spojené s PMS nás obmedzujú v aktívnom živote, je určite vhodné obrátiť sa na odborného lekára.

Intenzita a množstvo príznakov predmenštruačného syndrómu sú veľmi individuálne, preto si každá žena musí stanoviť mieru únosnosti svojich ťažkostí. V každom prípade platí, že samoliečba pomocou diéty a rôznych prírodných prípravkov nemáva väčšinou taký efekt ako liečba u gynekológa.

Mnoho žien, ktoré trpeli predmenštruačnými ťažkosťami, našli napríklad úľavu vo hodne zvolenej antikoncepcii. „Zadržiavanie vody sa rieši podávaním diuretík, kŕče spazmolytikami,“ dodáva Sládičeková.

Ak sa rozhodneme zmieriť s tým, že určité ťažkosti spojené s PMS sú „normálne“ a nebudeme ich vôbec riešiť, treba rátať s tým, že určitý diskomfort budeme pociťovať počas celého reprodukčného obdobia.

Keď vezmeme do úvahy, že predmenštruačné príznaky nám znepríjemňujú život povedzme „len“ jeden týždeň do mesiaca, za rok sú to celé tri mesiace, či sa nám to páči, alebo nie, ide o celú štvrtinu nášho života. A to už je naozaj dosť veľký časový úsek na to, aby sme ho pasívne pretrpeli.

ico

Liečivé bylinky

Ak chcete vyskúšať bylinkovú liečbu, vhodná je napríklad alchemilka obyčajná, ktorá má schopnosť regulovať menštruáciu, zmierňovať silné krvácanie a prináša úľavu pri bolestiach hlavy. Pri silnej a bolestivej menštruácii môžu pomôcť bylinkové čaje z harmančeka, mäty alebo zo žihľavy.

Menštruačné bolesti, podráždenosť, bolesti hlavy a citlivosť prsníkov priaznivo zmierňuje olej z pupalky dvojročnej. Pri zmierňovaní viacerých príznakov PMS sa osvedčilo aj ginko dvojlaločné.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 777
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 975
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 214
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 356
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 327
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 923
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 627
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 568
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 463
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 866

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor. Okrem Juhosudáncov môže byť v ohrození až dvadsať miliónov ľudí.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

Neprehliadnite tiež

Celebritní adoptívni rodičia: Tieto známe tváre rozšírili svoju rodinu adopciou

Niektorým sa nepošťastilo mať biologické deti, iné chceli pomôcť opusteným.

Každá masáž je iná. Viete, ktorá je pre vás tá pravá?

Naše telo potrebuje dotyky a jednou z foriem, ako mu ich dopriať, sú relaxačné či liečivé masáže.

Jamie Dornan z Fifty Shades: S Christianom Greyom by som sa nepriatelil

„Rád hrám postavy, ktoré sú v hĺbke zlomené, narušené. Má to pre mňa väčšiu výpovednú hodnotu,“ hovorí herec o filmových charakteroch.

Sú tri, sú sexi, no najmä vtipné: Kto sú krásky zo SketchShe?

Začalo to s karaoke v aute, teraz majú Austrálčanky státisíce odberateľov a desiatky videí, z ktorých prasknete od smiechu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop